Speldator som står sig, oklar budget (20k?)

Permalänk
Medlem

Speldator som står sig, oklar budget (20k?)

Hej! Jag märker att det börjar bli dags för mig att investera i en ny speldator och vänder mig än en gång hit för hjälp.

Jag är inte helt säker på vad min budget är, målet är att bygga en dator som står sig många år och klara av spel på högsta inställningarna där enstaka uppgraderingar av komponenter ska förlänga livslängden. Jag har inte köpt hårdvara på många år och har därför dålig koll på vad saker kostar i dagsläget, har hört mycket om att grafikkort är dyrt - därför vill jag inte sätta en budget på vad kalaset ska kosta. En kompis till mig sa att jag får nog lägga runt 20 000. Det är ett pris jag är redo att betala men önskar mer se vad för förslag på datorbyggen ni kan lägga fram här - har varit väldigt nöjd med hjälpen jag fått här mina tidigare köp!

Jag skulle vilja ha en snygg och stilren dator, med en snabb kik ser detta chassit https://www.inet.se/produkt/6905532/fractal-design-north-vit snyggt ut och skulle inte förstöra inredningen för mycket utan kanske till och med bidra till den skandinaviska stilen jag försöker upprätthålla i mitt hem. Med det sagt vet jag inte ens om chassit länkat ovan rymmer komponenterna ni rekommenderar mig att inskaffa, eller om det ens går att beställa in då jag ser att det nu är slut. Annars är tips på andra "snygga chassin" välkomna!

RGB instresserar mig inte alls

Allt kommer att inhandlas på Inet.

Som en bonus för den som vill nörda ner sig lite extra och hjälpa mig: Jag ska alltså bygga en hel hörna i mitt vardagsrum där jag tänkte montera akustikpaneler i ribbat trä och skilja av andra sidan med en "japansk väggavskiljare", typ en klassisk sån man kan se i filmer där någon kanske byter om bakom.
Skrivbord, snygg och ergonomisk kontorsstol och eventuellt skärm är något jag kollar på också. Jag har i dagsläget en gammal skärm vid sidan av min 144hz BenQ med några år på nacken där jag tänkte byta ut den äldre mot antingen en till likadan 144hz eller en stor och bred välvd skärm (som kanske motsvarar två skärmar?). Så datorn får gärna klara av en stor skärm också! Har i dagsläget en DxAcer-stol som jag tycker är ful, obekväm och overpriced - jag söker något som inte utstrålar pojkrum!

TLDR:
Oklar budget, huvudfokus på prestanda som håller länge där enstaka byten med tiden förlänger livslängden
Snygg dator som kan stå framme
Klara spel på högsta inställningar utan att lagga
Ingen RGB

Tips på snygg datorhörna uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berniee:

Hej! Jag märker att det börjar bli dags för mig att investera i en ny speldator och vänder mig än en gång hit för hjälp.

Jag är inte helt säker på vad min budget är, målet är att bygga en dator som står sig många år och klara av spel på högsta inställningarna där enstaka uppgraderingar av komponenter ska förlänga livslängden. Jag har inte köpt hårdvara på många år och har därför dålig koll på vad saker kostar i dagsläget, har hört mycket om att grafikkort är dyrt - därför vill jag inte sätta en budget på vad kalaset ska kosta. En kompis till mig sa att jag får nog lägga runt 20 000. Det är ett pris jag är redo att betala men önskar mer se vad för förslag på datorbyggen ni kan lägga fram här - har varit väldigt nöjd med hjälpen jag fått här mina tidigare köp!

Jag skulle vilja ha en snygg och stilren dator, med en snabb kik ser detta chassit https://www.inet.se/produkt/6905532/fractal-design-north-vit snyggt ut och skulle inte förstöra inredningen för mycket utan kanske till och med bidra till den skandinaviska stilen jag försöker upprätthålla i mitt hem. Med det sagt vet jag inte ens om chassit länkat ovan rymmer komponenterna ni rekommenderar mig att inskaffa, eller om det ens går att beställa in då jag ser att det nu är slut. Annars är tips på andra "snygga chassin" välkomna!

RGB instresserar mig inte alls

Allt kommer att inhandlas på Inet.

