Permalänk

Bygga NAS/NVR

Halloj,

Sålde av min HPE Proliant för hitta en strömsnålare lösning.. Varit inne på Synology, men börjar bli snål och funderar på att bygga egen maskin med TrueNAS igen, istället. Men känner att jag går lite vilse bland komponenterna som finns att köpa nuförtiden.
Har ni några kloka inputs att komma med?

Formfaktor tänker jag mig m-ITX, men det första jag ställs inför är
Socket; LGA1200, LGA1700 eller AM4?
Antar att LGA1700/DDR5 är the way to go? T.ex detta Mobo:
https://www.komplett.se/product/1204052/datorutrustning/dator...

Ponera att vi fortsätter med LGA1700, kommer behöva en CPU som klarar TrueNAS samt nån sorts NVR för CCTV. Med andra ord inga planer på att transcoda saker i dagsläget, men det kan ju komma att förändras.
Prioriterar en strömsnål CPU före en värsting i dagsläget. Är detta ett vettigt alternativ?
https://www.komplett.se/product/1203827/datorutrustning/dator...

Minne, blir väl DDR5. Ett 16Gb bör man väl kunna börja med och se vad det räcker till tänker jag?
https://www.komplett.se/product/1201425/datorutrustning/dator...

Nätdel, SFX formfaktor på 450W borde nog räcka?
https://www.amazon.se/Supernova-helmodul%C3%A4r-Dbb-fl%C3%A4k...

Permalänk
Medlem

Varför gå på dyra DDR5 om du bara ska köra en i3a?
Kör DDR4 som är mycket billigare o lättare o få tag på.
Vet inte hur mycket CPU kraft NVR för CCT behöver dock.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk

Bra fråga, inte byggt en dator sedan början av 2000-talet är som sagt vilsen i komponentdjungeln.
Kan nog lika gärna kolla på LGA1200 MoBo och CPU om jag ändå ska köra DDR4? Antar att man kan få ner priset lite med dom grejorna och att kapaciteten räcker och blir över ändå.

Permalänk
Snusfri

Har 2st NAS'ar, en är en HP Microserver Gen8 och en är en Whitebox.
Whiteboxen består av följande:
MOBO: ASUS TUF Gaming B560M-Plus
CPU: Intel i5 10400F
RAM: 64GB Corsair Vengeance LPX DDR3 3200 MHz
SSD: Kingston NV1 500GB
HDD: 4x3TB + 2x16TB Exos X16
Bild, mer info här.

Kör Proxmox som bas och TrueNAS Core som VM med LSI-card med passthrough för diskarna.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Om du är ute efter NVR-funktionalitet så tycker jag du ska kolla in Frigate förövrigt! Väldigt trevligt och gör att en inte behöver lagra lika mycket över lång tid.

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Huawei GT 27 | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Skrivet av THB:

Har 2st NAS'ar, en är en HP Microserver Gen8 och en är en Whitebox.
Whiteboxen består av följande:
MOBO: ASUS TUF Gaming B560M-Plus
CPU: Intel i5 10400F
RAM: 64GB Corsair Vengeance LPX DDR3 3200 MHz
SSD: Kingston NV1 500GB
HDD: 4x3TB + 2x16TB Exos X16
Bild, mer info här.

Kör Proxmox som bas och TrueNAS Core som VM med LSI-card med passthrough för diskarna.

Hur mycket energi konsumerar Whiteboxen när den idlar?

Skrivet av tuomi:

Om du är ute efter NVR-funktionalitet så tycker jag du ska kolla in Frigate förövrigt! Väldigt trevligt och gör att en inte behöver lagra lika mycket över lång tid.

Får läsa på mer om den, kan man köra den i en Docker på Free/True-NAS eller hur fungerar det?
Det som lockat mest med Synology är just deras surveilance-center som jag hört mycket gott om. Har inte hittat något som går att köra på True-NAS ännu.
------

En tanke som slog mig, finns det inga m-ITX med integrerad CPU? Kollade snabbt på de större svenska handlarna men lyckades inte hitta något? Fanns några äldre utgångna produkter men inga nymodigheter.

