Snabbkoll: Kommer du sakna Mediamarkt?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Kommer du sakna Mediamarkt?

Mediamarkt försvinner från Sverige i sommar och lämnar ett stort tyskt hål efter sig. Kommer du sakna elektronikbutiken?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nej xD

Permalänk
Medlem

Ja, inte för att jag handlat där utan för att ju fler butiker som tävlar om kunder desto bättre!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Ja det är ett av de få ställen man kan besöka och jämföra många olika produkter. Var där i lördags och köpte hörlurar till min dotter. Utbudet var enormt mycket större än på elgiganten. Visst på elgiganten kunde man trycka på en knapp för att provlyssna men vi tog mobilen och anslöt själva med bluetooth istället på mediamarkt. Priset var också samma som lägsta pris på prisjakt men med fysiskt butik kan man köpa fysiskt direkt i kassan. Enda tråkiga var väl tjatet om tilläggsförsäkring i kassan men de accepterade ett nej.

Visst vi har netonnet också i närheten men där ligger allt nedpackat i lådor på hyllorna. Inte samma grej att titta på en förpackning istället för att se produkten i verkligheten.

Permalänk
Medlem

Alltså ju färre desto sämre för kunderna så skrev att jag kommer sakna dom . Nu är ju vinst marginalen för dessa företag i botten så det är som det är .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Jag har varit inne i en butik en gång tror jag och då handlade jag inte ens något där. Så jag kommer inte direkt sakna butikerna, men det är tråkigt överlag med färre konkurrenter.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk

Nej, för att de inte fanns i närheten av där jag brukar handla. Och då Göteborg centrum inräknat.
Om Mediamark hade funnits i närheten så hade jag säkert sakna dem.

*edit*
När jag tänker efter borde personer i min situation inte räknas med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Visst på elgiganten kunde man trycka på en knapp för att provlyssna men vi tog mobilen och anslöt själva med bluetooth istället på mediamarkt

Huh, har provlyssnat på massa hörlurar på Elgigaten. Speciellt BT där jag kopplat lurarna till min egna för att prova.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Nej! Fruktansvärt dålig kundtjänst som helst bara står och pratar med varandra än faktiskt sälja något i butiken! Inte konstigt att vinsten uteblev!

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal meshify compact 2| MSI b550 tomahawk | Ryzen 7 5800X3D | Be quiet pure rock 2 | 2x16GB 3200Mhz Kingston fury C16 | RTX 4080 OC | Corsair RM750x | Corsair MP510 960GB | SN850x 2TB | Win11pro | Skärm: Predator X38S

Permalänk
Medlem

"Hej, jag vill köpa en elvisp!"
"Absolut, vi har 200 sorter!"

Hoppas Power har inköpare som sållar fram bra produkter så konsumenten slipper.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Butiken finns inte där jag bor och online har köpen varit på annat håll, så nej kommer inte sakna dem då jag inte har någon erfarenhet av dem.

Permalänk
Medlem

Inte med deras kundservice.

Beställde en mindre pryl på deras webshop och fick något helt annat.
Ringde och reklamerade detta, det skulle fixas på en gång. Många samtal och mail blev det - för de var säkra på att de hade skickat rätt. FEM månader senare kom en returfraktsedel, skickade in och de betalade tillbaka pengarna efter ytterligare TRE månaders väntetid.

Permalänk
Medlem

Eftersom Power tar över butikerna kommer jag ej sakna Media Markt.

Men om butikerna hade försvunnit så hade jag saknat. Inte för att jag ofta handlar i butiken. Men det händer och är skönt att möjligheten finns i närheten.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Har inte lagt mycket pengar hos mediamarkt genom åren. Sällan de sålt något jag brytt mig om till rätt pris.
Förhoppningsvis kommer Power ha motsvarande konkurrenskraft så det inte blir sämre konkurrenssituation.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

Vem under 80 handlar elektronik i varuhus nu för tiden? Är ju inte som att man behöver provsitta ett moderkort. Och google kan ju mer än vilken försäljare som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Vem under 80 handlar elektronik i varuhus nu för tiden? Är ju inte som att man behöver provsitta ett moderkort. Och google kan ju mer än vilken försäljare som helst.

Nu är det nog inte PC komponenter man köper där.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Vem under 80 handlar elektronik i varuhus nu för tiden? Är ju inte som att man behöver provsitta ett moderkort. Och google kan ju mer än vilken försäljare som helst.

Finns väl mängder av elektroniska varor såsom hörlurar, bildskärmar, tangentbord, m.m som är trevligt att kunna pröva innan man lägger en beställning?

Jag har inte handlat jättemycket på MediaMarkt men det är uppskattat att ha en fysisk butik där man faktiskt kan klämma och känna på produkterna. Förr i tiden letade jag alltid billigast möjliga butik via Prisjakt men numera är jag villig att betala lite extra om jag fått bra service i butik.

Permalänk
Medlem

Jag har handlat en hel del på mediamarkt. Dom har har ett sjukt brett utbud av produkter och det mesta framme så man kan klämma och känna.

Har inte köpt några komponenter, men en hel del kringutrustning, tv, vitvaror och diverse prylar

Vet inte om jag kommer sakna dom men det har funkat bra.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Aldrig handlat där och trots att jag bor i ett av de mer befolkningstäta delarna av landet har jag ~6 mil till närmsta MM.

Så "Nej", kommer inte sakna MM som företag, men bra för konkurrensen att Power tar över.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Vem under 80 handlar elektronik i varuhus nu för tiden? Är ju inte som att man behöver provsitta ett moderkort. Och google kan ju mer än vilken försäljare som helst.

Vem handlar bara moderkort är min motfråga då...

Hade gärna kollat på t.ex en airfryer eller ett kylskåp innan jag köper det. Är mycket lättare att få en uppfattning irl.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Skulle inte tro att Power lyckas så mycket bättre på samma position utan får stänga ett antal butiker på kort tid. Marknaden är mättad och de kunder som uppskattar personlig service och kunnig personal verkar inte söka sig till de stora varuhusen på grund av tidigare erfarenheter.

Permalänk
Medlem

Nej verkligen inte. Var där förra sommaren och ingen av personalen kom fram och fråga om man ville ha hjälp. Dom stod även i mindre grupper och lekte med mobilerna. Tråkig utveckling.

Håller mig till prisjakt och kollar omdömen och beställer via nätet istället!

Deras nätbutik har jag använt väldigt få gånger.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Har gjort en hel del fynd på MediaMarkt när det gäller spel, annars har jag inte köpt speciellt dyra saker där.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Kommer sakna Mediamarkt för Elgiganten på min ort är sämst, hyllorna gapar alltid tomma på Elgiganten trots att knappt några är där och handlar.
Alltid när man letar en produkt så finns där av Elgiganten själva inplastad med nedsatt pris, någon har återlämnat produkten och väldigt ofta är de trasiga, helt hopplöst att handla där, tappat förtroendet för Elgiganten sedan länge.

Nån ny-gammal kedja vettenfan om man vill handla hos, Power fanns ju här för massa år sedan och det gick ju sådär för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Vem under 80 handlar elektronik i varuhus nu för tiden? Är ju inte som att man behöver provsitta ett moderkort. Och google kan ju mer än vilken försäljare som helst.

Fattar inte, fördelen med butik är att man åker dit, hittar vad man är ute efter och knallar hem med sin köpta vara, vilket jämförs med att köpa något på nätet som kan ta allt från dagar till månader att leverera. Har man tur har inte en mellanhand *host* Postnord *host* bowlat med paketen under tiden.

Permalänk
Medlem

Ja och nej känns väldigt skarp. Kanske en njäää eller maybe?
Jag kommer saknar dem men samtidigt kommer inte saknar dem

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Huh, har provlyssnat på massa hörlurar på Elgigaten. Speciellt BT där jag kopplat lurarna till min egna för att prova.

Visst, utgick från hur det såg ut här i Borås. Hur som helst hade de många fler hörlursmodeller framme på Mediamarkt som åtminstone här är en större butik. Var alltså krångligare att lyssna på Mediamarkt då de inte hade dem uppkopplade men de exemplar som hade något batteri kvar kunde vi ansluta mot egna mobilen.

Edit: Ska väl erkänna att ibland har vi bara tittat på varan i butiken men sedan beställt någon annanstans på nätet där det var billigare. Men är det inte billigare någon annanstans kan man lika gärna köpa i butiken. Slog mig nu att nu kanske vi får problem med garanti och liknande på varan vi köpte där om butiken lägger ner?

Permalänk
Medlem

Köpte ett par NYA (enligt MM) hörlurar som visade sig ha massa öronvax i sig när jag kom hem.
Och så blev dom arga på mig när jag påpekade det och ville returnera.

Var nog 5 år sen, har inte satt min fot i den ladan sen dess.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag besökte sällan Mediamarkt på slutet, men det berodde mest på att den närmsta butiken låg ca fem mil bort.

När Mediamarkt kom till Sverige bodde jag i en stad där de hade butik och jag var ganska ofta där. De var till exempel tidiga med att ha riktiga telefoner som man kunde känna på och prova i motsats till de flesta andra elektronik-kedjor som hade dummies. Detta var något jag uppskattade. Sedan gillade jag deras utbud. Det fanns mängder av TV-apparater, skärmar, datormöss, högtalare etc att jämföra mellan ute i butik.

Men jag förstår att det blev tufft för dem med dessa enorma lokaler i en tid när (2008 och framåt) när näthandeln ökade för var år.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Har inget Mediamarkt varuhus i närheten.
Varit hos Mediamarkt några gånger. Tror jag köpt någon film eller spel eller något.
Så för mig personligen så gör det inte så mycket.

Men det är ju bra om det finns konkurrens samt arbetstillfällen.
Men om nu Norska Power ska ta över så får väl de bidra med konkurrens och arbetstillfällen istället.