Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Ja om du vet alla låtar på listan och vilken ordning de kommer i ja. Men då löser du problemet med UI:t med ditt minne, i Teslan kunde jag hoppa in i vilken spellista som helst och snabbt hitta rätt, släng ett getöga så vet man direkt om låten man sökte finns med bland någon av de 20-25 låtar som syntes och i så fall trycker man där. Nu får jag helt enkelt kolla på skärmen mycket mer för att hitta rätt, vilket är mindre trafiksäkert.

Jo ok. Fast det låter mer som om du vill ha en större skärm (eller ett annat upplägg på listorna, typ vertikal skärm?) än att touch nödvändigtvis är bättre?

Citat:

Det är lite som att skumma en instruktion för att hitta rätt område, du kan hitta vad du söker mycket snabbare om mer syns på varje sida än om du bara ser några rader.

Jo visst, men det är inget jag helst gör när jag kör liksom. Har du testat deras Concierge-service? Det ingår väl i tre år, eller det gjorde det i min bil i alla fall. Det är en knapp sen ber man om hjälp från en faktisk person, som kan ge rekommendationer på exempelvis restaurang eller hotell, och ställa in navigationen. Väldigt nice, men känns ju slösaktigt att behöva interagera med en person.

Citat:

Finns ingen split screen i i4an direkt, det finns en hemskärm men där kan du inte byta spellista eller ändra vart du skall navigera utan att starta appen för det som tar över.

Jag misstänker att systemet har ändrats och att du inte använder samma funktioner som jag gjorde riktigt. Jag vet förstås inte om de har tagit bort split-screen dock, men jag misstänker att du använder Spotify i Carplay och då tar ju det över. I min gamla bil var Spotify, i alla fall de första två åren (sen ändrade Spotify sin app så integrationen slutade funka, och jag var hänvisad till vanlig BT), en egen app i bilen liksom, och då var det ju inga konstigheter att ha navigatorn på större delen av skärmen och en ruta till höger med album art och så. Det funkade med BT också, dock utan album art vilket kändes surt, och då kunde man ju inte browsa sina spellistor på skärmen heller. Däremot fick jag album art från faktiska CD-skivor jag stoppade in.

Citat:

Ja det är väl därför jag vill få den inbyggda navigationen att fungera, räckviddsestimat och sådant. Men det har blivit mycket googlande på telefonen medan jag kör för att lyckas komma fram dit jag vill...

Testa conciergen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo ok. Fast det låter mer som om du vill ha en större skärm (eller ett annat upplägg på listorna, typ vertikal skärm?) än att touch nödvändigtvis är bättre?

Inte nödvändigtvis men jag hade inte klagat på en större skärm heller. Jag sa aldrig att touch är bättre bara det att BMWs UI design är dålig, sen tycker jag väl att touch är bättre också men nu diskuterade vi UI:t. Allt är gigantiskt på skärmen vilket gör att man får plats med mindre information vilket gör att man måste kolla mer på skärmen för att hitta saker.

Skrivet av snajk:

Jo visst, men det är inget jag helst gör när jag kör liksom. Har du testat deras Concierge-service? Det ingår väl i tre år, eller det gjorde det i min bil i alla fall. Det är en knapp sen ber man om hjälp från en faktisk person, som kan ge rekommendationer på exempelvis restaurang eller hotell, och ställa in navigationen. Väldigt nice, men känns ju slösaktigt att behöva interagera med en person.

Nej men man gör saker som kräver samma sak som det när man kör, säg att man måste ändra en inställning, hitta rätt spellista eller kolla igenom sökalternativ i navigationen osv. Allt det kräver att man scannar av det som är på skärmen för att hitta rätt och om du bara kan visa en bråkdel åt gången blir det mer skärmtittande och scrollande än om du kan visa en majoritet av informationen samtidigt.

Skrivet av snajk:

Jag misstänker att systemet har ändrats och att du inte använder samma funktioner som jag gjorde riktigt. Jag vet förstås inte om de har tagit bort split-screen dock, men jag misstänker att du använder Spotify i Carplay och då tar ju det över. I min gamla bil var Spotify, i alla fall de första två åren (sen ändrade Spotify sin app så integrationen slutade funka, och jag var hänvisad till vanlig BT), en egen app i bilen liksom, och då var det ju inga konstigheter att ha navigatorn på större delen av skärmen och en ruta till höger med album art och så. Det funkade med BT också, dock utan album art vilket kändes surt, och då kunde man ju inte browsa sina spellistor på skärmen heller. Däremot fick jag album art från faktiska CD-skivor jag stoppade in.

