Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Holmgren3n:

Betalar 302kr/mån för ID4 GTX, halvförsäkring.

Betalar 208kr/mån för Mazda MX30, halvförsäkring.

Båda hos Trygg Hansa, man 29 år, villa 4 mil söder om Göteborg.

Tesla är helt orimligt dyra i försäkring för vilken typ av bil det är oavsett hästkrafter eller ej.

EDIT: Stavfel

Tesla bestämmer inte vad försäkringsbolagen tar för betalt av sina kunder. Det är försäkringsbolagen som räknar ut sina premier beroende på skadestatistiken och tonvis med variabler.

Först har du variablerna för bilmodellen. Bland annat: antal tidigare olyckor för modellen, kostnader för reparationer, värde på bilen. Bilens effekt, 0-100 m.m. m.m.

Plus då saker som t.ex. brottsstatistiken i området ägaren är skriven, ägarens egna olycksstatistik, ägarens "grupps" statistik för olyckor... Grupp-indelning kan t.ex. bero på ålder, kön, antal bilar du äger, vart du bor m.m. m.m.

Sen är ju bilarna du jämför med något helt annat. En GTX är liksom en marginellt upphottad familjesläde som gör 0-100 på över 6 sekunder. Den är rejält mycket slöare än vad en Model 3 LR är. För att inte tala om en MX-30, den behöver ju runt 9 sekunder på sig Det är inte alls konstigt att de har lägre premier. De inbjuder till en helt annan sorts körning, och körs troligtvis oftast av personer med helt andra körstilar.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Tesla bestämmer inte vad försäkringsbolagen tar för betalt av sina kunder. Det är försäkringsbolagen som räknar ut sina premier beroende på skadestatistiken på tonvis med variabler.

Först har du variablerna för bilmodellen. Bland annat: antal tidigare olyckor för modellen, kostnader för reparationer, värde på bilen. Bilens effekt, 0-100 m.m. m.m.

Plus då saker som t.ex. brottsstatistiken i området ägaren är skriven, ägarens egna olycksstatistik, ägarens "grupps" statistik för olyckor... Grupp-indelning kan t.ex. bero på ålder, kön, antal bilar du äger, vart du bor m.m. m.m.

Sen är ju bilarna du jämför med något helt annat. En GTX är liksom en marginellt upphottad familjesläde som gör 0-100 på över 6 sekunder. Den är rejält mycket slöare än vad en Model 3 LR är. För att inte tala om en MX-30, den behöver ju runt 9 sekunder på sig Det är inte alls konstigt att de har lägre premier. De inbjuder till en helt annan sorts körning, och körs troligtvis oftast av personer med helt andra körstilar.

Nu gör iofs en GTX 0-100 på nivå med en Golf GTI, men tack vare elbilars (framförallt Teslas) intåg har det ju blivit inflation på 0-100-tider och det klassas väl numera som slött. Tror dock en GTI skulle vara betydligt dyrare att försäkra än en ID4 GTX så det har nog att göra med det du säger, antal tidigare olyckor för modellen, men kanske också bara baserat på vilken kategori av bil som modellen tillhör. En sportbil är alltid en sportbil som kommer uppmuntra till sportigt körande än om det så är en upphottad Fiesta, än om en Volvo-kombi lika gärna kan vara snabbare.

Men ja, Tesla är väldigt dyra att försäkra och svaret ligger precis dom du säger i att de är prestandabilar. De har blivit så pass synonyma med elbilar att man ser det som en slags svenssonbil för den med Volvo Villa och Vovve skaffar sig för att tuffa runt i, men det är snarare en rätt avskalad sportbil som för 15 år sen hade matchat en BMW M5 Touring, alltså en rätt extrem bil att skotta runt sin familj i.

Tesla har väldigt många attraktiva egenskaper, men mitt första råd till den som är ute efter en elbil är att börja med att fundera på vilken kategori av bil man vill ha, på samma sätt som att de flesta här på Sweclockers skulle fråga vilken typ av dator man vill ha och vad den ska användas till när man ber om köpråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

EDIT: Stavfel

Tesla bestämmer inte vad försäkringsbolagen tar för betalt av sina kunder. Det är försäkringsbolagen som räknar ut sina premier beroende på skadestatistiken och tonvis med variabler.

