Facebook följer Twitter med betald verifiering

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Troligtvis ja. Om jag förstått rätt så kommer Twitter att göra detta om de inte redan har gjort det. Dvs, alla som redan är virifierade sedan tidigare och som väljer att inte bettala, kommer bli eller har redan blivit av med sin verifiering.

Twitter kan jag förstå eftersom det bara är ett användarnamn och lite tweets men Facebook där man har lagt upp bilder från hela ens liv, det blir ju bara löjligt.
Behöver betala för att min bror ska veta att det är jag, löjligt

Permalänk
Medlem

Kan fortfarande se hur detta kan missbrukas och användas för scams även om de kräver en verifiering med officiell ID-handling. Är ju inte direkt svårt att få tag på ett falskt ID.

Och förfalskningar som är så bra att de kan användas i fysisk butik etc kan ju hur lätt som helst slinka igenom en online verifiering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det är många som använder Facebook, det fungerar bra som en plattform för ytliga officiella/offentliga konversationer och företags reklamspridning och för att jaga status.

För privatliv är det dock extremt volatilt.
"Everything you say, can and will be used, against you." gäller.

Facebook fungerar även mycket bra för olika intressegrupper som blandar diskussioner, projekttrådar och att träffas på riktigt som inom min radiostyrda hobby. Mycket lättare att få ihop större events och tävlingar nu än tidigare då vi häckade på forum.

Nackdelarna är att vi befinner i slutna privata grupper där text och bilder ej är sökbart för vanliga sökmotorer.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Facebook fungerar även mycket bra för olika intressegrupper som blandar diskussioner, projekttrådar och att träffas på riktigt som inom min radiostyrda hobby. Mycket lättare att få ihop större events och tävlingar nu än tidigare då vi häckade på forum.

Nackdelarna är att vi befinner i slutna privata grupper där text och bilder ej är sökbart för vanliga sökmotorer.

Precis, problemet är att Bacefook nu kommer sätta upp en högre betalvägg, med inte bara personuppgifter, utan också vill ha pengar för nya besökare.
Hobbygrupper som inte är vinstdrivande har det redan svårt och nu drar man alltså åt tumskruvarna ytterligare.
Herr Zucchini vill alltså sälja medlemskap till er grupp.
Sedan kan herr Zucchini söka föreningsbidrag i er grupps namn, fint va?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Inget "read the room" här inte.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Alltså, är jag ensam om att faktiskt använda facebook? När det kommer till bilkretsar så känns det som om 99% av alla forum är döda, men på Facebook är dessa gemenskaper levande och det delas frisk med information och kunskap i respektive grupper där.

Nej, du är inte ensam. FB används mycket och till stor nytta, bl a på det sätt du nämner. Som så mycket annat så blir det vad man gör det till. Själv låter jag bli att göra det till en megafon för mitt privatliv, men för de som vill det, varsågod. Är ju bara att begränsa vilka som kan se innehållet och se till att man använder tvåstegsverifiering.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Precis, problemet är att Bacefook nu kommer sätta upp en högre betalvägg, med inte bara personuppgifter, utan också vill ha pengar för nya besökare.
Hobbygrupper som inte är vinstdrivande har det redan svårt och nu drar man alltså åt tumskruvarna ytterligare.
Herr Zucchini vill alltså sälja medlemskap till er grupp.
Sedan kan herr Zucchini söka föreningsbidrag i er grupps namn, fint va?

Fast som jag förstår handlar det inte om att införa någon generell betalvägg utan det kommer fungera som på twitter. Kleti och pleti (likt mig själv) kör på som vanligt.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Den sista lilla knuffen ja behövde för att göra mig kvitt alla mina meta konton 🙌

Permalänk
Hedersmedlem

Jag använder FB dagligen till bl a att kontrollera den lokala gruppen om den by dit jag flyttat och inte kan mycket om. Pensionärerna där älskar att visa bilder och berätta om hur allt startade en gång för längesedan. Det är både roligt, trevligt och bidrar till att stärka gemenskapen. Bara en pytteliten del av FB som betyder väldigt mycket för de som bor på samma ort, eller flyttat och följer ändå för att minnas sina rötter.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ingen scammer har råd att lägga 100kr i månaden för att få perfekt kamouflage?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk

Påminner mig om denna artikel: https://www.wired.com/story/tiktok-platforms-cory-doctorow/

"The ‘Enshittification’ of TikTok
Or how, exactly, platforms die."

