Synology NAS - "Fan has stopped", men snurrar på fint ändå.

Permalänk
Medlem

Synology NAS - "Fan has stopped", men snurrar på fint ändå.

Har en Synology RS1619xs+ där jag börjat få massa felmeddelanden som säger att en av fläktarna har stannat. För att efter en stund få ett meddelande som säger att fläkten har börjat spinna igen. Felmeddelandet kommer med olika intervall och olika gånger varje dag. (idag 12 ggr. igår 2 ggr. I förrgår 6 ggr osv)

Men när jag kollar så funkar båda fläktarna fint, oavsett om meddelandet som säger att fläkten börjat spinna igen har kommit eller ej, så trycker både fläktarna ut rejält med luft och låter precis som vanligt högt och jävligt.

Felmeddelandet:

The fan [2] on the server NAS (SN: XXXXXXXXXX) has stopped working. Please restart your system to check if the fan can work properly.

Meddelandet som säger att det är ok igen:

"The fan [2] on the server NAS (SN: XXXXXXXXXX) has resumed."

Någon med idéer kring vad det kan vara som är fel? Känns inte vettigt att köpa en ny fläkt bara för att man får ett felmeddelande när allt verkar funka fint.

Permalänk
Avstängd

Uppenbart fungerar inte allt fint då du får ett felmeddelande.
Hade det fungerat fint så hade du liksom inte fått ett sådant kan man tycka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Uppenbart fungerar inte allt fint då du får ett felmeddelande.
Hade det fungerat fint så hade du liksom inte fått ett sådant kan man tycka?

Kul svar..

Klar som f*n att saker kan fungera fint trots felmeddelande.

Felmeddelandet talar ju tydligt om att det är fläkten som felar. Och alla fläktar fungerar fint. Så ”i beg to differ”, så att säga.

Så har du inte något mer än det dryga svaret att komma med så inväntar jag någon med lite mer att säga än vad du lyckades få fram.

Permalänk
Medlem

Fläktkontakterna har normalt två pinnar för ström, en pinne för varvtalsinfo (vanligtvis gul kabel när de är färgkodade), och ibland en pinne för PWM. Så det kan hända att det är något som glappar med just varvtalspinnen, vilket skulle få NAS:en att tro att fläkten stannat även fast den snurrar.

Du kan testa att koppla ur och koppla i fläkten om det går, och se om det fixar problemet. Annars är det nog tyvärr bara att byta ut fläkten och hålla tummarna för att det bara är fläkten det är fel på och inte moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Fläktkontakterna har normalt två pinnar för ström, en pinne för varvtalsinfo (vanligtvis gul kabel när de är färgkodade), och ibland en pinne för PWM. Så det kan hända att det är något som glappar med just varvtalspinnen, vilket skulle få NAS:en att tro att fläkten stannat även fast den snurrar.

Du kan testa att koppla ur och koppla i fläkten om det går, och se om det fixar problemet. Annars är det nog tyvärr bara att byta ut fläkten och hålla tummarna för att det bara är fläkten det är fel på och inte moderkortet.

Har kollat och båda kontakterna sitter fint. Så det är tyvärr inte problemet. Har beställt en ny fläkt, men är ju svårt att veta vilken som ska bytas ut eftersom ingen av dem uppvisar fel. Och "Fan (2)" säger inte så mycket eftersom det inte finns någon beteckning på moderkortet heller vid kontakterna. Så får väl byta en och se om det åtgärdas. Ingen skillnad så får jag byta tillbaka den till andra sidan och se om det hjälper. Hjälper inte det så får jag väl ta det med synology supporten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av naaw:

Så har du inte något mer än det dryga svaret att komma med så inväntar jag någon med lite mer att säga än vad du lyckades få fram.

Du anser alltså att normalt beteende är att spotta ur sig felmeddelande när allt är i sin ordning?
Själv anser jag att motsatsen gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Har kollat och båda kontakterna sitter fint. Så det är tyvärr inte problemet. Har beställt en ny fläkt, men är ju svårt att veta vilken som ska bytas ut eftersom ingen av dem uppvisar fel. Och "Fan (2)" säger inte så mycket eftersom det inte finns någon beteckning på moderkortet heller vid kontakterna. Så får väl byta en och se om det åtgärdas. Ingen skillnad så får jag byta tillbaka den till andra sidan och se om det hjälper. Hjälper inte det så får jag väl ta det med synology supporten.

Du borde ju kunna lista ut vem som är fläkt 1 resp. fläkt 2 genom att koppla loss den ena och starta systemet och observera vart du nu får (konstanta?) felrapporter. Sedan sätter du tillbaka den för att koppla loss den andra och göra samma test för att vara helt säker.

Om sladdarna räcker så skulle ett annat felsökningsalternativ vara att byta plats på dem. Om felet rapporteras på samma ställe så är det kanske kretskortet, men om det rapporteras på en annan fläktplats så är det mer troligt relaterat till fläkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Du borde ju kunna lista ut vem som är fläkt 1 resp. fläkt 2 genom att koppla loss den ena och starta systemet och observera vart du nu får (konstanta?) felrapporter. Sedan sätter du tillbaka den för att koppla loss den andra och göra samma test för att vara helt säker.

Om sladdarna räcker så skulle ett annat felsökningsalternativ vara att byta plats på dem. Om felet rapporteras på samma ställe så är det kanske kretskortet, men om det rapporteras på en annan fläktplats så är det mer troligt relaterat till fläkten.

Tack, men jag fick information av synology om vilken fläkt som var nummer två. Får helt enkelt byta när jag fått den nya levererad och se om det hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Du anser alltså att normalt beteende är att spotta ur sig felmeddelande när allt är i sin ordning?

Har du någon gång kollat i Event-loggen på en Windows-dator?

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB
https://soundcloud.com/advancedfollower

Permalänk
Sötast
Skrivet av BMac:

Jesus, felmeddelanden KAN men har inte alltid binära orsaker.
Det kan vara t.ex en tempmätare som en gång i tiden mätte korrekt mellan 0-60C och nu efter 3 år i drift så mäter den korrekt mellan 11-52.

Det kan vara ett falsklarm, det kan vara en mjukvarubugg, det kan vara ett felinställt larm, det kan vara en random etta som blivit en nolla det kan vara en tjänst som krashat eller precis vad som helst.

Efter flera år som drifttekniker kan jag säga att larm inte är pålitliga. Och i de fallen de är korrekta, är det inte ens alltid man kan få ut en vettig felorsak.