Som en bonus för den som vill nörda ner sig lite extra och hjälpa mig: Jag ska alltså bygga en hel hörna i mitt vardagsrum där jag tänkte montera akustikpaneler i ribbat trä och skilja av andra sidan med en "japansk väggavskiljare", typ en klassisk sån man kan se i filmer där någon kanske byter om bakom.
Skrivbord, snygg och ergonomisk kontorsstol och eventuellt skärm är något jag kollar på också. Jag har i dagsläget en gammal skärm vid sidan av min 144hz BenQ med några år på nacken där jag tänkte byta ut den äldre mot antingen en till likadan 144hz eller en stor och bred välvd skärm (som kanske motsvarar två skärmar?). Så datorn får gärna klara av en stor skärm också! Har i dagsläget en DxAcer-stol som jag tycker är ful, obekväm och overpriced - jag söker något som inte utstrålar pojkrum!

TLDR:
Oklar budget, huvudfokus på prestanda som håller länge där enstaka byten med tiden förlänger livslängden
Snygg dator som kan stå framme
Klara spel på högsta inställningar utan att lagga
Ingen RGB

Tips på snygg datorhörna uppskattas!

Fractal Design North är ett ganska unikt chassi du hittar förmodligen inga liknande chassi på marknaden så du kanske vill vänta på att chassiet kommer i lager nästa månad.

I övrigt så är bygget baserat på AM5 och Ryzen 7700 + RTX 4070 Ti kommer fungerar utmärkt för 1440p och 4K ifall du sänker några inställningar.

Du kan enkelt uppgradera CPU eller GPU i framtiden för en prestanda boost.

Nätaggregat jag valde är PCI-e 5.0 och ATX 3.0 så kommer med en 12 pin VHPWR kontakt så man slipper hålla på att använda adapter till Nvidia korten.

CPU kylaren valde jag för att den är i lager och Deepcool gör ganska bra och prisvärda luftkylare.

Grafikkortet är mellan 7900XT och 4070 Ti

7900 XT presterar bättre än 4070 Ti i Raster och har mer VRAM men 4070 Ti har bättre funktioner är lite billigare RT prestanda och DLSS är bättre än AMD FSR och DLSS 3.0 Frame Generation har ingen AMD motsvarigheten ännu DLSS 3.0 funkar bra i vissa spel men bildkvailtet är sämre än Native

Ifall du vill komma undan billigare så går det att ersätta 7700 med 7600 samt byta ner grafikkortet till RX 6800 XT

https://www.inet.se/datorbygge/b1359292/datorbygge

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

4070ti är så himla överprisat, inte värt det för bara dlss3 skulle jag säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

4070ti är så himla överprisat, inte värt det för bara dlss3 skulle jag säga

7900 XT presterar ca 5-10% bättre än RTX 4070 Ti och hos Inet kostar 7900 XT ca 9% mer så pris/prestanda är ungefär likvärdig

7900 XT största fördel är 20GB VRAM men funktioner är sämre hos AMD.

Skulle själv valt 4070 Ti istället för 7900XT ifall 4070 Ti var ca 9% billigare då jag får samma pris/prestanda och jag värdesätter DLSS och RTX virtual super resolution (VSR) som är en kommande funktion till Nvidia RTX grafikkorten högre än 8GB extra VRAM.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://komponentkoll.se/bygg/CCkkA

Jag går i samma tankar men väntar några månader tills priserna sjunker och RAM hastigheterna ökar. Notera att inet kravet ökar priserna en del och minskar valmöjligheten. Min motivering av bygget:

Chassi - Lancool 216: Den kommer med tre förinstallerade PWM fläktar som annars skulle kosta minst 150kr per styck, mesh front och generellt gott anseende. Du behöver inte köpa extra fläkt.

CPU - Ryzen 7700x: 8/16 cores och hög hastighet. Väldigt framtidssäkert.

Moderkort - MSI tomahawk 650 Wifi: Ett väldigt bra moderkort på alla platformar och den sticker ut med sitt pris. Kompatibel med minnena. Alternativ moderkort https://www.inet.se/produkt/1903871/asrock-b650m-pg-riptide

RAM - Kingston Fury: 6000mhz, 36CL, snabba och billiga minnen.

