Att tänka på inför köp av moderkort hos komplett alt inet...

Permalänk
Medlem

Att tänka på inför köp av moderkort hos komplett alt inet...

Tänkte bara varna alla kära medlemmar här att INTE köpa saker som moderkort av dessa aktörer. Kanske bara haft otur men fått flera moderkort trasiga från början från dessa två butiker.

Inet och komplett plomberar inte sina moderkort så köper du via nätet kan det vara tex en böjd pin eller liknande på moderkortet när du får det och du kan ej varken lämna tillbaka eller göra RMA garanti för de kan då bara hävda att det var du som förstörde det. Även fast du inte ens öppnat kartongen. Jag har råkat ut för böjda pinns redan från fabrik från både inet och komplett.

Så ska du köpa moderkort från tex inet eller oavsett vilken affär du väljer köp på plats och kontrollera i kassan att det inte är skadat för det är din enda chans.

Handlat av båda dessa bolag privat och professionellt sen dem startade men senaste åren har det varit fler och fler grejer som varit riktigt dåliga och nu tycker jag måttet är rågat och vill faktiskt varna för dessa. Har en hög med skräckhistorier från dessa två på senare tid tyvärr..

Dela gärna med er av liknande erfarenheter och tipsa på företag som ni tycker sköter saker som service och produktsäkerhet med garanti bra..

Permalänk
Medlem

Du har inte läst reglerna för detta underforum, right?

"§ 2 Varning för ...
All kritik ska vara saklig. Personangrepp och andra otrevligheter får inte förekomma. Förstora inte upp problemet och ge alltid motparten en chans att rätta till situationen innan du skapar en tråd i forumet. Kontakta kundtjänst via internet, och om det inte fungerar, använd telefonen.

Sätt inte rubriker som "varning för <företag>". Formulera istället en trådrubrik som beskriver vad det hela handlar om."

Permalänk
Medlem

Så är det med alla.
Säg en butik som tar tillbaka ett moderkort med böjda pins?
Det är problemet med näthandel med moderkort.
Moderkort borde man alltid köpa i butik o öppna kartongen över disk o kolla sockeln.
Chansen at en pin är böjd på ett NYTT moderkort är kanske en millen. Men när det händer så suger det för man blir alltid själv beskylld.
Det jag vill säga är att det nog inte bara är inet o komplett.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppleCat:

Dela gärna med er av liknande erfarenheter och tipsa på företag som ni tycker sköter saker som service och produktsäkerhet med garanti bra..

Jag får väl säga Inet då, och omedelbart gå emot själva trådstarten. Har bara goda erfarenheter av deras service.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Du har inte läst reglerna för detta underforum, right?

"§ 2 Varning för ...
All kritik ska vara saklig. Personangrepp och andra otrevligheter får inte förekomma. Förstora inte upp problemet och ge alltid motparten en chans att rätta till situationen innan du skapar en tråd i forumet. Kontakta kundtjänst via internet, och om det inte fungerar, använd telefonen.

Sätt inte rubriker som "varning för <företag>". Formulera istället en trådrubrik som beskriver vad det hela handlar om."

bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Så är det med alla.
Säg en butik som tar tillbaka ett moderkort med böjda pins?
Det är problemet med näthandel med moderkort.
Moderkort borde man alltid köpa i butik o öppna kartongen över disk o kolla sockeln.
Chansen at en pin är böjd på ett NYTT moderkort är kanske en millen. Men när det händer så suger det för man blir alltid själv beskylld.
Det jag vill säga är att det nog inte bara är inet o komplett.

Exakt detta jag ville förmedla. Köp lokalt om det inte går så se till att de som säljer iaf har plomberat kartongerna.

Permalänk

att inte ge garanti på moderkort med böjda pinnar i cpu sockeln är standard oavsett butik.

och handlar väl i slutänden om att tillverkarna inte godtar garantiärenden på dem så säljarna har inga möjligheter att få tillbaka något för det heller.

typ alla moderkortstillverkare påstår sig ju ha typ 200% check på sina cpusocklar så böjt från fabrik ska inte existera (är väldigt skeptisk dock...).

dock har nog alla moderkort jag köpt från både komplett och inet iaf på senare tid haft plomberad antistatpåse i kartongen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag har haft problem med moderkort som strulat efter köp av Inet, dock ej böjda pins. fick dock jättebra service och det var inga problem att få det utbytt.

