Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja tiden med billiga bilar är förbi. Är inte helt hundra på om moderna ICE bilar är bättre än de lite äldre men det handlar om massor av krav de har på sig. Tänker på plast insug och annat kul som spricker och fullt med renings elektronik som krånglar i tid och otid.
Då tjänar du troligtvis väldigt bra eller har löjligt låga bilkostnader eller både och.
Ska bli rätt kul att se hur äldre elbilar klarar sig, tänker på att batterierna blir ju sämre och ganska märkbart efter kanske 10-20 år. Det är nu en stor kostnad men kanske blir billigt i framtiden? Då kan man knipa en gammal fräsch modell S och byta ut batteriet så har man en bra bil i några år framöver.
Ja el konverteringar har jag kikat lite på och det kanske man ger sig på en dag när man kan få ut bra räckvidd utan att förstärka upp hela upphängningen av bilen.

Du får väl avvakta och se. Kanske du kan köpa en 30år gammal Tesla när det finns batterier på Biltema...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Brukar dessutom vara en hel del andra krav såsom garage, får inte vara enda bilen i hushållet mm för veteranbilsförsäkring.

Absolut, men min poäng var att det är den typen av fordon som jämfördes med nya elbilar i tråden. Vilket jag anser vara fordon med rätt olika förutsättningar och egenskaper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Du får väl avvakta och se. Kanske du kan köpa en 30år gammal Tesla när det finns batterier på Biltema...

Biltema är för amatörer, skroten är där man plockar delar.
Vad händer med kvaddade elbilar? Hamnar dom på vanlig skrot

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Biltema är för amatörer, skroten är där man plockar delar.
Vad händer med kvaddade elbilar? Hamnar dom på vanlig skrot

Ett proffs som du är borde känna till bildelsdatabasen.se och enkelt kunna se att det finns massor av delar från skrotade Teslor där

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Ett proffs som du är borde känna till bildelsdatabasen.se och enkelt kunna se att det finns massor av delar från skrotade Teslor där

Där lär du inte hitta några delar till någon bil, men kanske på bildelsbasen.se.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Där lär du inte hitta några delar till någon bil, men kanske på bildelsbasen.se.

Jaja 😝Då googlade jag ändå vad de hette då jag inte kom ihåg exakt 😂
Är ingen skrothandlare, aldrig handlat där.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Ett proffs som du är borde känna till bildelsdatabasen.se och enkelt kunna se att det finns massor av delar från skrotade Teslor där

Jag tänkte mest på när dom skrotas, finns ju en del skrotar med självplock där vi skrot legender glider runt dagarna i ända i jakt på "fynd"
Har inte sett en tesla där, dom kanske först måste plocka bort batteriet på elbilar? batterierna kanske kan räddas eller bygga ett "refurbised" eller vad dom kallas, begagnade fast hyfsat bra batterier.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag tänkte mest på när dom skrotas, finns ju en del skrotar med självplock där vi skrot legender glider runt dagarna i ända i jakt på "fynd"
Har inte sett en tesla där, dom kanske först måste plocka bort batteriet på elbilar? batterierna kanske kan räddas eller bygga ett "refurbised" eller vad dom kallas, begagnade fast hyfsat bra batterier.

Aha ja det har jag inte heller koll på, men är nog som du säger att man måste (och säkert vill med tanke på att de är värda ett antal hindra tusen bara dem) ta hand om batterierna på lite särskilt sätt. Förutsatt att de inte är skadade i ev krock dvs. Vet att Teslas utbytesbatterier de sätter in vid garantibyten är refurbished iaf.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Aha ja det har jag inte heller koll på, men är nog som du säger att man måste (och säkert vill med tanke på att de är värda ett antal hindra tusen bara dem) ta hand om batterierna på lite särskilt sätt. Förutsatt att de inte är skadade i ev krock dvs. Vet att Teslas utbytesbatterier de sätter in vid garantibyten är refurbished iaf.