SSD - WD black sn850x 1tb: Bra SSD, hög hastighet.

Nätagg - MSI MPG A1000G: Väldigt gott anseende enligt listan https://cultists.network/140/psu-tier-list/ 750-850W närmar ett pris på 1600-1800 och de bästa grafikkorten kräver mycket ström. Alternativ: https://www.inet.se/produkt/6905721/be-quiet-pure-power-12-m-...

Allt detta hamnar på 13500kr. Alternativen minskar det till 12700kr. Du kan kanske snåla på nätagg och chassi, men då kan du få problem med grafikkortet och kylning. Jag kan inte så mycket om grafikkort och CPU-kylare. Jag föredrar luftyklare.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Medlem

Jag hade nog gjort så här för 20 000 med North-chassit.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Ser att några av er har plockat ihop komponenter från lite olika återförsäljare, kanske samtliga komponenter även finns på Inet men det har jag inte kollat upp än. Jag nämner i mitt första inlägg att allt kommer att inhandlas på Inet och det finns anledning till detta. Jag är en lojal kund, det är en sjukt bra butik (och pingvinstänger) för att nämna några av de många anledningarna.

@Anders9110

Det ser bra ut, om än lite dyrt. Men det är väl vad det kostar idag antar jag.
Är det något som sparats på eller lagts "extra" på av det som syns i din lista? Försöker fortfarande lista ut var min smärtgräns går, 26k är en del pengar men jag gillar heller inte att snåla. Ser hellre att jag investerar i något när det gäller större köp. Det jag försöker reda ut är väl hur du/ni skulle bedöma pris per prestanda på detta paketet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berniee:

Tack för alla svar!

Ser att några av er har plockat ihop komponenter från lite olika återförsäljare, kanske samtliga komponenter även finns på Inet men det har jag inte kollat upp än. Jag nämner i mitt första inlägg att allt kommer att inhandlas på Inet och det finns anledning till detta. Jag är en lojal kund, det är en sjukt bra butik (och pingvinstänger) för att nämna några av de många anledningarna.

@Anders9110

Det ser bra ut, om än lite dyrt. Men det är väl vad det kostar idag antar jag.
Är det något som sparats på eller lagts "extra" på av det som syns i din lista? Försöker fortfarande lista ut var min smärtgräns går, 26k är en del pengar men jag gillar heller inte att snåla. Ser hellre att jag investerar i något när det gäller större köp. Det jag försöker reda ut är väl hur du/ni skulle bedöma pris per prestanda på detta paketet?

SSD och CPU kylning går det att spara en slant på utan större påverkan på prestandan RAM, CPU och GPU går också att spara en slant på men större påverkan på prestandan.

SSD WD Blue SN570 1TB 729 kr istället för WD Black SN850X 1090 kr blir en 361 kr besparing WD SN570 är en PCI-e Gen 3 SSD har sämre prestanda än SD Black SN850X bör dock inte spela någon större roll för dagens spel.

CPU Kylare be quiet! Pure Rock 2 399 kr istället för Deepcool AK500 Vit 750 kr blir en 351 kr besparing en lite sämre kylare men bör duga fint till 7700

CPU är väl den delen man kan göra den största besparingen utan större påverkan på prestandan 7600/7600X istället för 7700/7700X blir ca 1300 kr besparing beroende på vilken modell man väljer X varianterna kommer med något bättre prestanda out of the box handlar om ganska små skillnader dock så är det bara 100 kr skillnad mellan icke X modellerna och X modellerna.

Handlar om ca 10% skilland i spel där man är CPU begränsad för det mesta mellan 7600/7600X och 7700/7700X

RAM Går också att spara något på RAM minnen välj dock 5600 MHz eller högre hastigheter som minimum då Ryzen tappar en hel del prestanda med slöare RAM minnen.

GPU 6800 XT är också ett okej alternativ för GPU Sapphire Radeon RX 6800 XT 16GB Nitro kommer i lager på Onsdag för 8790 kr PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon 7890 kr kommer i lager 2 mars enligt Inet.

Visa signatur