Permalänk
Medlem

Bästa antivirus?

Tjo

Vad rekommenderar ni för antivirus nuförtiden?
Behöver skydda tre maskiner, framförallt mina två barns egna datorer, men också till min.
Har idag Bitdefender, har fungerat bra, men tycker det äter lite väl mycket minne.
Prenumerationen rinner ut om någon månad och funderade på att byta, men vet inte till vad?

Eller spelar kanske inte så stor roll till vilket antivirus, huvudsaken är att man har något överhuvudtaget?

Permalänk
Hedersmedlem

Moderna Windowsversioner har fullgott antivirus inbyggt. Det är inte perfekt, men det är å andra sidan inte köpe-antivirus heller.

Om det inte finns någon extrafunktion som tilltalar dig (du nämner barn, så kanske något slags lås eller skydd för det syftet?) så skulle jag föreslå att du kör med Windows Defender (inbyggt i Windows) istället för köpe-AV. Oavsett bör du ju veta varför du skaffar tredje parts säkerhetsprodukt, funktionerna gör ju inget om man inte konfigurerar dem och ställer in dem som man vill.

Permalänk
Medlem

Mest för barnens skull ja.
De är ju runt hela internet och letar skins och mods till deras spel och det poppar upp titt som tätt i appen att sidor de försökt besöka har blockerats. Känns extra tryggt att slippa rensa och fixa deras datorer om de lyckas ladda ned något skräp som ställer till det. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrre:

Mest för barnens skull ja.
De är ju runt hela internet och letar skins och mods till deras spel och det poppar upp titt som tätt i appen att sidor de försökt besöka har blockerats. Känns extra tryggt att slippa rensa och fixa deras datorer om de lyckas ladda ned något skräp som ställer till det. 😂

Windows Defender fungerar bra.
Men kan starkt rekommendera någon form av Adblocker till webbläsaren. AdGuard eller uBlock Origin. Kanske båda samtidigt

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Windows Defender fungerar bra.
Men kan starkt rekommendera någon form av Adblocker till webbläsaren. AdGuard eller uBlock Origin. Kanske båda samtidigt

Gick in och kikade på AdGuard, och de ville ju också ha betalt, mer än vad antivirus skulle kosta.
Men du menar att man bara använder deras webläsartillägg som är gratis?
Och det i kombination med Windows Defender är good enough för klåfingriga barn? 😁

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lyrre:

Gick in och kikade på AdGuard, och de ville ju också ha betalt, mer än vad antivirus skulle kosta.
Men du menar att man bara använder deras webläsartillägg som är gratis?
Och det i kombination med Windows Defender är good enough för klåfingriga barn? 😁

uBlock är helt gratis och det tror jag också AdGuard är till webbläsaren.

https://ublockorigin.com/

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrre:

Tjo
Vad rekommenderar ni för antivirus nuförtiden?
Behöver skydda tre maskiner, framförallt mina två barns egna datorer, men också till min.
Har idag Bitdefender, har fungerat bra, men tycker det äter lite väl mycket minne.
Prenumerationen rinner ut om någon månad och funderade på att byta, men vet inte till vad?
Eller spelar kanske inte så stor roll till vilket antivirus, huvudsaken är att man har något överhuvudtaget?

Windows Defender + Malwarebytes + Malwarebytes Browser Guard + DuckDuckGo Privacy Essentials.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrre:

Gick in och kikade på AdGuard, och de ville ju också ha betalt, mer än vad antivirus skulle kosta.
Men du menar att man bara använder deras webläsartillägg som är gratis?
Och det i kombination med Windows Defender är good enough för klåfingriga barn? 😁

Kör uBlock Origin istället, det är gratis.

Om Windows Defender räcker för barnen? Beror på hur klåfingriga de är. "Vilket antivirus"-trådar slutar alltid med att 80-90% säger att de inte använder något alls.

Men uBlock Origin + Windows Defender och lära barnen sunt förnuft kommer nog duga gott.

Du kan även kika på Privacy Badger, också en browser addon.