Jag har använt både och, det blir samma resultat oavsett. Man kan se låtnamn och album art på hemskärmen men för att t.ex. byta spellista så startas det i helskärm. Försöker använda Spotify inbyggt i bilen nu då det faktiskt är bättre UI där än Spotify i CarPlay, men det är så långsamt på att ladda in saker att det är svårt.

Hur som haver tycker jag att BMW måste steppa upp här iaf när det gäller elbilarna, de tävlar nu mot mer moderna lösningar och inte bara de gamla klassika bolagen längre. Många uppstickare bland elbilarna kommer med riktigt vettiga system så utvecklingen går fort på det här området.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Får C40 med den uppdaterade drivlinan? Min ska börja byggas i April.

Som jag har förstått det så borde både nya XC40 och nya C40 få den nya förbättrade drivlinan som 2023 PS2 fått (då det är exakt samma), men checka med din säljare för säkerhets skull.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja jo det är klart. För mig känns det bara som man förstorar ett ganska litet problem något enormt. "Min helt nya bil kan inte förutspå mitt irrationella körsätt så dess räckviddsberäkning stämmer inte..." "Den sa att jag skulle ha tio procent marginal när jag kom fram men det var bara 5, vilket den också sa när jag hade kört några mil.." Icke-problem.

Du har nog totalt missuppfattat. Det handlar inte så mycket om hur exakt GOM är. Det handlar om att ha grundläggande funktioner som integration mellan SoC och ruttplaneringen. Det förenklar extremt mycket när man skall på längre resor att bilen (åtminstone på ett ungefär, behöver inte vara perfekt som du hävdar) kan lägga upp en vettig rutt.

Nu på vintern så är det även väldigt mycket snabbare när ruttplaneringen även kan planera in förvärmningen av batteripacket. Det snabbar enormt mycket på så att man får korta och effektiva laddstopp.

Skrivet av snajk:

Jo, så ha med schuko-sladden. El finns överallt, på många fler platser än bensinpumpar liksom.

Det kan fungera om man skall ladda hemma hos någon under natten (även om CEE 16A eller Typ2 är att föredra så att kan ladda effektivare med 11 kW effekt), men knappast något man vill vänta på ståendes på en mack.

Det skall vara enkelt och bekvämt att åka långt med en elbil, annars så kommer man snabbt tröttna och ta fossilbilen på långresor (om man har den möjligheten).

Därför är det inte bara viktigt med effektiva drivlinor och aerodynamiska bilar som ger lång räckvidd, men även att mjukvaran i bilarna och laddstationerna är effektiva längs vägen.

Det leder till en potentiellt bättre upplevelse och enklare att resa med elbilar. Även om det aldrig är helt perfekt (kartor kan ha fel, och laddpunkter kan vara trasiga/upptagna) så är det viktigt att grunden är där.

Man skall helst inte behöva mecka en massa manuellt, eller köpa in och mecka med en massa extra hårdvara (även om jag inte alls är emot det själv då jag gillar sådant, så kommer många "svenssons" inte orka med det).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Inte nödvändigtvis men jag hade inte klagat på en större skärm heller. Jag sa aldrig att touch är bättre bara det att BMWs UI design är dålig, sen tycker jag väl att touch är bättre också men nu diskuterade vi UI:t. Allt är gigantiskt på skärmen vilket gör att man får plats med mindre information vilket gör att man måste kolla mer på skärmen för att hitta saker.

Tja det är väl en smaksak dock. De flesta biljournalister prisar ju iDrive för att det är bra, säkert och ergonomiskt.

Jag vet inte vad för information som man vill komma åt när man kör som består av långa listor eller en massa info, mer än kanske playlists då.

Citat:

Nej men man gör saker som kräver samma sak som det när man kör, säg att man måste ändra en inställning, hitta rätt spellista eller kolla igenom sökalternativ i navigationen osv. Allt det kräver att man scannar av det som är på skärmen för att hitta rätt och om du bara kan visa en bråkdel åt gången blir det mer skärmtittande och scrollande än om du kan visa en majoritet av informationen samtidigt.

Fast samtidigt behöver du ju inte kolla på skärmen för att se vart du ska peka, du kan bara kasta ett öga på den och se vart du är och sen använda pucken och snabbknapparna för att ta dig till rätt ställe liksom.

