Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Haft bilen 6 månader nu. ID4 GTX.

Snittförbrukning över de första 1400 milen, om någon vill ha lite referens.

Pendlar mycket Göteborg med omnejd - Frillesås och långresorna är oftast till Malmö eller Stockholmstrakten.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk

Vår andrabil går snart ut i leasing. Den har stigit som satan sen jag började leasa. Ligger nu på nästan 5000kr så letar bil i dom regionerna.
Just nu ligger det mängder med Model 3 och jag funderar för första gången om inte detta kunde va en bil för mig.

Därimot är det väldigt många som är importerade från Tyskland och min fråga är helt enkelt om man bör undvika dom eller om det är bara att köra. Vad ska man tänka på osv..
Nån med erfarenheter eller kan länka nån bra info?

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av daa_grinch:

Hej, finns massa info i tråden.
Men ingen samlad, ska få elbil för första gången och undrar om någon kan lista laddabonnemang och priser etc, och vilket/vilka som är bäst/billigast osv.
Mvh

Vet ej, men beror på vad du har (eller skall få) för elbil. VAG och många andra har olika priser på Ionity beroende på vilken elbil du har. Olika bilmärken har också olika förmånliga priser på abonnemangen hos Ionity. Vissa ingår första året, och vissa första tre åren, etc. Teslor har samma pris som andra elbilar med abonnemang, men behöver inte betala för abonnemang, etc.

Priser? De varierar från laddplats till laddplats i vissa fall, och även när på dygnet du laddar i en del fall. Ändrar sig även över tid beroende på elpriser, mm.

Kort sagt; det är oerhört komplicerat gällande priser för snabbladdning.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Haft bilen 6 månader nu. ID4 GTX.

Snittförbrukning över de första 1400 milen, om någon vill ha lite referens.

Pendlar mycket Göteborg med omnejd - Frillesås och långresorna är oftast till Malmö eller Stockholmstrakten.

https://i.ibb.co/QK4nChV/88-EE1-B80-EE2-D-4369-8-EEB-E0-EA88-D4-E965.jpg

Oj, rätt hög förbrukning för en hastighet på 66 km/h.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vet ej, men beror på vad du har (eller skall få) för elbil. VAG och många andra har olika priser på Ionity beroende på vilken elbil du har. Olika bilmärken har också olika förmånliga priser på abonnemangen hos Ionity. Vissa ingår första året, och vissa första tre åren, etc. Teslor har samma pris som andra elbilar med abonnemang, men behöver inte betala för abonnemang, etc.

Priser? De varierar från laddplats till laddplats i vissa fall, och även när på dygnet du laddar i en del fall. Ändrar sig även över tid beroende på elpriser, mm.

Kort sagt; det är oerhört komplicerat gällande priser för snabbladdning.

Här hör förstås till saken att ett antal biltillverkare är delägare i just Ionity, däribland VW Group. Rätt så mycket större chans att just delägarna har vettigast erbjudanden där. Vad Tesla äger för laddare är väl däremot rätt självskrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Här hör förstås till saken att ett antal biltillverkare är delägare i just Ionity, däribland VW Group. Rätt så mycket större chans att just delägarna har vettigast erbjudanden där.

Det krångliga är dock att det är olika abonnemang och priser för olika bilmärken inom VAG. Samma sak med de andra aktörerna som är delägare så som BMW, Ford, Mercedes, etc. Finns ingen standard där alls.

Skrivet av ztenlund:

Vad Tesla äger för laddare är väl däremot rätt självskrivet.

Tesla är nästan ännu krångligare gällande priser. Olika priser på olika laddstationer, men även olika priser på olika tider på dygnet, etc. Är nästan hopplöst att veta priserna i förväg.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Oj, rätt hög förbrukning för en hastighet på 66 km/h.

Det är en del långkörningar på kallare dagar (minusgrader) och kör man 50-60 mil då så är förbrukningen brutal. Kommer 20-24 mil på en full laddning när man kör t.ex. Göteborg-Stockholm och när man väl ska ladda så maxar bilen runt 70kW om det är minusgrader ute.