Permalänk
Medlem

Många bra svar, tack alla so far.
Pengen för AdGuard är ju inget större problem, livstid kostar ju typ som ett år med antivirus.
Vill egentligen köpa mig fri från att vara datorsupport här hemma, så att det ska vara så svårt som möjligt för kidsen att infektera sina datorer.
Man pratar ju med dem, men man vet ju också från sin egen "datorungdom" att man ville ju kika över hela nätet liksom, hehe, så inte alltid de lyssnar. Äpplet faller kanske inte så långt från trädet så att säga.
Det som varit bra med Bitdefender har varit att de inte ens fattar att det är installerat på deras datorer och jag kan se i appen om något händer, typ sidor blockerats och då har jag, igen, fått ta diskussionen vad som är olämpligt. 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrre:

Många bra svar, tack alla so far.
Pengen för AdGuard är ju inget större problem, livstid kostar ju typ som ett år med antivirus.
Vill egentligen köpa mig fri från att vara datorsupport här hemma, så att det ska vara så svårt som möjligt för kidsen att infektera sina datorer.
Man pratar ju med dem, men man vet ju också från sin egen "datorungdom" att man ville ju kika över hela nätet liksom, hehe, så inte alltid de lyssnar. Äpplet faller kanske inte så långt från trädet så att säga.
Det som varit bra med Bitdefender har varit att de inte ens fattar att det är installerat på deras datorer och jag kan se i appen om något händer, typ sidor blockerats och då har jag, igen, fått ta diskussionen vad som är olämpligt. 🤣

Du ska inte behöva betala något. Windows Defender är gratis och uBlock Origin samt AdGuard till webbläsaren är gratis.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Du ska inte behöva betala något. Windows Defender är gratis och uBlock Origin samt AdGuard till webbläsaren är gratis.

9 enheter och Lifetime license av Adguard för 30 USD:

https://stacksocial.com/sales/adguard-family-plan-lifetime-su...

Fungerar kalas och ger fler funktioner än Adguards browser addon.

Permalänk
Medlem

Bitdefender funkar bra, hade senast för en vecka sedan ett phisingmail som Bitdefender stoppade. Såg precis ut som en varning från Google. Var en bekant till mig.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrre:

Vill egentligen köpa mig fri från att vara datorsupport här hemma, så att det ska vara så svårt som möjligt för kidsen att infektera sina datorer.

Då vill du köra något som Deep Freeze. Datorn återställs till sparad version vid varje omstart. Alternativa program.

Permalänk

Jag var otroligt trött på defender av olika anledningar och köpte en norton 360 premium licens. Har även norton utilities vilket är ett smidigt program för datorvård. När jag körde norton dark web monitoring hittade norton mitt användarnamn och lösenord till ett antal konto.
De hänvisade även till en stor läcka som skulle skett förra året.
Det bästa med norton är att det löser problem i det tysta och tar nästan inga resurser.
Köper man original är det dyrt men nycklar kostar runt hundralappen för en massa program, inkl windows och är helt lagligt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av gummybearkiller:

Jag var otroligt trött på defender av olika anledningar och köpte en norton 360 premium licens. Har även norton utilities vilket är ett smidigt program för datorvård. När jag körde norton dark web monitoring hittade norton mitt användarnamn och lösenord till ett antal konto.
De hänvisade även till en stor läcka som skulle skett förra året.
Det bästa med norton är att det löser problem i det tysta och tar nästan inga resurser.
Köper man original är det dyrt men nycklar kostar runt hundralappen för en massa program, inkl windows och är helt lagligt.

Du kan använda https://haveibeenpwned.com/ helt fritt.

Permalänk

Dom två bästa internet security applikationerna är Kaspersky och Bitdefender. Det brukar finnas att köpa en licens som har 1, 3 eller 5 användare som passar dig.

