Det här med Bank-ID

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Men allvarligt talat, valet för BankID på kort för inloggning finns hos Swedbank.

Var? Försvann när de uppdaterade inloggningssidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Var? Försvann när de uppdaterade inloggningssidan.

<Uppladdad bildlänk>

Tillägg: Du tittar gissningsvis på sidan med en mobil webbläsare. Ovan är Safari på iPad, men om man väljer att efterfråga den mobila sidan så försvinner BankID på kort, vilket är rimligt eftersom man då inte kan köra programmet på samma enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

<Uppladdad bildlänk>

Tillägg: Du tittar gissningsvis på sidan med en mobil webbläsare. Ovan är Safari på iPad, men om man väljer att efterfråga den mobila sidan så försvinner BankID på kort, vilket är rimligt eftersom man då inte kan köra programmet på samma enhet.

Kan vi inte sluta gissa?

Så det ser ut på Firefox på dator, men då är det bara deras utvecklare som inte gillar Mozilla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kan vi inte sluta gissa?

Jag har också valet att logga in med BankID på kort så inga gissningar.

Permalänk
Rekordmedlem

Firefox på pc för en minut sedan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kan vi inte sluta gissa?

Att BankID på kort finns som val är ingen gissning. Vad det sedan är du gör kan inte jag veta, utan just bara gissa, men däremot kan jag konstatera att valet försvinner om man efterfrågar mobil sida istället för skrivbordsversion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Att BankID på kort finns som val är ingen gissning. Vad det sedan är du gör kan inte jag veta, utan just bara gissa, men däremot kan jag konstatera att valet försvinner om man efterfrågar mobil sida istället för skrivbordsversion.

Vilket får anses vara i linje med vad de skriver angående tjänsten på sin hemsida: " Du kan inte logga in i appen med BankID på kort", om man med "appen" menar appen som finns på telefon/surfplatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kan vi inte sluta gissa?

Så det ser ut på Firefox på dator, men då är det bara deras utvecklare som inte gillar Mozilla.

Inga problem med Firefox här heller, så måste vara något på din sida

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De är undantaget, Nordea som förut skickade ut bankkort med bankid har tagit bort den möjligheten. Swedbank och sparbankerna som förut kunde ge ut bankid på kort har tagit bort den möjligheten. Finns säkert fler som tagit bort det.

Skulle räkna med att det försvinner från SEB också, då de inte har någon dosa med qr-läsare o.s.v. skulle jag räkna de som att de ligger efter.

Nordea liksom de flesta storbanker erbjuder fortfarande BankID på kort

https://www.nordea.se/foretag/produkter/mobilbank-internetban...

Varför skulle man vilja ha QR kod när det handlar om inloggning med BankID på samma enhet där man vill logga in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Nej @frong du har inte missat något. @Pjb har verkligen inte en aning om hur bankid fungerar, för guds skull du kan inte ens logga in om du inte är på samma plats längre pga gps kravet och det är bara en inloggning per gång som tillåts, avbryts det eller om något går fel får du gott vänta en stund.

Sen när har bank ID ett GPS krav? Det var nytt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nordea liksom de flesta storbanker erbjuder fortfarande BankID på kort

https://www.nordea.se/foretag/produkter/mobilbank-internetban...

Varför skulle man vilja ha QR kod när det handlar om inloggning med BankID på samma enhet där man vill logga in?

Nordea har inte möjligheten att logga in med korten. De ger inte ut nya kort med bankid, de har också slutat ge ut bankid på fil till kunder som inte haft det tidigare. Har du deras kortläsare använder du e-kod utan sladd och bankid (sett till inloggning på banken) med dessa kort. Redan utgivna giltiga kort kan användas som bankid. Behöver korten ersättas får du deras qr-läsare istället.

Swedbank missa jag grovt på, fungerar i Firefox för mig nu. Var borta under en längre period för mig, ja jag har t.o.m. bankid-programmet på datorn.

De som tagit bort bankid på kort är exempelvis Skandia, ICA Banken är ett exempel som fungerade med Telias e-leg på kort innan de bytte till Mobilt BankID. Osäker på hur Forex gjorde, men de avveckla ju bankverksamheten. En del banker som har eller haft inloggning med bankid (kort/fil) kräver/krävde att bankid:t är utgivet av banken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Så vitt jag vet har alla banker stängt ner möjligheten att logga in med bankid på kort. Kan finnas någon som ligger efter, men de stora som hade den möjligheten tidigare har tagit bort det.

Jag har BankID på kort och mobilt BankID. Jag använder BankID på kort för nästan allt när jag sitter vid datorn. Det enda som inte fungerar med det är Kivra som kräver mobilt BankID.

En fördel med BankID på kort är att dom gångerna jag har bytt telefon, eller av någon anledning gjort en återställning av telefonen, kan fixa mobilt BankID via internetbanken med hjälp av kortet.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nordea har inte möjligheten att logga in med korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

<Uppladdad bildlänk>

Det är dock företagsbanken du har skärmdumpat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det är dock företagsbanken du har skärmdumpat.

Jag vet - påståendet var att man inte kunde logga in hos Nordea med BankID på kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

<Uppladdad bildlänk>

Ah, jag som är halvt blind, de har tagit bort länken till bankid på privat, kommer bara upp qr-kod och på företag finns bankid på kort-länk under qr-koden.

