Permalänk
Medlem

Dator startar om vid start innan bios

Problem började med en vattenkylning som läckte.
Satt åter org intel 1156 bracket och orginal kylare torkat av gamla pasta och lagt på lite ny.
Startade och uppdaterade div och startade om och stängde av men några blåskärmar men startade om själv och inget fel där i mellan var minnes fel en gång andra han jag ej se fel
Vid nästa start med kall dator går jag in i bios och kollar och bios hänger sig och jag får starta om flera gånger.
Stänger av och svalnar igen.
Då börjar den starta om efter några sekunder håller man ner minnestest går den längre men stannar ändå.
Tagit ur ett minne i taget och provat byta slott ingen skillnad.
Tagit bort kylare och lagt på mer pasta ingen skillnad.
Tagit bort kylare och torkat rent och på med ny pasta ingen skillnad.
Kollat så rätt vänd power och restart jord Vit sitter rätt på båda.
Lossat strömkablar och satt åter.

Kan felet vara i mängd kylpasta såg vid en avtagning att lite torkat ev av värme,nästa gång lite bubbligt ev för mkt då med ev luftbubblor.

Kan processor vara fel på när den säkert gick i 30 min och kollade temp 47-50 gr när den startade kall.

Enda fel som läst i manual till moderkortet att ej tryckt ned låststift diagonalt utan runt i cirkel kan detta påverka hur kylpatan hamnar och flyter ut?

Nätagregat Antec fläkt snurrar kan detta plötsligt blivit fel på?
Grafik kort fläkt snurrar
Moderkort Asus P7P55D-E-LX
Processor 760 I5 2.8 GHZ
Minnen med stora kylfkänsar
Allt kört std 90% av tiden
Vattenkylning nästan hela tiden och 2 Chassie fläktar en ut och en in tvärs dator alltid rengjord på damm.
Ca 10 år men sista 5 år lite anv då lapptopp och platta mest anv
Var oanvänd minst 3 månader och tid Alltid fungerat ok med få blåskärmar.
Aldrig anv till spel utan surf och bildredigering och lagring av data.

Permalänk
Medlem

Hur allvarlig var vattenläckan?
Kan det ha funnits vatten kvar på moderkortet när du spänningssatte och startade upp systemet igen?

Varför jag ställer dessa frågor är helt enkelt för att jag tolkar texten som du beskrivit den på det sättet att det mycket väl kan ha funnits vatten kvar på moderkortet, kanske under några komponenter och att du nu kan ha dold kortslutning.

För mycket/för lite kylpasta kan du bortse ifrån såvida du inte lämnat kvar den gamla på CPU/kylare då gammal torkad kylpasta kan få motsatt effekt om den istället orsakar sämre kontakt mellan CPU och kylare.

Permalänk
Medlem

Var bara 3 droppar på cpu men läckte lite ut under demontering men torka rent omgående sedan viste jag ej att man behövde lossa MB frän chassie så var inte samma dag som jag plockade ihop dator,det var 10 år sedan jag byggde några datorer så glömt lite hur man skulle göra.
Så någon kvarvarande fukt fanns ej.
Jag har en nästan nytt nätagregat men för tidigare kontakter och troligen ej något som passar.
Finns tidigare tråd med läckande vattenkylning jag startat med mer detaljer.
Var dock lite lukt när den stängt av sig själv av för varm CPU.
Har varit igång så länge från kall start flera gånger.
Står i någon tråd att nätagregat blir lite sämre med åren men bra fabrikat och modell .
Gissar på minnen men båda minnena eller båda kanalerna 2x2 borde ej kunna gå sönder samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hsp:

Problem började med en vattenkylning som läckte.
Satt åter org intel 1156 bracket och orginal kylare torkat av gamla pasta och lagt på lite ny.
Startade och uppdaterade div och startade om och stängde av men några blåskärmar men startade om själv och inget fel där i mellan var minnes fel en gång andra han jag ej se fel
Vid nästa start med kall dator går jag in i bios och kollar och bios hänger sig och jag får starta om flera gånger.
Stänger av och svalnar igen.
Då börjar den starta om efter några sekunder håller man ner minnestest går den längre men stannar ändå.
Tagit ur ett minne i taget och provat byta slott ingen skillnad.
Tagit bort kylare och lagt på mer pasta ingen skillnad.
Tagit bort kylare och torkat rent och på med ny pasta ingen skillnad.
Kollat så rätt vänd power och restart jord Vit sitter rätt på båda.
Lossat strömkablar och satt åter.

Kan felet vara i mängd kylpasta såg vid en avtagning att lite torkat ev av värme,nästa gång lite bubbligt ev för mkt då med ev luftbubblor.

Kan processor vara fel på när den säkert gick i 30 min och kollade temp 47-50 gr när den startade kall.

Enda fel som läst i manual till moderkortet att ej tryckt ned låststift diagonalt utan runt i cirkel kan detta påverka hur kylpatan hamnar och flyter ut?

Nätagregat Antec fläkt snurrar kan detta plötsligt blivit fel på?
Grafik kort fläkt snurrar
Moderkort Asus P7P55D-E-LX
Processor 760 I5 2.8 GHZ
Minnen med stora kylfkänsar
Allt kört std 90% av tiden
Vattenkylning nästan hela tiden och 2 Chassie fläktar en ut och en in tvärs dator alltid rengjord på damm.
Ca 10 år men sista 5 år lite anv då lapptopp och platta mest anv
Var oanvänd minst 3 månader och tid Alltid fungerat ok med få blåskärmar.
Aldrig anv till spel utan surf och bildredigering och lagring av data.

"Var bara 3 droppar på cpu men läckte lite ut under demontering men torka rent omgående"

Betyder det här att det var 3 droppar på CPU och spill på moderkortet eller spill utanför?

När det kommer till "vattenskador"(vattenspill) så är det förädiskt då det inte är säkert att problem uppstår direkt.
Det kan ta sekunder, minuter, timmar, flera månader innan problem faktiskt uppstår och i det skedet blir det mycket svårare att felsöka.
Mycket beror på hur rent/smutsigt vattnet som spilldes var och om det eventuellt löste upp smuts(damm) på moderkortet samt om det faktiskt hade torkat upp eller ej. Även "upptorkat" vatten kan ge problem senare om det haft möjlighet att skapa en ledande brygga av olika elektriskt ledande partiklar.

Sedan kan jag se att du även utgår ifrån att datorn stängdes av för att CPU:n gick varm, men det är inte heller något du skall utgå ifrån.
Vad som är värre är att du säger att du kände någon form av doft när det stängde av sig.
--Kan du beskriva denna doft?

Sedan måste jag fråga, då du i det andra inlägget skriver:
"Jag har en nästan nytt nätaggregat men för tidigare kontakter och troligen ej något som passar."
Är det en 20-pin-ATX-kontakt på denna?
Själv skulle jag undvika att ansluta ett ännu äldre(ålder) nätaggregat.

Så som du beskrivit uppstartsprocessen så kommer jag stå kvar vid att jag misstänker att någon vattendroppe hamnat någonstans den inte skall och därmed orsakar problem och det ända sättet att få bukt med problemet är att tvätta just detta område med tex isopropanol.

Permalänk
Medlem

Det var lite brändlukt men ej mkt och ingen lukt kvar nu från delar,brukar lukta obeskrivligt om blivit bränt på kretskort så man slänger det omg.
Men det var damm på radiatorn på mellan 2 fläktar och inget synligt på MB .
Inget vatten under processorn och torkade direkt men tänkte ej på att torka med iso el T-sprit men såg att det är glykol i kylarn på det läck som är i den påsen innan ev demontering eller återvinning.
Det var nog i movember jag sist hade igång dator kan ju läckt lite då,ej sett på var läckor är på kyl men trode det läckte bara på CPU för vattnent cirkulerar troligen direkt ovan den kopparplattan som är på swn stora klumpen som är på CPU.
men läcker det även från slangarna från kylen så kan det ju läckt tidigare och torkat upp?
Vattenkylning ska man nog ej ha om man ej måste jag köpte det för att ev förlänga livslängd på CPU.

