Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Provkörde vanlig mini cooper el, största nackdelen var det låga mörka taket som gjorde att man kände sig instängd,

Har en själv, och tycker det är grymt snyggt och läckert med det svarta taket. Supernöjd!

Skrivet av ajn:

så det verkar som en bra ide

Har du problem med just det svarta taket så behöver du dock inte gå till en sådan här extrem att välja en cabb. Väljer du någon av de två högre utrustningsnivåerna så ingår glastak i paketen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det drar alltså 320-380 Wh/km på motorväg för dig? Låter väldigt högt, så högt att något verkar vara fel på bilen även med en ID.4.

Tyckte min i4 M50 var lite törstig när den på senaste resan drog nära 230 Wh/km med farthållaren på 138 km/h och 2-3 grader (och ingen medvind) ute men det är ju ingenting i jämförelse.

Är ju ingen bra jämförelse, en id4 är ungefär i storlek som en V90. Din BMW har ett baksäte bara barn kan sitta i mera än 10 minuter, och ett litet bagage, du får jämföra med Polestar 2 eller Model3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Är ju ingen bra jämförelse, en id4 är ungefär i storlek som en V90. Din BMW har ett baksäte bara barn kan sitta i mera än 10 minuter, och ett litet bagage, du får jämföra med Polestar 2 eller Model3.

Gissar att en Tesla MY är en bättre motsvarighet till en ID4?

Osäker på hur mycket förbrukningen skiljer sig mellan MY och ID4, mer än att Tesla är effektivare. Tesla är oftast duktigare på just att konstruera elektriska drivlinor än VAG, men det sagt brukar även BMW vara extremt duktiga på det.

Dock vet jag inte hur mycket som skiljer i verkligheten? Kanske inte är lika mycket som jag minns. Blev iaf. lite förvånad att ID4 hade en såpass hög konsumtion som det talades om i tråden.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Gissar att en Tesla MY är en bättre motsvarighet till en ID4?

Osäker på hur mycket förbrukningen skiljer sig mellan MY och ID4, mer än att Tesla är effektivare. Tesla är oftast duktigare på just att konstruera elektriska drivlinor än VAG, men det sagt brukar även BMW vara extremt duktiga på det.

Dock vet jag inte hur mycket som skiljer i verkligheten? Kanske inte är lika mycket som jag minns.

Model Y har rimligen lägre luftmotstånd än ID.4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Model Y har rimligen lägre luftmotstånd än ID.4.

Jo, det har du säkert helt rätt i. Tesla brukar vara extremt duktiga på även det där med optimerat luftmotstånd.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, det har du säkert helt rätt i. Tesla brukar vara extremt duktiga på även det där med optimerat luftmotstånd.

Det ska vara en vattendroppe men ändå se ut som en bil Det är lite"nackdelen" också, de flesta elbilar ser ganska likadana ut eftersom de behöver ha så lite luftmotstånd som möjligt för att ha tillräcklig räckvidd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det ska vara en vattendroppe men ändå se ut som en bil Det är lite"nackdelen" också, de flesta elbilar ser ganska likadana ut eftersom de behöver ha så lite luftmotstånd som möjligt för att ha tillräcklig räckvidd.

Tycker tvärt om; tycker det finns en enorm designvariation och olika personlighet bland dagens elbilar!

För 10-15 år sedan såg alla fossilbilar ut som kopior på varandra. Skittrist.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Gissar att en Tesla MY är en bättre motsvarighet till en ID4?

Osäker på hur mycket förbrukningen skiljer sig mellan MY och ID4, mer än att Tesla är effektivare. Tesla är oftast duktigare på just att konstruera elektriska drivlinor än VAG, men det sagt brukar även BMW vara extremt duktiga på det.

Dock vet jag inte hur mycket som skiljer i verkligheten? Kanske inte är lika mycket som jag minns. Blev iaf. lite förvånad att ID4 hade en såpass hög konsumtion som det talades om i tråden.

Jag kollade just förbrukningen på min Model Y LR som jag snart har haft i ett år och kört 2100 mil med. 165 Wh/km. Lägre förbrukning är de tidigare bilarna jag har haft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Jag kollade just förbrukningen på min Model Y LR som jag snart har haft i ett år och kört 2100 mil med. 165 Wh/km. Lägre förbrukning är de tidigare bilarna jag har haft.
<Uppladdad bildlänk>

Det är galen skillnad mot ID4 jag har helt klart…
sen visst skiljer det lite i storlek på bilarna men inte så mycket.

Är ju dock inte förvånad över att VAG tillverkar medelmåttiga fordon öht.

Hade vart kul att se din snitthastighet med och körmönster för att verkligen jämföra äpplen-äpplen.
Egentligen tycker jag ID4 är en grym bil för packning och färd, tyvärr är ju räckvidden (förbrukningen) och den horribla mjukvaran två stora nackdelar sen är den grymt tråkig att köra men är åtminstone bekväm.

Dock svårt att hitta något som är bättre i samma prisklass. Drömmen hade ju vart att få en bra byggkvalitet med bra räckvidd och skön körkänsla.
För min del är det bara Porsche Taycan kombin som kan klicka i dom boxarna men det blev helt enkelt för mycket pengar att lägga på en bil denna gången.

Spännande och se runt 2025 vad som erbjuds när det börjar bli dags att byta.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Är ju ingen bra jämförelse, en id4 är ungefär i storlek som en V90. Din BMW har ett baksäte bara barn kan sitta i mera än 10 minuter, och ett litet bagage, du får jämföra med Polestar 2 eller Model3.

Jämför ID4 med en Model Y som är stor den med och det ser ännu värre ut for ID4. Jämförde ändå med i4an för den inte är snål direkt. Verkar som VW misslyckats brutalt med ID4an om det stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jämför ID4 med en Model Y som är stor den med och det ser ännu värre ut for ID4. Jämförde ändå med i4an för den inte är snål direkt. Verkar som VW misslyckats brutalt med ID4an om det stämmer.

Helt klart är Tesla långt framme på många områden. Men ändå i en MY så har man ingen park sensor, ingen fungerande regnsensor, ingen fungerande ljussutomatik, ingen radar, spökbromsningar etc.
Olika bilar har olika egenskaper, jag har själv funderat på en MY men lagt det på is då det helt enkelt saknas för mycket som är självklart på en bil i den klassen.
Försäkringen är brutalt dyr också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Helt klart är Tesla långt framme på många områden. Men ändå i en MY så har man ingen park sensor, ingen fungerande regnsensor, ingen fungerande ljussutomatik, ingen radar, spökbromsningar etc.
Olika bilar har olika egenskaper, jag har själv funderat på en MY men lagt det på is då det helt enkelt saknas för mycket som är självklart på en bil i den klassen.
Försäkringen är brutalt dyr också.

Jag säger inte att alla skall välja Model Y men vi pratade förbrukning nu och där verkar VW misslyckats totalt om man kommer 20-24 mil vid normala förhållanden i verkligheten. Det beror i så fall inte på storleken utan på något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag säger inte att alla skall välja Model Y men vi pratade förbrukning nu och där verkar VW misslyckats totalt om man kommer 20-24 mil vid normala förhållanden i verkligheten. Det beror i så fall inte på storleken utan på något annat.

Jag vet inte hur du räknar men Tesla Björn har ju rätt omfattande tester, här sammanställd så man.slipper scanna hela hans kanal:
https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8l...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jag vet inte hur du räknar men Tesla Björn har ju rätt omfattande tester, här sammanställd så man.slipper scanna hela hans kanal:
https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8l...

Jag pratar såklart om det inlägget du citerade från början, där jag svarade en person skrev att ID4an endast fick 20-24 mils räckvidd i motorvägsfart utan något annat speciellt förhållande, det är 320-380 Wh/km. Det går inte att skylla på att ID4an är stor utan om det är normalt för modellen är det något annat som man misslyckats med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag pratar såklart om det inlägget du citerade från början, där jag svarade en person skrev att ID4an endast fick 20-24 mils räckvidd i motorvägsfart utan något annat speciellt förhållande, det är 320-380 Wh/km. Det går inte att skylla på att ID4an är stor utan om det är normalt för modellen är det något annat som man misslyckats med.

