Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Måste bara fråga: när du skriver ”kw”, menar du faktiskt kW, eller menar du egentligen kWh/100 km?

En bil som utvecklar 30 kW i 120 km/h förbrukar på en timme 30 kW × 1 h = 30 kWh. På samma tid hinner den färdas 120 km/h × 1 h = 120 km. Dess förbrukning är därmed 30 kWh / 120 km = 0,25 kWh/km = 25 kWh/100 km.

Du får 2 bilder istället så får du fundera själv på hur dom räknar på en elbil

Vet ingen elbil som räknar på något annat sätt.

Bilen står ute jämt så inget garage och jag väljer att värma bilen och inte bara köra med sättesvärmare som många gör på vintern.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Frågan är om man menar 20-24 mil mellan laddstopp 10-80% eller om man menar från 100-0%.

Skrivet av Aktsu:

Personen sa ”på en full laddning” vilket var varför jag reagerade. I mina öron lät det som det var något konstigt med just den bilen.

Jag som skrev inlägget. Det är 100-0%. Körde 20.2 mil ena gången och 23.9 mil andra gången. Kom till laddaren med 1-3% och några få kilometer kvar i laddningen enligt bilen.

Sen det blev under 5 plusgrader ute har jag aldrig lyckats komma mer än 28 mil på en laddning om jag åker motorväg konstant (i hastighetsbegränsningen)

20 grader i kupén, ingen stolsvärme eller rattvärme.
2 vuxna i bilen, ingen packning.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Jag som skrev inlägget. Det är 100-0%. Körde 20.2 mil ena gången och 23.9 mil andra gången. Kom till laddaren med 1-3% och några få kilometer kvar i laddningen enligt bilen.

Sen det blev under 5 plusgrader ute har jag aldrig lyckats komma mer än 28 mil på en laddning om jag åker motorväg konstant (i hastighetsbegränsningen)

20 grader i kupén, ingen stolsvärme eller rattvärme.
2 vuxna i bilen, ingen packning.

Ja 380Wh/km är ju inte direkt briljant. Nu är väl 140 knyck ett extremfall som verkligen gör skillnad på aerodynamik så ska man matcha de hastigheterna vill man nog ha en så hal bil som möjligt. Skillnaden mellan en mer eller mindre aerodynamisk bil minskar ju rejält när hastigheten sjunker eftersom luftmotståndet ökar exponentiellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Ja 380Wh/km är ju inte direkt briljant. Nu är väl 140 knyck ett extremfall som verkligen gör skillnad på aerodynamik så ska man matcha de hastigheterna vill man nog ha en så hal bil som möjligt. Skillnaden mellan en mer eller mindre aerodynamisk bil minskar ju rejält när hastigheten sjunker eftersom luftmotståndet ökar exponentiellt.

Sist körde jag Göteborg - Uppsala i hastighetsbegränsningen hela vägen, kom som längst 28 mil på en laddning då med. Var -3 på vägen upp och lätt snö/blask och 3-5 plus på vägen hem med växlande molnighet och regn.

Så även om man kör reko 90-110 så är det värdelös räckvidd på ID4 GTX (aldrig testat vanliga ID4) men det är samma ”dåliga” räckvidd på alla 3 bilar vi har på företaget, alla är exakt samma spec och tillverkningsdatum på.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nu måste jag bestämma hur jag skall göra, skall vi byta ut vår i4 M50 mot en Model S LR eller inte. Provkört flera gånger och det är en markant skillnad i kvalitet mellan bilarna när man sitter i dem, i4an är också mycket bekvämare och tystare. Men det är ganska irriterande att navigationen är mer anpassad efter fossilbil än elbil när man inte kan använda navigationen för att veta ifall man kommer fram eller inte (och att infotainmentsystemet är så gammaldags i allmänhet).

Frun vill ha kvar i4an mycket pga storleken på Model S vilket blir extra påtagligt med sämre parkeringskameror än i4an men även på grund av komforten, jag vill nog byta till Model S för det bättre mjukarustödet och räckvidd/laddning även om det offrar komfort. Jag ser det som att vi har haft Model S tidigare som vi var nöjda med och den nya är bättre på alla punkter så även om det blir ett nedsteg från en i4a i vissa avseenden lär vi vänja oss.

