De skriver att det är sannolikt att fler kommer rätt till ersättning, inte att fler bör få det (lite hårklyverier kanske, men med tanke på att HD domen har avskiljaren "Särskilt klandervärd" som avgörande mellan tak på 12 tkr och ingen ersättning, så är det viktigt, det är väl ingen som tror att bankerna vill betala för dessa bedrägerier)
Vad kan bankerna göra åt problemet? Hur bygger de ett lås där två identiska handlingar ska behandlas olika där en är ok och korrekt och en ska blockeras? Menar det som en genuin fråga, för alla tankar jag själv har haft om det fastnar på samma problem, det är en person som låser upp det i vilket fall, och det är en kapplöpning där bedragarna anpassar sin rutiner för vad banker än sätter in.
Fler koder hjälper inte för personer knappar redan in koden.
Större varningar, folk klickar bara förbi dem, speciellt om de kommer upp varje gång.
Extra varningarna när en ny mottagare ska få pengar första gången? Personer reagerar inte idag på att behöva lägga upp en ny mottagare, och bedragarnas manus kommer justeras så varningen förklaras bort (de övertygar redan folk att skicka pengar, tror de kan förklara bort en varning).
Tja, du har uppenbarligen inte så höga tankar om "folk i allmänhet".
Denna typ av saker kan hjälpa en hel del, alla kommer inte att reagera på fler varningar med hårdare ton eller så, men en del kommer förstås att göra det. Om någon exempelvis för över pengar till en släkting med jämna mellanrum och får en förfrågan som ser ut att komma från samma person, men på ett nytt sätt, så kan man ju tycka att det borde få dem att fundera lite, och det gör det säkert för en del (långt från alla bedrägeriförsök lyckas ju), men om BankId dessutom varnade mer än vanligt, med starkare ord och kanske mer rött eller så, så är det ju fler som kommer att tänka till en gång till.
Sen kan man förstås tycka att bankerna borde kunna hitta mönster snabbare och bättre än de gör för denna typ av sak idag, men jag vet inte hur det går ihop med banksekretessen och så. Säg om ett konto plötsligt får en massa överföringar från diverse privatpersoner som den aldrig har fått ifrån innan, och det handlar inte om småsummor typ som en loppis eller så, så borde det inte vara så svårt att varna när någon till försöker överföra dit eller så. Min bank spärrade exempelvis "mitt bankkort" (efter skimning) direkt när någon försökte ta ut pengar i Buenos Aires då det inte passade mitt användningsmönster, så det är ju inte så att de inte kollar på sånt redan.
Tidsbegränsning mellan uppläggning av ny mottagare och att skicka en betalning? Kan hjälpa lite, men justera manus och ring upp igen efter tidsgränsen, och det försämrar otroligt mycket för alla användare.
Godkännande flera personer i förening, tror det redan finns på flera, är i vilket fall frivilligt (gissar att de flesta inte skulle vilja ha krav på att någon mer ska godkänna bankärenden), och det finns godman/förvaltare
Göra det obligatoriskt att läsa på om bedrägeri en gång per år eller t.ex. se en video innan man får använda internetbanken?
Vad jag faktiskt tror kan ske är att om bankerna behöver återställa fler konton är att de kommer sätta in en spärr på 10 eller 12 tkr så de är under gränsen för behöva bevisa "särskilt klandervärt", och för att lyfta gränsen kommer du få information om att du är ansvarig om du tar bort gränsen, hur de nu skriver det så det förhoppnings vis är både tydligt och juridiskt korrekt
Jo, det bästa sättet att få bankerna att göra något är ju att få dem att betala om de inte gör det.