Jag lärde mig ju väldigt snabbt exempelvis hur man kommer till ny destination i navigatorn, klick på snabbknappen, vilket öppnar kartan, vickar pucken till vänster och sen ner ett snäpp och tryck på pucken (typ, jag minns inte exakt), inte ett öga på skärmen än så länge. Sen kan jag börja skriva på pucken, fortfarande utan att titta någonstans, och efter några bokstäver så kollar jag snabbt och ser ifall den tolkat min handstil korrekt och om min destination finns i listan, och i så fall vart. Sen behöver jag inte titta mer utan jag kan scrolla så många steg som det behövs med pucken och aktivera navigeringen, om jag inte behöver korrigera något. Så totalt kanske max två-tre sekunder där mina ögon är på skärmen för att ta mig till navigatorn, lägga till en destination och börja navigera dit.

Citat:

Jag har använt både och, det blir samma resultat oavsett. Man kan se låtnamn och album art på hemskärmen men för att t.ex. byta spellista så startas det i helskärm. Försöker använda Spotify inbyggt i bilen nu då det faktiskt är bättre UI där än Spotify i CarPlay, men det är så långsamt på att ladda in saker att det är svårt.

Jo laddningen av listor var lite seg i min bil också av någon anledning. Men jag hade ju lagt in mina typ tre "favoriter" på snabbknapparna så det var rätt sällan jag behövde navigera mellan playlists.

Citat:

Hur som haver tycker jag att BMW måste steppa upp här iaf när det gäller elbilarna, de tävlar nu mot mer moderna lösningar och inte bara de gamla klassika bolagen längre. Många uppstickare bland elbilarna kommer med riktigt vettiga system så utvecklingen går fort på det här området.

Kanske, eller så kommer man på att touchskärmar är katastrof i en bil och förbjuder det eller kraftigt begränsar interaktionerna man kan göra med dem. Eller så landar vi i att touchskärmar är budgetalternativet och "finare" bilar går mer mot fysiska reglage för vanliga funktioner.

Sen håller jag inte riktigt med. Många prisar Teslas infotainment exempelvis och det har absolut de flesta funktioner man kan vilja ha (well, förutom AA/CP) men de flesta är ju ändå överens om att de gått för långt. Även de som gillar touch brukar ju uppskatta fysiska reglage för exempelvis klimatanläggningen, volym och så, medan Tesla fortsätter åt sitt håll och flyttar typ växling och liknande till skärmen. Men jag vet inte, jag nöjer mig rätt bra med media och navigation. Det är förstås trevligt att kunna ändra en massa inställningar och anpassa allt i minsta detalj, eller det stör inte att det finns i alla fall, men det är inte så viktigt för mig.

Skrivet av martinot:

Du har nog totalt missuppfattat. Det handlar inte så mycket om hur exakt GOM är. Det handlar om att ha grundläggande funktioner som integration mellan SoC och ruttplaneringen. Det förenklar extremt mycket när man skall på längre resor att bilen (åtminstone på ett ungefär, behöver inte vara perfekt som du hävdar) kan lägga upp en vettig rutt.

Nu på vintern så är det även väldigt mycket snabbare när ruttplaneringen även kan planera in förvärmningen av batteripacket. Det snabbar enormt mycket på så att man får korta och effektiva laddstopp.

Jo jag förstår det. Kritiken i denna tråd motsvaras dock inte av vad biltestarna säger om detta. Så antingen överdrivs problemen här, eller så ljuger journalisterna, eller så är det ett problem med just denna specifika bil. Se exempelvis Vi Bilägare som körde från Stockholm till Jämtland och tillbaka dagen efter i en i4 (kunde inte klistra in screenshot så jag får skriva av):
Vid starten i Stockholm föreslår navigatorn ett kort laddstopp i Hudiksvall följt av 20 minuters laddning i Sundsvall. Totalt 25 minuters paustid till Östersund. Kan bilen verkligen ha tagit höjd för decemberkylan?
...
Vid Hudiksvall visar bilen -10 grader utomhus och 87-kilometer i återstående räckvidd. Jag struntar i bilens råd om laddstopp och siktar på Sundsvall. Utan att behöva slå av på takten - färddatorn visar sig stämma exakt med verkligheten - når jag laddaren i Sundsvall med två procent kvar efter 37,8 körda mil.
...
Sätter man navigatorn till en laddstolpe förvärmer i4 batteriet för snabbare vinterladdning.