Svåra beslut det här med elbilar...

Ju mer jag ser om Model S och lär mig om Teslas marginaler förstår jag inte varför man skulle vilja:

1. Betala så mycket mer för en marginellt bättre bil än M3/Y, och heller inte i alla avseenden.
2. Köra och leva med en pga. förarmiljön (framförallt ratten).

BMW:n i det här fallet är en så mycket bättre bil. Men vi prioriterar nog olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Ju mer jag ser om Model S och lär mig om Teslas marginaler förstår jag inte varför man skulle vilja:

1. Betala så mycket mer för en marginellt bättre bil än M3/Y, och heller inte i alla avseenden.
2. Köra och leva med en pga. förarmiljön (framförallt ratten).

BMW:n i det här fallet är en så mycket bättre bil. Men vi prioriterar nog olika.

Som någon som haft en Model S, flera 3or och ni kört refreshen lite kan jag säga att den nya Model S är långt mycket bättre än Model 3/Y i det mesta, förutom då sportig körning då man inte trollar bort storleken och vikten. Den är bekvämare, tystare, bättre materialval osv. Redan min gamla Model S var bättre än de Model 3 jag haft vad gäller komfort och tysthet, så inom den kategorin var det ett nedköp när jag skaffade Model 3 men då fick man annat som var bättre. Nu har Model S gått om igen även på de punkterna inom teknik och infotainment.

Ja jag skulle säga att BMWn är en mycket bättre bil än Model S, däremot skulle jag inte säga att den är en mycket bättre elbil.

Permalänk
Medlem

https://teslaclubsweden.se/sa-liten-skillnad-gor-varmepumpen/

Apropå det här med luftvärmepumpar och effektivitet. Verkar som att luftmotstånd och däck är de stora faktorerna, samt antagligen hur värmereglering av batteri och annat funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Som någon som haft en Model S, flera 3or och ni kört refreshen lite kan jag säga att den nya Model S är långt mycket bättre än Model 3/Y i det mesta, förutom då sportig körning då man inte trollar bort storleken och vikten. Den är bekvämare, tystare, bättre materialval osv. Redan min gamla Model S var bättre än de Model 3 jag haft vad gäller komfort och tysthet, så inom den kategorin var det ett nedköp när jag skaffade Model 3 men då fick man annat som var bättre. Nu har Model S gått om igen även på de punkterna inom teknik och infotainment.

Ja jag skulle säga att BMWn är en mycket bättre bil än Model S, däremot skulle jag inte säga att den är en mycket bättre elbil.

Låter som att du får sätta värde på det du uppskattar mest då: den elbilspecifika tekniken (fördel Tesla) eller subjektiva upplevelser av kvalitet (fördel BMW?). BMW gör inte dom bästa elbilarna men dom gör några av dom bästa bilarna för förare som uppskattar detaljerna.
Sen är inte 3-/4-serien en konkurrent till Model S. Då har du kommande i5 istället. I tysk skrud finns då EQE och EQS (i samma klass - sedan i samma storlek). Men Mercedes är kanske inte ett alternativ?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av vinylens:

Du får 2 bilder istället så får du fundera själv på hur dom räknar på en elbil

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
Vet ingen elbil som räknar på något annat sätt.

Ser ingen effektangivelse på bilderna, så jag drar slutsatsen att du med "kw" inte menar kW, utan kWh/100 km. Föreslår därför att också skriva så – att skriva det man menar bidrar till ökad tydlighet och förståelse, vilket knappast är en nackdel. Särskilt med tanke på att effekten i kilowatt och förbrukningen i kilowattimmar per 100 km ofta ligger så nära varandra att "kw" mycket väl skulle kunna betyda kW.

Tycker man att "25 kWh/100 km" känns klumpigt kan man ju för övrigt välja att istället skriva "2,5 kWh/mil" eller "250 Wh/km".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Låter som att du får sätta värde på det du uppskattar mest då: den elbilspecifika tekniken (fördel Tesla) eller subjektiva upplevelser av kvalitet (fördel BMW?). BMW gör inte dom bästa elbilarna men dom gör några av dom bästa bilarna för förare som uppskattar detaljerna.
Sen är inte 3-/4-serien en konkurrent till Model S. Då har du kommande i5 istället. I tysk skrud finns då EQE och EQS (i samma klass - sedan i samma storlek). Men Mercedes är kanske inte ett alternativ?

