Youtube testar högre bildkvalitet för Premium

Permalänk
Melding Plague

Youtube testar högre bildkvalitet för Premium

YouTube fortsätter testa om vad de kommer undan med att sätta bakom betalvägg och senaste testet handlar om högre bitrate i 1080p.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

1080P har väl funnits i över 10 år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

1080P har väl funnits i över 10 år?

Det står "1080p i högre bitrate". 1080p säger ingenting om kvaliteten, det är bara en upplösning. Jag har göra en bild i 1080p som är 2 fyrkanter bredvid varandra, men det är ändå 1080p. Högre bitrate ger bättre bildkvalitet. En dålig 4K kan se sämre ut än en bra 1080p tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

1080P har väl funnits i över 10 år?

1080p är bara ett namn. Vad det faktiskt är för bitrate bakom kan skilja vilt mellan tjänster (och hur videon exporterades i för bitrate från början med). Detta är ett sätt att visa att det finns bättre kvalitet.
Ett vanligt hack är att exportera en 1080p video satt som 4k så man får 4k alternativet på youtube men det är den högre bitraten man är ute efter.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Moderator
Moderator

Personligen tycker jag nog detta är värre än 4K-spärren, men jag är kanske lite oskäligt motsatt de mer otydliga skillnaderna.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Ska de låsa saker bakom premium så får det inte vara saker som tidigare varit tillgängligt för alla. Då är det rätt självklart att folk med rätta blir arga.

Jag har inte sett något alternativ om varken högre nitrate eller 120FPS. Men kör 4K för att få högre nitrate även om jag bara har 1080P-skärm. Väljer man 1080P så ser det ju ut som skit.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Snusfri

Ser det som helt naturligt och inte ett dugg konstigt att de vill flytta mer till Premium och få folk att betala för sig och inte bara tro att allt är gratis.

Vill man inte betala så får man stå ut med lägre kvalitet och reklam.

Med tanke på hur förbannat mycket man får för Premium så är det patetiskt att klaga om man är gratisanvändare.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är rimligt att de testar sig fram, jag kör med adblocker så jag förstår deras behov av att få in deg på något sätt. Tittar så mycket på Youtube att det för mig är helt logiskt att betala en månadsavgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Med tanke på hur förbannat mycket man får för Premium så är det patetiskt att klaga om man är gratisanvändare.

Nja, Youtube Premium är ändå ganska dyrt.

Att youtube kostar lika mycket, eller mer än Disney+, Netflix, HBO Max osv. tycker ändå jag känns lite konstigt.

Produktionsvärdet i det som vanliga streamingtjänster erbjuder är ju på en helt annan nivå än det som youtube erbjuder och då är det lite konstigt att det kostar lika mycket.

Med det sagt, jag betalar för premium och har så gjort väldigt länge. Jag tycker att en reklamfinansiad ekonomi är helt bakvänt. Även när något är reklamfinansierat så är det ju vi kunder som får betala, det går bara dyra omvägar via reklam. Men det är ju vi kunder som får betala för dyrare varor som ska finansiera reklamen, pengarna kommer ändå ifrån våra fickor men vi får störig reklam på köpet. Världens sämsta idé.

Så jag försöker betala för saker jag tycker om så direkt jag kan.

Men så "förbannat mycket" tycker jag inte att man får med youtube premium jämfört med andra tjänster.

Permalänk

Premium är en sådan sak jag har 0 problem att betala. Tänk efter själva 1 gång vad man får för pengen. Det är heeeeeeeelt galet. Så jag tar tacksamt emot flera funktioner

Visa signatur

PSN: Boosing

Permalänk
Medlem

Spelar ärligt talat ingen roll för min del hur mycket de stryper åt för gratisanvändare eller hur många fina funktioner youtube premium får, det kommer aldrig någonsin vara aktuellt för min del oavsett. Är vansinnigt vad gemene man nästan förväntas lägga på prenumerations/leasingtjänster nu för tiden.

Byter hellre plattform om det väl kommer till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ser det som helt naturligt och inte ett dugg konstigt att de vill flytta mer till Premium och få folk att betala för sig och inte bara tro att allt är gratis.

Vill man inte betala så får man stå ut med lägre kvalitet och reklam.

Med tanke på hur förbannat mycket man får för Premium så är det patetiskt att klaga om man är gratisanvändare.

