Intel Arc A770 och Arc A750 – om det inte vore för drivrutinerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Om inte annat kommer uppdaterade siffror i samband med att testsviten görs om nästa gång. Sen blev den här recensionen lite speciell på grund av drivrutinssituationen, men det hade redan tagit orimligt mycket tid att testa grafikkorten tre gånger. De arbetsdagar det hade tagit att testa om allt en fjärde gång kan användas till bättre saker än att fortsätta agera betatestare åt Intel.

Fokus blev istället, mer än vanligt, att i första hand ge köpråd – vilket är det faktiska syftet med att testa produkter. Här kunde vi krasst konstatera att det inte är färdiga produkter och vi hade nått samma slutsats med tillhörande icke-rekommendation även med de nya drivrutinerna.

Precis! Och det är ju i linje med vad alla andra säger runt om. Prestandan blir bättre och bättre men buggar och mjukvara / drivrutin är kassa. Köp bara om man vet vad man ger sig in på i princip.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Ja tänkte samma sak.

GN släppte ju en ny review för 5 dagar sedan med 4091, och här kommer Swec med 4032 som är totalt irrelevant nu.
https://www.youtube.com/watch?v=b-6sHUNBxVg

Var ju dessutom så att intel inte ljög om förbättringarna, Tror CS GO mer än dubblade prestandan.

Så ja denna "review" är ju inte annat än missvisande.
Om den bara kommit ut för minst en vecka sedan...

Dessutom sänkte ju intel priset på Arc 750 till 249USD MSRP så det är faktiskt ett kort som har bra pris/prestanda nu i teorin i alla fall om man kan få det för MSRP.

Kan ju inte prata om usas priser i Sverige...

Visa signatur

En dator

Permalänk

jamen så pjåkiga priser e de inte...

billigast på prisjakt

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem

Var inte 4091 nästan uteslutande för dx9titlar?

Inte många av dessa som är med i dagens testslingor

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Om Intel släpper uppdateringar väldigt ofta (bra) så kommer det automatiskt ge att ett omfattande test nästan direkt blir "irrelevant". Det gör ju att omfattande test i praktiken är omöjliga att göra med senaste uppdateringarna. Att Sweclockers väjer att publicera med äldre drivrutiner ser jag inte som något problem bara det framgår i texten.

Fast det finns uppdateringar och sen finns det Uppdateringar. I normala fall så är det några få procents skillnad när nya drivare kommer. Nu hoppar kortet en hel klass, från 3060 till 3070 nivå! Det i sig är ju en artikel och har varit snackisen på alla andra stora tekniksidor senaste veckan.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mooseslayer:

jamen så pjåkiga priser e de inte...

billigast på prisjakt

https://www.computersalg.se/i/9227524/intel-arc-a750-grafikko...
Igen bild men produktkoden är för intels FE kort.

3.3K för A750 relativt alternativen är ju inte så kasst.
Presterar väl runt 6600XT.

En orsak man kanske vill ha Intel är fuktioner annat än spel.
Nvidia är kung på fuktionalitet, nvenc är sjukt snabb, mitt RX5700 suger totalt på encoding och produktivitet i allmänhet, även mitt GTX970 krossar det för encoding.
För produktivitet är ju nvidia kung med, Cuda i Blender tex.

Säger inte att intel löst allt det MEN deras Encoder med AV1 ser ju lovande ut så för ett mer all around kort tycker jag nog Intel ser ut att ha en framtid.
Och encoding i alla fall för mig blir mer och mer ett måste och AMD får fan skärpa sig lite där.

Jag har testat AMD ett par kort nu och det är tyvärr ett One Trick Pony för Gamers, verkligen en besvikelse i allt annat.
Så skulle jag köpa nytt i dag är det nvidia alternativt Intel i lägre prisklassen.

Men Nvidia har ju gjort att GeForce är för rikt folk nu, så hoppet ligger ju på Intel att ge om low och mid range kort som ger oss Encoding, Compute, och Produktivitet tillbaks för allt handlar inte om spel.

Intels kort ser mer och mer lovande ut för hårdvaran på papper är bra och det har ju nya drivern visat att så är fallet.

Permalänk
Medlem

Priser just nu i Sverige om man bara kollar lite aktivt:

A380 ca 2000kr
A750 ca 3300kr
A770 8gb 4300kr
A770 16gb 4600kr

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Mycket gnäll om den artikeln. Jag är tacksam att sweclockers testar.

Jag skulle dock uppskattat om sweclockers skrev något likt detta i slutet av artikeln.