Av Cory Doctorow.

Värd att läsas oavsett om man vet vad tiktok är eller inte. Den är generell.

Permalänk
Rekordmedlem

Hoppas de inför krav på att annonsörer måste identifiera sig och att annonser ska förhandsgranskas så att bedragare och kvacksalvare utestängs, i övrigt är det ju ingen som ska behöva betala för reklam.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har ett helt normalt socialt liv, mao varken Facebook, Instagram eller Twitter;) När det nu visar sig att jag dessutom sparar pengar på att vara e-associal, så är ju det bara trevligt:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

IRC lär aldrig komma tillbaka, men det var svinkul att hacka hej vilt där under glada 90-talet och tidigt 2000-tal. 😄

Minns fortfarande lilla Perrra @IRCNet som ville vara med de stora pojkarna men inte fick och gjorde en låt om oss för att håna oss, tyckte synd om dem efter ett tag så de fick tillbaka #Sweden efter motattacken efter hans låt. 😂

Nu när det är preskiberat, det var vi som snodde #IRCOP genom att överbelasta kanalen med 20000 bottar så alla IRC-operatörer åkte ut med dead socket och inte kunde återansluta. 😁😎

#Hell 😉

IRC är större än någonsin. Twitch chat är ju IRC....

Permalänk
Medlem

Vad som verkar ha missats i nyheten är att twitter nu kommer kräva betalt för 2FA via SMS, eller rättare sagt så kommer det krävas Twitter Blue för de som vill ha det. Så $8 per månad eller $84 per år... (Eller $11 per månad, oklara besked...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Precis, problemet är att Bacefook nu kommer sätta upp en högre betalvägg, med inte bara personuppgifter, utan också vill ha pengar för nya besökare.
Hobbygrupper som inte är vinstdrivande har det redan svårt och nu drar man alltså åt tumskruvarna ytterligare.
Herr Zucchini vill alltså sälja medlemskap till er grupp.
Sedan kan herr Zucchini söka föreningsbidrag i er grupps namn, fint va?

Varför skulle en förening betala för att verifieras? Funktionen är ju inte för alla och helt valfri att använda. Du lägger mycket energi på att aktivt ogilla något du inte ens använder.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Innan gav ni bort er personliga informationen gratis, och nu får ni betala för det.

Visa signatur

GAAAMES!

Permalänk
Medlem

Meta: *lanserar en helt frivillig funktion som inte påverkar gemene användare ett dugg*

Vissa användare i det här forumet: nEj, nU fAn bOjKoTtAr JaG fAcEbOoK!!!

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Tur man inte använder sociala medier förutom SweC och Reddit

Tror inte ett forum räknas som sociala media.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Varför skulle en förening betala för att verifieras? Funktionen är ju inte för alla och helt valfri att använda. Du lägger mycket energi på att aktivt ogilla något du inte ens använder.

Varför en förening skulle betala för att verifieras, ja kanske för att inte en massa bot-nätverk ska göra en fejkförening med samma namn. nej, den är verkligen inte för alla, den är mot alla.
Valfri är den absolut inte. Jag kan nästan garantera att någon med ett personuppgiftsregister kommer att skapa fejk-konton på alla identiteter som inte är verifierade, potentiellt sponsrade av Zucchinimannen själv.

Jag har haft bacefook i 9 år, men tog bort det för cirka 5 år sedan, då jag såg vart det barkade, flertalet personer jag känner blockade på grund av dubblettkonton i deras namn skapades.
Andra personer jag känner som har fått sina grupper skuggbannade för att någon betalande aktör som ville ha gruppens namn skulle få synas mer, samtidigt som bacefook försökt utpressa mer pengar.

Att behöva betala för att få ynnesten ge ut sina personuppgifter är groteskt.

Hade det inte varit hyckleri att använda något som jag ogillar?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesam2k:

Tror inte ett forum räknas som sociala media.

Based on what?

Permalänk
Medlem

Ja, eller nej. Jag skulle nog hellre doppa foten i en vedflis än...det där.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Nej nej nej kommer aldrig att hända.

Permalänk

Har folk inte tröttnat på skit facebook än?
Tråkigt nog är det folk som är dumma nog att betala för att verifiera sitt konto.
Så Mark kan skyffla undan mer pengar under sin madrass.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av sesam2k:

Tror inte ett forum räknas som sociala media.

Så klart det gör det är ju väldigt socialt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Jag har ett helt normalt socialt liv, mao varken Facebook, Instagram eller Twitter;) När det nu visar sig att jag dessutom sparar pengar på att vara e-associal, så är ju det bara trevligt:)

Citerar mig själv;) Är det inte bättre att låta de som INTE verifierar sig betala en slant, de får en månad på sig, sen ryker kontot. Då har man löst väldigt mycket elände! Gör även samma med e-postkonton osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Alltså, är jag ensam om att faktiskt använda facebook? När det kommer till bilkretsar så känns det som om 99% av alla forum är döda, men på Facebook är dessa gemenskaper levande och det delas frisk med information och kunskap i respektive grupper där.

Grupper är kanske den enda användbara delen av Facebook. Finns många lokala grupper som fungerar ungefär som anslagstavlor gjorde förr, hjälp sökes/finnes, saker som säljs eller skänkes bort o.s.v. Finns som sagt även många grupper som inriktar sig på olika hobbys, intressen o.s.v. som ofta är väldigt aktiva.

För mig känns det som Facebook har blivit mer som ett alternativ till Reddit än en plats där man delar med sig av sitt privatliv.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

De av min bekantskapskrets som var nördar gillade ICQ bättre, dock fanns det individer som de ville prata med som valde MSN och då fick de göra detsamma om de ville prata med dessa.
När dessa individer som körde msn ofta var unga snygga kvinnor, så av någon anledning började mina nördpolare också använda msn och tillslut övergav icq.

För er som inte var med på den tiden, det här är en 100% exakt beskrivning av vad som hände i alla bekantskapskretsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

För er som inte var med på den tiden, det här är en 100% exakt beskrivning av vad som hände i alla bekantskapskretsar.

Njaaaaa, all nördar körde IRC och de som inte var så vana vid Internet körde ICQ. Sen hade vi de som var totalt gröna som körde MSN.

Så håller inte riktigt med dig

Ni är alla varmt välkomna till #ryd på IRCnet

Permalänk
Skrivet av Squallie:

För er som inte var med på den tiden, det här är en 100% exakt beskrivning av vad som hände i alla bekantskapskretsar.

Hehe, jag har hört flera sagt detta.

Skrivet av SpaceAce:

Njaaaaa, all nördar körde IRC och de som inte var så vana vid Internet körde ICQ. Sen hade vi de som var totalt gröna som körde MSN.

Så håller inte riktigt med dig

Ni är alla varmt välkomna till #ryd på IRCnet

Ja, man kan alltid diskutera semantik och hur ens upplevelse var.

Poängen i det jag först skrev är dock att man ofta vill prata med några individer och de väljer en plattform, man kan skippa denna plattform om man vill, men då får man ej prata med dessa individer.
Så är facebook för många inklusive mig. Man kan argumentera för att plattform X är bättre. Men där finns ej de jag vill prata med. (släktingar m.m)

Filmklipp om mina polare med ICQ vs snubben med MSN:
https://www.youtube.com/watch?v=FqKYvH_UYjw