Är dom skadade kommer dom lämnas för återvinning, inte en chans att dom hamnar på skroten iaf.

Permalänk
Medlem

Skroten utanför Vimmerby har en hel del Tesla delar har jag sett. Vet dock inte om man bara kan gå in och plocka delar själv..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Här är en lite intressant studie, det är alltså plattan i mattan som gäller på vintern
https://alltomelbil.se/oka-hastigheten-pa-vintern-och-kom-lan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Aha ja det har jag inte heller koll på, men är nog som du säger att man måste (och säkert vill med tanke på att de är värda ett antal hindra tusen bara dem) ta hand om batterierna på lite särskilt sätt. Förutsatt att de inte är skadade i ev krock dvs. Vet att Teslas utbytesbatterier de sätter in vid garantibyten är refurbished iaf.

Jaha där ser man. Trodde man fick ett helt nytt vid garanti. Ja då lär dom plocka och ta hand om batterierna. Det är rätt bra och miljövänligt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Framför allt använder de väl gamla batterier till att bygga PowerWalls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Framför allt använder de väl gamla batterier till att bygga PowerWalls?

De använder en annan katodkemi eftersom bilar och hus inte har samma användningsmönster, även om de kan överlappa i vissa fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:


Håller inte med. Det beror nog på var man är i livet, hur man jobbar och vilka inkomster man har. Har personligen aldrig ägt så bra och billiga nya bilar i totalkostnad som jag gjort de senaste åren. Är en extremt liten kostnad för mig med våra nya bilar i det stora sammanhanget (drar in en månads total bilkostnad på ca. en eftermiddags arbete).

Tror du är i en annan kategori än de flesta andra här.
Nu vet jag inte vilka fler bilar du äger/leasar, men du skrev i vilket fall i ett tidigare inlägg att din fru just skaffat en bil för runt 700k (vilket för övrigt inte! är det nya normala, men det är en diskussion för en annan gång).
En bil för 700k ger en ganska hygglig månadskostnad, oavsett leasing eller ägande. Bara värdeminskningen på normala 50% på tre år ger runt 10k i månaden.
Men säg att ni leasar den för runt 7-8k/månad?
Plus driftkostnader.
Det är för en bil, och du indikerar att ni har flera.

Att dra in de pengarna på en eftermiddag, då tjänar du ganska bra får man säga, gratulerar 🍾 men de flesta gör inte det trots allt (det finns en tråd på SweC vad folk tjänar, som referens).

Ville bara att du skulle bli medveten om din extremt goda situation i livet 🥳
Nä jag är inte avundsjuk … 😉

Men skall väl dra till med något elbilsrelaterat också för att inte väcka ilska i denna tråden.
Ni som använder er elbil i tjänsten, hur gör ni för att klara av allt laddande?

Jag kommer att bli påtvingad elbil 2024 av företaget, de har 100% BEV policy (har just förlängt leasingen på min laddhybrid som jag trivs väldigt bra med).

Men hur gör ni som är resande säljare osv med laddningen när ni är ute och besöker kunder?
Jag är genuint intresserad, för de senaste av mina resor så hade laddning inte varit omöjligt, det är inget, men gjort att jag fått betydligt mindre sömn eller fått åka mycket tidigare hemifrån och tagit från arbetstiden och lagt på restiden.
Hur gör ni som har elbil, bor ni alltid på hotell med laddmöjligheter, lagt om restider eller är det ingen skillnad mot ICE-bilen?

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Men skall väl dra till med något elbilsrelaterat också för att inte väcka ilska i denna tråden.
Ni som använder er elbil i tjänsten, hur gör ni för att klara av allt laddande?

Jag kommer att bli påtvingad elbil 2024 av företaget, de har 100% BEV policy (har just förlängt leasingen på min laddhybrid som jag trivs väldigt bra med).