Ja det är väl det jag får göra, kan väl hoppas på att BMW släpper någon uppdatering som fixar problemen men de verkar inte direkt släppa mycket sådant till i4an så det skall man nog inte räkna med. Det frustrerande är väl att det vore väldigt enkelt för dem att lösa iaf de mer uppenbara problemen de har skapat som slår på hur bra den är att använda som elbil Ersätt algoritmen som beräknar kvarvarande batteri vid ankomst till en som som är mer korrekt och låt den stå framme hela tiden under navigeringen så man kan se hur den utvecklas över tid.

Problemet med i5 är väl att den inte förbättrar det jag ser som brister med i4an, tror inte de gör en vettig navigation som fungerar med en elbil i den och låter i4an vara utan direkt. Lär bli en större, bekvämare och lyxigare i4 som går på el. EQE är väl lite samma sak men den var jag inne på ett tag men den blir väldigt dyr när man lägger på utrustning samtidigt som frun inte var ett fan av inredningen, de har iaf gjort ett mer modernt infotainmentsystem även om det inte når upp till Tesla/Polestar och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

https://www.youtube.com/watch?v=iw0fYa1PCfk

oooh illa, rostig Tesla, rost på fel ställen också, dyrt

Är detta inte sakar man får förvänta sig när bilen har gått 33000mil och många vintrar med en massa salt på vägerna. Är en tysk premium bil från samma år med lika många mil så hekt rostfri efter 33000mil ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Velar som tusan, vad tror ni? Behålla min beställning på MG4 för 415k - 50k bonus, eller avboka för 30k och sen köpa tex en beg ID.3 för 350.
Tror andrahandsvärdet är sämre på MG, även om det nog är en något bättre bil. Man slipper dock vara orolig över bonusen om man tar en begagnad bil, men att kasta 30k i sjön är ju sådär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Är detta inte sakar man får förvänta sig när bilen har gått 33000mil och många vintrar med en massa salt på vägerna. Är en tysk premium bil från samma år med lika många mil så hekt rostfri efter 33000mil ?

Det är det nog ingen som förväntar sig. Problemet är vad det är som är korroderat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Velar som tusan, vad tror ni? Behålla min beställning på MG4 för 415k - 50k bonus, eller avboka för 30k och sen köpa tex en beg ID.3 för 350.
Tror andrahandsvärdet är sämre på MG, även om det nog är en något bättre bil. Man slipper dock vara orolig över bonusen om man tar en begagnad bil, men att kasta 30k i sjön är ju sådär.

Kan du inte sälja eller flytta avtalet till någon annan?

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Är detta inte sakar man får förvänta sig när bilen har gått 33000mil och många vintrar med en massa salt på vägerna. Är en tysk premium bil från samma år med lika många mil så hekt rostfri efter 33000mil ?

Det är ju inte plåtrost....

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ser ingen effektangivelse på bilderna, så jag drar slutsatsen att du med "kw" inte menar kW, utan kWh/100 km. Föreslår därför att också skriva så – att skriva det man menar bidrar till ökad tydlighet och förståelse, vilket knappast är en nackdel. Särskilt med tanke på att effekten i kilowatt och förbrukningen i kilowattimmar per 100 km ofta ligger så nära varandra att "kw" mycket väl skulle kunna betyda kW.

Tycker man att "25 kWh/100 km" känns klumpigt kan man ju för övrigt välja att istället skriva "2,5 kWh/mil" eller "250 Wh/km".

Det var mer ditt sätt satt räkna på jag tyckte vara konstigt när börja man räkna i tid när man räknar sträckan i bilar och inte i avstånd.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av Dhanjel:

Velar som tusan, vad tror ni? Behålla min beställning på MG4 för 415k - 50k bonus, eller avboka för 30k och sen köpa tex en beg ID.3 för 350.
Tror andrahandsvärdet är sämre på MG, även om det nog är en något bättre bil. Man slipper dock vara orolig över bonusen om man tar en begagnad bil, men att kasta 30k i sjön är ju sådär.