Ofta är det två laddstopp för att ta sig hemifrån till Stockholm t.ex. speciellt om hotellet inte har laddare så måste man ladda på lite extra så man kommer till en laddare når man väl ska hem.

Förvärmning av batteriet hade ju vart guld när det gäller snabbladdning. Hemma kan jag förvärma om jag har bilen i laddaren och sätter en ivägkördningstid.

Men ja, förbrukningen är väldigt hög men är en stor bil. Ska bli intressant med 6 månader till så man får snitt för ett helt år.

Kör ca 3000-3500 mil på ett år normalt.

Är sjukt besviken på förbrukning och mjukvaran i ID4 GTX bilen. Mjukvaran är horribel och har så mycket buggar, förvärmning av batteriet finns inte heller det gör ju vinterhalvåret segt.

Annars är det en väldigt skön bil att pendla mil i och rymligt och bra för familjen med barnstol och packning!

EDIT: Kan tillägga att bilen konstant körs i ECO läge.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Oj, rätt hög förbrukning för en hastighet på 66 km/h.

Tycker det är skönt med lite siffror från verkligheten
Alla kör inte sin elbil bara i nerförsbackar i 50km/h
Min snittförbrukning ligger just nu på 27,5kWh/100km
Hoppas få ner det till sommaren men min bil är inte så effektiv med mitt körmönster, det var iofs inte en stor parameter för mig heller när jag valde bil.

Permalänk
Medlem

Min Ioniq 28kwh har en snittförbrukning på 15,1 över ca. 3000 mil gjort på nästan exakt ett år. Stor skillnad när det är kallt alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Tycker det är skönt med lite siffror från verkligheten
Alla kör inte sin elbil bara i nerförsbackar i 50km/h
Min snittförbrukning ligger just nu på 27,5kWh/100km
Hoppas få ner det till sommaren men min bil är inte så effektiv med mitt körmönster, det var iofs inte en stor parameter för mig heller när jag valde bil.

Jag har majoriteten av milen på motorväg i 110-130km/h så det är en normal körning enligt mig och ingen slipstream bakom lastbil i 80 för att få till glädjesiffror.

Håller med att det är mycket skönmålade siffror som flyter omkring både här och på nätet överlag.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Tycker det är skönt med lite siffror från verkligheten
Alla kör inte sin elbil bara i nerförsbackar i 50km/h

Nej, men i 66 km/h (i detta fallet).

Hade snitthastigheten varit 100 km/h så hade det varit annorlunda. Nu var hastigheten i snitt extremt låg.

Det var just det som var så oroande vs förbrukningen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Det är en del långkörningar på kallare dagar (minusgrader) och kör man 50-60 mil då så är förbrukningen brutal. Kommer 20-24 mil på en full laddning när man kör t.ex. Göteborg-Stockholm och när man väl ska ladda så maxar bilen runt 70kW om det är minusgrader ute.

Det drar alltså 320-380 Wh/km på motorväg för dig? Låter väldigt högt, så högt att något verkar vara fel på bilen även med en ID.4.

Tyckte min i4 M50 var lite törstig när den på senaste resan drog nära 230 Wh/km med farthållaren på 138 km/h och 2-3 grader (och ingen medvind) ute men det är ju ingenting i jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nej, men i 66 km/h (i detta fallet).

Hade snitthastigheten varit 100 km/h så hade det varit annorlunda. Nu var hastigheten i snitt extremt låg.

Det var just det som var så oroande vs förbrukningen.

Har undrat över det där med snitthastighet. Räknar man sett över avstånd eller över tid? Jag kör alltid på farthållare efter skylt, men än om jag ligger på mestadels 80-90-väg tycker jag alltid snittet ligger långt under. Om jag kör 10 mil, 5 av dom i 100km/h och 5 mil i 50km/h så borde ju snittet vara 75. Men ser man till tid så har jag ju ägnat en timme i 50 och bara 30 minuter i 100, vilket borde ge mig ett snitt på 66km/h. Vad visar då bilen?