Mot slutet klagar de lite dock, vilket kanske är en hint till våra olika åsikter om vissa detaljer:
Hemresan börjar på Frösön med kall bil och bara 72 procents laddning. I luften är det -13 grader. Det blir en västligare rutt, söderut över Ljusdal och Bollnäs. Kortare och med lägre hastigheter för bättre räckvidd. I rentäta trakter stör den nya pekskärmen med tillkrånglad ergonomi och svårfunna undermenyer. Var är BMW:s gamla minnesknappar där man kunde spara genvägar till musik, färddator eller resmål?

Detta är alltså snabbknapparna som satt "på radion" numrerade från ett till åtta som man själv kunde välja funktion för, inte knapparna runt pucken med genvägar till navigatorn, underhållning, telefon och så, de finns ju kvar. Tråkigt ändå för det var rätt nice att ha ett gäng helt programmerbara knappar.

Citat:

Det kan fungera om man skall ladda hemma hos någon under natten (även om CEE 16A eller Typ2 är att föredra så att kan ladda effektivare med 11 kW effekt), men knappast något man vill vänta på ståendes på en mack.

Nej det är förstås en nödlösning. Många verkar mena att man måste hitta en snabbladdare för att inte riskera att bli fast ute i ingenstans liksom, men det är ju sällan man inte har ett eluttag man kan få låna inom några kilometer. Sen att det hade tagit tid är förstås sant, men nöden har ingen lag.

Samtidigt får man ju rätta sig efter ens situation lite. Skulle jag köra över Australien skulle jag se till att veta vilken den sista macken är innan man har en enorm sträcka med ödemark liksom, och sannolikt fylla på en massa dunkar där. Ska jag köra i Smålands djupa skogar så långt att räckvidden skulle kunna bli ett problem får jag ju planera lite innan, precis som jag hade gjort om jag skulle köra en bensinbil med inte jättestor tank på samma ställen. Och även i en bensinbil håller jag ju koll på räckvidden och funderar på om jag behöver stanna och tanka nu eller om jag kan ta mig till nästa mack eller så.

Citat:

Det skall vara enkelt och bekvämt att åka långt med en elbil, annars så kommer man snabbt tröttna och ta fossilbilen på långresor (om man har den möjligheten).

Ja kanske det. Samtidigt är långresor en väldigt liten del av vad en bil normalt används till, och ändå är det det enda man fokuserar på i alla biltester och exempelvis i denna tråd.

Citat:

Därför är det inte bara viktigt med effektiva drivlinor och aerodynamiska bilar som ger lång räckvidd, men även att mjukvaran i bilarna och laddstationerna är effektiva längs vägen.

Det leder till en potentiellt bättre upplevelse och enklare att resa med elbilar. Även om det aldrig är helt perfekt (kartor kan ha fel, och laddpunkter kan vara trasiga/upptagna) så är det viktigt att grunden är där.

Man skall helst inte behöva mecka en massa manuellt, eller köpa in och mecka med en massa extra hårdvara (även om jag inte alls är emot det själv då jag gillar sådant, så kommer många "svenssons" inte orka med det).

Nej men många svenssons hade nog klarat sig utmärkt även med dagens billigare elbilar med inte så lång räckvidd typ varje dag. Och i4 kan uppenbarligen navigera till laddstolpar, förvärma batteriet och ge ganska bra prediktioner om när och var man kommer att behöva ladda, så vad är problemet egentligen.

Att ha en ODB-läsare är roligt för man kan göra en massa saker med den som man inte kan utan en, och man kan läsa av och nolla felkoder och så förstås, men för att ha koll på räckvidden behövs det ju inte egentligen, även om det kanske ger aningen bättre planering. Schuko-kabeln är mer en livlina, som att ha ett par åror i sin motorbåt om motorn skulle haverera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Och i4 kan uppenbarligen navigera till laddstolpar, förvärma batteriet och ge ganska bra prediktioner om när och var man kommer att behöva ladda, så vad är problemet egentligen.

Vet inte om jag tycker att ha fel på 15 procentenheter (9 procenteneheter när 2/3 av resan var gjord) är att ha en speciellt bra prediktion, för det är i den häraden prestationen varit hittills för mig. Skulle tro att jag kan bygga en bättre modell för det där på någon dag, nu jobbar jag visserligen med matematisk modellering inom andra områden men någon som kan räkna bör även BMW kunnat anställa. Att hamna inom +/- 3 procentenheter kan jag köpa är okej, inte 15 eller 9 och är man närmare målet så bör det vara ännu säkrare.