Finns en vit variant ute också https://www.wayke.se/objekt/5853a626-7246-45bc-88bb-04acfe9a3..., kan vara så att denna är fel prisat och räknad som en "vanlig" Life version och inte fullutrustad ID3, köpte min innan jul då gav jag 374k för den då men då fick jag nya vinterdäck och mer eller mindre nya sommardäck också. Sen 2000mil mindre på mätaren.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Velar som tusan, vad tror ni? Behålla min beställning på MG4 för 415k - 50k bonus, eller avboka för 30k och sen köpa tex en beg ID.3 för 350.
Tror andrahandsvärdet är sämre på MG, även om det nog är en något bättre bil. Man slipper dock vara orolig över bonusen om man tar en begagnad bil, men att kasta 30k i sjön är ju sådär.

Behåll MG4an! Har kört båda bilarna och MGn uppskattar jag bra mycket mer! Roligare bil att köra och en mer unik design som iaf jag uppskattar! IMO så borde MG4 kosta runt 350 för att vara värd och med bonusen så får du ju den för däromkring, då är det bara att gratulera Ingen toppenmjukvara men det är inte ID.3 heller, MGan kan du hänga drag på, ID.3 får inte dra något.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Velar som tusan, vad tror ni? Behålla min beställning på MG4 för 415k - 50k bonus, eller avboka för 30k och sen köpa tex en beg ID.3 för 350.
Tror andrahandsvärdet är sämre på MG, även om det nog är en något bättre bil. Man slipper dock vara orolig över bonusen om man tar en begagnad bil, men att kasta 30k i sjön är ju sådär.

Är man bekväm med att geopolitiskt sponsra Kina och alternativ saknas - kör hårt! Det är mycket bil för pengarna. Sen kanske den sjunker i pris om pappa Centralmakten vill konkurrera hårdare med övriga aktörer. Då har du plötsligt tappat mycket restvärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja det är väl det jag får göra, kan väl hoppas på att BMW släpper någon uppdatering som fixar problemen men de verkar inte direkt släppa mycket sådant till i4an så det skall man nog inte räkna med. Det frustrerande är väl att det vore väldigt enkelt för dem att lösa iaf de mer uppenbara problemen de har skapat som slår på hur bra den är att använda som elbil Ersätt algoritmen som beräknar kvarvarande batteri vid ankomst till en som som är mer korrekt och låt den stå framme hela tiden under navigeringen så man kan se hur den utvecklas över tid.

Problemet med i5 är väl att den inte förbättrar det jag ser som brister med i4an, tror inte de gör en vettig navigation som fungerar med en elbil i den och låter i4an vara utan direkt. Lär bli en större, bekvämare och lyxigare i4 som går på el. EQE är väl lite samma sak men den var jag inne på ett tag men den blir väldigt dyr när man lägger på utrustning samtidigt som frun inte var ett fan av inredningen, de har iaf gjort ett mer modernt infotainmentsystem även om det inte når upp till Tesla/Polestar och liknande.

i5:an fortsätter väl med BMW:s strategi, att i deras långsamma övergång erbjuda el-alternativ på hybdridplattformer tills Neue klasse kommer 2025. Även om det säkerligen kommer att vara en fin och kompetent bil är den en kompromiss. En onödigt tung pjäs som går fint men inte kan dölja extra kilona när man trycker på. Frunklös och utrustad med transmissionstunnel.

Du har inte sneglat åt P3:an då? Den är inte så stor som man tror. Tänker alltid Volvo V70 Cross Country (i modern skrud) när jag ser den.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av vinylens:

Det var mer ditt sätt satt räkna på jag tyckte vara konstigt när börja man räkna i tid när man räknar sträckan i bilar och inte i avstånd.

Jaså. Jag uppfattade inga synpunkter på min uträkning i ditt förra svar, och det är fortfarande oklart för mig vad du menar skulle vara konstigt. En bil som utvecklar 30 kW och färdas i 120 km/h förbrukar 25 kWh/100 km, det går inte att komma ifrån. Jag tog det som ett exempel på att "30kw" faktiskt skulle kunna vara menat att tolkas som just 30 kW (och inte 30 kWh/100 km), eftersom 30 kW är en fullt rimlig effekt för en elbil att utveckla i motorvägsfart.