Om jag kryper en timme i kö i stan i snitt 10 knyck så drar ju den ner snittet rätt rejält om jag då legat en timme i 100 knyck. 110 km totalt på 2 timmar, ett snitt på 55km/h trots att jag åkt 10/11 av sträckan i 100. Om man nu räknar över tid.

Permalänk
Skrivet av martinot:

Vet ej, men beror på vad du har (eller skall få) för elbil. VAG och många andra har olika priser på Ionity beroende på vilken elbil du har. Olika bilmärken har också olika förmånliga priser på abonnemangen hos Ionity. Vissa ingår första året, och vissa första tre åren, etc. Teslor har samma pris som andra elbilar med abonnemang, men behöver inte betala för abonnemang, etc.

Priser? De varierar från laddplats till laddplats i vissa fall, och även när på dygnet du laddar i en del fall. Ändrar sig även över tid beroende på elpriser, mm.

Kort sagt; det är oerhört komplicerat gällande priser för snabbladdning.

Kia e niro ev advance är det.
Som sagt noll koll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Har undrat över det där med snitthastighet. Räknar man sett över avstånd eller över tid? Jag kör alltid på farthållare efter skylt, men än om jag ligger på mestadels 80-90-väg tycker jag alltid snittet ligger långt under. Om jag kör 10 mil, 5 av dom i 100km/h och 5 mil i 50km/h så borde ju snittet vara 75. Men ser man till tid så har jag ju ägnat en timme i 50 och bara 30 minuter i 100, vilket borde ge mig ett snitt på 66km/h. Vad visar då bilen?

Om jag kryper en timme i kö i stan i snitt 10 knyck så drar ju den ner snittet rätt rejält om jag då legat en timme i 100 knyck. 110 km totalt på 2 timmar, ett snitt på 55km/h trots att jag åkt 10/11 av sträckan i 100. Om man nu räknar över tid.

Det brukar vara så länge bilen är körklar/igång som den räknar. Hur ID.4 gör med förvärmning o dyl vet jag inte, för det är ju lite special. 66 km/h är inte så lågt som det låter. Jag får ofta ett snitt någonstans på 40-50 km/h över längre tid, vilket väl var vad det här rörde sig om. Att komma över 100 dörr till dörr är svårt även om man kör långt, om man inte kör påtagligt för fort eller typ kör påfart till avfart bara där det är skyltat 110-120. Sedan kan jag förstås få upp snittet om jag nollställer och sedan kör långt direkt efter, men stadskörning, ev rutskrap, parkeringsletande o dyl gör att snittet dras ned rätt mycket. Det finns en anledning till att en del fordon har timräknare istället för kilometerdito... Vissa amerikanska pickisar har både och, har jag för mig, just för att de ibland står igång väldigt mycket.

Om du har kört 10 mil och gjort det på 1,5 timme så är medelhastigheten 66 km/h. Det är rent matematiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Har undrat över det där med snitthastighet. Räknar man sett över avstånd eller över tid? Jag kör alltid på farthållare efter skylt, men än om jag ligger på mestadels 80-90-väg tycker jag alltid snittet ligger långt under. Om jag kör 10 mil, 5 av dom i 100km/h och 5 mil i 50km/h så borde ju snittet vara 75. Men ser man till tid så har jag ju ägnat en timme i 50 och bara 30 minuter i 100, vilket borde ge mig ett snitt på 66km/h. Vad visar då bilen?

Om jag kryper en timme i kö i stan i snitt 10 knyck så drar ju den ner snittet rätt rejält om jag då legat en timme i 100 knyck. 110 km totalt på 2 timmar, ett snitt på 55km/h trots att jag åkt 10/11 av sträckan i 100. Om man nu räknar över tid.

Ja snittet är tidsbaserat så ligger du en timme i 50 för att sedan ligga 100 i snitt i 30 min så har du åkt samma sträcka men dom kommer att slå ihop förbrukningen på total sträckan och sedan dela det med tiden du kört.
Därför om man vill vet vad en bil drar på en motorvägen så måste man typ nolla den när man når farten man har och sedan kolla vad du har för snitt när du är klar för svänger du av vägen och åker bara några minuter kommer snittet förändras.