Visa signatur

WORKSTATION (build winter/spring 2017):
Fractal Design C | Corsair Vengeance LPX 32GB 3000Hz | Intel i7 7700K | ASUS TUF Mark 1 | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair RM750x 750W | MSI GTX 1080 Ti Gaming X | Noctua NH-D15 | 2x120mm Noctua NF-F12 + 2x140mm Noctua NF-A14 + NF-A4x10 FLX 40mm | Soundblaster Z | Dell UltraSharp 30" U3014-A03 | Corsair SP2500 (speakers)

Photo: Panasonic G80 + 14-140mm | Olympus TG-4 | GoPro Hero3+ Silver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrre:

Mest för barnens skull ja.
De är ju runt hela internet och letar skins och mods till deras spel och det poppar upp titt som tätt i appen att sidor de försökt besöka har blockerats. Känns extra tryggt att slippa rensa och fixa deras datorer om de lyckas ladda ned något skräp som ställer till det. 😂

Windows inbyggda samt Adguard för chrome som tar bort alla pop ups och virus reklam i weblässaren.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigvanilla:

Dom två bästa internet security applikationerna är Kaspersky och Bitdefender. Det brukar finnas att köpa en licens som har 1, 3 eller 5 användare som passar dig.

Beror på vem du litar på.

https://www.reuters.com/technology/exclusive-us-warned-firms-...

https://www.tomsguide.com/news/kaspersky-german-government-wa...

Permalänk
Medlem

Trots att jag tyckt Bitdefender drar för mycket resurser sp slutade det med att jag körde vidare på det. 😂👍

Permalänk
Skrivet av Lyrre:

Trots att jag tyckt Bitdefender drar för mycket resurser sp slutade det med att jag körde vidare på det. 😂👍

Jag använder bitdefender free.

Kan inte påstå att det äter några speciella mängder minne typ 200-300MB eller nått. Vilket är en piss i havet typ när du har typ 16+gb ram.

Bara windows 10/11 inbyggda antimalware service kan ju lätt äta typ 1+GB ram om det vill sig. Rätt säker på att jag sett den äta typ 2.5GB ram på min dator.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag kör NOD32 just för att det är billigt, prestandasnålt och de få gånger jag har riskerat att bli infekterad så har den stoppat virus från att tränga sig på. Kan rekommendera det för egen del.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Jag rekommenderar oftast Windows Defender.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Jag använder bitdefender free.

Bitdefender är vel inte gratis längre?

Permalänk
Skrivet av moonfrost:

Bitdefender är vel inte gratis längre?

jo det tror jag har iaf aldrig blivit förfrågad om att betala från det.

https://www.bitdefender.se/solutions/free.html

fast är svårt att hitta länken på deras sida.

Edit: de hade gjort om sidan fanns nu en länk direkt under "för hem" t.om.

när ja letade efter den förr var den näst intill omöjlig att hitta var smidigare att bara googla bitdefender free för att komma direkt till länken.

är typ bara massa extra stuff som VPN, softwareupdater och annat vilket jag inte behöver, du får inte mycket extra antivirus för att betala för det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

WebRoot Plus hade nog varit något för dig.
Sist jag tittade på detta (ifs år sedan) så var det resurssnålt och modernt i sitt tänk.

Titta in på sidan, klicka runt och se om det är något för dig. https://www.webroot.com/us/en/home/products/compare

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Malwarebytes är riktigt bra att köra igenom ibland.
Adwcleaner förtjänas också en runda ibland beroende på hur konstiga hemsidor man besöker.

Permalänk
Medlem

Fick tipset en gång att köra Norton Power Eraser om man fått in något skit, någon med erfarenhet av NPE?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar också Defender, klart fullgott skydd, är man företag så skulle jag definitivt köra Defender 365, jag spenderar nästan för mycket tid i den portalen numera på jobbet

Sen slår jag ett slag för att använda en proxy, min har stoppat bra mycket bös genom åren, köra adblock mm i proxy är också en mycket trevlig upplevelse då sidor inte kan "se" det då proxyn laddar ner ads, men inte renderar dem vidare

Kaspersky vete fasiken om jag skulle köra, BSI gick ju ut och varnade för det tex