Permalänk
Medlem

Kikat lite på Ioniq 5 det sista, är det så att förvärmning av batteri bara finns på årsm 2023 och inte äldre?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo jag förstår det. Kritiken i denna tråd motsvaras dock inte av vad biltestarna säger om detta. Så antingen överdrivs problemen här, eller så ljuger journalisterna,

Det får nog allt stå för dig personligen. Världen är inte fullt så svart/vit. Känns som du är lite väl religiös in dina debatter här tycker jag personligen, och missar de stora sammanhangen.

Skrivet av snajk:

Nej men många svenssons hade nog klarat sig utmärkt även med dagens billigare elbilar med inte så lång räckvidd typ varje dag.

Absolut. Det säger jag inte emot alls. Har själv just en liten Mini från BMW just som pendlarbil i vardagen. Den laddas alltid hemma. Har aldrig någonsin kopplat in den på någon snabbladdare. Då behöver man givetvis inte några sofistikerade system eller navigation.

Men här talade vi om elbilar på längre semestrar eller andra längre resor. Då blir krav på både räckvidd och mjukvara helt annorlunda.

Hoppas att du kan förstår skillnaden mellan de användningsfallen?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Kikat lite på Ioniq 5 det sista, är det så att förvärmning av batteri bara finns på årsm 2023 och inte äldre?

Än så länge, men skulle inte bli förvånad om det kommer en mjukvaruuppdatering med detta till tidigare modeller. Har för mig att det tom. utlovats av Hyundai om jag minns rätt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Min Enyaq beter sig konstigt. Den säger att det finns en uppdatering, men när jag försöker installera den säger den att jag först måste stänga fönstren fast de är stängda (som det också visas i appen). Och inget kan få den på andra tankar. Jag öppnar och stänger fönstren, och har startat om alltihop, men den återkommer alltid med ett meddelande om att det finns en uppdatering. Dessutom så tror jag faktiskt att jag har uppdaterad programvara: ID.Software 3.0.0, Programvara 0333, Programvara för visning och kontrollenhet 109. Ni som har Enyaq, är det vad ni har, och har ni haft något liknande problem?

Permalänk
Medlem

Lockande erbjudande med 1,99% på en Tesla Model 3 Standard Range, men hur i hela friden har folk dessa bilar försäkrade?

Jag: Man, 40 år, inga krockar/skadeanmälningar de senaste 15 åren, bosatt i Stockholm.

Som referens för att kolla bilförsäkring tog jag denna som jag hittade regnummer CUM13J på, en 2022 med 1326 mil på mätaren.

Slog mot Compricers jämförelsetjänst: helförsäkring, Hög självrisk 6000kr, 1500 mil per år och eget garage, noll skador och ingen förare under 25 = 1877kr/mån hos ICA, 1881kr/mån hos Dina Försäkringar, 10103kr/mån hos Paydrive?????

Ändrar jag till halvförsäkring för antar vagnskadeförsäkringen spelar in de tre första åren:
ICA = 921kr/mån
Dina = 1156kr/mån
Paydrive = 4863kr/mån

Jag fattar att bilen har 286hk och massa tekniska prylar som kan vara dyra att byta men kom igen. Inte rimligt någonstans.

Edit: Var tydligen en import men svensksålda ger mig samma prisbild på försäkringar. Suck. Jävla överklassbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Än så länge, men skulle inte bli förvånad om det kommer en mjukvaruuppdatering med detta till tidigare modeller. Har för mig att det tom. utlovats av Hyundai om jag minns rätt.

Tack för svar, låter lovande! Får gräva lite mer i detta

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Lockande erbjudande med 1,99% på en Tesla Model 3 Standard Range, men hur i hela friden har folk dessa bilar försäkrade?

Jag: Man, 40 år, inga krockar/skadeanmälningar de senaste 15 åren, bosatt i Stockholm.

Som referens för att kolla bilförsäkring tog jag denna som jag hittade regnummer CUM13J på, en 2022 med 1326 mil på mätaren.

Slog mot Compricers jämförelsetjänst: helförsäkring, Hög självrisk 6000kr, 1500 mil per år och eget garage, noll skador och ingen förare under 25 = 1877kr/mån hos ICA, 1881kr/mån hos Dina Försäkringar, 10103kr/mån hos Paydrive?????

Ändrar jag till halvförsäkring för antar vagnskadeförsäkringen spelar in de tre första åren:
ICA = 921kr/mån
Dina = 1156kr/mån
Paydrive = 4863kr/mån

Jag fattar att bilen har 286hk och massa tekniska prylar som kan vara dyra att byta men kom igen. Inte rimligt någonstans.