Visa signatur

FormD T1
3700X, 5700XT, 16GB 3600MHz CL16, 960 GB Corsair MP510, ASUS B550-i Gaming, Corsair SFX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

att inte ge garanti på moderkort med böjda pinnar i cpu sockeln är standard oavsett butik.

och handlar väl i slutänden om att tillverkarna inte godtar garantiärenden på dem så säljarna har inga möjligheter att få tillbaka något för det heller.

typ alla moderkortstillverkare påstår sig ju ha typ 200% check på sina cpusocklar så böjt från fabrik ska inte existera (är väldigt skeptisk dock...).

dock har nog alla moderkort jag köpt från både komplett och inet iaf på senare tid haft plomberad antistatpåse i kartongen.

När köpte du? Varken eller från dem hade det för mig. Köpt flera olika modeller också. Tom personalen hos inet när jag påpekade detta svarade mig att de höll med att det var dåligt att det inte fanns.

Permalänk
Skrivet av AppleCat:

När köpte du? Varken eller från dem hade det för mig. Köpt flera olika modeller också. Tom personalen hos inet när jag påpekade detta svarade mig att de höll med att det var dåligt att det inte fanns.

senaste var väl mitt B550 moderkort vet inte när ja köpte det dock men typ 2020-2021 kanske?

satt en Asus klisterlapp man fick skära av för att öppna antistatpåsen till moderkortet och alla tillbehören var i helförslutna antistatpåsar sånna med ett litet klipp i ena kanten så man kan dra av ena sidan för att öppna den.

vet att jag fått både MSI moderkort och andra asus med liknande plombering många gånger bakåt i tiden.
men även såna där hela moderkortskartongen varit krympplastad men de är nog iaf 15 år sen jag såg en moderkortskartong i krympplast.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag köpte för många år sen ett moderkort från Komplett som hade böjda pins, vilket de meddelade mig var felet efter att jag hade skickat tillbaka det pga problemen jag upplevde. Det var dock ingen diskussion för att jag skulle få ett nytt (eller om de böjde tillbaka den/de som var böjda, lite osäker). Jag svarade bara förvånat att jag inte hade sett några böjda pins och att jag omöjligen hade kunnat orsakat det då jag hade varit väldigt försiktig vid montering och inte tappat något i sockeln.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Avstängd

Netonnet gör detta ofta, oavsett varor. Gissar på att de gör det om en vara inte undersökts ordentligt, eller överhuvudtaget och hamnar återigen i "vanliga" sortimentet så skickas denna ut sedan.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt mycket av inet de senaste åren och jag har bara positivt att säga om dom. Köper majoriteten av mina komponenter av inet.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett moderkort på Inet som hade en böjd pinne. Kudoz åt dom, för jag fick tillbaka pengarna

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppleCat:

Exakt detta jag ville förmedla. Köp lokalt om det inte går så se till att de som säljer iaf har plomberat kartongerna.

Vad hjälper en plomberad kartong om du måste öppa den o sen se att en pin är böjd? Då är den ju bruten för att man överhuvudtaget skulle kunna se att den va bruten.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Tror du är ganska ensam om dessa iakttagelser med tanke på att de år efter år hamnar i toppen på alla undersökningar på den här sajten

@Komplett @Inet hur vanligt är det med trasiga moderkort som inte åtgärdas?

Permalänk
Medlem

Moderkortslådor är aldrig plomberade var du än köper dem (undantag finns säkert). Och en pin på moderkortet kan inte böjas på grund av att det inte plomberats. Fysiskt omöjligt om inte lådan har öppnats, man har öppnat upp bygeln som håller fast processorn och sen böjt en pin efter det. Det händer inte om du beställer något som kommer direkt från ett lager.
Alla bortsett från Asus tror jag det är, kör med en klisterlapp på antistatpåsen så du vet om den har öppnats.

Har man väldigt otur kanske man får flera defekta moderkort efter varandra, men att ha fått flera som är trasiga pga böjda pins (om man inte köper fyndvaror som inte kollats ordentligt) låter väldigt osannolikt.
Jag har själv öppnat och byggt med gissningsvis runt 1000 moderkort, aldrig haft ett enda med en böjd pin och känner inte heller till att någon av mina gamla kollegor har haft det annorlunda. Säger inte att det är helt omöjligt, men risken att det faktiskt händer är så minimalt liten.

Permalänk
Inet
Skrivet av AppleCat:

Tänkte bara varna alla kära medlemmar här att INTE köpa saker som moderkort av dessa aktörer. Kanske bara haft otur men fått flera moderkort trasiga från början från dessa två butiker.

Inet och komplett plomberar inte sina moderkort så köper du via nätet kan det vara tex en böjd pin eller liknande på moderkortet när du får det och du kan ej varken lämna tillbaka eller göra RMA garanti för de kan då bara hävda att det var du som förstörde det. Även fast du inte ens öppnat kartongen. Jag har råkat ut för böjda pinns redan från fabrik från både inet och komplett.