Jag skulle tippa på att generellt så är körstilen mellan en model 3 och en ID4 inte så annorlunda. Dom flesta pendlar med bilen till jobb och åker på semester. Skulle inte heller tro att genomsnittet 0-100km/h eller 80-120km/h skiljer sig så mycket mellan modellerna, sällan normal svensson kör plattan i mattan.

Visst har den fler hästkrafter och därför dyr försäkring men dom är nog för majoriteten helt onödiga och används sällan eller aldrig.

Jag upplever inte Model3/S som en rolig bil att köra och ger ingen som helst glädje i att köra snabbt rakt fram. Bilarna på kurviga vägar kan vara kul en kort stund men avsaknaden av körkänsla, kanske mest ljud och interaktion med bilen gör det hela rätt tråkigt ändå samt att man släpar på så mycket vikt och det inbringar rätt snabbt en dålig känsla som inte går att gömma under hög effekt på motorn.

Jag förstår mycket väl varför en Tesla är dyr i försäkring, men jag tycker att för ändamålet dom uppfyller i majoriteten av fallen (en familje eller pendlarbil) så går kalkylen helt sönder på grund av försäkringskostnaderna.

Att försäkra en Model S och en Porsche Taycan är samma premie för mig, det borde väl säga det mesta… inte Teslas fel men det är en stor negativ post i TCO kalkylen om man jämför bil och bil.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Jag förstår mycket väl varför en Tesla är dyr i försäkring, men jag tycker att för ändamålet dom uppfyller i majoriteten av fallen (en familje eller pendlarbil) så går kalkylen helt sönder på grund av försäkringskostnaderna.

Att försäkra en Model S och en Porsche Taycan är samma premie för mig, det borde väl säga det mesta… inte Teslas fel men det är en stor negativ post i TCO kalkylen om man jämför bil och bil.

Ser faktiskt inte hur kalkylen kan gå sönder av försäkringskostnaderna när det handlar om hundralappar i skillnad. Dessutom verkar en Model 3 kosta mindre att halvförförsäkra för mig än vad ID4 GTX gör, 450 kr/mån för Model 3 och 700 kr/mån för ID.4. Min BMW i4 M50 kostar lite mer dock och hamnar kring 1000 kr/mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ser faktiskt inte hur kalkylen kan gå sönder av försäkringskostnaderna när det handlar om hundralappar i skillnad. Dessutom verkar en Model 3 kosta mindre att halvförförsäkra för mig än vad ID4 GTX gör, 450 kr/mån för Model 3 och 700 kr/mån för ID.4. Min BMW i4 M50 kostar lite mer dock och hamnar kring 1000 kr/mån.

För mig skiljer det ca 1000kr/mån för helförsäkring (dvs när bilen passerat 3 år och jag väljer att behålla den eftersom TCO-kalkylen för att byta bil var tredje år blir helt vansinnigt hög) mellan en Model Y LR och en Skoda Enyaq iV80x som ändå är två bilar i motsvarande storlek. Det äter upp mer än halva min besparing i drivmedel när jag går från diesel till elbil. Sen vet jag att det skiljer en del mellan försäkringsbolag och så, men för mig har If alltid varit billigast och det är där jag har jämfört. Tror inte jag får ner skillnaden till att bli helt försumbar sett över 10 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Lever man på gränsen så lever man på gränsen. Och så det där med anekdotisk bevisföring också..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

För mig skiljer det ca 1000kr/mån för helförsäkring (dvs när bilen passerat 3 år och jag väljer att behålla den eftersom TCO-kalkylen för att byta bil var tredje år blir helt vansinnigt hög) mellan en Model Y LR och en Skoda Enyaq iV80x som ändå är två bilar i motsvarande storlek. Det äter upp mer än halva min besparing i drivmedel när jag går från diesel till elbil. Sen vet jag att det skiljer en del mellan försäkringsbolag och så, men för mig har If alltid varit billigast och det är där jag har jämfört. Tror inte jag får ner skillnaden till att bli helt försumbar sett över 10 år.

Skulle bli förvånad om If är billigast för ens 10% av befolkningen, de brukar vara bland de dyraste inom många försäkringsgrenar.

Sedan är det intressant att det diffar 1000 kr/mån för dig, helförsäkring för mig blir 1100 kr/mån för Skodan och 1250 kr/mån för Model Y. Så antingen får du väldigt billigt på Skodan eller så är Yn väldigt dyr för dig. Halvförsäkring låg Teslan 150 kr/mån lägre så har jag bilen kortare än 6 år betalar jag mer för Skodan totalt. Jag bor ändå mitt i Stockholm och är under 40 år så inte direkt den billigaste kategorin av försäkring.