Edit: Var tydligen en import men svensksålda ger mig samma prisbild på försäkringar. Suck. Jävla överklassbil.

Kollat TH?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Kikat lite på Ioniq 5 det sista, är det så att förvärmning av batteri bara finns på årsm 2023 och inte äldre?

Min Ioniq 5, som hämtades 211208, uppdaterades 221207 med förvärmning av batteriet.

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Lockande erbjudande med 1,99% på en Tesla Model 3 Standard Range, men hur i hela friden har folk dessa bilar försäkrade?

Tänk dock på att nuvarande bilar varken har parkeringssensorer eller radar. Jag skulle nog personligen skippat just pga. det.

Skrivet av Def_Dog:

Ändrar jag till halvförsäkring för antar vagnskadeförsäkringen spelar in de tre första åren:
ICA = 921kr/mån

Jo, det stämmer med att det räcker med halvförsäkring då.

Även om ICA var lägst så tycker jag det ändå är rätt högt. Checka med LF tex. Där betalar jag själv ca 7500/året, och det är för företagsförsäkring (som normalt är högre än privat, av någon märklig anledning). Även WC vet jag många som fått hyfsade priser igenom.

Men jag skulle som sagt själv nog avvaktat med nuvarande gen. M3/MY. Gillar själv både bra Autopilot (då är radar bättre) och bra parkeringshjälp. Är det dock inte viktigt för dig, så är det absolut riktigt bra priser just nu.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av troglodyt:

Min Enyaq beter sig konstigt. Den säger att det finns en uppdatering, men när jag försöker installera den säger den att jag först måste stänga fönstren fast de är stängda (som det också visas i appen). Och inget kan få den på andra tankar. Jag öppnar och stänger fönstren, och har startat om alltihop, men den återkommer alltid med ett meddelande om att det finns en uppdatering. Dessutom så tror jag faktiskt att jag har uppdaterad programvara: ID.Software 3.0.0, Programvara 0333, Programvara för visning och kontrollenhet 109. Ni som har Enyaq, är det vad ni har, och har ni haft något liknande problem?

Känns som att jag sett detta i enyaq-Facebook-gruppen. Är det uppdateringen för motorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-I H:

Min Ioniq 5, som hämtades 211208, uppdaterades 221207 med förvärmning av batteriet.

Härligt, är du nöjd för övrigt?
Skulle uppskatta om du ville skriva några rader om

Driftsäkerhet
Räckvidd och förbrukning
Lastutrymme

Vi bilägare utnämnde den till årets långtestbil förra året i alla fall.
Utseendet är nog det enda jag inte riktigt fallit för.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av Lidodido:

Känns som att jag sett detta i enyaq-Facebook-gruppen. Är det uppdateringen för motorn?

Jag tror det. Själv har jag inte och vill helst slippa facebook. Finns det någon fix?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Härligt, är du nöjd för övrigt?
Skulle uppskatta om du ville skriva några rader om

Driftsäkerhet
Räckvidd och förbrukning
Lastutrymme

Vi bilägare utnämnde den till årets långtestbil förra året i alla fall.
Utseendet är nog det enda jag inte riktigt fallit för.

Har ej bilen eller testat den, men den har väldigt bra boxigt lastutrymme som gör att man får mycket reell plats vid last.
Många bilar som har mycket utrymme i liter men det spelar ju ingen roll om formen är underlig när det mesta som är större som man packar är fyrkantigt.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Får C40 med den uppdaterade drivlinan? Min ska börja byggas i April.

Både C och XC40 får uppdateringarna.
Borde inte vara några funderingar. De uppdaterade bilarna blir MY24. Befarar att din MY23 (Volvo bryter kring midsommar) är en pre-update. Enklast är att se WLTP-räckvidden. Min har en WLTP-räckvidd på 435km. Vilket är möjligt i juni-juli och om det är molnigt, 21,2 grader, vindstilla till lätt medvind på släta och torra 70-80-vägar.
De nya har 480-530km, enligt WLTP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av troglodyt:

Jag tror det. Själv har jag inte och vill helst slippa facebook. Finns det någon fix?

