Asus PN64 - Går ej installera Windows *Löst*

Permalänk
Medlem

Asus PN64 - Går ej installera Windows *Löst*

Hej! Min far har precis köpt en ny Asus PN64 mini pc som arbetsdator.
Han ringde över mig för att få hjälp att montera in ram, nvme samt att installera Windows 11.Ett enkelt jobb tänkte jag!
MEN ICKE!!

Jag får en och samma felkod gång på gång när jag försöker installera fanskapet och den lyder "0x800701b1".
Den kopierar över filerna snabbt som ett as, går sedan till 7% av att börja packa upp filerna och sen så kommer felkoden.

Mitt tillvägagångsätt lyder:
Uppdaterat bios.
Laddat ner Windows 11 installationsmediaprogrammet och installerat på 3 olika usb-minnen för att utesluta något av dessa.
Testat med Windows 10 installationsmediaprogrammet men samma visa där.
Försökt skapa en bootbar fil med iso'n istället via Balena etcher, då saknas det en drivrutin för hårddisken verkar det som så det fungerar ej.
Testat disken i en annan dator och formaterat den, verkar fungera fint och sedan försökt installera igen.

Nu börjar jag få slut på idéer!

Har ni något knep? Tack!

Permalänk
Medlem

Det jag hade gjort i din situation:
Prova installera via usb c porten (c till a adapter)
installera OS via annan intel-baserad dator och sedan slänga över disken till pn64.
installera win10 sen uppgradera
memtest64 usbsticka/hdd check program
dubbelkolla att tpm och secureboot är påslaget i bios
nergradera bios till 'launch' bios.
lista ut hur man bootar över nätverket och boota iso så vis.
disable alla portar i datorn som nätverk via bios och koppla ut så mycket det går innan. Även prova annan skärmkabel.

prova installera annat OS och se om det blir error där också.
kontakta asus support

Utöver det har jag slut på idéer jag skulle "slänga på problemet"

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Det jag hade gjort i din situation:
Prova installera via usb c porten (c till a adapter)
installera OS via annan intel-baserad dator och sedan slänga över disken till pn64.
installera win10 sen uppgradera
memtest64 usbsticka/hdd check program
dubbelkolla att tpm och secureboot är påslaget i bios
nergradera bios till 'launch' bios.
lista ut hur man bootar över nätverket och boota iso så vis.
disable alla portar i datorn som nätverk via bios och koppla ut så mycket det går innan. Även prova annan skärmkabel.

prova installera annat OS och se om det blir error där också.
kontakta asus support

Utöver det har jag slut på idéer jag skulle "slänga på problemet"

Provat alla portar med usb c adapter också utan framgång där.
Får testa att installera via en annan dator som sagt så kanske man ser om det lirar så istället!
Tycker det är så jäkla mysko bara! Jag börjar så och får sedan beta av allt annat på din lista, tack!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Felete i fråga tyder på drivrutiner, hastighet eller felaktig port efter lite letande. Pröva läs in nya drivare till diskkontrollern (från Asis hemsida)

Permalänk
Medlem

Finns det någon logisk förklaring varför man fortfarande spottar ut dessa hexadecimal-klingon koder till användarna ?

Känns ju inte så givande. Världen hade varit en mycket bättre plats med felmeddelanden i text format, visst är det svårt att adressera allt, men kollar man på t.ex. en linux stack trace, så får man iaf med berörda kernel moduler och ett hum vad det är för mjukvaro komponenter som spårar ur och de intill.

Men dessa anonyma hexkoder på en produkt som miljarder människor använder? Jösses vad deprimerande att man inte tar till sig tiden och investerar lite i detta skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Felete i fråga tyder på drivrutiner, hastighet eller felaktig port efter lite letande. Pröva läs in nya drivare till diskkontrollern (från Asis hemsida)

Körde hem alla drivrutiner på Asus sida men inget fungerade.
Plockade ut en annan m.2 disk vi hade i en nas och den var kompatibel med burken enligt deras hemsida och det fungerade prima!
Tydligen var väl dessa känsliga gällande detta!

Tack för all hjälp!