"Vi återkommer med ett nytt test om två tre drivrutinsuppdateringar"

För detta är en pågående resa. Förbättringar görs som vi inte ser med andra grafikkort. Det är av stort intresse för oss.
Så gör ett nytt test helt random när andra sidor och youtubekanaler inte gör det.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Finns ju helt klart prestandaförbättringar att vänta på dessa kort under 2023 vartefter intel uppdaterar drivrutiner och mjukvaran.
Tar förgivet att intel även kommer lyssna på användarna och förbättra Arc control.
Personligen tycker jag Arc är en mycket spännande platform med en ljus framtid.
Bra första försök.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast det finns uppdateringar och sen finns det Uppdateringar. I normala fall så är det några få procents skillnad när nya drivare kommer. Nu hoppar kortet en hel klass, från 3060 till 3070 nivå! Det i sig är ju en artikel och har varit snackisen på alla andra stora tekniksidor senaste veckan.

Det var ju synd för Intel då att de inte väntade med att släppa kortet tills dessa drivrutiner var färdiga att släppas. Lite eget ansvar har de också för att se till att visa sin nya produkt från sin bästa sida. Kanske blir det en lärdom för dem inför nästa lansering.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Det här sätter nog spiken i kistan för SweClockers för min del.

Jag kanske inte skulle ta i så mycket, men Sweclockers känns mindre och mindre relevanta. Fredagspanelen kändes superfräsch för flera år sedan, men nu har alla andra sprungit om. Jag besöker siten flera gånger om dagen av gammal vana, men det mesta är gårdagens nyheter (eller drivrutiner). Jag håller tummarna inför framtiden.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det var ju synd för Intel då att de inte väntade med att släppa kortet tills dessa drivrutiner var färdiga att släppas. Lite eget ansvar har de också för att se till att visa sin nya produkt från sin bästa sida. Kanske blir det en lärdom för dem inför nästa lansering.

Ja, samtidigt var det en halv miljard människor, bokstavligen, på internet som sade "De missade öppet mål" där medan krypto och komponentbrist var rådande och gpu-priserna var riktigt höga (sommar 2022 och tidigare). Jag vet inte hur många gånger jag läste varianter av "De borde bara släppt dom under första halvan av 2022 eller tidigare, de skulle sålt som smör i solsken".

"En människa på internet har fel" är en av de sämsta sakerna i världen att reta upp sig på men jag svarade ett par gånger att "De hade blivit totalsågade pga ofärdiga drivrutiner som kraschade i varje spel" ungefär.

Nu blev verkligheten något mellanting och Swec (tack för testet) har en poäng i att det tar tid att testa och drivar kommer ofta och kan innebära rätt stora skillnader (indikation på att de inte var särskilt färdiga från start)

Idle power är verkligen nåt de behöver fixa.
Utöver det..tja, bättre support för fler spel men det inser jag är en sak som kommer med kontinuerlig satsning under flera år, inte något som trollas fram på två ens. Jag ser att det säkert delar vissa resurser med gpuer för datacenter men kräver en del parallela även (om halva skärmen inte längre blir lila när du stöter på La-iva i Cyberpunk 2077 (nej jag har aldrig spelat det) så kanske att fixa det eller att det är fixat inte har så mycket med arctic sound att göra. (Men svara gärna om det har det).

De är inte underbarn på Linux än heller vad jag läst, det hade jag kanske naivt trott att de skulle vara.

Vi får se vilken form Battlemage antar.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Tråkigt med drivarna, men är ju en klar anledning till att göra ett nytt test med de bättre drivarna framöver. Då det är just drivarna som verkar flaska, så lär det ju finnas anledning till att testa om och om igen i framtiden. Och då kanske en lite mer drivarfokuserad artikel, där inte bara prestanda testas, utan design och användarvänlighet. Just den biten fick ju en hel del kritik från bla Steve på GN.

Det jag skulle vilja se är huruvida video encoding och decoding är något som håller måttet. Går den att streama med? spela in video på ett bra sätt? Går det att använda kortet bara för encoding medans man använder ett annat för själva grafiken? Är det bra kvalitet på encodingen?
Om svaret är ja på dom frågorna så kan jag mycket väl tänka mig att skaffa ett intelkort för att sköta videoinspelning/strömning.

Permalänk

OM de ändå funkat till äldre cpuer så tror jag de sålt mycket mer

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det var ju synd för Intel då att de inte väntade med att släppa kortet tills dessa drivrutiner var färdiga att släppas. Lite eget ansvar har de också för att se till att visa sin nya produkt från sin bästa sida. Kanske blir det en lärdom för dem inför nästa lansering.

Ja Intel får skylla sig själva, men det är för läsarnas skull.

Permalänk
Medlem

Detta var ju ett rejält magplask av en test. Visst, de magiska drivarna har funnits bara en vecka, men en vecka borde väl vara nog att bestämma sig för att: Vi väntar med denna tills vi kört samma slinga med nya drivarna.

Detta vet ni redan från början att deras drivare med stor säkerhet kommer ändra rejält på resultaten. Vissa titlar har ju nära dubbel prestanda, och för priset, idag 4800kr förövrigt, är det ett riktigt bra kort. Dessutom ett kanonkort om man funderar på redigering och lagring i AV1. Ingen andra är i närheten av 16GB med AV1 support för denna prislapp.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tack! Bättre sent än aldrig!

Känslan innan släpp för mig var ungefär: de har ju haft integrerad gpu jättelänge, till och med med samma arkitektur ett tag, stabilitet borde vara lungt. Prestanda som 3070 låter tråkigt lågt, men duger väl okej för en första serie som blivit försenad…

Verkligheten är ju så långt under detta. Inte ens 3060ti och så kassa drivrutiner att man inte kan annat än att förknippa namnet med dessa kassa drivrutiner

Det måste bli bättre om detta ska bli något, och jag hade verkligen sett fram emot konkurrens på marknaden som kanske kunnat rubba balansen och prishetsen som råder. Nu känns det mer som att AMD/Nvidia inte ens behöver ta dessa i beaktning

Intel lever i sin egna lilla värld med drivrutiner som inte är färdiga. De brukar också vara bra på att köra prestanda tester som visar verkligheten och inte syntetiska benchmark. Som nedan 100% mer FPS än RTX 3070, vem hade trott på det om inte sweclockers hade gjort detta test?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Intel lever i sin egna lilla värld med drivrutiner som inte är färdiga. De brukar också vara bra på att köra prestanda tester som visar verkligheten och inte syntetiska benchmark. Som nedan 100% mer FPS än RTX 3070, vem hade trott på det om inte sweclockers hade gjort detta test?https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/28102?key=ffa3f2637373a8a2300a9b8aae2ca5d4

Det visar ju bara hur dåliga alla kort på marknaden är i en väldigt speciell inställning med väldigt speciella funktioner i ett ganska hårdkört spel generellt. Lite vram, ultra settings i 4K och Raytracing ger detta. Är väl inget nytt med det? För inte är väl 4090 mer än 100% bättre än 7900XTX?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Det visar ju bara hur dåliga alla kort på marknaden är i en väldigt speciell inställning med väldigt speciella funktioner i ett ganska hårdkört spel generellt. Lite vram, ultra settings i 4K och Raytracing ger detta. Är väl inget nytt med det? För inte är väl 4090 mer än 100% bättre än 7900XTX?

Ja själv klart, men när Intel hade sina första beta kisel från TSMC i labbet så gick de ut med att de hade upp till RTX 3070 prestanda på gång. Och kollar man på syntetiskt test innan man blandar in drivrutiner för alla spel som finns där ute idag så hur fel var deras påstående?

"För inte är väl 4090 mer än 100% bättre än 7900XTX?" För mig som ägare av RTX 4090 och 4K skärm i 165Hz (32" 4K Gaming Monitor Odyssey Neo G7) är det inga problem att spela CYBERPUNK 2077. Om jag med samma inställningar kör med ett AMD kort hade det varit ospelbart, så 100% eller 100000000% är en fiktiv siffra.

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på om senaste drivrutinerna kan påverka strömförbrukningen i idle/vila?

Smått bedrövlig förbrukning på 70-80W när i princip alla andra kort drar omkring 35W i vila.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Någon som har koll på om senaste drivrutinerna kan påverka strömförbrukningen i idle/vila?

Smått bedrövlig förbrukning på 70-80W när i princip alla andra kort drar omkring 35W i vila.

Nej du får fortfarande göra enligt instruktion från Intel för att de ska dra ca 15W i vila.

https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/000092564/graphics.html

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Jag har alltid gillat när en ny aktör tar sig in på en svår marknad, jag var länge helt inställd på att köpa ett Arc kort, dels för att jag gillar ha lite trassel och meck med mina grejor, så länge kvalitet på produkten är tillfredställande.

Men så råkade jag köpa min första Mac...

Hur som, jag hoppas Intel lyckas bryta sig in på Gpu markanden.

Permalänk
Medlem

Haha, först klagas det på att testet försenas, sedan är det absolut katastrof att det släpptes för tidigt Visst, det blir intressant att se vad de nya drivrutinerna kan åstadkomma, men det kommer ju komma andra drivrutiner efter det också. Det är ju ändå en gedigen genomgång med relevanta saker att hitta i artikeln som inte står och faller på prestandan av DX9-spel.