Min rekommendation att inte skriva "kw" när man menar kWh/100 km, som du varken verkar invända mot eller hålla med om, står jag givetvis fast vid.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

i5:an fortsätter väl med BMW:s strategi, att i deras långsamma övergång erbjuda el-alternativ på hybdridplattformer tills Neue klasse kommer 2025. Även om det säkerligen kommer att vara en fin och kompetent bil är den en kompromiss. En onödigt tung pjäs som går fint men inte kan dölja extra kilona när man trycker på. Frunklös och utrustad med transmissionstunnel.

Du har inte sneglat åt P3:an då? Den är inte så stor som man tror. Tänker alltid Volvo V70 Cross Country (i modern skrud) när jag ser den.

Ja, det blir nog något sådant för i5an. Hade varit enkelt för BMW att lösa navigationen så den estimerar bättre och alltid har det tillgängligt, då hade jag inte klagat så mycket på i4an.

Tycker ärligt att P3an är lite stor men tycker Polestar gör mycket rätt också, hade faktiskt en bokning på en PS2 som skulle kommit i januari fram tills jag lyckades hitta min demo i4a i höstas. En Polestar 4 kan säkert vara intressant om den blir i den storleksklassen som förväntas Macan/XC60, frågan är om det blir för mycket SUV-känsla dock. Får kanske se vad en Polestar 5 kommer med i så fall.

Rent generellt hoppas jag på att nivå 3 självkörning sprids utanför Tyskland inom några år nu när regelverket kommit på plats i UNECE, när det kommer hit så köper jag något väldigt bekvämt som stödjer det och är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

https://teslaclubsweden.se/sa-liten-skillnad-gor-varmepumpen/

Apropå det här med luftvärmepumpar och effektivitet. Verkar som att luftmotstånd och däck är de stora faktorerna, samt antagligen hur värmereglering av batteri och annat funkar.

Lite dumt att de sammanblandar både olika däck/hjul, och med utan/VP i samma test. Hade varit mer seriöst och konsekvent om man mätt det separat.

Sedan skall man komma ihåg att de flesta luft-luft-värmepumpar fungerar mest optimalt vid några plusgrader. Dvs. de gör en betydligt större skillnad vi +2 - +4 grader än vid -8 grader som i testet.

Då vi i stora delen av Sverige, och de södra delarna, har just oftast ett snitt i vintern på några plusgrader, så är ju det testet inte riktigt relevant för de förutsättningarna.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Låter som att du får sätta värde på det du uppskattar mest då: den elbilspecifika tekniken (fördel Tesla) eller subjektiva upplevelser av kvalitet (fördel BMW?). BMW gör inte dom bästa elbilarna men dom gör några av dom bästa bilarna för förare som uppskattar detaljerna.
Sen är inte 3-/4-serien en konkurrent till Model S. Då har du kommande i5 istället. I tysk skrud finns då EQE och EQS (i samma klass - sedan i samma storlek). Men Mercedes är kanske inte ett alternativ?

BMW är faktiskt rätt effektiva och bygger riktigt bra drivlinor i sina elbilar. Mycket bättre än VAG, Ford, Volvo/Polestar och många andra. Skulle dryfta mig till att påstå att BMW är i princip lika effektiva på elektriska drivlinor som Tesla, Mercedes och Hyundai/Kia (som också är mycket duktiga på det).

Det som BMW fallerar på är mer infotainment, appar och den typen av funktioner tycker jag (vi har två BMW i familjen; en ren el och en hybrid).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja, det blir nog något sådant för i5an. Hade varit enkelt för BMW att lösa navigationen så den estimerar bättre och alltid har det tillgängligt, då hade jag inte klagat så mycket på i4an.

Tycker ärligt att P3an är lite stor men tycker Polestar gör mycket rätt också, hade faktiskt en bokning på en PS2 som skulle kommit i januari fram tills jag lyckades hitta min demo i4a i höstas. En Polestar 4 kan säkert vara intressant om den blir i den storleksklassen som förväntas Macan/XC60, frågan är om det blir för mycket SUV-känsla dock. Får kanske se vad en Polestar 5 kommer med i så fall.

Rent generellt hoppas jag på att nivå 3 självkörning sprids utanför Tyskland inom några år nu när regelverket kommit på plats i UNECE, när det kommer hit så köper jag något väldigt bekvämt som stödjer det och är nöjd.

