Speldator som står sig, oklar budget (20k?)
Hej! Jag märker att det börjar bli dags för mig att investera i en ny speldator och vänder mig än en gång hit för hjälp.
Jag är inte helt säker på vad min budget är, målet är att bygga en dator som står sig många år och klara av spel på högsta inställningarna där enstaka uppgraderingar av komponenter ska förlänga livslängden. Jag har inte köpt hårdvara på många år och har därför dålig koll på vad saker kostar i dagsläget, har hört mycket om att grafikkort är dyrt - därför vill jag inte sätta en budget på vad kalaset ska kosta. En kompis till mig sa att jag får nog lägga runt 20 000. Det är ett pris jag är redo att betala men önskar mer se vad för förslag på datorbyggen ni kan lägga fram här - har varit väldigt nöjd med hjälpen jag fått här mina tidigare köp!
Jag skulle vilja ha en snygg och stilren dator, med en snabb kik ser detta chassit https://www.inet.se/produkt/6905532/fractal-design-north-vit snyggt ut och skulle inte förstöra inredningen för mycket utan kanske till och med bidra till den skandinaviska stilen jag försöker upprätthålla i mitt hem. Med det sagt vet jag inte ens om chassit länkat ovan rymmer komponenterna ni rekommenderar mig att inskaffa, eller om det ens går att beställa in då jag ser att det nu är slut. Annars är tips på andra "snygga chassin" välkomna!
RGB instresserar mig inte alls
Allt kommer att inhandlas på Inet.
Som en bonus för den som vill nörda ner sig lite extra och hjälpa mig: Jag ska alltså bygga en hel hörna i mitt vardagsrum där jag tänkte montera akustikpaneler i ribbat trä och skilja av andra sidan med en "japansk väggavskiljare", typ en klassisk sån man kan se i filmer där någon kanske byter om bakom.
Skrivbord, snygg och ergonomisk kontorsstol och eventuellt skärm är något jag kollar på också. Jag har i dagsläget en gammal skärm vid sidan av min 144hz BenQ med några år på nacken där jag tänkte byta ut den äldre mot antingen en till likadan 144hz eller en stor och bred välvd skärm (som kanske motsvarar två skärmar?). Så datorn får gärna klara av en stor skärm också! Har i dagsläget en DxAcer-stol som jag tycker är ful, obekväm och overpriced - jag söker något som inte utstrålar pojkrum!
TLDR:
Oklar budget, huvudfokus på prestanda som håller länge där enstaka byten med tiden förlänger livslängden
Snygg dator som kan stå framme
Klara spel på högsta inställningar utan att lagga
Ingen RGB
Tips på snygg datorhörna uppskattas!