Vilken moderkortstillverkare föredrar du?

Permalänk
Medlem

Vilken moderkortstillverkare föredrar du?

Hej!

Ska snart uppgradera min dator och det är dags att välja moderkort. Jag byter inte moderkort allt för ofta och har genom åren endast haft Gigabyte och ASUS. Men företag förändras med tiden och jag har ju en del otestade också.

Så jag undrar helt enkelt vilka moderkort ni föredrar och varför. Kanske även vilka ni försöker undvika också samt anledningen till det.

Mitt första gigabyte mb gick sönder. Började därför undvika dessa och gick till ASUS. Men ASUS mjukvarusektion känns, ska vi säga bristfällig? Asus var också ganska sena på bollen vad det gäller ReBar?

Eftersom jag inte testat MSI och de var snabba med ReBar (även för äldre moderkort) så är det lite detta jag lutar åt idag. Men hur väl fungerar dem med mjukvara och uppdateringar och stöd?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Svårt med en favorit.
Mina 3 senaste moderkort har varit
Gigabyte, MSI o ASUS.
Alla har väl funkat liknande.
Tyckte väl ASUS va lättast att uppdatera bios på.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Jag har köpt och testat många moderkort de senaste 12 åren och min erfarenhet är att det varierar mellan olika generationer av styrkretsar.

Gigabyte har generellt väldigt bra strömförsörjning och kylning på sina moderkort. De har också gjort hyfsat bra ifrån sig sedan 2017-2018 och håller bra kvalité överlag, kan vara långsamma på BIOS uppdateringar.

ASUS har generellt hög kvalité på sina moderkort men är väldigt duktiga på att segmentera, de har flest modeller av alla. De gör det mesta bra och inga direkta svagheter, är oftast dyrast.

MSI är som en billigare version av ASUS, väl avrundade, dock mer för pengarna.

Asrock är prisvärda och tar ofta ut svängarna med mjukvaran, kan rekommendera dem om du har en lägre budget.

Jag hade rekommenderat dig att fundera på vilka funktioner du vill ha i ett moderkort och därefter ta det som du finner mest prisvärd beroende på vad du vill ha ut av det

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

De senaste 15 åren har jag bara köpt ASUS. Innan det provade jag lite olika, MSI och Asrock t.ex. Egentligen aldrig haft några direkta problem så det har mest blivit så. Har lämnat tillbaka ett moderkort som hade styrkretsar från nvidia för det bara vägrade fungera med övrig hårdvara; detta var ca 2005-2006 och jag minns inte vilken tillverkare det var.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag har helt ärligt tagit det första bästa som passar in i mina kriterier. Har nog aldrig haft problem med moderkortet. Just nu sitter det ett MSI på plats.

Permalänk
Medlem

Har väl egentligen inget märke jag föredrar. Jag tar det som uppfyller mina krav när det gäller funktioner etc. Jag har ett MSI moderkort i min gamla burk och ett Gigabyte i min nya. Det var mitt första Gigabyte moderkort och än så länge har jag bara bra erfarenhet av det. Det var enkelt att flasha BIOS på det, det har bra kylning, har allt jag behöver i form av funktioner och kontakter etc. Tyckte även att BIOS var ganska lätt att navigera och det vara lätt att sätta fläktkurvor o.s.v. MSI moderkortet har jag inte så mycket att säga om, det var länge sen jag byggde den burken och behövde pilla med BIOS m.m. Men det har uppfyllt mina baskrav iallafall och jag har aldrig haft några problem med det.

Permalänk
Medlem

Tar alltid ett lite mer påkostat Asus kort där samtliga funktioner jag vill ha finns. Känns inte värt att sneaka och köpa budget och bli onöjd.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Rekordmedlem

Supermicro gör bra skit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

ASUS...Har hur många som helst...Både till intel & AMD, nya & gamla.
Enkla att ställa in i Bios & mjukvara...Har några Gigabyte inga större fel, men lite annorlunda...MSI har jag bråkat mest med av olika anledningar.
Men jag kan rekommendera ASUS för de funkar bäst över lag...men dyker det upp ett likvärdigt kort av en annan tillverkare till ett kanonpris, så är det bara att slå till...har bara ett ASRock, så kan inte utala mig...Ett X570...med den lilla ettriga fläkten på moderkortet...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

har testat både MSI och Asus de senaste 20 åren och kan inte säga att någon är bättre eller sämre än den andra.

Asus har sina Asus specifika quirks medan MSI har sina men över lag så har bägge märkena presterat bra.

MSI
- Realtek nätverks chip (i många fall det ökända knappt fungerande Killer NIC om man installerar mjukvaran och inte bara drivrutinen) men finns även en del med andra lan chip än Realtek.

Asus
- Armory crate mjuukvara som envisas med att installeras automagiskt stup i kvarten...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Byggde min första dator med ett Asus P55T2P4 moderkort så har alltid haft en soft spot för Asus

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H