För att ta en resa till jobbet.
Själv har jag först 30 sedan 40 vägen som går över till 60/70 väg innan jag når motorvägen där jag har 120 i nästan 2 mil som sedan blir 110 vägen och efter det får jag 60/40 väg blandat resten av vägen till jobbet. kollar jag snittet på motorvägen så ligger jag över 30kw men kollar jag när jag nåt jobbet då ligger jag runt 21kw.
Restiden på dom låga hastigheterna är ca 2/5 av tiden resten är på motorvägen.
Har inte kollat vad jag har för snitt km men kan göra det om det är intressant brukar bara 0 tripmätaren om jag ska i väg på någon resa annars får den vara som den är.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nej, men i 66 km/h (i detta fallet).

Hade snitthastigheten varit 100 km/h så hade det varit annorlunda. Nu var hastigheten i snitt extremt låg.

Det var just det som var så oroande vs förbrukningen.

Skrivet av Aktsu:

Det drar alltså 320-380 Wh/km på motorväg för dig? Låter väldigt högt, så högt att något verkar vara fel på bilen även med en ID.4.

Tyckte min i4 M50 var lite törstig när den på senaste resan drog nära 230 Wh/km med farthållaren på 138 km/h och 2-3 grader (och ingen medvind) ute men det är ju ingenting i jämförelse.

Skrivet av Lidodido:

Har undrat över det där med snitthastighet. Räknar man sett över avstånd eller över tid? Jag kör alltid på farthållare efter skylt, men än om jag ligger på mestadels 80-90-väg tycker jag alltid snittet ligger långt under. Om jag kör 10 mil, 5 av dom i 100km/h och 5 mil i 50km/h så borde ju snittet vara 75. Men ser man till tid så har jag ju ägnat en timme i 50 och bara 30 minuter i 100, vilket borde ge mig ett snitt på 66km/h. Vad visar då bilen?

Om jag kryper en timme i kö i stan i snitt 10 knyck så drar ju den ner snittet rätt rejält om jag då legat en timme i 100 knyck. 110 km totalt på 2 timmar, ett snitt på 55km/h trots att jag åkt 10/11 av sträckan i 100. Om man nu räknar över tid.

Skrivet av ztenlund:

Det brukar vara så länge bilen är körklar/igång som den räknar. Hur ID.4 gör med förvärmning o dyl vet jag inte, för det är ju lite special. 66 km/h är inte så lågt som det låter. Jag får ofta ett snitt någonstans på 40-50 km/h över längre tid, vilket väl var vad det här rörde sig om. Att komma över 100 dörr till dörr är svårt även om man kör långt, om man inte kör påtagligt för fort eller typ kör påfart till avfart bara där det är skyltat 110-120. Sedan kan jag förstås få upp snittet om jag nollställer och sedan kör långt direkt efter, men stadskörning, ev rutskrap, parkeringsletande o dyl gör att snittet dras ned rätt mycket. Det finns en anledning till att en del fordon har timräknare istället för kilometerdito... Vissa amerikanska pickisar har både och, har jag för mig, just för att de ibland står igång väldigt mycket.

Om du har kört 10 mil och gjort det på 1,5 timme så är medelhastigheten 66 km/h. Det är rent matematiskt.

Skrivet av vinylens:

Ja snittet är tidsbaserat så ligger du en timme i 50 för att sedan ligga 100 i snitt i 30 min så har du åkt samma sträcka men dom kommer att slå ihop förbrukningen på total sträckan och sedan dela det med tiden du kört.
Därför om man vill vet vad en bil drar på en motorvägen så måste man typ nolla den när man når farten man har och sedan kolla vad du har för snitt när du är klar för svänger du av vägen och åker bara några minuter kommer snittet förändras.

För att ta en resa till jobbet.
Själv har jag först 30 sedan 40 vägen som går över till 60/70 väg innan jag når motorvägen där jag har 120 i nästan 2 mil som sedan blir 110 vägen och efter det får jag 60/40 väg blandat resten av vägen till jobbet. kollar jag snittet på motorvägen så ligger jag över 30kw men kollar jag när jag nåt jobbet då ligger jag runt 21kw.
Restiden på dom låga hastigheterna är ca 2/5 av tiden resten är på motorvägen.
Har inte kollat vad jag har för snitt km men kan göra det om det är intressant brukar bara 0 tripmätaren om jag ska i väg på någon resa annars får den vara som den är.

