Mediamarkt lämnar Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sval:

Jo, verkar som Inet är den enda svenskägda butiken numera. Tyvärr har de nästan aldrig varor i lagret när man ska handla, annars verkar de riktigt bra.

Netonnet är väl ändå svenskt också?

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Webhallen och Inets fysiska butiker är irrelevant för 90% av Sveriges befolkning då de inte har butiker annat än de fyra största städerna.

Du får nog öva lite på matematikkunskaperna med tanke på att runt 20 % av befolkningen bor bara i Stockholms län, varav nästan hälften i Stockholms stad/kommun.

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Innebär väl då att bara elgiganten är kvar som stor elektronikkedja som finns i varje stormarknad? Ett ica maxi fast elektronik. Nostalgisjälen lägger en tår

Räknar inte riktigt in ex power och netonnet dylika i den kategorin

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfish:

Netonnet är väl ändå svenskt också?

Nope, köptes av Komplett förra året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfish:

Netonnet är väl ändå svenskt också?

Det var, men ingår numera i Komplett-gruppen så det är blandat. Bolagen gick ihop, rent tekniskt genom att Komplett köpte NetonNet, men de svenska ägarna (tidigare med SIBA) blev då ägare i Komplett.

Tillägg:
https://www.placera.se/placera/pressmeddelanden/2022/04/04/ko...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Lite tråkigt att Mediamarkt försvinner även om jag själv inte handlade där särskilt ofta. Däremot kan man undra hur butiker som ELON kan överleva. De har flera butiker här omkring och varje gång jag har varit där så är det helt tomt på folk t.o.m. på Black Friday.

ELON överlever för att de faktiskt har varor i butikslager. Kylskåpet gick i sönder förra sommaren, de enda som hade rätt storlek på kylskåp i butikslager var ELON. För alla andra var det beställningsvara. (Malmö området)

Handlar nästan aldrig i fysiska elektronik affärer med säljare. Avskyr när andra försöker tala om för mig vad jag behöver.
(Undantag för kylskåpet som var akut)

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Var det inte MediaMarkt som delvis var orsaken till att Expert, OnOff och Siba gick i graven?
Om jag inte minns helt fel kom de in in landet med inställningen att gå med förlust tills de mindre aktörerna dött ut pga priskrig.

Oavsett så kommer jag inte sakna denna skitkedja.

Kommer sakna att det blir färre aktörer, det är i alla fall så jag tolkar det med att Power redan har en närvaro på marknaden. Antalet fysiska aktörer är redan lite lågt egentligen

Men jag har vägrat Mediamarkt sen jag köpte min diskmaskin där. Hade letat och bestämt online, skulle bara leta rätt på den modellen i en butik och dubbelkolla att den kändes rätt innan jag köpte den i butiken. De hade en massa försäljare av elabbonemang i butiken som helt tvärvägrade ta "nej" som ett svar utan att helt avsluta sin evighetslånga säljpitch.... Hoppas de betalade mediamarkt rejält att få stå där och försämra kundupplevelsen så drastiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Power tar ju över personalen?

På så vis, jag läste inte så noga, jag reflekterade och kunde inte föreställa mig, att någon skulle var beredd att ta över kadavret.
Då är ju allt frid och fröjd.

Permalänk
Medlem

Problemet är att fysiska butiker inte lönar sig, det är för dyrt.
Jag har "stödköpt" från butik ett fåtal gånger och medvetet köpt en vara i butik till ett högre pris.
Oftat beställer jag online där det är billigast

Så på sätt och vis har man sig själv att skylla...

Permalänk
Medlem

Oj, jag som har ett presentkort där, bäst å utnyttja det snart då.
Men visst, Power är bra också, har handlat från dem några ggr redan så jag är inkörd redan

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Bra, Power är mycket bättre att ha att göra med vid returer.

Låter ju bra. För precis som du säger, MM är usel på returer. Handlade där en gång och aldrig mer. Kommer inte sakna koncernen.

Permalänk
Medlem

Kan bara hoppas att Power blir bättre, kommer inte sakna Mediamarkt. Blev bojkott av dom efter allt trams man fick stå ut med i deras butiker:

Förstörda originalförpackningar p.g.a. att man satt larm på dom och dragit åt snöret för hårt men trots det ingen rabatt

Ofta hopplösa priser, där saker även vid rea som de verkade så stolta över kunde kosta mer än hos konkurrenter

"Jag har öppnats"-klisterlappar som i bästa fall man kunde få en liten rabatt om man påpekade det, men bara efter man pratat med säljare

Ingen ordning mellan prisskyltar och produkter, jättesvårt att veta vad som kostar vad. Produktens namn stod inte på prisskylten och produkten stod heller inte alltid *vid* prisskylten. Ibland kunde man lista ut det genom att titta på streckkodens nummer och matcha det mot en del av det nummer som stod på prisskylten.

Vid flera reor var man tvungen att köa för att få varan prissatt av en säljare innan man kunde gå till kassan. Kunde ofta ta 30 minuter, och sen kassakön på det, annars var det ordinarie pris som gällde i kassan.

Men droppen för mig gick när de började ha elbolagsförsäljare förklädda till Mediamarkt-personal ute på butiksgolvet som skulle störa och försöka få en att byta elbolag när man bara var där för att handla något annat. Efter det blev det bojkott. Kul att se att det gav resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du får nog öva lite på matematikkunskaperna med tanke på att runt 20 % av befolkningen bor bara i Stockholms län, varav nästan hälften i Stockholms stad/kommun.

Då är det väl snarare geografikunskaperna som behöver förbättras?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Då är det väl snarare geografikunskaperna som behöver förbättras?

Det ena utesluter inte det andra…

Permalänk
Medlem

Som priskonkurrent ja.
I övrigt nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Har alltid älskat att gå in på Mediamarkt i Sisjön så detta var en tråkig läsning. Hoppas Power gör det lika bra!

Har inte tyckt om affären sen övervåningen försvann..

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sval:

Föredrar svenska namn på butikerna.

Markt är väl marknad på tyska. Inte så svenskt. Eller är tyska mer ok än engelska?

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Dom hämtade sig aldrig från förlusten efter TV-försäljningen till @medbor

Äntligen, min plats i historieböckerna är säkrad!

Skrivet av Reyintaz:

Vet inte exakt, men var det han som fick en jävligt bra deal på en LG OLED som var felpris på, som de tillät att gå igenom?

Yes, det var jag! Tror dock det var några fler som handlade också. Jag har inget ont att säga om dem av någon anledning

Permalänk

Kom ihåg när som öppnade i Uppsala. Butiken var enorm och hade precis allt. Det gick några år sen mer än halverade dom lokalen. Kan man inte vara lika bra eller bättre än konkurenterna så blir det svårt men så har det alltid varit.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Power på webben är ju ruskigt bra. Bra prissättning och snabba leveranser med tydlig kommunikation. Hoppas butikerna håller samma klass och inte blir så 'trashiga' som MediaMarkt varit senaste åren med smuttsiga butiker och klängig personal.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft en dålig upplevelse med mediamarkt, har nog alltid föredragit dem över elgiganten så det blir ju lite tråkigt att se dem försvinna. Samtidigt så har jag blivit allt mer pessimistisk över konsumtionskulturen på senare tid, så jag skulle hellre vilja se färre aktörer på marknaden fast med bättre utbud på sikt.

Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Minnes att en konkurrent El-Giganten(?) i Heron City sålde sjukt rabatterade TV-apparater, dealen var så bra att dom valde att köpa alla dessa exemplar och frakta till egna butiken. Alltid tyckt lite illa om dom pga det, men tyckt deras butiker är bra.

Minns när MediaMarkt spelade ett riktigt ful spel mot Elgiganten i Kungens kurva.
Elgiganten gick ut med en kampanj om en Mac Book Pro för för 22000 kr. Och det stod i reklambladet att om ni hittar denna modell någonstans billigare än hos oss, så säljer vi det till samma (billigaste) priset.
Vad gjorde MediaMarkt? Jo, de gjorde en stor reklambild av samma Mac Book Pro modellen och skrev. Ni får köpa den hos oss för endast 21.000 kr. Sedan kristrade de den stora bilden på en lastbil och parkerade den vid Elgigantens Entre. Så att alla som ville köpa denna MacBook Pro kunde hänvisa till reklamen från MediaMarkt och kräva ytterligare en rabatt på ett tusen spänn.

Epilogen
Elgiganten plockade bort dem datorerna från hyllor och sa att dem var slutsålda. (Innan butiken öppnades)
MediaMarkt hade inte haft (eller haft bara en Mac Book Pro) på lager.
Priskrig och fulspel mellan MediaMarkt och Elgiganten.
Förlorare - slutkunder. För ingen fick köpa sin Mac Book Pro även för 22.000kr.

Permalänk

Bra. Riktig skitkedja.

Har varit där och haft problem flertalet gånger.
Säljarna står och pratar i grupp och ville inte hjälpa till, och dom har byggt en "labyrint" vid kassorna så man måste säga "ursäkta" 10ggr om det är köer för att bara komma ut ur butiken.

Till sist äckligt dåligt hanterat garantiärende för en TV min farsa hade. Dom försökte med massa konstiga anledningar hit och dit för att kringgå garantin.

Permalänk
Medlem

Får hoppas Power sköter fysiska butiker lika bra som deras onlineshop.
Aldrig haft några problem från Power.se. Bra priser och snabba leveranser!

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Märkligast av allt är hur Elgiganten har kunnat bli så dominerande på den svenska marknaden och nu lär de bli ännu större. Deras butiker är verkligen sämst. Det är som att komma in på en bensinmack där TV apparater blandas med grillar och elskotrar. Gissningsvis är det att Elgiganten har ganska enkelnavigerad hemsida och att det ibland har riktigt bra priser för att vara i butik.

Vi vet att det är väldigt låg marginal på många produkter, och kanske är det så enkelt som att Elgiganten hade tusen små fördelar som gjorde att de lyckades överleva när andra butiker slog igen. De kunde då fånga upp de nya kunderna eftersom efterfrågan återstod. Och nu finns det inte längre några tydliga alternativ till dem om man inte vill handla på nätet.

Sedan ska vi inte måla fan på väggen, för trots att antalet konkurrenter inom segmentet "stor lada som säljer allt möjligt inom hem och elektronik" är litet så har de flesta städer ett stort antal butiker som allihopa nischat in sig in mindre delar av deras sortiment. Vissa butiker säljer bara datorer och dess kringutrustning, andra mobiltelefoner och surfplattor, andra säljer vitvaror och vissa säljer tv-apparater och musikanläggningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Inte bra för oss konsumenter. Jag tyckte om mediamarkt

Power tar ju över, så det finns exakt lika många aktörer kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Edit: När man köper på Webbhallen så glider man igenom hämta i butik flödet som på räls i kontrast. På mediamarkt blev jag dessutom leggad, fast jag hade orderbekräftelsen och produkten var förbetald och sen fick jag skriva på nått jäkla kvitto för hand också....lol 2023.

Fast förbetalar du en produkt eller betalar Klarna på Webhallen Online, och sen hämtar i butik så kollar de ju också legitimation! De ber dig skriva på. Det är ju så att de inte ska lämna ut produkten till fel person, och som ett kvitto på att du verkligen hämtat produkten. Inget konstigt med det.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Folk idag. Vi går och besöker en fysisk butik för att få känna på produkterna, sedan tar vi och beställer från internet för där är det billigare. Jag skulle gissa att olika produkter lider mer av detta problem än andra.
Konsolspel, grafikkort, hårddiskar m.m är inte hårt drabbade. Men kontorsstol, bänk, tangentbord, möss etc nog vanligare.

Ett annat problem är butiksdöden. Där man först pratade om landsbygden. Men det gäller även inne i städer idag. Då man ofta tvingas ta sig till köpcentrum om man ska ha annat än mat eller personvård.
Ja, Göteborg med Nordstan är ett undantag. Men Nordstan är lite av ett köpcenter. Dock väldigt begränsat utbud, inte mycket till bilen säljer de där.

Är ju bättre i många fall att köpa på internet. Då har du ju 14 dagar per distansköplagen.

Sen så brukar det ju ofta gå smort och smidigt i butik men vissa kan ju ha särskilda regler och villkor.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Power tar ju över, så det finns exakt lika många aktörer kvar.

Hur går det ihop? Innan fanns Power (ehandel) och Mediamarkt (både ehandel och butiker), nu finns bara Power?

Sett till fysiska butiker så finns det (om Power så vill, förstås) lika många fortfarande, men en aktör mindre på svenska marknaden totalt sett.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ah tråkigt, de har många gånger haft bäst rabatter på reor.