Oavsett kan vi nog komma fram till att det vore fel att hävda att Tesla har speciellt höga försäkringskostnader, för vissa bolag och för vissa människor kan det säkert diffa en del men det är inget som är universellt.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Holmgren3n:

Jag skulle tippa på att generellt så är körstilen mellan en model 3 och en ID4 inte så annorlunda. Dom flesta pendlar med bilen till jobb och åker på semester. Skulle inte heller tro att genomsnittet 0-100km/h eller 80-120km/h skiljer sig så mycket mellan modellerna, sällan normal svensson kör plattan i mattan.

Visst har den fler hästkrafter och därför dyr försäkring men dom är nog för majoriteten helt onödiga och används sällan eller aldrig.

Jag upplever inte Model3/S som en rolig bil att köra och ger ingen som helst glädje i att köra snabbt rakt fram. Bilarna på kurviga vägar kan vara kul en kort stund men avsaknaden av körkänsla, kanske mest ljud och interaktion med bilen gör det hela rätt tråkigt ändå samt att man släpar på så mycket vikt och det inbringar rätt snabbt en dålig känsla som inte går att gömma under hög effekt på motorn.

En Model S och en Taycan är ju samma klass av bil, så det är inte så konstigt alls.

En Model 3 LR är ju en konkurrent till BMW M340i, Audi S4 och Mercedes C43 AMG om man ser till formfaktor, effekt, prestanda och inköpspris. För mig så var BMWn rejält mycket dyrare medan Audin och Mercedesen låg likvärdigt som Teslan i pris när det gällde försäkring.

Sen är ju vissa företag dyrare än andra på vissa bilar. Jag har hemförsäkringen hos Länsföräkringar, så jag bad dem om en offert först för Teslan. De var billigast på min tidigare Audi, men de ville ha nästan dubbelt så mycket som TryggHansa för halvförsäkringen till min Model 3.

Skrivet av Aktsu:

Skrivet av Curik:

Lever man på gränsen så lever man på gränsen. Och så det där med anekdotisk bevisföring också..

Om några hundralappar i månaden kastar hela kalkylen över ända så har man köpt en alldeles för dyr bil för vad man har råd med. Det räcker ju med att räntan går upp med 50 punkter så har din månadskostnad stigit med mer än så (om du finansierar bilen).

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Björn Endre:

Skoda-appen sa till mig också att de var stängda. Jag gjorde det när jag klickad för att starta uppdateringen och den gnällde över fönstrerna. öppnade alla och stängde igen och då ändrade den sig och lät mig starta uppdateringen.

Tack! Problemet löst. Det visade sig att när man stänger fönstren med automatupphissningen så ser de stängda ut men det finns ändå någon millimeter kvar som man kan få genom att stänga mer manuellt, och det var vad som fattades.

Uppdateringen är klar men märkligt nog verkar inte något versionsnummer ha ändrats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Skulle bli förvånad om If är billigast för ens 10% av befolkningen, de brukar vara bland de dyraste inom många försäkringsgrenar.

Sedan är det intressant att det diffar 1000 kr/mån för dig, helförsäkring för mig blir 1100 kr/mån för Skodan och 1250 kr/mån för Model Y. Så antingen får du väldigt billigt på Skodan eller så är Yn väldigt dyr för dig. Halvförsäkring låg Teslan 150 kr/mån lägre så har jag bilen kortare än 6 år betalar jag mer för Skodan totalt. Jag bor ändå mitt i Stockholm och är under 40 år så inte direkt den billigaste kategorin av försäkring.

Oavsett kan vi nog komma fram till att det vore fel att hävda att Tesla har speciellt höga försäkringskostnader, för vissa bolag och för vissa människor kan det säkert diffa en del men det är inget som är universellt.

