Permalänk
Medlem

Watt nätagg?

Tror jag klarar mig, men vill dubbelkolla. Mamma har i dagsläget en miditower (chassi, oklart. Cooler master iaf.) Med:
Moderkort Gigabyte b250m-ds3h
Processor Intel Core i7-7700 3.60ghz.
Kylare: alpine 11plus från Arctic
Fläkt, 1 som följde med chassit samt en noctua.
1 st 120gb ssd disk samt 1 hdd på 1tb.
Nätaggregat chieftec apb-400b8 i-arena series 400w.
27 tums lcd skärm.

Hon har kört på integrerad grafik utan större problem, men ville prova mitt gamla grafikkort, ett Gigabyte AORUS Radeon RX570 4GB. Enligt komponentkoll och outervision ska det gå med nuvarande nätaggregat, men råkade kolla neweg först och där behövdes 600....

Köpt 2018 men går fint, hon petar bara lite i Photoshop, office och spelar typ bara spel i nivå av Untitled goose game 😅. dock lite högre ljud än vad hon vill ha. Funderar på att alt byta cpu kylaren, den icke-noctua fläkt som är i och möjligen lägga till en till, så det är två fram för insug, samt även då kanske nätaggregatet om det är det som brummar värst. Vad jag kan förstå ska cpu kylaren vara en tyst modell. Mest akut är att få svar på om datorn riskerar att ge upp om jag sätter i grafikkortet pga av för klent nätagg.

Permalänk
Rekordmedlem

400W räcker

https://www.sweclockers.com/test/23657-amd-radeon-rx-580-och-...
Det som kan vara fördelen med en ny nätdel är att man kan välja nån som är passivt eller semipassivt kyld så att den blir tyst om man dimensionerar den rätt men effektmässigt så räcker en 400W nätdel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tackar! Då är det iaf inte akut att leta delar att byta på sekunden.

Permalänk
Medlem

Har du kollat att det finns rätt PCI-E strömkontakter från nätdelen till grafikkortet? Brukar vara snålt med dessa på 400W nätdelar

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Har du kollat att det finns rätt PCI-E strömkontakter från nätdelen till grafikkortet? Brukar vara snålt med dessa på 400W nätdelar

Bra spanat, men både nätagg och grafikkort har PCI-E 8 pin. På nätagget är det en 6+2

Permalänk
Medlem

Det hade jag faktiskt kollat! Nu uppstod det andra problem istället, men tack så mycket för svar! Följdfråga har jag ställ i grafikkortskategorin här på forumet.