Detta är ju en helt meningslös diskussion. Läs Björn Nylands tester där det finns någon ordning på hur det testas. Eller menar du Björn N har fel på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Detta är ju en helt meningslös diskussion. Läs Björn Nylands tester där det finns någon ordning på hur det testas. Eller menar du Björn N har fel på något sätt?

Jag föreslår att du går tillbaka och läser inläggen igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag säger inte att alla skall välja Model Y men vi pratade förbrukning nu och där verkar VW misslyckats totalt om man kommer 20-24 mil vid normala förhållanden i verkligheten. Det beror i så fall inte på storleken utan på något annat.

Det låter ungefär vad jag kommer med min PS2 LR DM. Senaste ~200-300 milen ligger snittförbrukningen på 2,9kWh/mil. Tycker det är riktigt högt även om man har ganska tung högerfot. Blandad körning med stor del 70-90 + motorväg. Svårt att jämföra iom att körstilar skiljer ganska ordentligt, men tidigare 240hk/500Nm Passat Alltrack låg runt 0,75 l/mil i snitt med liknande körning, om det kan ge någon referens. Visst, i ärlighetens namn så gasar man sannolikt lite mer med PS2’an just för att man kan, jag menar annars hade man ju kunnat köpa en Toyota istället.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Det låter ungefär vad jag kommer med min PS2 LR DM. Senaste ~200-300 milen ligger snittförbrukningen på 2,9kWh/mil. Tycker det är riktigt högt även om man har ganska tung högerfot. Blandad körning med stor del 70-90 + motorväg. Svårt att jämföra iom att körstilar skiljer ganska ordentligt, men tidigare 240hk/500Nm Passat Alltrack låg runt 0,75 l/mil i snitt med liknande körning, om det kan ge någon referens.

Det blir ju sådan sjuk skillnad vintertid, speciellt om man kör kortare sträckor och inte har varmgarage. När jag hade min Model S i varmgarage så var skillnaden märkbar men inte enorm. Numera (kallgarage) så drar den nästan dubbelt vintertid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Det blir ju sådan sjuk skillnad vintertid, speciellt om man kör kortare sträckor och inte har varmgarage. När jag hade min Model S i varmgarage så var skillnaden märkbar men inte enorm. Numera (kallgarage) så drar den nästan dubbelt vintertid.

Ja det har du nog jäkligt rätt i. Kallt batteri, rattvärme, sätesvärme och kupévärme lär ju plussa på ordentligt till förbrukningen klart. Bra input, tack.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Ja det har du nog jäkligt rätt i. Kallt batteri, rattvärme, sätesvärme och kupévärme lär ju plussa på ordentligt till förbrukningen klart. Bra input, tack.

Ett tips är att dra ned lite på kupévärmaren och dra upp sätesvärmen. På exempelvis min bil drar kupévärmaren nästan 1000W medan varje sätesvärmare drar någonstans kring 200W. Det brukar duga för oss!

Permalänk

https://www.youtube.com/watch?v=iw0fYa1PCfk

oooh illa, rostig Tesla, rost på fel ställen också, dyrt

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Nu måste jag bestämma hur jag skall göra, skall vi byta ut vår i4 M50 mot en Model S LR eller inte. Provkört flera gånger och det är en markant skillnad i kvalitet mellan bilarna när man sitter i dem, i4an är också mycket bekvämare och tystare. Men det är ganska irriterande att navigationen är mer anpassad efter fossilbil än elbil när man inte kan använda navigationen för att veta ifall man kommer fram eller inte (och att infotainmentsystemet är så gammaldags i allmänhet).

Frun vill ha kvar i4an mycket pga storleken på Model S vilket blir extra påtagligt med sämre parkeringskameror än i4an men även på grund av komforten, jag vill nog byta till Model S för det bättre mjukarustödet och räckvidd/laddning även om det offrar komfort. Jag ser det som att vi har haft Model S tidigare som vi var nöjda med och den nya är bättre på alla punkter så även om det blir ett nedsteg från en i4a i vissa avseenden lär vi vänja oss.