Jag fick ju 20-25 tkr/år för hel (beroende på självrisk) på Model 3 LR 2019 ett antal sidor bak hos TH. Det är rätt mycket för något som i princip egentligen är en billig bil (inte i utpris alltså, utan konstruktionsmässigt) med kul teknik och stor surfplatta. Model Y blir lite billigare när jag tar en 2022, men den är ändå runt 7000 kr/år dyrare än en fyrhjulsdriven Enyaq.

i4 M50 kostar ungefär som Model 3 och det stämmer väl rätt väl med hur jag tycker att Tesla-ägare i storstad kör...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag fick ju 20-25 tkr/år för hel (beroende på självrisk) på Model 3 LR 2019 ett antal sidor bak hos TH. Det är rätt mycket för något som i princip egentligen är en billig bil (inte i utpris alltså, utan konstruktionsmässigt) med kul teknik och stor surfplatta. Model Y blir lite billigare när jag tar en 2022, men den är ändå runt 7000 kr/år dyrare än en fyrhjulsdriven Enyaq.

i4 M50 kostar ungefär som Model 3 och det stämmer väl rätt väl med hur jag tycker att Tesla-ägare i storstad kör...

Av någon anledning så är det stor skillnad på premie för de olika årsmodellerna av Model 3 iaf när jag kollat bolag som WaterCircles och Trygg-Hansa, min 2020 kostade nästan dubbelt så mycket som min 2021 gjorde och 2022/2023 verkar ännu lägre i premie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

489kr/mån får jag fram på en Enyaq och 1500 för MY LR med samma tillägg och självrisk. Kollade nåt annat bolag också då den här diskussionen dök upp och då kan det hända att MY var nån hundring billigare, men då vet jag inte om självrisken var samma. Har aldrig sett att någon sagt att de fått ett pris på under 1000kr/mån för en MY LR, utan snarare klagar många just på att de är dyra att helförsäkra. 1100kr/mån låter däremot extremt högt för en Enyaq. Än om jag lyckas få ner skillnaden till bara en tredjedel av min nuvarande dieselkostnad så är det fortfarande en tredjedel av det största incitamentet som finns till att byta till just elbil, bara i mellanskillnad. Klart att det ger en törn när man räknar på ROI.

Jag tror snarare det är så att Tesla ligger rätt högt i försäkring, men det är inte just för att det är Tesla utan det är som jag skrev tidigare för att det egentligen är en prestandabil med sportfjädring och extrem acceleration. Nu skriver jag extrem utifrån en trög bilförsäkringsindustri, eftersom en familjekombi som gör 0-100 på under 5 sekunder för inte alltför länge sen varit reserverat till BMW M-serien och liknande bilar.

Snarare är det nog nästan så att Tesla ligger ganska lågt i försäkring med tanke på vilken prestanda man får, men grejen är ju den att man just får en rätt extrem bil. Är det det man vill ha så får man ju de för och nackdelar det innebär - t.ex dyrare försäkring, men för den som vill ha billigaste tänkbara familjekärra kan det ju ta emot. Det är ingen kritik mot Tesla eller de som väljer att köpa deras bilar, det är bara det att bilarna helt enkelt tillhör ett segment som egentligen kanske inte passar alla som är lite sugna på en Tesla. Att välja bil är ju mer än att bara välja batteri och BMS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Om några hundralappar i månaden kastar hela kalkylen över ända så har man köpt en alldeles för dyr bil för vad man har råd med. Det räcker ju med att räntan går upp med 50 punkter så har din månadskostnad stigit med mer än så (om du finansierar bilen).

Inte helt enig där. Eller det beror på vad man menar med att det kastar hela kalkylen över ända.

Man jämför ju olika vägval vid köp av bil, och om en elbil över en tid har bättre TCO - om än med liten marginal - och är en lika bra eller bättre bil så är det ju ett bättre köp. Om jag sparar 25000kr/år på att byta till elbil men försäkringen tar ner den besparingen till 15000kr/år så är det ju klart att kalkylen tippar.

Om man istället menar att några hundralappar gör att man inte längre har råd med bilen, ja DÅ håller jag med om att man köpt en på tok för dyr bil. Men det är inte samma sak som att säga att en affär lönar sig eller att man tjänar igen investeringen baserat på vad man besparar.