I övrigt när det gäller CPU vad är det bättre alternativen att köpa över disk idag, där fokus ligger på energikonsumtionen?

Permalänk
Snusfri
Skrivet av KjellTimell:

Hur mycket energi konsumerar Whiteboxen när den idlar?

Ingen aning faktiskt då jag inte har någon mätare för det, bryr mig inte nämnvärt om den drar 10w eller 55w heller.

Den rullar på tyst och stabilt vilket var det jag ville, sedan har den mer än tillräckligt med kraft för det jag använder den till.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellTimell:

Får läsa på mer om den, kan man köra den i en Docker på Free/True-NAS eller hur fungerar det?
Det som lockat mest med Synology är just deras surveilance-center som jag hört mycket gott om. Har inte hittat något som går att köra på True-NAS ännu.
------

En tanke som slog mig, finns det inga m-ITX med integrerad CPU? Kollade snabbt på de större svenska handlarna men lyckades inte hitta något? Fanns några äldre utgångna produkter men inga nymodigheter.

I övrigt när det gäller CPU vad är det bättre alternativen att köpa över disk idag, där fokus ligger på energikonsumtionen?

Burken överst i min signatur kör jag för min kombinerade NAS, Docker-server då jag blev trött på flaskhalsen mellan min Synology DS1812+ och motsvarande burk i Mini-ITX format. Älskar Synologys formfaktor som är väldigt kompakt men för mig kändes det begränsande över tid.

Vad gäller "färdiga" lösningar med moderkort och processor är det fortfarande varianter på Celeron som gäller. Däremot är Asrock Racks grejer för AM4 platformen trevliga också där du kan köra CPUer/APUer med relativt låg förbrukning som resultat. Också trevligt med 10Gbe-nätverk med tanke på ev. flaskhalsar etc.

Ja Frigate går att köra i docker, det går också att köra helt fristående men är framtaget för att kombineras med HomeAssistant.

Visa signatur

🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Huawei GT 27 | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk

@Tuomi, kikade lite på asrockracks, verkade trevliga men rätt dyra? Känns som att det springer iväg rätt fort.
Vad finns det för vettiga AM4 APU som går snålt? Tyckte jag läste mig till att AM4 snart är EOL, så det bör ju finnas många "billiga" att hitta på tradera etc. tänker jag mig?

Finns det nackdelar att köra ett "gaming" m-ITX mobo?har dom högre egenförbrukning eller liknande?

Vill försöka bygga strömsnålt men ändå potentare än synology. Behöver inte vara lika strömsnålt som Synology men gärna i närheten.
Vet att det är diskarna i slutändan som står för stora andelen av förbrukningen, men vill försöka optimera resterande delarna så gott det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellTimell:

@Tuomi, kikade lite på asrockracks, verkade trevliga men rätt dyra? Känns som att det springer iväg rätt fort.
Vad finns det för vettiga AM4 APU som går snålt? Tyckte jag läste mig till att AM4 snart är EOL, så det bör ju finnas många "billiga" att hitta på tradera etc. tänker jag mig?

Finns det nackdelar att köra ett "gaming" m-ITX mobo?har dom högre egenförbrukning eller liknande?

Vill försöka bygga strömsnålt men ändå potentare än synology. Behöver inte vara lika strömsnålt som Synology men gärna i närheten.
Vet att det är diskarna i slutändan som står för stora andelen av förbrukningen, men vill försöka optimera resterande delarna så gott det går.

10Gbps NICs är dyrt bland annat så borden där det ingår är extra dyra. Sen så är det ofta många SATA-portar genom antingen HBA-kort eller motsvarande. Vidare är IPMI en trevlig funktion som innebär att du inte behöver ett grafikkort, inbyggt eller dedikerat, varvid du även kan hantera datorn när den är avstängd.