Problemet ligger som sagt i när saker som tidigare varit reklamfinansierat plötsligt börjar kosta pengar. Helt ok om de introducerar nya saker som bara finns med premium för att locka över folk. Men att först erbjuda något gratis och sedan börja ta betalt för det? Det är inte försvarbart. Alphabet gick vinet 13 miljarder dollar förra kvartalet så det känns inte direkt som ett konkurshotat bolag i desperat behov av mer inkomster för att överleva.

Men det är väl som det brukar. Mycket vill ha mer och det är de oskyldiga konsumenterna som förväntas slanta upp.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theBoosing:

Premium är en sådan sak jag har 0 problem att betala. Tänk efter själva 1 gång vad man får för pengen. Det är heeeeeeeelt galet. Så jag tar tacksamt emot flera funktioner

Samma här. Har Premium Family. Jag tittar massor på youtube likaså min fru och mina barn.

Ser på det mer än alla andra som Netflix och Disney mm tillsammans.

Finns ju allt man vill ha vad gäller datorer, historia, barnprogram, kriminaldokumentärer (för frun) ekonomi, politik mm.

Man kan se på allt från en liten kanal med 1000 subs som testar någon obskyr produkt till kanaler som LTT med 15 miljoner subs.

Min äldre dotter har börjat titta på lets plays av Mario spel senaste tiden och kan titta igenom hela Luigis Mansion eller Mario Odyssé etc.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theBoosing:

Premium är en sådan sak jag har 0 problem att betala. Tänk efter själva 1 gång vad man får för pengen. Det är heeeeeeeelt galet. Så jag tar tacksamt emot flera funktioner

Jag är nog dum, vad får man för heeeeeeeelt galet fantastiska saker för "pengen" på youtube menar du? Hobbyskapares 10-minutersklipp (för de har lärt sig att det är så långt som en unge kan sitta koncentrerad nu för tiden och då blir det flest visningar aka mest pengar) som bara går ut på att "låna" andras idéer till sitt eget material? Ja det är ju heeeeeeeelt galet mycket. Jag får allt detta gratis nu utan premium så vad du får mer med ditt premium förstår jag inte.

Reklam är inget jag ser, mer än et som kreatörerna gör reklam för i videon.

Permalänk
Medlem

Vill man ha högre bitrate utan att betala en krona extra så är det ju bara välja 2160p, funkar alldeles utmärkt även om man skulle sitta på en 1080p-skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Nja, Youtube Premium är ändå ganska dyrt.

Att youtube kostar lika mycket, eller mer än Disney+, Netflix, HBO Max osv. tycker ändå jag känns lite konstigt.

Produktionsvärdet i det som vanliga streamingtjänster erbjuder är ju på en helt annan nivå än det som youtube erbjuder och då är det lite konstigt att det kostar lika mycket.

Med det sagt, jag betalar för premium och har så gjort väldigt länge. Jag tycker att en reklamfinansiad ekonomi är helt bakvänt. Även när något är reklamfinansierat så är det ju vi kunder som får betala, det går bara dyra omvägar via reklam. Men det är ju vi kunder som får betala för dyrare varor som ska finansiera reklamen, pengarna kommer ändå ifrån våra fickor men vi får störig reklam på köpet. Världens sämsta idé.

Så jag försöker betala för saker jag tycker om så direkt jag kan.

Men så "förbannat mycket" tycker jag inte att man får med youtube premium jämfört med andra tjänster.

Jag har varit prenumerant av YT Premium i cirka två år, och nyttjat premium tjänsten som helhet (detta inkluderar YT Music) i >2000h.

Vad är dina stats för Disney+, Netflix, HBO Max med flera?

Permalänk
Medlem

Jag tycker också att Youtube Premium är lite för dyrt. Folk som jämför det med tex Disney+, Netflix och andra streamingtjänster, skillnaden där är att Youtube skapar inte något själva, de bara hostar videon. Disney, Netflix, HBO, lägger väldigt mycket pengar på sitt eget material.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Vill man ha högre bitrate utan att betala en krona extra så är det ju bara välja 2160p, funkar alldeles utmärkt även om man skulle sitta på en 1080p-skärm.

Hur gör du det om videon bara är uppladdad i 1080p source??