Så ska du köpa moderkort från tex inet eller oavsett vilken affär du väljer köp på plats och kontrollera i kassan att det inte är skadat för det är din enda chans.

Handlat av båda dessa bolag privat och professionellt sen dem startade men senaste åren har det varit fler och fler grejer som varit riktigt dåliga och nu tycker jag måttet är rågat och vill faktiskt varna för dessa. Har en hög med skräckhistorier från dessa två på senare tid tyvärr..

Dela gärna med er av liknande erfarenheter och tipsa på företag som ni tycker sköter saker som service och produktsäkerhet med garanti bra..

Skrivet av medbor:

Tror du är ganska ensam om dessa iakttagelser med tanke på att de år efter år hamnar i toppen på alla undersökningar på den här sajten

@Komplett @Inet hur vanligt är det med trasiga moderkort som inte åtgärdas?

Skrivet av Xyberly:

Moderkortslådor är aldrig plomberade var du än köper dem (undantag finns säkert). Och en pin på moderkortet kan inte böjas på grund av att det inte plomberats. Fysiskt omöjligt om inte lådan har öppnats, man har öppnat upp bygeln som håller fast processorn och sen böjt en pin efter det. Det händer inte om du beställer något som kommer direkt från ett lager.
Alla bortsett från Asus tror jag det är, kör med en klisterlapp på antistatpåsen så du vet om den har öppnats.

Har man väldigt otur kanske man får flera defekta moderkort efter varandra, men att ha fått flera som är trasiga pga böjda pins (om man inte köper fyndvaror som inte kollats ordentligt) låter väldigt osannolikt.
Jag har själv öppnat och byggt med gissningsvis runt 1000 moderkort, aldrig haft ett enda med en böjd pin och känner inte heller till att någon av mina gamla kollegor har haft det annorlunda. Säger inte att det är helt omöjligt, men risken att det faktiskt händer är så minimalt liten.

Tjenare och glad alla hjärtans dag <3

Tråkigt att du känner att du haft den upplevelsen hos oss, det är verkligen inte så man ska känna efter köp.
Svårt att ge svar här i tråden utan någon konkret information om ditt köp. Antar att du redan varit i kontakt med vår kundservice? Om nej så skicka gärna ordernummer via PM så tar jag en kik på det

Gällande moderkort så skickas de flesta tillverkarna kartonger utan plombering men alltid med sockelskydd. Alla moderkort från tillverkarna kontrolleras innan dom skickas iväg till oss och precis som Xyberly skriver så är risken att en pin som är böjd kommer till oss närmast omöjlig.

Om det är så att ett stift blivit böjt på ett moderkort från Gigabyte eller ASUS så erbjuder vi alltid att man kan skicka in dom för en socket-reparation på en kostnad runt 700 kr. I och med att det då i sin tur går direkt till tillverkaren och inget vi genomför så brukar hanteringstiderna vara ganska långa. Det klargörs naturligtvis om man är intresserad utav en sådan lösning.

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Tjenare och glad alla hjärtans dag <3

Tråkigt att du känner att du haft den upplevelsen hos oss, det är verkligen inte så man ska känna efter köp.
Svårt att ge svar här i tråden utan någon konkret information om ditt köp. Antar att du redan varit i kontakt med vår kundservice? Om nej så skicka gärna ordernummer via PM så tar jag en kik på det

Gällande moderkort så skickas de flesta tillverkarna kartonger utan plombering men alltid med sockelskydd. Alla moderkort från tillverkarna kontrolleras innan dom skickas iväg till oss och precis som Xyberly skriver så är risken att en pin som är böjd kommer till oss närmast omöjlig.

Om det är så att ett stift blivit böjt på ett moderkort från Gigabyte eller ASUS så erbjuder vi alltid att man kan skicka in dom för en socket-reparation på en kostnad runt 700 kr. I och med att det då i sin tur går direkt till tillverkaren och inget vi genomför så brukar hanteringstiderna vara ganska långa. Det klargörs naturligtvis om man är intresserad utav en sådan lösning.

Ja varit i kontakt mer er kundtjänst. Varit med om böjda pins från fabrik tyvärr även om det är ovanligt men vanligare än man kan tro. Flesta fallen av böjda pins är det så lite att det inte gör någon skada och därför märks det inte ens. Sen har man tagit av sockelskyddet och börjat och märker en böjd pin så är man aldrig säker på om det var så eller om man råkat göra det själv.

I just ert fall, inet, Har jag nu senast lämnat tillbaka en oöppnade produkt(moderkort) som sen personalen sade hade böjda pins och eftersom jag där vet med 100% att det inte kan varit jag då jag inte ens öppnat förpackningen så blir det ett dilemma.

Hade en plombering funnits så hade det varit enkelt iaf i detta fallet. Men oavsett så har det hänt mig flera gånger nu så att jag tycker det är värt att uppmärksamma eventuella kunder att ska de köpa från er, inet, så köp moderkort från butik och öppna och kontrollera att det är ok innan du tar produkten. Köp inte från webblager då man tom kan lämna igen en obrutenförpackning men ändå bli nekad för att man inte kan bevisa att produkten var trasig från fabrik.

Återförsäljare utan butik rekommenderar jag att inte köpa moderkort från alls, speciellt inte om de inte plomberar för kan man som sagt riskera att inte ens kunna få returnera en obrukad vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Gällande moderkort så skickas de flesta tillverkarna kartonger utan plombering men alltid med sockelskydd. Alla moderkort från tillverkarna kontrolleras innan dom skickas iväg till oss och precis som Xyberly skriver så är risken att en pin som är böjd kommer till oss närmast omöjlig.

Förstås inte samma sak, men ordvalet ovan får mig ändå tänka på försäkringsbolagen som 10-15 år sedan vägrade ersättning till bilägare som fått bilen stulen med resonemanget att "det är omöjligt" att stjäla en bil med elektronisk startspärr. Senare visade det sig ju vara allt annat än omöjligt...

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av AppleCat:

Tänkte bara varna alla kära medlemmar här att INTE köpa saker som moderkort av dessa aktörer. Kanske bara haft otur men fått flera moderkort trasiga från början från dessa två butiker.

Inet och komplett plomberar inte sina moderkort så köper du via nätet kan det vara tex en böjd pin eller liknande på moderkortet när du får det och du kan ej varken lämna tillbaka eller göra RMA garanti för de kan då bara hävda att det var du som förstörde det. Även fast du inte ens öppnat kartongen. Jag har råkat ut för böjda pinns redan från fabrik från både inet och komplett.

Så ska du köpa moderkort från tex inet eller oavsett vilken affär du väljer köp på plats och kontrollera i kassan att det inte är skadat för det är din enda chans.

Handlat av båda dessa bolag privat och professionellt sen dem startade men senaste åren har det varit fler och fler grejer som varit riktigt dåliga och nu tycker jag måttet är rågat och vill faktiskt varna för dessa. Har en hög med skräckhistorier från dessa två på senare tid tyvärr..

Dela gärna med er av liknande erfarenheter och tipsa på företag som ni tycker sköter saker som service och produktsäkerhet med garanti bra..

Skrivet av medbor:

Tror du är ganska ensam om dessa iakttagelser med tanke på att de år efter år hamnar i toppen på alla undersökningar på den här sajten

@Komplett @Inet hur vanligt är det med trasiga moderkort som inte åtgärdas?

Tjenare!

Att stå inför faktumet att det är böjda pins i sockeln är aldrig kul. Jag utgår från att du redan varit i kontakt med vår kundservice. Om inte så hör av dig så ska vi titta närmare på ditt ärende.
Vi producerar över 40 000 datorer (Komplett-PC) om året och bygger således med en hel del LGA-moderkort. Som det redan nämns i tråden så är det extremt, extremt, ovanligt med böjda pins på moderkort direkt från fabrik -om det ens förekommer.

Att moderkortskartongerna är plomberade hör till ovanligheten, men som det fastställs i tråden så kan antistatpåsen vara förseglad. Sockelskyddet sitter alltid på, direkt från fabrik. Om det av oklar anledning inte gör det så ska man omedelbart kontakta vår kundservice.
Skadade pinnar klassas som regel som handhavandefel och ersätts ej på garantin. Men det kan finnas en chans att reparera moderkortet. Vi rekommenderar vi att man vänder sig direkt till tillverkaren för hänvisning till en verkstad.

Vi gör dock ett undantag för demo-moderkort. Här godkänner vi retur om du köpt ett demo-moderkort och inom skälig tid rapporterar att sockeln är skadad.

Hoppas att det ger svar på frågorna.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Låter väldigt osannolikt att en och samma person "råkar ut" för flera moderkort som levereras med böjda pins.

Vad är den mest sannolika förklaringen till att pinsen är böjda kan man fundera på. Nu svettas du va TS?