Räknar själv med att den genomsnittliga årskostnaden med allt inräknat blir ungefär densamma på 10 år om jag byter till elbil jämfört med att jag bara behåller och håller liv i min diesel, då inte inräknat eventuella dyra reparationer. Än om jag skulle gå lite back så får jag en nyare och bekvämare bil och slipper vara beroende av fossila drivmedel som kan vara extremt volatila prismässigt. För min del skiljde det dock mer än 10000kr/år efter år 3, och då får man ju lägga på 70000kr på en 10-årig TCO-kalkyl. Det är rätt mycket pengar som får kalkylen att se betydligt tråkigare ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

489kr/mån får jag fram på en Enyaq och 1500 för MY LR med samma tillägg och självrisk. Kollade nåt annat bolag också då den här diskussionen dök upp och då kan det hända att MY var nån hundring billigare, men då vet jag inte om självrisken var samma. Har aldrig sett att någon sagt att de fått ett pris på under 1000kr/mån för en MY LR, utan snarare klagar många just på att de är dyra att helförsäkra. 1100kr/mån låter däremot extremt högt för en Enyaq. Än om jag lyckas få ner skillnaden till bara en tredjedel av min nuvarande dieselkostnad så är det fortfarande en tredjedel av det största incitamentet som finns till att byta till just elbil, bara i mellanskillnad. Klart att det ger en törn när man räknar på ROI.

Jag tror snarare det är så att Tesla ligger rätt högt i försäkring, men det är inte just för att det är Tesla utan det är som jag skrev tidigare för att det egentligen är en prestandabil med sportfjädring och extrem acceleration. Nu skriver jag extrem utifrån en trög bilförsäkringsindustri, eftersom en familjekombi som gör 0-100 på under 5 sekunder för inte alltför länge sen varit reserverat till BMW M-serien och liknande bilar.

Snarare är det nog nästan så att Tesla ligger ganska lågt i försäkring med tanke på vilken prestanda man får, men grejen är ju den att man just får en rätt extrem bil. Är det det man vill ha så får man ju de för och nackdelar det innebär - t.ex dyrare försäkring, men för den som vill ha billigaste tänkbara familjekärra kan det ju ta emot. Det är ingen kritik mot Tesla eller de som väljer att köpa deras bilar, det är bara det att bilarna helt enkelt tillhör ett segment som egentligen kanske inte passar alla som är lite sugna på en Tesla. Att välja bil är ju mer än att bara välja batteri och BMS

Trygg-Hansa och WaterCircles brukar vara billigast för Tesla. Trygg-Hansa är de som gav mig Model Y pris under 500 kr/mån för halvförsäkring.

Och jag hittar inget signifikant billigare pris på helförsäkring än en Enyaq än 1100 kr/mån. Så jag säger som jag gjorde innan, för vissa och för vissa bolag kanske skillnaderna blir större, men det är inget som kommer gälla universellt så att man skulle kunna hävda att Tesla skulle vara extremt dyra att försäkra.

Permalänk

Alla får givetvis olika priser för försäkring beroende på sina omständigheter men tycker det är värt att nämna att Tesla inte kräver någon service för att garantin ska gälla.

Jämför man med Kia tex så är det 1800kr per år man sparar. Kanske kompenserar för dyrare försäkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Fan va trist att höra! Tråkigt att du haft så mycket tjafs. Man tycker ju att Toyota om någon borde ha nog med erfarenhet av både elektriska drivsystem efter 20 år av hybridbiltillverkning och bygga bra fordon av hög kvalitet.

Hoppas fan att detta inte är något medvetet drag att skjuta sig själv i foten från Toyotas sida i ett missriktat försök att svartmåla elbilar. Låter kanske långsökt förvisso, men fan, hur ska man tolka detta klanteri annars...?

Nej, inga sådana konspirationer. Är inte realistiskt att Toyota vill svärta ner sitt varumärke medvetet. Handlar om att en hybrid i grunden är en fossilbil med en liten elektrisk hjälpmotor. Stort skillnad att konstruera en ren BEV från grunden som skall bli bra. Det senare är väldigt mycket svårare om man (som Toyota) inte har någon erfarenhet eller kunnande om det.

Sedan ovanpå det så har de fallerat i sitt kvalitetsarbete gällande vissa saker som inte har med drivlinan alls att göra. Var ju tex. otur med att de hade misslyckats med hjulbultarna.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Intressant test gällande uppvärmning av bilen, tror det kan bli nya sättet att värma kupén på elbilar.
https://alltomelbil.se/ford-forbattrar-rackvidden-med-uppvarm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Trygg-Hansa och WaterCircles brukar vara billigast för Tesla. Trygg-Hansa är de som gav mig Model Y pris under 500 kr/mån för halvförsäkring.