Svåra beslut det här med elbilar...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Nu måste jag bestämma hur jag skall göra, skall vi byta ut vår i4 M50 mot en Model S LR eller inte. Provkört flera gånger och det är en markant skillnad i kvalitet mellan bilarna när man sitter i dem, i4an är också mycket bekvämare och tystare. Men det är ganska irriterande att navigationen är mer anpassad efter fossilbil än elbil när man inte kan använda navigationen för att veta ifall man kommer fram eller inte (och att infotainmentsystemet är så gammaldags i allmänhet).

Frun vill ha kvar i4an mycket pga storleken på Model S vilket blir extra påtagligt med sämre parkeringskameror än i4an men även på grund av komforten, jag vill nog byta till Model S för det bättre mjukarustödet och räckvidd/laddning även om det offrar komfort. Jag ser det som att vi har haft Model S tidigare som vi var nöjda med och den nya är bättre på alla punkter så även om det blir ett nedsteg från en i4a i vissa avseenden lär vi vänja oss.

Svåra beslut det här med elbilar...

Jag har dålig koll på mycket av det där, men BMW's infotainment tycker jag är typ det bästa på marknaden. Man kan styra allt utan att röra skärmen och det är fokuserat på bra saker och inte en massa gimmickar. Funkar det inte för räckviddsberäkningar är det inte bra dock, men informationen finns väl även om det är på olika ställen eller? Så det är som en fossilbil, jag ser hur lång körsträckan är i navigatorn och hur långt jag kommer innan jag behöver tanka i "färddatorn". Att avgöra om den ena är större än den andra är inte direkt rocket science, även om det förstås hade varit bättre om de var integrerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har dålig koll på mycket av det där, men BMW's infotainment tycker jag är typ det bästa på marknaden. Man kan styra allt utan att röra skärmen och det är fokuserat på bra saker och inte en massa gimmickar. Funkar det inte för räckviddsberäkningar är det inte bra dock, men informationen finns väl även om det är på olika ställen eller? Så det är som en fossilbil, jag ser hur lång körsträckan är i navigatorn och hur långt jag kommer innan jag behöver tanka i "färddatorn". Att avgöra om den ena är större än den andra är inte direkt rocket science, även om det förstås hade varit bättre om de var integrerade.

Det är väl delvis att de byggt det på ett sådant sätt att man inte skall behöva röra skärmen som gör det gammaldags, tycker det är hemskt dåligt och ineffektivt i hur UI:t är uppbygt. Med touchskärm kan man visa mer information samtidigt utan att behöva scrolla så mycket. Navigationen är dock den sämsta då det både är omöjligt att navigera till platser genom att söka på namnen då det mesta saknas, man måste googla fram adressen själv samtidigt som UI:t är väldigt gammaldags (typ som på en TomTom). Skulle säga att den hittar 1 av 10 platser när jag söker, så det gör den relativt meningslös.

Problemet är att i BMWn så är kvarvarande räckvidd inte baserat på en konstant utan en gissning som är helt fel så den säger ingenting. Hamnade i en situation där både kvarvarande räckvidd och navigationen sa att jag skulle komma fram med gott om räckvidd till godo (9% för nav och lite mindre för "GOM") men i verkligheten hade jag varit kring 0% kvar vilket inte hade fungerat då jag behövde köra ca 10 km från destinationen till en laddare efter jag varit där. Du har inte heller tillgång till navigationens gissning under hela tiden du kör utan endast när du först navigerar, vilket gör att för att ha koll under körningen måste du fortsätta navigera om hela tiden. Senaste körning sa den 15% vid målet när jag startade, efter att jag kört 2/3 sa den som sagt 9% men verkligheten var 0-3%.