Permalänk
Medlem

Sannolikheten att du fått flera moderkort med böjda pins från fabrik är ju tämligen obefintlig. Du har ju alltid möjligheten att anmäla till ARN. Vet att åtminstone ett sådant ärende hos ARN blev till butikens fördel, dvs handhavande fel hos konsumenten.

Även om det kan vara kul att skruva ihop sin egen dator så finns det ju fördelar att låta återförsäljaren montera ihop det åt en.

Permalänk
Medlem

Tycker synd om OP som statistiskt måste ligga i topp avseende otur i världshistorien. Hur många moderkort med böjda pins från fabrik har du fått? Och hur många moderkort har du köpt totalt?

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk

Jag införskaffade nyligen ett moderkort från Komplett, jag var i kontakt med dem och de skulle göra ett ärende på detta trots att jag nämnde en trasig pin på moderkortet. Är det bara bortkastad tid att skicka tillbaka kortet då ni på komplett alldeles säkert kommer hävda att jag förstört det, eller ska jag lämna in det för lagning till någon som kan laga det utan att lämna kortet till till er.
Kanske har det nåt med garantin att göra om nån annan lagar det och inte någon av era underentreprenörer?

Visa signatur

Den som har mest grejer när man dör ,vinner.

Permalänk
Skrivet av Swedenleaf:

Jag införskaffade nyligen ett moderkort från Komplett, jag var i kontakt med dem och de skulle göra ett ärende på detta trots att jag nämnde en trasig pin på moderkortet. Är det bara bortkastad tid att skicka tillbaka kortet då ni på komplett alldeles säkert kommer hävda att jag förstört det, eller ska jag lämna in det för lagning till någon som kan laga det utan att lämna kortet till till er.
Kanske har det nåt med garantin att göra om nån annan lagar det och inte någon av era underentreprenörer?

byta cpusockel kostar i stort sett som halva moderkortet i arbete + ny sockel så knappt värt det då det kräver en del specialutrustning som inte medelsvenson direkt har ståendes i garaget så hitta någon som gör det kan dessutom va rätt knöligt om man inte kan tänka sig skicka det ev utomlands.

men beror givetvis på vad fullpriset på moderkortet var och hur billigt du hittar någon som gör detta så visst hittar du nån som gör det för 1000-2000:- och moderkortet kostade 7000-10000:- kan det nog vara värt det.

men samtidigt om du har någon form av drulleförsäkring så kan det mycket väl täckas av detta för 1500:- självrisk eller nått.

att Komplett skulle ge dig garanti på detta har jag svårt att se men de kan ev iaf ge dig ett kostnadsförslag för att byta sockeln hos deras verkstad.

oavset om du inte går via säljaren/tillverkaren så kan du ju glömma all framtida garanti från dem iaf.

mitt förslag är att kolla om du har drulleförsäkring och om den täcker det om komplett inte tar garanti/reklamation på det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jag tänkte att garantin kanske kunde gälla om nåt annat på kortet havererar i framtiden om jag nu får sockelpinnen fixad, men garantin kanske upphör om kortet blir petat på.

Visa signatur

Den som har mest grejer när man dör ,vinner.

Permalänk
Skrivet av Swedenleaf:

Jag tänkte att garantin kanske kunde gälla om nåt annat på kortet havererar i framtiden om jag nu får sockelpinnen fixad, men garantin kanske upphör om kortet blir petat på.

om kortet petas på av någon du anlitat utan att kontakta säljare eller tillverkaren och gått genom dem så ryker garanti automagiskt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Köpte ett mobo med böjda pins till min 8700k och fixade enkelt till det med en synål, förstoringsglas och lite silikonspray. Har rullat på kanonfint i över 1 år nu
Jag köpte mitt som defekt och kan förstå frustrationen hos er som köper nya kort med böjda pins.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Böjda pinnar i sockeln på ett nytt moderkort innebär mest sannolikt att det inte är nytt, utan att det har returnerats av någon annan kund och sen sålts igen som en ny produkt p.g.a. inkompetens i kedjan som tog emot och kontrollerade det. Det är ju precis detta som varit på tapeten med Newegg i USA, vilket GamersNexus haft ganska omfattande undersökningar omkring.

Jag har aldrig råkat ut för böjda pins själv, varken orsakat eller fått en produkt med, men förväntar mig att butiker som säljer produkter som "öppnad kartong" inte låter någon returnerad produkt glida tillbaka in bland nya produkter.

En plombering på antistat-påsen kanske vore något för svenska butiker att lägga till på kort som saknar det?

Att det skulle vara böjda pins från fabrik lär inte hända med tanke på att man bl.a. fotograferar sockeln på fabriken för att sortera bort defekta produkter.