Men hur gör ni som är resande säljare osv med laddningen när ni är ute och besöker kunder?
Jag är genuint intresserad, för de senaste av mina resor så hade laddning inte varit omöjligt, det är inget, men gjort att jag fått betydligt mindre sömn eller fått åka mycket tidigare hemifrån och tagit från arbetstiden och lagt på restiden.
Hur gör ni som har elbil, bor ni alltid på hotell med laddmöjligheter, lagt om restider eller är det ingen skillnad mot ICE-bilen?

Hur långt kör du som längst och i snitt?

Har du tur kan det finnas laddstolpar nära kunden och de bör ju bara bli fler och fler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Men skall väl dra till med något elbilsrelaterat också för att inte väcka ilska i denna tråden.
Ni som använder er elbil i tjänsten, hur gör ni för att klara av allt laddande?

Jag kommer att bli påtvingad elbil 2024 av företaget, de har 100% BEV policy (har just förlängt leasingen på min laddhybrid som jag trivs väldigt bra med).

Men hur gör ni som är resande säljare osv med laddningen när ni är ute och besöker kunder?
Jag är genuint intresserad, för de senaste av mina resor så hade laddning inte varit omöjligt, det är inget, men gjort att jag fått betydligt mindre sömn eller fått åka mycket tidigare hemifrån och tagit från arbetstiden och lagt på restiden.
Hur gör ni som har elbil, bor ni alltid på hotell med laddmöjligheter, lagt om restider eller är det ingen skillnad mot ICE-bilen?

Frun kör mellan kontoren ibland, det är inte svårare än att hon äter lunch eller tar en kaffe när hon skall köra mellan säg Stockholm och Göteborg. Det har hon alltid gjort oavsett, bilen är oftast redo att köra långt innan hon är klar med sitt stopp. På kvällen ställer hon sig antingen vid hotellens laddstolpar eller vid någon allmän sådan och laddar fullt över natten. Vid undantagsfall har hon tagit ett extra stopp på vägen hem på säg 20 minuter istället för att ladda under natten ifall hon inte bodde på ett ställe där stolpar funnits i närheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Tror du är i en annan kategori än de flesta andra här.
Nu vet jag inte vilka fler bilar du äger/leasar, men du skrev i vilket fall i ett tidigare inlägg att din fru just skaffat en bil för runt 700k (vilket för övrigt inte! är det nya normala, men det är en diskussion för en annan gång).
En bil för 700k ger en ganska hygglig månadskostnad, oavsett leasing eller ägande. Bara värdeminskningen på normala 50% på tre år ger runt 10k i månaden.
Men säg att ni leasar den för runt 7-8k/månad?
Plus driftkostnader.
Det är för en bil, och du indikerar att ni har flera.

Att dra in de pengarna på en eftermiddag, då tjänar du ganska bra får man säga, gratulerar 🍾 men de flesta gör inte det trots allt (det finns en tråd på SweC vad folk tjänar, som referens).

Ville bara att du skulle bli medveten om din extremt goda situation i livet 🥳
Nä jag är inte avundsjuk … 😉

Men skall väl dra till med något elbilsrelaterat också för att inte väcka ilska i denna tråden.
Ni som använder er elbil i tjänsten, hur gör ni för att klara av allt laddande?

Jag kommer att bli påtvingad elbil 2024 av företaget, de har 100% BEV policy (har just förlängt leasingen på min laddhybrid som jag trivs väldigt bra med).

Men hur gör ni som är resande säljare osv med laddningen när ni är ute och besöker kunder?
Jag är genuint intresserad, för de senaste av mina resor så hade laddning inte varit omöjligt, det är inget, men gjort att jag fått betydligt mindre sömn eller fått åka mycket tidigare hemifrån och tagit från arbetstiden och lagt på restiden.
Hur gör ni som har elbil, bor ni alltid på hotell med laddmöjligheter, lagt om restider eller är det ingen skillnad mot ICE-bilen?