Och jag hittar inget signifikant billigare pris på helförsäkring än en Enyaq än 1100 kr/mån. Så jag säger som jag gjorde innan, för vissa och för vissa bolag kanske skillnaderna blir större, men det är inget som kommer gälla universellt så att man skulle kunna hävda att Tesla skulle vara extremt dyra att försäkra.

Förutom TH och WC så kan jag rekommendera att checka med LF. Har själv fått bra priser av min lokala LF på just Tesla, men även andra elbilar som vår BMW Mini.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått min MG4. Inte hunnit testa så mycket än, men en brist jag märkte av som jag inte hann testa när jag provkörde var hur dålig den inbyggda musikspelaren var för att spela musik från USB. Den vill spela alla låtar i bokstavordning utan någon hänsyn till katalogstruktur. Gissar att det löser sig om jag kör Android Auto istället. I övrigt är jag nöjd hittills.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem

Polisen får nya regler för elfordon

https://www.svtplay.se/sverige-idag

Inslag SVT i dag onsdagen den 22 februari ca. 1 minut in.

Polisen har order att inte vara närmare en skadad elbil än minst 100 meters skyddsavstånd. De kommer vidare inte heller att preja kriminella som färdas i elbilar. Har kriminella kört i diket med elbilar kommer de inte att gå fram till bilen och anhålla de. De kommer istället övertala de kriminella att självmant gå till polisen som väntar (100 meter) bort.

Skall bli intressant att se om Teslor, BMW i4 och Taycan plötsligt blir populära bland orten nu...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

https://www.svtplay.se/sverige-idag

Inslag SVT i dag onsdagen den 22 februari ca. 1 minut in.

Polisen har order att inte vara närmare en skadad elbil än minst 100 meters skyddsavstånd. De kommer vidare inte heller att preja kriminella som färdas i elbilar. Har kriminella kört i diket med elbilar kommer de inte att gå fram till bilen och anhålla de. De kommer istället övertala de kriminella att självmant gå till polisen som väntar (100 meter) bort.

Skall bli intressant att se om Teslor, BMW i4 och Taycan plötsligt blir populära bland orten nu...

Du vet väl att Polisen vet bättre än MSB? Den där myndigheten som förser blåljus med råd och riktlinjer.
SMH

Busets favoritbilar har väl varit typ A/S/RS6? Snabb övergång till Etron, Tesla MX etc. nu då?

Vitsigt tillägg
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ser att Trygg Hansa är märkesförsäkring åt Tesla så då blir så klart jämförelsen mer rättvis. 1219kr för samma sträcka och självrisk som en Enyaq skulle kosta mig 860-ish kr, 479 för if (alltså Skoda märkesförsäkring) så där var TH hutlösa på Skoda men rätt billiga på TH. Tror dock If tar några kronor extra per månad för att få noll självrisk vid viltolycka, vet ej om det inför som standard på TH för då kan det variera några kronor ytterligare. ID4 GTX säkert något jämnare pga 34 extra hästar.

Nåväl, klart det varierar och Tesla är inte dyra att försäkra för den typ av bil dom tillverkar, men den typ av bil dom tillverkar har egenskaper som generellt driver på försäkringskostnaderna. Om det bästa man hittar bara är nån hundring ifrån varandra så grattis, men många har inte kommit under dubbla kostnaden för en motsvarande Tesla just pga prestandan, och i de fallen tippar det över kalkylen rätt negativt.

Det viktiga är att man är medveten om det och kollar upp det, om man tänkt äga bilen i mer än 3 år 🙂 En viktig del av en TCO-kalkyl!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Busets favoritbilar har väl varit typ A/S/RS6? Snabb övergång till Etron, Tesla MX etc. nu då?

På 90-talet var det ju SAAB 9000 som användes vid varenda bankrån. Så det är nya tider nu alltså? Ja det finns väl inte så många SAAB längre. .

Om det är snabbhet som gäller så borde det ju definitivt vara Tesla som gäller nu, men hur är det med bilstölder egentligen? Är elbilar lättsnodda?

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

På 90-talet var det ju SAAB 9000 som användes vid varenda bankrån. Så det är nya tider nu alltså? Ja det finns väl inte så många SAAB längre. .

Om det är snabbhet som gäller så borde det ju definitivt vara Tesla som gäller nu, men hur är det med bilstölder egentligen? Är elbilar lättsnodda?

Det kan jag minnas mig ha sett och läst!

Elbilar är nog inte lättare att stjäla åtminstone. En sån sak som att nästan alla elbilar är spårbara är nog inte så skönt att handskas med. Å andra sidan finns fler sätt att ta sig in i Teslor exempelvis, med kort eller digital nyckel. Stöldskyddet är nog i princip lika bra som moderna ICE-bilar, d.v.s. varierar mycket mellan modell och tillverkare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Driftsäkerheten har blivit stadigt bättre sedan dippen på sjuttiotalet, med en viss dipp på nittiotalet för en del märken.
Det normala är väl att batterierna håller minst lika lång tid som bilen, även om de kanske tappar 10-20% på 20 år eller så. Den här myten om att batterierna slits så mycket och man typ borde planera för ett byte redan när man köper bilen är bara fånig.
Det lär dröja, men redan idag går det ju bra att få typ tio mils räckvidd ungefär i en konvertering som inte behöver bli så himla dyr. Renault har börjat sälja kit i Frankrike exempelvis, typ 10000 Euro för att bygga om en Renault 4.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Skulle nog våga säga att 90 tals bilar är nog bland de driftsäkraste men det är pga datormodelleringen och hur länge det är tänkt att saker ska hålla. På 90 talet var det svårt med dator modellering och dyrt så då gjorde man sakerna lite starkare istället för att skiten ska hålla. Sen är kraven för nya bilar otroligt mycket högre än de var på 90 talet.
Intressant video: https://www.youtube.com/watch?v=SeMZGICNSMg

Vill nog ha ut lite mer än 10 mil i räckvidd. hade det på en firmabil jag körde och det var riktigt tajt de gånger man inte kunde ladda av olika anledningar.
I konverterings kit borde det ingå delar som passar bilen som är tänkt att byggas om, tex nya fjädrar, dämpare och starkare stag. då skulle det bli som en riktig elbil och inte något halvdant hopkok som säkert fungerar men där viktfördelning och andra viktiga saker gör bilen osäker.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Teslor utan nyckel (dvs. endast kort och app som hos M3/MY) är extremt svåra, och i princip omöjligt att köra iväg om man har PIN-kod inställd, men bilar som har vanliga elektronisk nyckel (som MS/MX, men de flesta andra bilar) är ju extremt lätta att sno med klassisk keyrelay-attack om man har "autopresent" (eller dylikt) påslagit i bilen.

Sedan skall vissa koreanska och kinesiska elbilar/bilar tydligen inte ha så bra säkerhet, men finns även japanska och amerikanska bilar med liknande problem. De som kan snos genom att programmera om nyckel genom bilens OBD-uttag är extra känsliga för detta. Först så dyrkar man upp dörren till bilen, och sedan programmerar man om bilen när man kommit in i den.

Visa signatur

Permalänk

Ni som har Kia charge med ionity för billigt pris ett år. Har ni provat utomlands, ser avtalet likadant ut där? Eller vad för priser ska man räkna med utomlands?

Permalänk
Medlem

Vad skulle ni rekommendera för elbil till svärmor med en gammal polo som ska vara lite större. Budget upp till 500k ungefär. Ska helst vara ett krångelfri ägande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Vad skulle ni rekommendera för elbil till svärmor med en gammal polo som ska vara lite större. Budget upp till 500k ungefär. Ska helst vara ett krångelfri ägande.

Renault Zoe kanske.
https://www.renault.se/bilar/elbilar/zoe-e-tech-electric

Edit: Den är väl iofs inte större men ligger under 500K

En lite sportigare bil är Cupra Born, den är nog lite större än Polon och ligger som grund under 500K
https://www.cupraofficial.se/bilar/cupra-modeller/born

Permalänk
Medlem

Kanske hade kunnat googla fram svaret lika enkelt men alltid fint att fråga på forumet pga tillförlitligheten.

Inom 2-3 måmader blir det mest troligt elbil. Körmönstret med 95+ % av korta resor i närområdet med några få längre turer om året på kanske 100ish mil verkar ge en väldigt tydlig kalkyl.

Velar fram och tillbaka på om man borde gå för en model 3 eller kanske en kia eniro, hyundai kona. Känns som för och nackdelar med allt

Hur är det med laddning. Kan man ladda alla andra bilar även på teslas superchargers eller kan det bli ett problem de ggr man ska ta sig ner och runt i mellan/södra sverige?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3