Intel Arc A770 och Arc A750 – om det inte vore för drivrutinerna

Permalänk
Medlem

Problemet är fortfarande priset, om det presterar som ett 3060-3060ti och kostar som dem, varför inte välja ett sådant istället? Varför riskera ett oprövat kort?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Det var ju synd för Intel då att de inte väntade med att släppa kortet tills dessa drivrutiner var färdiga att släppas. Lite eget ansvar har de också för att se till att visa sin nya produkt från sin bästa sida. Kanske blir det en lärdom för dem inför nästa lansering.

Korten var redan tillverkade runt nyårsskiftet 21/22. Intel hade gjort bort sig ännu mer om de inte släppt korten i förtid.

Skrivet av bopp:

Skulle man kunna tänka sig att Sweclockers ersätter 6600 XT med 6650 XT som jämförelsekort ? Jonas Thörnqvist skrev redan i recensionen av 6650 XT förra våren: "Grafikminnet behålls dock orört vid 17 500 MHz, även om det ska sägas att det är en höjning på 9 procent över föregångaren Radeon RX 6600 XT som nu utgår ur AMD:s sortiment.". Efter den meningen borde alltså 6650 XT även ersatt 6600 XT i den nya testsviten.

6600 XT finns kvar i en del butiker, men prisbilden gör att jämförelser blir helt skeva. En del köpare som kollar på Sweclockers kanske inte ens känner till 6650 XT, det osynliggörs om det inte är med, fast det alltså är både billigare och snabbare idag.

Det är lätt att bli fartblind om man är van vid att grafikkort ska kosta 15000:, och tänka att "6650 XT är ju bara 3% snabbare och några hundralappar billigare", men om det är 3% snabbare och samtidigt kanske kostar 500:-mindre är det hårdvaluta i den här prisklassen eftersom det blir mycket mer prisvärt, ett tungt argument för köpare med tajt budget...

Så snälla, ersätt 6600 XT med det aktuellare 6650 XT som ju faktiskt har ersatt det på alla relevanta sätt. Och det borde väl finnas ett kort liggande någonstans att införa i testerna?

Håller med 6650 XT känns mer relevant idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Jag började om testet ungefär 3 gånger då det släpptes nya drivrutiner mitt i testandet. Den senaste drivrutinen släpptes som jag skrev när de sista prestandatesterna var genomförda. Att ytterligare en gång börja om testprocessen var tyvärr inte ett alternativ.

Du behöver inte köra hela testsviten ju.

Mitt förslag är att ni släpper en kort artikel i närtid där ni testar ARC i endast 2-3 titlar med de nya drivrutinerna, så gör ni grafer med endast dessa ARC kort som visar skillnaden mellan de drivrutiner ni använde i dessa tester och de senaste Mindre jobb men det skulle på ett tydligt sätt visa det enda som alla egentligen vill veta.

Det tar inte långt tid och vore kul att se Släng in Hogwarts Legacy också bara för skojs skull då det är hett just nu, tror många hade uppskattat det.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Problemet är fortfarande priset, om det presterar som ett 3060-3060ti och kostar som dem, varför inte välja ett sådant istället? Varför riskera ett oprövat kort?

Snabb sökning, A750 finns i lager för 3300 kr. Ett RTX 3060 ser som billigast ut att kosta 4000 kr.
Det är trots allt 20 % mer, men kanske man värdesätter DLSS så högt?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Snabb sökning, A750 finns i lager för 3300 kr. Ett RTX 3060 ser som billigast ut att kosta 4000 kr.
Det är trots allt 20 % mer, men kanske man värdesätter DLSS så högt?

Bättre förutsägbarhet kan väl kanske värdesättas så, om inte annat. DLSS som bonus.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

En del här borde ta ett djupt andetag och skaffa sig lite annan syn på vissa saker i livet.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Lite otacksamt att testa Intel Arc just nu men gör ett test längre fram så kan ni göra en trevlig jämförelse för att se hur drivers utvecklar prestandan.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av superapan:

Snabb sökning, A750 finns i lager för 3300 kr. Ett RTX 3060 ser som billigast ut att kosta 4000 kr.
Det är trots allt 20 % mer, men kanske man värdesätter DLSS så högt?

Jag tror det som värdesätts är ett grafikkort som fungerar i spel.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Just nu är jag nöjd med mitt grafikkort men ska bli intressant att kika på deras B och C serie.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Just nu är ju Calle själv i testlabbet och han kan ju inte lägga all tid på Arc tester för då blir ju ingenting annat testat. När väl Jonas är tillbaka så finns ju mera resurser för testning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Snabb sökning, A750 finns i lager för 3300 kr. Ett RTX 3060 ser som billigast ut att kosta 4000 kr.
Det är trots allt 20 % mer, men kanske man värdesätter DLSS så högt?

Det var ändå större skillnad än jag trodde, men ska man bryta sig in på en sån hård marknad som gpu krävs det nog mer. T.ex var ju kinesiska mobiltillverkare extremt prisvärda när de lanserades, just för att det krävs mycket för att ändra folks beteende....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jag tror det som värdesätts är ett grafikkort som fungerar i spel.

Du får testa med senaste drivrutinerna så ska du se att det fungerar bättre...sorry too soon?!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Inaktiv

Intel fine wine

Permalänk
Medlem

Nog den rörigaste texten jag har läst på Swec. Vem skrev de två första kapitlen?