Nät agregar är feån P4 så nog inga kontakter som passar men ska kolla i kabellager om ev finns adaptrar,
Det är även ett lågpris produkt som troligen saknar de finesser som är på nya ok jag kan ju testa volt i kablar och borde ej behöva mäta Amp för att se om fel.
Men tid skrivit att en blåskärm kom med minnesfel kan det vara relaterat till ev vattenskada då minnen sitter nära CPU.

Varför går datorn i kanske 10-20 sek extra så länge man håller ner testknapp på MB för minnen när den startar om efter kanske 5 sek annars samt varför gick den flera minuter och flera gånger när jag skulle ställa om fläkten i Bios efter lossat CPU och ny kyl.
Även en Rotations disk gick av och på innan jag lossade den.

Jag tvättar och MB och lossar kyl och CPU och tvättar under.

Om det ej hjälper hur tankar jag av Rotationsdiskar till Bärbar som har en M2 och en SSD. har dock mest gammla bilder på rotations HD drar de mer stöm ochj ev förstör LT.
Borde tex gå dra ut förlängningskabel från LT som org hade en 2.5ˋrotation men 3.5´
Siata alt går det att öppna en lös portabel hårdisk WD med USB 3 ansl och ta ström den vägen till andra.
Ev leta upp någon bekant som har lagrat en stationär och driva HD från.

Permalänk
Medlem

Du kan använda en gammal snurrdisk till en modern datorn med tex en USB-adapter:
https://www.dustinhome.se/product/5011153489/usb-30-to-sataid...

Det står i beskrivningen att nätadapter ingår, det behövs till 3,5"-diskar.

Det finns olika varianter som tex:
https://www.dustinhome.se/product/5011022902/usb-30-docknings...

Tänk på att när du tittar på andra varianter som liknar den första länken, så är det inte alltid nätadapter ingår. Då får man antingen köpa en vid sidan av eller "tjuva" från ett nätagg. "Tjuva" i detta fall innebär att du ansluter den till ett nätagg och startar upp detta manuellt. Det är ingen snygg lösning men det fungerar.

För övrigt när det kommer till bränd lukt så luktar det i princip bara "Black Magic Smoke of Sadness" när komponenter brinner, inte om det är lite damm eller lödmask som bränns bort.
De stora problemen med vattenskador är snarare om det skapas onöskade bryggor mellan ledare eller om "anslutningar" bryts.

Jag kan hålla med om att det är intressant att uppstarts-processen är längre när du aktiverar test-funktionen för minnena.
Min gissning är att test-funktionen tvingar systemet att inte stänga av sig då inget allvarligt elfel detekteras.

Felet behöver givetvis inte vara en vattenskada, det kan vara så enkelt som att du stötte emot någon komponent på moderkortet så lödningen sprack när du bytte kylare eller att någon lödning självspruckit, det händer, så när den drabbade komponenten blir tillräckligt varm så bryts kontakten.
Det kan vara anledningen till att datorn om jag tolkar det första inlägget rätt, kan komma in i BIOS om den stått avstängd över natten.

Jag har ingen aning om hur stor skillnad det är mellan "glykol-vatten" och coca-cola, men Louis Rossmann gjorde en video på vad som kan hända om man spiller cola på en macbook: https://www.youtube.com/watch?v=FOgsjd5Uxt4

Som ett tillägg.
Rotationsdiskarna kommer alltid starta upp så fort de får 12V oavsett om kontrollern på moderkortet fungerar eller ej. Det är min erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Det har nog läckt under längre tid än bara nu , för nu går den efter hållit nere minnestest och startar ej om mer än när man håller inne resett.
Men kommer nu ingen signal till skärmen och lossnar grafikkort och då är det mycket fukt på dessa har ingen kompressor men får använda en fotpump till cykel det var väl läckande slang till kylaren som legat över grafikkort men värme har väl torkat kortet eller så är själva
Men blir rester av trasa så bäst med spray som avdunstar ev även skadat stift på sockel under CPU och då MB kass får se hur det går men nu testat nätaggregat ok
Börjar luta åt billigt uppgradering kitt som passar till lådan troligen klara alla varianter med att flytta distanser
Blir halva kostnaden för en ny LT med samma prestanda och köra platta och telefon med tangentbord