Som många skriver så är snitthastighet typ omöjligt över tid att få upp över 70 ish om man inte konstant ligger långt över hastighetsbegränsningen och aldrig rör sig i stan eller kör annat än avfart/påfart på motorvägen.

Alla bilar jag ägt har legat på max 72km/h även när jag bara pendlade till och från kontoret. Nu kör jag mycket i tjänst.

Kör oftast ca 4 mil motorväg i 110-120km/h och 3-4km stadstrafik. Långresorna är ju konstant farthållare i hastighetsgräns +10km/h med några undantag när det går lite fortare.

Sen blir det lite ströresor här och där så klart och det kan ju dra upp förbrukningen. Men tror min körning är relativt representativ för någon som kör 3000-4000 mil om året.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det drar alltså 320-380 Wh/km på motorväg för dig? Låter väldigt högt, så högt att något verkar vara fel på bilen även med en ID.4.

Tyckte min i4 M50 var lite törstig när den på senaste resan drog nära 230 Wh/km med farthållaren på 138 km/h och 2-3 grader (och ingen medvind) ute men det är ju ingenting i jämförelse.

För att svara på bara detta. Så är din bil rätt mycket mindre och mer aerodynamisk. Sen är ID4 värdelös på förbrukning också.

Men kör jag 140km/h så drar den runt 270Wh/km.
Har kört Göteborg - Malmö i -5 grader med ett laddatopp i 130-140 då var förbrukningen över 300Wh/km. Kom rätt precis 20 mil på full laddning med förvärmt batteri då…

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det drar alltså 320-380 Wh/km på motorväg för dig? Låter väldigt högt, så högt att något verkar vara fel på bilen även med en ID.4.

Tyckte min i4 M50 var lite törstig när den på senaste resan drog nära 230 Wh/km med farthållaren på 138 km/h och 2-3 grader (och ingen medvind) ute men det är ju ingenting i jämförelse.

Är du nöjd med i4 M50 nu när du haft den ett tag ? Något du stör dig på ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Är du nöjd med i4 M50 nu när du haft den ett tag ? Något du stör dig på ?

Väldigt nöjd, jag och frun bestämde oss just för att ha kvar den och inte byta till den nya Model S som vi bokat (och skulle fått till väldigt bra pris då vi bokade för över 2 år sedan).

Det jag stör mig på är hur totalt värdelös navigationen är, vilket är enda sättet att få förvärmning på. Dels får man bara ett estimat av kvarvarande batteri vid ankomst från början, ingenstans efter det. Sen saknas massvis med laddnätverk i navigationen (man ser bara de som BMW har avtal med och tjänar pengar med).

Navigationen är dessutom urusel på att beräkna hur mycket batteri man skall ha när man kommer fram, idag testade jag att se vad jag borde ha vid ankomst (30 min bort) efter en timmes körning och den sa kring 9%, i själva verket var det kring 0% ifall jag kört på och inte valt att ladda själv.

Tycker att för elbilar är det mycket viktigt med en navigationen som kan hjälpa till att planera resan och det kan navigationen i BMWn inte göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Väldigt nöjd, jag och frun bestämde oss just för att ha kvar den och inte byta till den nya Model S som vi bokat (och skulle fått till väldigt bra pris då vi bokade för över 2 år sedan).

Det jag stör mig på är hur totalt värdelös navigationen är, vilket är enda sättet att få förvärmning på. Dels får man bara ett estimat av kvarvarande batteri vid ankomst från början, ingenstans efter det. Sen saknas massvis med laddnätverk i navigationen (man ser bara de som BMW har avtal med och tjänar pengar med).

Navigationen är dessutom urusel på att beräkna hur mycket batteri man skall ha när man kommer fram, idag testade jag att se vad jag borde ha vid ankomst (30 min bort) efter en timmes körning och den sa kring 9%, i själva verket var det kring 0% ifall jag kört på och inte valt att ladda själv.