Permalänk
Rekordmedlem

För företagskonton är det väl vettigare med kort eller annan separat "opersonlig" hårdvara än en mobil eftersom det ofta är flera personer som har tillgång till kontot och då kan en telefon passa sämre av flera anledningar.
Dvs en hårdvarulösning som det är mindre risk att den kan användas privat eller tas med utanför arbetsplatsen borde ofta vara lämpligare i det fallet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

För företagskonton är det väl vettigare med kort eller annan separat "opersonlig" hårdvara än en mobil eftersom det ofta är flera personer som har tillgång till kontot och då kan en telefon passa sämre av flera anledningar.
Dvs en hårdvarulösning som det är mindre risk att den kan användas privat eller tas med utanför arbetsplatsen borde ofta vara lämpligare i det fallet.

Då begår du urkundsförfalskning. Alla inloggningskort är personliga id-handlingar. Det finns inte BankID för juridiska personer.

Det är just att det inte är någon dosa som kan delas som är grejen.

Permalänk
Medlem

Jag har bank id på lägsta nivån, DVS jag kan göra mycket men inte lägga till nya konton eller föra över för mycket pengar. Någon sa att bank id är säkrare än dosa, dosan är 100% säker om du gömmer den bra, en liten låda under isoleringen på vinden är ett bra ställe
Telefonen har man alltid med sig vilket ökar risken för att man tappar den eller blir rånad på den.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag har bank id på lägsta nivån, DVS jag kan göra mycket men inte lägga till nya konton eller föra över för mycket pengar. Någon sa att bank id är säkrare än dosa, dosan är 100% säker om du gömmer den bra, en liten låda under isoleringen på vinden är ett bra ställe
Telefonen har man alltid med sig vilket ökar risken för att man tappar den eller blir rånad på den.

Vart ställer man in det?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av maweric:

Vart ställer man in det?

Hos Swedbank finns "utökad användning" som går att aktivera eller stänga av.
https://www.swedbank.se/privat/digitala-tjanster/mobilt-banki...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag har bank id på lägsta nivån, DVS jag kan göra mycket men inte lägga till nya konton eller föra över för mycket pengar. Någon sa att bank id är säkrare än dosa, dosan är 100% säker om du gömmer den bra, en liten låda under isoleringen på vinden är ett bra ställe
Telefonen har man alltid med sig vilket ökar risken för att man tappar den eller blir rånad på den.

Du behöver inte ha bankid på enheten du bär med dig heller. Udda jämförelse.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hos Swedbank finns "utökad användning" som går att aktivera eller stänga av.
https://www.swedbank.se/privat/digitala-tjanster/mobilt-banki...

Då förstår jag. Jag har inte Swedbank.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undesired_hero:

Sen när har bank ID ett GPS krav? Det var nytt för mig.

Blockerar du tillgång till plats kommer det inte gå att logga in nej. Sist bank-ID frågade mig om plats var 51 minuter sen och det var då jag loggade in på avanza. Funnits i många år just för att minska risken för idioter som du ser eftersom mitt inlägg är från 2019 och tror det implementerades under 2018.

https://www.reddit.com/r/sweden/comments/8fj2cr/bankid_fr%C3%...

https://support.bankid.com/sv/fragor-svar/mobiltbankid/varfor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag har bank id på lägsta nivån, DVS jag kan göra mycket men inte lägga till nya konton eller föra över för mycket pengar. Någon sa att bank id är säkrare än dosa, dosan är 100% säker om du gömmer den bra, en liten låda under isoleringen på vinden är ett bra ställe
Telefonen har man alltid med sig vilket ökar risken för att man tappar den eller blir rånad på den.

Nu vet jag inte vilken bank du har men iaf nordea och ica så är dosan bara en läsare och säkerheten sitter i chipet på ditt bankkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Nu vet jag inte vilken bank du har men iaf nordea och ica så är dosan bara en läsare och säkerheten sitter i chipet på ditt bankkort.

Handelsbanken har det också på kort. Så i praktiken kan du ha en av dessa tro banker och någon kan komma fram och pistolhota dig på gatan, stoppa in ditt bank/kreditkort i läsare och tvinga dig slå in koden och länsa ditt konto. Varken skäl till att inte ha dessa banker eller inte ha bankid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Handelsbanken har det också på kort. Så i praktiken kan du ha en av dessa tro banker och någon kan komma fram och pistolhota dig på gatan, stoppa in ditt bank/kreditkort i läsare och tvinga dig slå in koden och länsa ditt konto. Varken skäl till att inte ha dessa banker eller inte ha bankid.

Njae, Handelsbanken har ett separat kort för inloggning och BankID. Det har SEB också numera, men en period låg BankID på bankkorten hos dem (utan att man bett om det), vilket inte var så lyckat. Kortläsaren ihop med bank/kreditkort kan dock användas för att verifiera onlineköp istället för BankID hos Handelsbanken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Njae, Handelsbanken har ett separat kort för inloggning och BankID. Det har SEB också numera, men en period låg BankID på bankkorten hos dem (utan att man bett om det), vilket inte var så lyckat. Kortläsaren ihop med bank/kreditkort kan dock användas för att verifiera onlineköp istället för BankID hos Handelsbanken.

Då får de se till att det är ett äldre kort då

Nordea är lite mer säkert för den typ av hotrån, kan vi nog konstatera. De flesta Nordeakunder kommer nog ha kortet på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Då får de se till att det är ett äldre kort då

Nordea är lite mer säkert för den typ av hotrån, kan vi nog konstatera. De flesta Nordeakunder kommer nog ha kortet på sig.

De? Ett äldre kort? Nordea lite mer säkert för att de flesta har kortet (okänt vilket) med sig? Jag förstår ärligt talat noll av ditt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

De? Ett äldre kort? Nordea lite mer säkert för att de flesta har kortet (okänt vilket) med sig? Jag förstår ärligt talat noll av ditt inlägg.

Rånarna?

Säkert byte?

Inget att oroa sig för till att börja med?