P3:an mäter in på 4900mm, enligt deras spec.
Model S Plaid 2023 är 5021mm lång. Den är till och med lite bredare.

P3:an benämns som mid-size och P4:an blir compact. Då är samtidigt en BMW X3, liksom XC60, klassad som "compact", enligt jänkarna.

Det är bra om lagarna och reglerna tillämpas innan tekniken finns brett tillgänglig. Ett tag verkade det som att tekniken sprang ifrån lagarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Lite dumt att de sammanblandar både olika däck/hjul, och med utan/VP i samma test. Hade varit mer seriöst och konsekvent om man mätt det separat.

Sedan skall man komma ihåg att de flesta luft-luft-värmepumpar fungerar mest optimalt vid några plusgrader. Dvs. de gör en betydligt större skillnad vi +2 - +4 grader än vid -8 grader som i testet.

Då vi i stora delen av Sverige, och de södra delarna, har just oftast ett snitt i vintern på några plusgrader, så är ju det testet inte riktigt relevant för de förutsättningarna.

Samtidigt är det ju inte vid +4 som räckvidden faktiskt blir ett problem, utan det är ju vid strängare kyla. Tyckte mest det var intressant efter diskussioner om hur dåliga VAG's luftvärmepumpar var med tanke på att räckvidden inte blev så radikalt mycket bättre vid kyla, men det verkar ju som att värmen i kupén inte är det som gör den stora skillnaden vid kyla, oavsett bil.

Om förtjänsten av en värmepump äts upp av 1" större fälgar och annan däckmodell så får man nog titta mer på de valen än vilken biltillverkare som har bäst värmepump. God aerodynamik är nog viktigare än jag tänkt mig förr, och där är ju Tesla dom enda som lyckats skapa en rymlig men ändå hal bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Samtidigt är det ju inte vid +4 som räckvidden faktiskt blir ett problem, utan det är ju vid strängare kyla. Tyckte mest det var intressant efter diskussioner om hur dåliga VAG's luftvärmepumpar var med tanke på att räckvidden inte blev så radikalt mycket bättre vid kyla, men det verkar ju som att värmen i kupén inte är det som gör den stora skillnaden vid kyla, oavsett bil.

Vädret är precis som elpriset; man får titta på genomsnittet och inte optimera för extremer enstaka dager.

Har samma bilmodell (M3 LR 2019); tidigare med elelement (PTC) och hade en snittökning av förbrukningen på vinterhalvåret på +20-30%, medans jag numera med samma bilmodell (M3 LR 2021) med värmepump endast har snittökning av förbrukningen på vinterhalvåret på +10-15%. Dvs. den extra värme/energiåtgången på vinterhalvåret har nästan halverats med VP. Riktigt nöjd med det.

Skrivet av Lidodido:

Om förtjänsten av en värmepump äts upp av 1" större fälgar och annan däckmodell så får man nog titta mer på de valen än vilken biltillverkare som har bäst värmepump. God aerodynamik är nog viktigare än jag tänkt mig förr, och där är ju Tesla dom enda som lyckats skapa en rymlig men ändå hal bil.

Jag har självklart valt 18"-fälgar på min Tesla. Allt annat är idioti om man vill ha en låg energiförbrukning och bra räckvidd.

Man skall alltså självklart ha både en effektiv uppvärmning av bilen (som är extra viktigt på vinterhalvåret), och en aerodynamiskt effektiv bil där både kaross och hjul är viktiga delar (något man har nytta av året runt, inte bara på vintern).

Två fel blir inte ett rätt. Bättre att välja rätt med båda saker som har en väldigt stor inverkan på energiåtgången.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vädret är precis som elpriset; man får titta på genomsnittet och inte optimera för extremer enstaka dager.

Har samma bilmodell (M3 LR 2019); tidigare med elelement (PTC) och hade en snittökning av förbrukningen på vinterhalvåret på +20-30%, medans jag numera med samma bilmodell (M3 LR 2021) med värmepump endast har snittökning av förbrukningen på vinterhalvåret på +10-15%. Dvs. den extra värme/energiåtgången på vinterhalvåret har nästan halverats med VP. Riktigt nöjd med det.