Meningsuppbyggnaden och styckeindelningen var helt katastrofalt.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

För Intel att ha ungefär samma prestanda och pris som konkurrerande grafikkort duger tyvärr inte. Inte när de har ett avsevärt sämre varumärke än Nvidia och AMD. De behöver nischa sig som good enough-alternativet till ett lägre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

För Intel att ha ungefär samma prestanda och pris som konkurrerande grafikkort duger tyvärr inte. Inte när de har ett avsevärt sämre varumärke än Nvidia och AMD. De behöver nischa sig som good enough-alternativet till ett lägre pris.

Det håller jag helt med om.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Hur vanligt är det att programvaror använder sig av CUDA? Insåg precis att det jag arbetar med har CUDA som krav för vissa funktioner så det här med att testa Intel Arc kanske inte längre är görligt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Hur vanligt är det att programvaror använder sig av CUDA? Insåg precis att det jag arbetar med har CUDA som krav för vissa funktioner så det här med att testa Intel Arc kanske inte längre är görligt för mig.

Tyvärr är det så, Nvidia har låst in vissa kunder med sina CUDA kärnor.
Alltid bäst att kolla upp ordentligt vad de program du använder kräver.
Blir lätt så här när en spelare har nära på monopol på marknaden.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk

En fråga till Calle.

Har du testat de nya drivisarna med ett par spel i testsviten och ser om de är någon stor skillnad och sedan värdera om det är värt att uppdatera graferna?

Önska jag kunde hjälpa till.

Permalänk
Medlem

Vore kul att se dessa kort med drivrutiner i toppklass så man kunde se vad dom verkligen går för.
Hoppas intel löser problemen då kanske dessa kort kan bli prisvärda alternativ.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vore kul att se dessa kort med drivrutiner i toppklass så man kunde se vad dom verkligen går för.
Hoppas intel löser problemen då kanske dessa kort kan bli prisvärda alternativ.

Fast nu har de inte drivrutiner i toppklass. De är långt ifrån klassen som Nvidia och AMD besitter med. De har fortfarande inte på ett halvår kunnat korrigera den höga energiåtgången i strömspararläget.

Ett Radeon 6600 XT har nio gånger mindre energåtgång än ett Arc grafikkort i viloläge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Fast nu har de inte drivrutiner i toppklass. De är långt ifrån klassen som Nvidia och AMD besitter med. De har fortfarande inte på ett halvår kunnat korrigera den höga energiåtgången i strömspararläget.

Ett Radeon 6600 XT har nio gånger mindre energåtgång än ett Arc grafikkort i viloläge.

Ja men det vore kul att se dom med det, jag vet att drivrutinerna är rätt kassa. Får lämna ett kort till nvidia eller AMD så får dom göra drivrutiner till det

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle tycka att grafikkortstillverkarna skrev drivrutiner mot vedertagna standarder såsom dx12 dx13 dx29000 osv och inte mot specifika spel.
Samma gäller då speltillverkarna. De skriver korrekta spel mot gränssnittet och förlitar sig på egen kompetens och inte att drivrutinstillverkarna "lagar" deras okunskap via drivrutinerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Jag skulle tycka att grafikkortstillverkarna skrev drivrutiner mot vedertagna standarder såsom dx12 dx13 dx29000 osv och inte mot specifika spel.
Samma gäller då speltillverkarna. De skriver korrekta spel mot gränssnittet och förlitar sig på egen kompetens och inte att drivrutinstillverkarna "lagar" deras okunskap via drivrutinerna.

Är ju billigare att låta Nvidia göra jobbet.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

De har fortfarande inte på ett halvår kunnat korrigera den höga energiåtgången i strömspararläget. Ett Radeon 6600 XT har nio gånger mindre energåtgång än ett Arc grafikkort i viloläge.

Tyvärr är den höga effekten i vila enligt intel själva ingenting de kommer rätta till i drivrutiner. Deras mål är istället att "We will be looking at making optimizations in future generations.", dvs vi får vänta på ny hårdvara. Vilket är den största anledningen till att det inte blir något ARC-kort i denna generation för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Tyvärr är den höga effekten i vila enligt intel själva ingenting de kommer rätta till i drivrutiner. Deras mål är istället att "We will be looking at making optimizations in future generations.", dvs vi får vänta på ny hårdvara. Vilket är den största anledningen till att det inte blir något ARC-kort i denna generation för mig.

I samma länk så skriver dom ju också hur du ska ställa in datorn för att sänka strömförbrukningen.
Frågan är om tjejen som testade korten gjort detta?

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant!

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

I samma länk så skriver dom ju också hur du ska ställa in datorn för att sänka strömförbrukningen.
Frågan är om tjejen som testade korten gjort detta?

Vilken tjej? Menar du @CrispVanDahl? Det tror jag inte, då skulle det nog nämnts. Men viktigt är att det bara är en del moderkort det funkar på, så det är ingen universallösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Vilken tjej? Menar du @CrispVanDahl? Det tror jag inte, då skulle det nog nämnts. Men viktigt är att det bara är en del moderkort det funkar på, så det är ingen universallösning.

Det är väl som med Rezisable bar/sam kan man misstänka då, behöver vara hyfsat moderna kort.
Ingen idé att slänga in Arc i en väldigt gammal burk.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)