Tycker att för elbilar är det mycket viktigt med en navigationen som kan hjälpa till att planera resan och det kan navigationen i BMWn inte göra.

Saknar i4 möjligheten att sätta på förvärmning av batteri manuellt? Sitter i en iX1 just nu med samma system och här är det möjligt. Även gamla iX3 hade möjligheten.

I övrigt håller jag nog med, det är inte toppen! Men ändå långt bättre än många av dom system jag testat tidigare. Tycker BMWs elbilar är bland dom trevligaste att köra och hade jag inte haft Mustangen så hade det kliat väldigt mycket i fingrarna för en iX1

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Väldigt nöjd, jag och frun bestämde oss just för att ha kvar den och inte byta till den nya Model S som vi bokat (och skulle fått till väldigt bra pris då vi bokade för över 2 år sedan).

Det jag stör mig på är hur totalt värdelös navigationen är, vilket är enda sättet att få förvärmning på. Dels får man bara ett estimat av kvarvarande batteri vid ankomst från början, ingenstans efter det. Sen saknas massvis med laddnätverk i navigationen (man ser bara de som BMW har avtal med och tjänar pengar med).

Navigationen är dessutom urusel på att beräkna hur mycket batteri man skall ha när man kommer fram, idag testade jag att se vad jag borde ha vid ankomst (30 min bort) efter en timmes körning och den sa kring 9%, i själva verket var det kring 0% ifall jag kört på och inte valt att ladda själv.

Tycker att för elbilar är det mycket viktigt med en navigationen som kan hjälpa till att planera resan och det kan navigationen i BMWn inte göra.

Tackar för återkoppling. För Navi så kan man väl använda apple carplay eller android auto navi istället ? Men då får man väl inte laddstolpeinfo etc iofs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Saknar i4 möjligheten att sätta på förvärmning av batteri manuellt? Sitter i en iX1 just nu med samma system och här är det möjligt. Även gamla iX3 hade möjligheten.

I övrigt håller jag nog med, det är inte toppen! Men ändå långt bättre än många av dom system jag testat tidigare. Tycker BMWs elbilar är bland dom trevligaste att köra och hade jag inte haft Mustangen så hade det kliat väldigt mycket i fingrarna för en iX1

Nytillverkade i4 sedan strax innan årsskiftet har det, BMW säger sig utreda ifall det är möjligt att ge mjukvaruknappen som startar förvärmningen som redan finns till andra bilar… De utreder helt enkelt ifall de förlorar tillräckligt med anseende ifall de struntar i det för att vara värt det.

Skrivet av Daniel75:

Tackar för återkoppling. För Navi så kan man väl använda apple carplay eller android auto navi istället ? Men då får man väl inte laddstolpeinfo etc iofs.

Ja, men då får man ingen laddstolpeinfo, EV routing eller förvärmning. Så det fungerar bra i vardagen men inte på längre resor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daa_grinch:

Kia e niro ev advance är det.
Som sagt noll koll

Har för mig att Hyundai (som äger Kia) är delägare i Ionity. Då har du troligen någon form av abonnemang och/eller egen prisplan som ingår för din bil (skulle jag gissa på). Prata med din säljare är mitt tips.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Världens första el-cab: Mini Cooper SE Cabriolet
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20230216/v...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Provkörde vanlig mini cooper el, största nackdelen var det låga mörka taket som gjorde att man kände sig instängd, så det verkar som en bra ide

Permalänk
Medlem

Fiat 500e Cab var ju dock först eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bantex:

Fiat 500e Cab var ju dock först eller?

Läs artikeln så ser du vad de menar.
Första med sufflet, det finns andra med öppet tak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Läs artikeln så ser du vad de menar.
Första med sufflet, det finns andra med öppet tak.

Det är lite krystat. FortTwo är mer en cab med fast "störtbåge" då den inte har hela takbågar på längden (som Fiaten däremot har).

(Tar du en Escort cab och kapar den bakom framsätena så får du ungefär samma sak, men klenare dimensionerat.)