Jag har självklart valt 18"-fälgar på min Tesla. Allt annat är idioti om man vill ha en låg energiförbrukning och bra räckvidd.

Man skall alltså självklart ha både en effektiv uppvärmning av bilen (som är extra viktigt på vinterhalvåret), och en aerodynamiskt effektiv bil där både kaross och hjul är viktiga delar (något man har nytta av året runt, inte bara på vintern).

Två fel blir inte ett rätt. Bättre att välja rätt med båda saker som har en väldigt stor inverkan på energiåtgången.

Har också märkt en markant skillnad på M3 LR 2019 och M3 LR 2021. Den nya har betydligt lägre förbrukning på vintern. 18" Aero fälgar på 2019 och eftermarknad 18" på 2021.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vädret är precis som elpriset; man får titta på genomsnittet och inte optimera för extremer enstaka dager.

Har samma bilmodell (M3 LR 2019); tidigare med elelement (PTC) och hade en snittökning av förbrukningen på vinterhalvåret på +20-30%, medans jag numera med samma bilmodell (M3 LR 2021) med värmepump endast har snittökning av förbrukningen på vinterhalvåret på +10-15%. Dvs. den extra värme/energiåtgången på vinterhalvåret har nästan halverats med VP. Riktigt nöjd med det.

Jag har självklart valt 18"-fälgar på min Tesla. Allt annat är idioti om man vill ha en låg energiförbrukning och bra räckvidd.

Man skall alltså självklart ha både en effektiv uppvärmning av bilen (som är extra viktigt på vinterhalvåret), och en aerodynamiskt effektiv bil där både kaross och hjul är viktiga delar (något man har nytta av året runt, inte bara på vintern).

Två fel blir inte ett rätt. Bättre att välja rätt med båda saker som har en väldigt stor inverkan på energiåtgången.

Allt beror ju på hur man presenterar siffrorna. Har man en hal bil så blir ju ökningen inte så stor med värmen borträknad, och en VP som besparar 2kWh/100km kan då göra en enorm skillnad (dvs halvera räckviddsökningen om bilen med PTC ökar 4kWh på vintern) medan en bil som är mindre aerodynamisk och effektiv och kanske ökar 6kWh alltså bara sparar 33% med samma värmepump.

Blir också en annan sak om man presenterar räckviddstapp eller ökad förbrukning. 0,15/0,3=0,5 dvs ökningen är 50% lägre. Om man istället tar 1−(1−(1÷1,15))÷(1−(1÷1,3)=43,4(och nu får nån som kan matte bättre än mig korrigera om jag har fel) så blir minskningen av räckvidd 43% lägre med VP jämfört med PTC (23% räckviddstapp jämfört med 13%.

En bil som pga dålig aerodynamik ökar 50% med PTC och 35% med VP (dvs lika många kWh besparing för värmepumpen om vi räknar på samma grundförbrukning) får alltså en 30% lägre förbrukningsökning, men räckviddstappet minskar bara med 22%. (1−(1−(1÷1,35))÷(1−(1÷1,5)=22,2).

En lika effektiv värmepump kan således leda till 50% lägre förbrukningsökning och 22% minskat räckviddstapp beroende på andra faktorer på bilen och hur man vänder på siffrorna.

Håller med om att alla faktorer är viktiga, men man kan få en liten detalj att verka väldigt dramatisk eller obefintlig beroende på hur man vänder på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jaså. Jag uppfattade inga synpunkter på min uträkning i ditt förra svar, och det är fortfarande oklart för mig vad du menar skulle vara konstigt. En bil som utvecklar 30 kW och färdas i 120 km/h förbrukar 25 kWh/100 km, det går inte att komma ifrån. Jag tog det som ett exempel på att "30kw" faktiskt skulle kunna vara menat att tolkas som just 30 kW (och inte 30 kWh/100 km), eftersom 30 kW är en fullt rimlig effekt för en elbil att utveckla i motorvägsfart.

Min rekommendation att inte skriva "kw" när man menar kWh/100 km, som du varken verkar invända mot eller hålla med om, står jag givetvis fast vid.

Har du sett på någon elbil där man räknar tiden och inte sträckan man kör eller att man räknar tiden och inte sträckan man kör på en vanlig bil skulle gärna vilja veta vilken bil man gör det i då.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro