Skrivet av Aktsu:
Inte nödvändigtvis men jag hade inte klagat på en större skärm heller. Jag sa aldrig att touch är bättre bara det att BMWs UI design är dålig, sen tycker jag väl att touch är bättre också men nu diskuterade vi UI:t. Allt är gigantiskt på skärmen vilket gör att man får plats med mindre information vilket gör att man måste kolla mer på skärmen för att hitta saker.
Tja det är väl en smaksak dock. De flesta biljournalister prisar ju iDrive för att det är bra, säkert och ergonomiskt.
Jag vet inte vad för information som man vill komma åt när man kör som består av långa listor eller en massa info, mer än kanske playlists då.
Citat:
Nej men man gör saker som kräver samma sak som det när man kör, säg att man måste ändra en inställning, hitta rätt spellista eller kolla igenom sökalternativ i navigationen osv. Allt det kräver att man scannar av det som är på skärmen för att hitta rätt och om du bara kan visa en bråkdel åt gången blir det mer skärmtittande och scrollande än om du kan visa en majoritet av informationen samtidigt.
Fast samtidigt behöver du ju inte kolla på skärmen för att se vart du ska peka, du kan bara kasta ett öga på den och se vart du är och sen använda pucken och snabbknapparna för att ta dig till rätt ställe liksom.
Jag lärde mig ju väldigt snabbt exempelvis hur man kommer till ny destination i navigatorn, klick på snabbknappen, vilket öppnar kartan, vickar pucken till vänster och sen ner ett snäpp och tryck på pucken (typ, jag minns inte exakt), inte ett öga på skärmen än så länge. Sen kan jag börja skriva på pucken, fortfarande utan att titta någonstans, och efter några bokstäver så kollar jag snabbt och ser ifall den tolkat min handstil korrekt och om min destination finns i listan, och i så fall vart. Sen behöver jag inte titta mer utan jag kan scrolla så många steg som det behövs med pucken och aktivera navigeringen, om jag inte behöver korrigera något. Så totalt kanske max två-tre sekunder där mina ögon är på skärmen för att ta mig till navigatorn, lägga till en destination och börja navigera dit.
Citat:
Jag har använt både och, det blir samma resultat oavsett. Man kan se låtnamn och album art på hemskärmen men för att t.ex. byta spellista så startas det i helskärm. Försöker använda Spotify inbyggt i bilen nu då det faktiskt är bättre UI där än Spotify i CarPlay, men det är så långsamt på att ladda in saker att det är svårt.
Jo laddningen av listor var lite seg i min bil också av någon anledning. Men jag hade ju lagt in mina typ tre "favoriter" på snabbknapparna så det var rätt sällan jag behövde navigera mellan playlists.
Citat:
Hur som haver tycker jag att BMW måste steppa upp här iaf när det gäller elbilarna, de tävlar nu mot mer moderna lösningar och inte bara de gamla klassika bolagen längre. Många uppstickare bland elbilarna kommer med riktigt vettiga system så utvecklingen går fort på det här området.
Kanske, eller så kommer man på att touchskärmar är katastrof i en bil och förbjuder det eller kraftigt begränsar interaktionerna man kan göra med dem. Eller så landar vi i att touchskärmar är budgetalternativet och "finare" bilar går mer mot fysiska reglage för vanliga funktioner.
Sen håller jag inte riktigt med. Många prisar Teslas infotainment exempelvis och det har absolut de flesta funktioner man kan vilja ha (well, förutom AA/CP) men de flesta är ju ändå överens om att de gått för långt. Även de som gillar touch brukar ju uppskatta fysiska reglage för exempelvis klimatanläggningen, volym och så, medan Tesla fortsätter åt sitt håll och flyttar typ växling och liknande till skärmen. Men jag vet inte, jag nöjer mig rätt bra med media och navigation. Det är förstås trevligt att kunna ändra en massa inställningar och anpassa allt i minsta detalj, eller det stör inte att det finns i alla fall, men det är inte så viktigt för mig.
Skrivet av martinot:
Du har nog totalt missuppfattat. Det handlar inte så mycket om hur exakt GOM är. Det handlar om att ha grundläggande funktioner som integration mellan SoC och ruttplaneringen. Det förenklar extremt mycket när man skall på längre resor att bilen (åtminstone på ett ungefär, behöver inte vara perfekt som du hävdar) kan lägga upp en vettig rutt.
Nu på vintern så är det även väldigt mycket snabbare när ruttplaneringen även kan planera in förvärmningen av batteripacket. Det snabbar enormt mycket på så att man får korta och effektiva laddstopp.