Jag kör fortfarande hybrid i tjänsten men kommer få elbil inom kort. Har vid de senaste tjänsteresorna simulerat lite hur elbilen skulle hanteras vid liknande resor och visst, lite längre stopp än de jag gör blir det nog. Å andra sidan har jag aldrig sett kö dagtid vid en enda laddare jag åkt förbi när jag kört tjänsten vilket känns skönt. Så jag tror det kommer ta något längre tid men inte flera timmar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Nu vet jag inte vilka fler bilar du äger/leasar, men du skrev i vilket fall i ett tidigare inlägg att din fru just skaffat en bil för runt 700k (vilket för övrigt inte! är det nya normala, men det är en diskussion för en annan gång).
En bil för 700k ger en ganska hygglig månadskostnad, oavsett leasing eller ägande. Bara värdeminskningen på normala 50% på tre år ger runt 10k i månaden.
Men säg att ni leasar den för runt 7-8k/månad?
Plus driftkostnader.

Ingen aning vad leasingkostnaden för min frus BMW är. Den betalat min frus arbetsgivare. Tror inte hon vet det själv. Anledning till att det blev en dyrare bil är att hon tidigare hade en Mercedes E-klass dieselkombi. Nu har dock hennes arbetsgivare infört att alla måste ha minst hybrider. Där är tyvärr E-klass inte jättesmidig då Mercedes dumt nog satt batterierna i bagageutrymmet så att en stor del av lastutrymmet försvunnit. Därav att det fick bli en BMW istället.

Min fru ville ha en klassisk kombi (precis som jag gillar hon inte SUV:ar), och då kunde hon enbart välja mellan Volvo (V90), Merecedes och BMW. Då fick det bli en BMW i detta fallet (540E xdrive tror jag den hette). Hon hade annars gärna fortsatt köra sin Merecedes. Det var den fjärde Merca E-klass vi hade. Men fick som sagt inte längre välja en renodlad diesel av miljöpolicyskäl. Då fick det bli så här med en något dyrare hybrid. Men arbetsgivaren tog som sagt hela kostnadsbiten för att stå upp för sin miljöpolicy.

Förmånsvärdet för min fru att skatta är dock ungefär det samma som tidigare då det är låg miljöskatt på en hybrid. Så för henne så var det ingen som helst kostnadsökning.

Har däremot koll på leasingkostnaderna för min Tesla, då det är mitt egna bolag som betalar den. Kostar mitt egna bolag ca 3500/mån. Jag använder den mycket i tjänsten.

Skrivet av MrWIB:

Det är för en bil, och du indikerar att ni har flera.
Att dra in de pengarna på en eftermiddag, då tjänar du ganska bra får man säga, gratulerar 🍾 men de flesta gör inte det trots allt (det finns en tråd på SweC vad folk tjänar, som referens).

Jag avsåg alltså min egna Tesla. En (1) bil. Inte alla tre. Så bra betalt har jag inte. Är en ganska ordinär vanlig konsult med egen låda. Finns rätt många som jobbar så och drar in liknande. Inget ovanligt eller extremt på något sätt.

Min frus bil betalar hennes arbetsgivare. Den tredje bilen (den lilla elektriska Minin som köpte jag som en present till dottern) betalade jag kontant. Väldigt lite kostnader för den (försäkring för 3000/året + lite el att ladda hemma med).

Skrivet av MrWIB:

Men skall väl dra till med något elbilsrelaterat också för att inte väcka ilska i denna tråden.
Ni som använder er elbil i tjänsten, hur gör ni för att klara av allt laddande?

Jag kommer att bli påtvingad elbil 2024 av företaget, de har 100% BEV policy (har just förlängt leasingen på min laddhybrid som jag trivs väldigt bra med).

Har gjort så att jag betalar för laddningen privat, och sedan får jag 9,50 skattefritt av mitt bolag i milersättning. För mig så fungerar en elbil mycket bra i tjänsten. Åker mest mellan större städerna i Sverige, och till Oslo i Norge. Klarar mig väldigt långt på laddning hemma och på jobbet. Är ganska lite som jag måste snabbladda i det stora hela som tur är (med dagens priser så skulle jag gå klart back på det). Det jag laddar hemma, som är merparten, går jag plus på.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

https://www.elinstallatoren.se/2023/02/elsakerhetsverket-krit...

Elsäkerhetsverket uppmärksamhet stora problem med easee laddbox, en av de, som jag fått uppfattningen av, är storsäljaren på marknaden.

Brister så som saknad jordfelsbrytare när det står att det finns.
Än värre, far fick en installerad idag...

Vad tror ni? Återkallas alla på marknaden?

Nu har Easee inkommit med svar till frågorna från Elsäkerhetsverket:

https://easee.com/se/artiklar/fragor-och-svar-om-arendet-med-...

Citat från sidan: "Easee har inbyggt jordfelsskydd. Detta skyddar mot både AC- och DC-fel. Skyddet testas automatiskt mellan varje laddning och minst en gång om dagen."

Standarden kräver en knapp som kunden kan trycka på och testa om skyddet fortfarande fungerar, fast det är troligen ingen som någonsin trycker på den. Easees väggbox har istället en variant där de utför testet automatiskt varje dag.

Kanske emot standarden, men personligen tycker jag att det kanske låter som en lite bättre variant rent säkerhetsmässigt och i praktiken (jag går aldrig själv och trycker på testknapparna på mina JFB, skall jag villigt erkänna).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nu har Easee inkommit med svar till frågorna från Elsäkerhetsverket:

https://easee.com/se/artiklar/fragor-och-svar-om-arendet-med-...

Citat från sidan: "Easee har inbyggt jordfelsskydd. Detta skyddar mot både AC- och DC-fel. Skyddet testas automatiskt mellan varje laddning och minst en gång om dagen."

Standarden kräver en knapp som kunden kan trycka på och testa om skyddet fortfarande fungerar, fast det är troligen ingen som någonsin trycker på den. Easees väggbox har istället en variant där de utför testet automatiskt varje dag.

Kanske emot standarden, men personligen tycker jag att det kanske låter som en lite bättre variant rent säkerhetsmässigt och i praktiken (jag går aldrig själv och trycker på testknapparna på mina JFB, skall jag villigt erkänna).

Lite eko från mitt inlägg ovan, men, angående standard så är ju en harmoniserad standard som man CE-märker mot det "som gäller". Man kan inte göra avsteg även om man tycker själv det är "bättre". Hade jag suttit på Elsäk så hade jag frågat Easee hur den automagiska kontrollen fungerar och hur man verifierar att den har gjorts, och även vad som händer om kontrollen misslyckas. Hur sedan Easee ska kommunicera detta testförfarande/logg till installatör/ägare av anläggningen, det är ju Easees problem, inte Elsäkerhetsverkets.
Jag tror Easee får fortsatta problem.
Det tråkigaste i allt är väl att Easee och vissa andra tillverkare av laddare framstår som lite taffliga amatörer i mina ögon som inte har koll på de standarder de certifierar sina produkter mot. De kommer ju garanterat få problem när deras kvalitetssystem/certifikat för CE-märkning revideras nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nu har Easee inkommit med svar till frågorna från Elsäkerhetsverket:

https://easee.com/se/artiklar/fragor-och-svar-om-arendet-med-...

Citat från sidan: "Easee har inbyggt jordfelsskydd. Detta skyddar mot både AC- och DC-fel. Skyddet testas automatiskt mellan varje laddning och minst en gång om dagen."

Standarden kräver en knapp som kunden kan trycka på och testa om skyddet fortfarande fungerar, fast det är troligen ingen som någonsin trycker på den. Easees väggbox har istället en variant där de utför testet automatiskt varje dag.

Kanske emot standarden, men personligen tycker jag att det kanske låter som en lite bättre variant rent säkerhetsmässigt och i praktiken (jag går aldrig själv och trycker på testknapparna på mina JFB, skall jag villigt erkänna).

Intressant!

Jag kollade lite på tester av Easee home och mycket riktigt uppfyller den ju funktionen som en JFB ska göra.

Men som ovan säger, hur vet jag som kund att det gick rätt till? Om den skulle göra ett JFB test som misslyckas, lyser laddaren annorlunda då? Kan jag slå mot dess API för att få loggen av tester? Just nu säger de ju bara att tester görs, inget du eller jag kan kontrollera (vad vi vet).

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Intressant!

Jag kollade lite på tester av Easee home och mycket riktigt uppfyller den ju funktionen som en JFB ska göra.

Men som ovan säger, hur vet jag som kund att det gick rätt till? Om den skulle göra ett JFB test som misslyckas, lyser laddaren annorlunda då? Kan jag slå mot dess API för att få loggen av tester? Just nu säger de ju bara att tester görs, inget du eller jag kan kontrollera (vad vi vet).

Man kan hitta på lösningar som gör det som är tanken när allt fungerar som tänkt, men det duger ju inte som kravställning. Vilka typer av felfunktionsmöjligheter finns i deras lösning? Kan det bli fel på "elektronikhjärnan" och sedan bryter den inte? Jag vet inte, men en vanlig JFB är en separat och oberoende del. Deras framställning låter inte riktigt som att de har byggt så när de skriver om en sensor... Vi får väl se vad Elsäkerhetsverkets slutsats blir.

Nu orkar jag inte leta om de finns i en typ som passar användningsfallet, men det finns lösa självtestande JFB (som även har testknapp). Men de är säkert dyrare och tar plats i den fräsiga designen.

Permalänk

Laddabonnemang

Hej, finns massa info i tråden.
Men ingen samlad, ska få elbil för första gången och undrar om någon kan lista laddabonnemang och priser etc, och vilket/vilka som är bäst/billigast osv.
Mvh

Permalänk
Medlem

Det är som att du skulle be någon lista alla bensinmackar och priser på dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daa_grinch:

Hej, finns massa info i tråden.
Men ingen samlad, ska få elbil för första gången och undrar om någon kan lista laddabonnemang och priser etc, och vilket/vilka som är bäst/billigast osv.
Mvh

Du får nog titta på vart du kommer köra och vart du kan ladda på annars är nog Elli det som är billigast.
Har själv valt att vara utan något abonnemang då jag så pass sällan behöver ladda ute utan laddar hem till mer än 95% så jag väljer att beta dyrt dom få gånger jag laddar på en snabb laddare.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Det är som att du skulle be någon lista alla bensinmackar och priser på dessa.

Knappast, eftersom priserna är väldigt snarlika och eventuella rabatter förhållandevis små i Sverige. Laddning är däremot Vilda västern. Jag säger inte att det gör det lätt, men behovet är minst sagt större om man inte nästan bara laddar hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Knappast, eftersom priserna är väldigt snarlika och eventuella rabatter förhållandevis små i Sverige. Laddning är däremot Vilda västern. Jag säger inte att det gör det lätt, men behovet är minst sagt större om man inte nästan bara laddar hemma.

Min poäng är snarare att om jag börjar lista tex ionity stationer i södra sverige så är det helt irrelevant för han om han bor i norra sverige. Har han ett abonnemang? Frågan är bara helt vilse och har så många variabler så vi kan skriva en bok och den är irrelevant imorgon. Bensinpriset rör sig dagligen därav min liknelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daa_grinch:

Hej, finns massa info i tråden.
Men ingen samlad, ska få elbil för första gången och undrar om någon kan lista laddabonnemang och priser etc, och vilket/vilka som är bäst/billigast osv.
Mvh

Kolla in
A better route planner - planera rutter och där får du se vilka laddare som finns på vägen.
Chargefinder för att leta efter laddare

Annars beror det på körmönster och om det ens är värt att köra på abonnemang.