Saxar från ett inlägg:

"Hade samma problem en längre tid. Fick till slut nedanstående länk till info från supporten (som väl borde gått ut innan programvaruuppdateringen skickades ut, kan man tycka!)

https://www.skoda-auto.com/emobility/software-update

När du får informationen på skärmen trycker du alltså ok och sen stänger du av bilen med ”start/stopp-knappen” och följer sedan instruktionerna som kommer upp på skärmen. "

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Har ej bilen eller testat den, men den har väldigt bra boxigt lastutrymme som gör att man får mycket reell plats vid last.
Många bilar som har mycket utrymme i liter men det spelar ju ingen roll om formen är underlig när det mesta som är större som man packar är fyrkantigt.

Är väl precis tvärtom, att den väldigt låga luckan baktill för att man inte kan lasta stora grejor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Är väl precis tvärtom, att den väldigt låga luckan baktill för att man inte kan lasta stora grejor?

??? Det är väl ingen större skillnad på hålet mot en Enyaq?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av troglodyt:

Min Enyaq beter sig konstigt. Den säger att det finns en uppdatering, men när jag försöker installera den säger den att jag först måste stänga fönstren fast de är stängda (som det också visas i appen). Och inget kan få den på andra tankar. Jag öppnar och stänger fönstren, och har startat om alltihop, men den återkommer alltid med ett meddelande om att det finns en uppdatering. Dessutom så tror jag faktiskt att jag har uppdaterad programvara: ID.Software 3.0.0, Programvara 0333, Programvara för visning och kontrollenhet 109. Ni som har Enyaq, är det vad ni har, och har ni haft något liknande problem?

Jag fick precis samma problem. Först gnällde den över att jag hade parkeringsljus påslaget så stängde av dom (man stänger av auto via ljusknapen) men sen gnällde den över fönstret. Efter ett par gånger då jag inte fattat vad problemet kan vara och jag struntade in att försöka uppdatera så valde jag att öppna alla fönster och stänga dom igen ordentligt och då funkade det. vet inte om den av någon anledning missar att alla är stängda första gången när man inte öppnat dom.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Def_Dog:

Lockande erbjudande med 1,99% på en Tesla Model 3 Standard Range, men hur i hela friden har folk dessa bilar försäkrade?

Jag: Man, 40 år, inga krockar/skadeanmälningar de senaste 15 åren, bosatt i Stockholm.

Som referens för att kolla bilförsäkring tog jag denna som jag hittade regnummer CUM13J på, en 2022 med 1326 mil på mätaren.

Slog mot Compricers jämförelsetjänst: helförsäkring, Hög självrisk 6000kr, 1500 mil per år och eget garage, noll skador och ingen förare under 25 = 1877kr/mån hos ICA, 1881kr/mån hos Dina Försäkringar, 10103kr/mån hos Paydrive?????

Ändrar jag till halvförsäkring för antar vagnskadeförsäkringen spelar in de tre första åren:
ICA = 921kr/mån
Dina = 1156kr/mån
Paydrive = 4863kr/mån

Jag fattar att bilen har 286hk och massa tekniska prylar som kan vara dyra att byta men kom igen. Inte rimligt någonstans.

Edit: Var tydligen en import men svensksålda ger mig samma prisbild på försäkringar. Suck. Jävla överklassbil.

För det första. Det är helt bortkastat med helförsäkring på en ny bil. Vagnskadeförsäkringen täcker upp motsvarande, så halvförsäkring är det du ska ha.

Försäkringskostnader är ju otroligt beroende på din tidigare historik och var du bor. Sen tillkommer det att olika försäkringsbolag verkligen tar sjukt olika betalt också.

Jag betalar ca 500:- /månad för halvförsäkring hos TryggHansa på min Tesla Model 3 Long Range. Alltså den motorstarkare varianten (ca 100hk mer än den du testade på). Jag är 34 år och bor i radhus/villa-område i Gävle. Så fortsätt leta runt!

Under 6tkr /helår blir nog ruskigt svårt att hamna för en flång ny bil i halvmiljons-klassen. Vare sig den är el/bensin-driven eller den har Tesla/Volvo-emblem i fronten.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

??? Det är väl ingen större skillnad på hålet mot en Enyaq?

Nej men vinkeln. Ioniq 5 går typ 35-40cm upp innan lutningen på luckan kommer in, om ens det. Öppningen må vara stor men man ska ju kunna stänga också.