Och att hitta laddare fungerar inte heller då många nätverk saknas (plus att det är väldigt "clunky" att söka efter laddare i navigationen), så effekten är att man får sitta med mobilen medan man kör för att lösa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Det låter ungefär vad jag kommer med min PS2 LR DM. Senaste ~200-300 milen ligger snittförbrukningen på 2,9kWh/mil. Tycker det är riktigt högt även om man har ganska tung högerfot. Blandad körning med stor del 70-90 + motorväg. Svårt att jämföra iom att körstilar skiljer ganska ordentligt, men tidigare 240hk/500Nm Passat Alltrack låg runt 0,75 l/mil i snitt med liknande körning, om det kan ge någon referens. Visst, i ärlighetens namn så gasar man sannolikt lite mer med PS2’an just för att man kan, jag menar annars hade man ju kunnat köpa en Toyota istället.

Den gamla PS2:an (och XC40/C40) är ju också kända för att vara väldigt törstiga. Beror mycket på att man tagit en elmotor som inte är helt optimal (en elmotor från Siemens som främst är avsedd för hissar). Den nya PS2:an för 2023 skall dock ha fått bättre elmotorer som är energisnålare.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av vinylens:

kollar jag snittet på motorvägen så ligger jag över 30kw men kollar jag när jag nåt jobbet då ligger jag runt 21kw.

Måste bara fråga: när du skriver ”kw”, menar du faktiskt kW, eller menar du egentligen kWh/100 km?

En bil som utvecklar 30 kW i 120 km/h förbrukar på en timme 30 kW × 1 h = 30 kWh. På samma tid hinner den färdas 120 km/h × 1 h = 120 km. Dess förbrukning är därmed 30 kWh / 120 km = 0,25 kWh/km = 25 kWh/100 km.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Det blir ju sådan sjuk skillnad vintertid, speciellt om man kör kortare sträckor och inte har varmgarage. När jag hade min Model S i varmgarage så var skillnaden märkbar men inte enorm. Numera (kallgarage) så drar den nästan dubbelt vintertid.

Skrivet av Curik:

Ett tips är att dra ned lite på kupévärmaren och dra upp sätesvärmen. På exempelvis min bil drar kupévärmaren nästan 1000W medan varje sätesvärmare drar någonstans kring 200W. Det brukar duga för oss!

Själv tycker jag att det är sjukt obekvämt med att ha på en massa värme i sätena och kallt i kupén, men vi är alla olika. Förstår dock fullt om andra inte vill göra så.

Ett tips jag kan ge när man skaffar elbil, om man som jag bor i den delen av Sverige som oftast ligger på runt +2 grader i snitt på vintern+, är att välja en bil med en effektiv luftvärmepump istället för elelement (PTC). Har samma bilmodell; tidigare med elelement (PTC) och hade en snittökning av förbrukningen på vinterhalvåret på +20-30%, medans jag numera med samma bilmodell med värmepump endast har snittökning av förbrukningen på vinterhalvåret på +10-15%. Dvs. den extra värme/energiåtgången på vintern har nästan halverats med VP.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag pratar såklart om det inlägget du citerade från början, där jag svarade en person skrev att ID4an endast fick 20-24 mils räckvidd i motorvägsfart utan något annat speciellt förhållande, det är 320-380 Wh/km. Det går inte att skylla på att ID4an är stor utan om det är normalt för modellen är det något annat som man misslyckats med.

Frågan är om man menar 20-24 mil mellan laddstopp 10-80% eller om man menar från 100-0%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Frågan är om man menar 20-24 mil mellan laddstopp 10-80% eller om man menar från 100-0%.

Personen sa ”på en full laddning” vilket var varför jag reagerade. I mina öron lät det som det var något konstigt med just den bilen.

Permalänk

Jag har ju ägt min ID3 Max (beg) sen december 2022 innan jul och man märker rätt stor skillnad på förbrukningen motorväg. Kontra 70-90. Mitt snitt är från december

Åker ganska mycket Eskilstuna till Södertälje via E20 så ska bli kul och se resultatet när det blir varmare.

Körning som var till Nyköping och Eskilstuna retur i veckan så fick jag

bilen tyckte då jag skulle komma 14.7 mil till med detta snitt.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65