En viktig sak som jag önskar hade studerats lite mer ingående är strömförbrukningen i vila, vilket jag tycker är det största problemet med ARC (förutom drivrutinerna, då). Strömförbrukning i bruk är inte alls lika kritiskt eftersom GPUn (i alla fall för mig) spenderar otroligt mycket mer tid i (nära) vila. Kul med komponentmätningen, men den hade varit intressantare om den också gjorts för vila. Klart är att båda korten drar minst 40-45W i vila, vilket är en faktor ~4 för mycket och riktigt uselt.

Det hade också varit intressant att se om swec lyckats med intels "fix" för viloeffektsproblemet:
https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/000092564/graphics.html

Det är långt ifrån alla moderkort som stöder dessa avancerade PCI-inställningar, så ingen universallösning.

Jag håller inte riktigt med om att korten känns plastiga, för mig känns de gedigna och välbyggda med en proper design. Men, det hjälper ju inte när fläkten låter för mycket. Jag har inte för vana att ha fönster på datorlådan, så utseendet spelar mindre roll, oljudet större.

Permalänk
Medlem

$40 prisreducering (=40€ i Finland) samt senaste drivrutin fick mig att att plocka upp ett A750. Tycker A750 verkar klart mera prisvärd då det är inte så stor skillnad i prestanda mellan dem, 16GB tycks inte kunna utnyttjas av korten på ett betydligt sätt i spel åtminstone och 299€ jämfört med 435€ är ganska stort kliv så, vid 399€ hade jag åtminstone funderat litegrann. Ska bli intressant vilka förbättringar Intel kanske kan komma med i framtiden också, lär ju inte bli sämre iaf.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Extremt bra prestanda med A770 16gb i Hogwarts Legacy:

https://youtube.com/watch?v=beT2EBXDPpY&feature=shares

Bättre än 3070?

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Extremt bra prestanda med A770 16gb i Hogwarts Legacy:

https://youtube.com/watch?v=beT2EBXDPpY&feature=shares

Bättre än 3070?

Det var samma visa när Raja Koduri var hos AMD, massa prestanda i syntetiska tester. Ibland fungerade det på spel....ibland inte. Raja Koduri AMD = fine wine. Raja Koduri Intel = fine whisky

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Jag började om testet ungefär 3 gånger då det släpptes nya drivrutiner mitt i testandet. Den senaste drivrutinen släpptes som jag skrev när de sista prestandatesterna var genomförda. Att ytterligare en gång börja om testprocessen var tyvärr inte ett alternativ.

Trots detta önskas det att testet borde skett med ytterligare en drivrutin.

Bra jobbat med denna uppföljning.

Permalänk
Medlem

Om det inte vore för drivrutinerna...
...så hade kortet varit dyrare.

Gillar förövrigt att die-yta större än 4080 kallas modest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast det finns uppdateringar och sen finns det Uppdateringar. I normala fall så är det några få procents skillnad när nya drivare kommer. Nu hoppar kortet en hel klass, från 3060 till 3070 nivå! Det i sig är ju en artikel och har varit snackisen på alla andra stora tekniksidor senaste veckan.

Precis. Tyvärr är Sweclockers inte en sida jag längre hänger på när det gäller att kolla tester. Det finns betydligt bättre altermativ numera.

Permalänk
Medlem

Skulle man kunna tänka sig att Sweclockers ersätter 6600 XT med 6650 XT som jämförelsekort ? Jonas Thörnqvist skrev redan i recensionen av 6650 XT förra våren: "Grafikminnet behålls dock orört vid 17 500 MHz, även om det ska sägas att det är en höjning på 9 procent över föregångaren Radeon RX 6600 XT som nu utgår ur AMD:s sortiment.". Efter den meningen borde alltså 6650 XT även ersatt 6600 XT i den nya testsviten.

6600 XT finns kvar i en del butiker, men prisbilden gör att jämförelser blir helt skeva. En del köpare som kollar på Sweclockers kanske inte ens känner till 6650 XT, det osynliggörs om det inte är med, fast det alltså är både billigare och snabbare idag.

Det är lätt att bli fartblind om man är van vid att grafikkort ska kosta 15000:, och tänka att "6650 XT är ju bara 3% snabbare och några hundralappar billigare", men om det är 3% snabbare och samtidigt kanske kostar 500:-mindre är det hårdvaluta i den här prisklassen eftersom det blir mycket mer prisvärt, ett tungt argument för köpare med tajt budget...

Så snälla, ersätt 6600 XT med det aktuellare 6650 XT som ju faktiskt har ersatt det på alla relevanta sätt. Och det borde väl finnas ett kort liggande någonstans att införa i testerna?