APUer med GE som suffix har en TDP på 35W vilket är vid full belastning, bör väl anses som godkänt?

Själv körde jag också med mITX till jag hittade CS381 i vilket jag fick plats med ett uATX vilket gav lite fler möjligheter till utökning.

Finns hur mycket som helst att fundera över, finns inte heller någon optimal lösning då det är olika för alla.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör en NAS med AM4 och en Athlon 3000G. Den är mer än kraftfull nog för mig just nu. Den har en TDP på 35W, men hur mycket den tar i verkligheten vet jag inte. För mig funkar det riktigt bra och stabilt med TrueNAS, och jag är riktigt nöjd. Går man på AMDs Pro APUer så ska man även få stöd för ECC-minne om man vill ha det

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

Har börjat täkna om lite, funderar på om man ska köpa en HPE Micriserver gen10+. Dvs versionen med ILO och socket CPU som man kan uppgradera. Plats för 4 diskar och man kan köra m2 SSD via PCIe.

Enda downsiden jag kan se är att den inte har stöd för quicksync? Så man kan inte transcoda.
Gen8 var väldigt populär, gen10 floppade pga avsaknad av ILO oh lödd CPU. Gen10+ har mindre footpring och dom verkar ha lyssnat till användarna.

Känns som en prisvärd lösning som går att bygga vidare på inom vissa ramar.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av KjellTimell:

Har börjat täkna om lite, funderar på om man ska köpa en HPE Micriserver gen10+.

Det enda negativa med gen10+ är att den använder sig av ett extern nätaggregat samt att den bara har en USB-plats internt för boot-media. iLO är typ en faktor 10 gånger snabbare än gen8.

Permalänk

Externt nätagg funkar för mig, den skall ändå stå i pannrummet. hastigheten på Ilo är saksamma, skönt att slippa gå ner i pannrummet så är jag nöjd Hade vart om dom hade kostat på ytterligare en PCIe slot, så man kunde ha ett grafikkort för plexpass t.ex samt även SSD. Men man kan väl inte få allt här i livet antar jag.

Hur är det med NUC'ar, är det något att bygga på? Verkar inte finnas mycket plats för diskar eller LightsOut/IPMI osv?
Finns några JBOD i samma formfaktor som Nuccarna?

Permalänk
Medlem

Jag har två Gen10 och är mycket nöjd med dom !
Kör Truenas Scale på den ena och Windows server 2019 men den del VMar på den andra.
Ilo är väldigt smidigt, jag har mina i ett rack i ett förråd och de är skönt att slippa springa dit om det är nåt och skönt att slippa ha en skärm till.

Permalänk

Gen10+ förmodar jag?
Den har ju 2 år på nacken, ligger det en Gen11 runt hörnet kanske? Eller hur långt går det mellan HPE's generationer?

Permalänk

Blev en beställning.
HPE MS Gen10+ med Pentium CPU.
ILO kort
PCIe M.2 NVME kort
Samsung 970 Evo NVME

Totalt cirka 7000kr, lite dyrare än Synology DS920+ som jag har övervägt tidigare för NAS/NVR. Tror jag fått en bättre lösning till nästan samma pengar nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellTimell:

Blev en beställning.
HPE MS Gen10+ med Pentium CPU.
ILO kort
PCIe M.2 NVME kort
Samsung 970 Evo NVME

Totalt cirka 7000kr, lite dyrare än Synology DS920+ som jag har övervägt tidigare för NAS/NVR. Tror jag fått en bättre lösning till nästan samma pengar nu.

Var köpte du din gen10+? Länk?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Dustin.
Kostade 5500kr när jag köpte. Nu börjar den på 10K verksr det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellTimell:

Dustin.
Kostade 5500kr när jag köpte. Nu börjar den på 10K verksr det som.

Japp, hittade på Dustin.. Inflationen och butikers vilja att höja marginalerna som vanligt.. Är ju inte prisvärt nånstans med 10k för den. Liksom dubbla priset nu, det är ju inte rimligt.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |