Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

värt byte av Grafikkort

Hej jag har en fråga det är så att jag fick en dator helt gratis som en person skänkte på fb och jag var och hämtade den igår jag kan inte så mycket om datorer men ja ger det ett försökt iaf. Har förstått att datorn är rätt gammal hur gammal vet jag inte i nu läget men min fråga är, är det värt att köpa nytt grafikkort till denna dator eller måste jag skaffa ett helt nytt moderkort och allt vad de innebär med alla nya delar eller funkar det med ett bättre grafikkort och kanske nytt bättre aggregat länken här nedan är alla specifikationer och hur vet man hur gammalt ett moderkort är? mvh [url="https://www.bildtagg.se/bild/aade0w1mbp6g8pf0gyp42ua8"]

Permalänk
Medlem

Har du prövat spela på den ännu i något spel, se om det är till belåtenhet, eller om du vill ha mer pung i grafiken. Och ta beslut där ifrån. 8GB-ramminne kan säkert kännas av i vissa spel, att det är för lite.
Agget var på 450w, så inget monster grafikkort skulle jag stoppa in. Processorn kommer sätta stopp för hur mycket du får ut utav grafikkortet.

Inget nytt moderkort behövs för att sätta i nytt grafikkort.

Processorn och den moderkortsockeln släpptes 2013. Så komponenterna är ifrån 2013-2014 gissningsvis.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

eller om du vill ha mer pung i grafiken

Vilken fantastisk freudiansk felsägning. Eller var det avsiktligt? 🤔 Är det positivt eller negativt att ha mer pung i grafiken? Frågar åt en vän.

Permalänk
Skrivet av Tawen:

Har du prövat spela på den ännu i något spel, se om det är till belåtenhet, eller om du vill ha mer pung i grafiken. Och ta beslut där ifrån. 8GB-ramminne kan säkert kännas av i vissa spel, att det är för lite.
Agget var på 450w, så inget monster grafikkort skulle jag stoppa in. Processorn kommer sätta stopp för hur mycket du får ut utav grafikkortet.

Inget nytt moderkort behövs för att sätta i nytt grafikkort.

Processorn och den moderkortsockeln släpptes 2013. Så komponenterna är ifrån 2013-2014 gissningsvis.

okej tack jag provade spela fortnit via gamepass och det gick ju köra men de hacka som fan så men ska man köpa en ny Processor och ram minne och grafikkort och kanske ett bättre agg som tar lite mer watt vill inte lägga massa pengar och behöver inte ha ett monster bygge direkt

Permalänk
Skrivet av Supreme8001:

Vilken fantastisk freudiansk felsägning. Eller var det avsiktligt? 🤔 Är det positivt eller negativt att ha mer pung i grafiken? Frågar åt en vän.

ja tyckte de lät lite kul ja fattade vad han menar med det så haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supreme8001:

Vilken fantastisk freudiansk felsägning. Eller var det avsiktligt? 🤔 Är det positivt eller negativt att ha mer pung i grafiken? Frågar åt en vän.

Till din vän:
Jag gick igenom min egen synonym huvudbank för alternativt ord för kraft, mer Ompf, mer spark i grafiken. Tanken var positiv och avsiktlig. Så valde jag att kryda med ett ord, som nu i efterhand inte var PK. Men ville nå fram men kom kanske bara halvvägs ifrån huvudkontoret till avspark.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burken1995:

okej tack jag provade spela fortnit via gamepass och det gick ju köra men de hacka som fan så men ska man köpa en ny Processor och ram minne och grafikkort och kanske ett bättre agg som tar lite mer watt vill inte lägga massa pengar och behöver inte ha ett monster bygge direkt

Kolla i aktivitetshanteraren. Hur mycket ram som går åt, och om processorn ligger på max. CTRL + SHIFT+ESC på tangentbordet för att få fram det, och gå på fliken Preformance / Prestanda. Så kan du tabba ut ur spelet och sedan titta hur det ligger till.
Sedan kan du ladda ned något temperatur program, för att se om processorn ligger på för höga temperaturer, vilket medför att den inte kan gå på i full hastighet. HW-monitor är ett program för att se temp.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk

tack ska kolla upp det men tror de får bli lite nya grejer får ta en sak i taget funderar på gå till Inet visa upp spec och sen se vilka grejor de har som kan va bra för ser att min processor har nån fläkt grej på sig som snurrar stor fan så men får kolla upp de

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burken1995:

tack ska kolla upp det men tror de får bli lite nya grejer får ta en sak i taget funderar på gå till Inet visa upp spec och sen se vilka grejor de har som kan va bra för ser att min processor har nån fläkt grej på sig som snurrar stor fan så men får kolla upp de

Om du vill hålla det billigt med detta gammla system, så köp begagnat grafikkort här på swec marknaden, mer ram begagnat, och kanske köpa ny billig fläkt(300kr) för processorn om det låter.
Begagnat gtx 1070 och uppåt kan du nog hitta för att få någon skillnad.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Skrivet av Tawen:

Om du vill hålla det billigt med detta gammla system, så köp begagnat grafikkort här på swec marknaden, mer ram begagnat, och kanske köpa ny billig fläkt(300kr) för processorn om det låter.
Begagnat gtx 1070 och uppåt kan du nog hitta för att få någon skillnad.

fläkten fungerar utmärkt då datorn går så tyst som möjligt men får kolla upp så att grafikkortet passar modekortet så jag inte köper fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burken1995:

fläkten fungerar utmärkt då datorn går så tyst som möjligt men får kolla upp så att grafikkortet passar modekortet så jag inte köper fel

Alla grafikort passar moderkortet. Det är inget problem. även nyaste modellerna. Sedan kanske nättagget sätter stopp för grafikkort.
Det du kan behöva tänka på är om Chassit är kort. Den kan sätta stopp för längden på grafikkortet. PÅ exempelvis inet står det hur långt kortet är. och på chassi-sidor står det vad de tar för max-längd

Ditt R5 chassi tar dessa längder
Max längd grafikkort (standardutförande)
310 mm
Max längd grafikkort (utan hårddiskbur)
440 mm

Så det är jätte lugnt i ditt fall

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Skrivet av Tawen:

Alla grafikort passar moderkortet. Det är inget problem. även nyaste modellerna. Sedan kanske nättagget sätter stopp för grafikkort.
Det du kan behöva tänka på är om Chassit är kort. Den kan sätta stopp för längden på grafikkortet. PÅ exempelvis inet står det hur långt kortet är. och på chassi-sidor står det vad de tar för max-längd

Ditt R5 chassi tar dessa längder
Max längd grafikkort (standardutförande)
310 mm
Max längd grafikkort (utan hårddiskbur)
440 mm

Så det är jätte lugnt i ditt fall

aa nice tack så mycket har kollat upp på denna sida https://www.systemrequirementslab.com/gpu-compare/11191/radeo...

där visar dem typ alla spel man kan köra på och alla spel ja spelar nu som fortnite GTA5 Warzone CS så fungerar det helt utmärkt dock inte provat ställa in grafiken på den bästa för mig så spelar inte grafiken så stor roll huvudsaken är att spelet fungerar och inte hackar/laggar