Däremot är ju golvytan typ lika stor och ger bra med utrymmen att knöla in saker runt hjulhusen, och dessutom möjlighet att skjuta fram baksätet (med risken att saker åker mellan) så den är definitivt inte sämst, men jag skulle aldrig få in vår barnvagn med liggdel utan att den tog i rutan t.ex.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Björn Endre:

Jag fick precis samma problem. Först gnällde den över att jag hade parkeringsljus påslaget så stängde av dom (man stänger av auto via ljusknapen) men sen gnällde den över fönstret. Efter ett par gånger då jag inte fattat vad problemet kan vara och jag struntade in att försöka uppdatera så valde jag att öppna alla fönster och stänga dom igen ordentligt och då funkade det. vet inte om den av någon anledning missar att alla är stängda första gången när man inte öppnat dom.

När jag jobbade som lågnivå-konsult på Volvo för ganska många år sedan hade vi två pers på varje skift vars jobb det var att initiera fönsterhissarna, alltså sänka dem till botten och sen stänga igen, annars fungerade inte auto-läget. Så det kan absolut vara något liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

För det första. Det är helt bortkastat med helförsäkring på en ny bil. Vagnskadeförsäkringen täcker upp motsvarande, så halvförsäkring är det du ska ha.

Försäkringskostnader är ju otroligt beroende på din tidigare historik och var du bor. Sen tillkommer det att olika försäkringsbolag verkligen tar sjukt olika betalt också.

Jag betalar ca 500:- /månad för halvförsäkring hos TryggHansa på min Tesla Model 3 Long Range. Alltså den motorstarkare varianten (ca 100hk mer än den du testade på). Jag är 34 år och bor i radhus/villa-område i Gävle. Så fortsätt leta runt!

Under 6tkr /helår blir nog ruskigt svårt att hamna för en flång ny bil i halvmiljons-klassen. Vare sig den är el/bensin-driven eller den har Tesla/Volvo-emblem i fronten.

Betalar 302kr/mån för ID4 GTX, halvförsäkring.

Betalar 208kr/mån för Mazda MX30, halvförsäkring.

Båda hos Trygg Hansa, man 29 år, villa 4 mil söder om Göteborg.

Tesla är helt orimligt dyra i försäkring för vilken typ av bil det är oavsett hästkrafter eller ej.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Nej men vinkeln. Ioniq 5 går typ 35-40cm upp innan lutningen på luckan kommer in, om ens det. Öppningen må vara stor men man ska ju kunna stänga också.

Däremot är ju golvytan typ lika stor och ger bra med utrymmen att knöla in saker runt hjulhusen, och dessutom möjlighet att skjuta fram baksätet (med risken att saker åker mellan) så den är definitivt inte sämst, men jag skulle aldrig få in vår barnvagn med liggdel utan att den tog i rutan t.ex.

Jaha, du menar själva formen på utrymmet. Liggvagnen är väl i och för sig ett rätt snabbt övergående problem om man inte förökar sig som en kanin. Som det har varit har man väl blivit av med den innan bilen ens levererats.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Det får nog allt stå för dig personligen. Världen är inte fullt så svart/vit. Känns som du är lite väl religiös in dina debatter här tycker jag personligen, och missar de stora sammanhangen.

Jag säger inte att det är svart/vitt, bara att BMWs infotainment brukar anses som väldigt bra generellt. iDrive kom väl typ 2001 och de har itererat och jobbat bort väldigt mycket små irritationsmoment och så, nu verkar de gå något åt fel håll igen dock med borttagandet av snabbknapparna och på billigare modeller har de helt plockat bort pucken som ju är den stora fördelen. Jag gilalr fysiska reglage med faktisk feedback, touchskärmar har ju sina fördelar men de har ju nackdelar med och många av dem blir ju tydligare eller värre i en bil.

Citat:

Absolut. Det säger jag inte emot alls. Har själv just en liten Mini från BMW just som pendlarbil i vardagen. Den laddas alltid hemma. Har aldrig någonsin kopplat in den på någon snabbladdare. Då behöver man givetvis inte några sofistikerade system eller navigation.

Men här talade vi om elbilar på längre semestrar eller andra längre resor. Då blir krav på både räckvidd och mjukvara helt annorlunda.

Hoppas att du kan förstår skillnaden mellan de användningsfallen?

Nej det var inte vad vi pratade om från början. Då var det laddning i allmänhet och navigeringssystemens (o-) förmåga att planera denna.

Jag förstår absolut skillnaden mellan vardagskörning och långresor, men jag vet också att för de allra flesta är inte långresor vardag och således är det ok att det tar lite längre tid eller att man får planera lite innan. Och rör man sig i de mer tätbefolkade delarna av landet så är det ju inte ett problem med laddning på långresa heller då det finns laddare typ överallt.