Jo jag förstår det. Kritiken i denna tråd motsvaras dock inte av vad biltestarna säger om detta. Så antingen överdrivs problemen här, eller så ljuger journalisterna, eller så är det ett problem med just denna specifika bil. Se exempelvis Vi Bilägare som körde från Stockholm till Jämtland och tillbaka dagen efter i en i4 (kunde inte klistra in screenshot så jag får skriva av):
Vid starten i Stockholm föreslår navigatorn ett kort laddstopp i Hudiksvall följt av 20 minuters laddning i Sundsvall. Totalt 25 minuters paustid till Östersund. Kan bilen verkligen ha tagit höjd för decemberkylan?
...
Vid Hudiksvall visar bilen -10 grader utomhus och 87-kilometer i återstående räckvidd. Jag struntar i bilens råd om laddstopp och siktar på Sundsvall. Utan att behöva slå av på takten - färddatorn visar sig stämma exakt med verkligheten - når jag laddaren i Sundsvall med två procent kvar efter 37,8 körda mil.
...
Sätter man navigatorn till en laddstolpe förvärmer i4 batteriet för snabbare vinterladdning.
Mot slutet klagar de lite dock, vilket kanske är en hint till våra olika åsikter om vissa detaljer:
Hemresan börjar på Frösön med kall bil och bara 72 procents laddning. I luften är det -13 grader. Det blir en västligare rutt, söderut över Ljusdal och Bollnäs. Kortare och med lägre hastigheter för bättre räckvidd. I rentäta trakter stör den nya pekskärmen med tillkrånglad ergonomi och svårfunna undermenyer. Var är BMW:s gamla minnesknappar där man kunde spara genvägar till musik, färddator eller resmål?
Detta är alltså snabbknapparna som satt "på radion" numrerade från ett till åtta som man själv kunde välja funktion för, inte knapparna runt pucken med genvägar till navigatorn, underhållning, telefon och så, de finns ju kvar. Tråkigt ändå för det var rätt nice att ha ett gäng helt programmerbara knappar.
Citat:
Det kan fungera om man skall ladda hemma hos någon under natten (även om CEE 16A eller Typ2 är att föredra så att kan ladda effektivare med 11 kW effekt), men knappast något man vill vänta på ståendes på en mack.
Nej det är förstås en nödlösning. Många verkar mena att man måste hitta en snabbladdare för att inte riskera att bli fast ute i ingenstans liksom, men det är ju sällan man inte har ett eluttag man kan få låna inom några kilometer. Sen att det hade tagit tid är förstås sant, men nöden har ingen lag.
Samtidigt får man ju rätta sig efter ens situation lite. Skulle jag köra över Australien skulle jag se till att veta vilken den sista macken är innan man har en enorm sträcka med ödemark liksom, och sannolikt fylla på en massa dunkar där. Ska jag köra i Smålands djupa skogar så långt att räckvidden skulle kunna bli ett problem får jag ju planera lite innan, precis som jag hade gjort om jag skulle köra en bensinbil med inte jättestor tank på samma ställen. Och även i en bensinbil håller jag ju koll på räckvidden och funderar på om jag behöver stanna och tanka nu eller om jag kan ta mig till nästa mack eller så.
Citat:
Det skall vara enkelt och bekvämt att åka långt med en elbil, annars så kommer man snabbt tröttna och ta fossilbilen på långresor (om man har den möjligheten).
Ja kanske det. Samtidigt är långresor en väldigt liten del av vad en bil normalt används till, och ändå är det det enda man fokuserar på i alla biltester och exempelvis i denna tråd.
Citat:
Därför är det inte bara viktigt med effektiva drivlinor och aerodynamiska bilar som ger lång räckvidd, men även att mjukvaran i bilarna och laddstationerna är effektiva längs vägen.
Det leder till en potentiellt bättre upplevelse och enklare att resa med elbilar. Även om det aldrig är helt perfekt (kartor kan ha fel, och laddpunkter kan vara trasiga/upptagna) så är det viktigt att grunden är där.
Man skall helst inte behöva mecka en massa manuellt, eller köpa in och mecka med en massa extra hårdvara (även om jag inte alls är emot det själv då jag gillar sådant, så kommer många "svenssons" inte orka med det).
Nej men många svenssons hade nog klarat sig utmärkt även med dagens billigare elbilar med inte så lång räckvidd typ varje dag. Och i4 kan uppenbarligen navigera till laddstolpar, förvärma batteriet och ge ganska bra prediktioner om när och var man kommer att behöva ladda, så vad är problemet egentligen.
Att ha en ODB-läsare är roligt för man kan göra en massa saker med den som man inte kan utan en, och man kan läsa av och nolla felkoder och så förstås, men för att ha koll på räckvidden behövs det ju inte egentligen, även om det kanske ger aningen bättre planering. Schuko-kabeln är mer en livlina, som att ha ett par åror i sin motorbåt om motorn skulle haverera.