Permalänk

För dom som inte vill betala för premium för det är för dyrt: Använd en VPN och sätt dig i Indien. Ändra sedan din adress på google kontot temporärt till en random indisk adress. Nu kan du köpa premium för en bråkdel av det svenska priset. Stäng sedan av VPN och ändra tillbaka er adress på google och njut av billigt youtube premium. Tack för mig!

Visa signatur

Intel Core i9 13900K | MSI RTX 4090 SUPRIM X | MSI Z790 Carbon | 32 GB Corsair Dominator Platinum RGB 5600MHz | WD Black SN850X 2TB | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Windows 11 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Trevligt!

Satt under superbowl och tänkte på hur dålig kvalité Youtube har ( De som skötte streaming för nfl).

Vi kom fram till att vi tar mycket hellre en bra 1080p stream än youtubes "4k"

Helt absurt att bitraten knappt har ökat de senaste 10 åren.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Detta låter faktiskt som en rimlig funktion att lägga till YT Premium. Med betoning på att lägga till, att utöka bitrate (speciellt för ljud, men såklart även bild) och inte försämra för det vi alla är vana med.

Om dagen då rimligare priser kommer till alla tjänster som man "ska" ha lär jag skaffa fler olika. För YT Premium så kan jag tänka mig att betala en krona per dag till tuben, ett år up front. Jag använder det ändå hyfsat mycket. "Enchancer for YouTube"-pluginet är underbart - men kan ändå tänka mig att betala lite för bandbredd då jag vet att det kostar väldigt mycket med tanke på YT:s massiva skala.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Problemet ligger som sagt i när saker som tidigare varit reklamfinansierat plötsligt börjar kosta pengar. Helt ok om de introducerar nya saker som bara finns med premium för att locka över folk. Men att först erbjuda något gratis och sedan börja ta betalt för det? Det är inte försvarbart. Alphabet gick vinet 13 miljarder dollar förra kvartalet så det känns inte direkt som ett konkurshotat bolag i desperat behov av mer inkomster för att överleva.

Men det är väl som det brukar. Mycket vill ha mer och det är de oskyldiga konsumenterna som förväntas slanta upp.

Lite grann som langarna som erbjuder första silen gratis. Sen får du betala när du är fast.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Jag tycker också att Youtube Premium är lite för dyrt. Folk som jämför det med tex Disney+, Netflix och andra streamingtjänster, skillnaden där är att Youtube skapar inte något själva, de bara hostar videon. Disney, Netflix, HBO, lägger väldigt mycket pengar på sitt eget material.

Youtube lägger 55% av sina intäkter på sitt material, dvs de som skapar content.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Härligt! Sålänge det som sagts tidigare blir HÖGRE och för vanliga inte SÄNKS.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terje Av Sverige:

För dom som inte vill betala för premium för det är för dyrt: Använd en VPN och sätt dig i Indien. Ändra sedan din adress på google kontot temporärt till en random indisk adress. Nu kan du köpa premium för en bråkdel av det svenska priset. Stäng sedan av VPN och ändra tillbaka er adress på google och njut av billigt youtube premium. Tack för mig!

Eller Argentina.. Själv så betalar jag hela 20 kr i månaden för Premium.

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Lite grann som langarna som erbjuder första silen gratis. Sen får du betala när du är fast.

Ja, med den lilla skillnaden att knarket varit reklamfinansierat i 18 år

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Jag har varit prenumerant av YT Premium i cirka två år, och nyttjat premium tjänsten som helhet (detta inkluderar YT Music) i >2000h.

Just att Youtube Music och Youtube Premium är ihop i ett paket ser jag själv som ett jätteminus.
Då jag inte gillar Youtube Music och knappt använder tjänsten så känns det ju dumt att betala för den.

Då kan man ju jämföra Youtube Premium med Spotify och då får man mer med Youtube Premium, om man uppskattar hur youtube music funkar.

Skrivet av GooGeL:

Vad är dina stats för Disney+, Netflix, HBO Max med flera?

Jag vet inte hur man tar reda på det, men antagligen väldigt mycket mindre.

Men produktionsvärdet är så annorlunda så jag tycker det helt missar min poäng att bara jämföra tittade/lyssnade timmar.

Att likställa 1 timme när något sitter i själv sitt rum och pratar med 1 timme av Andor eller The Last of Us funkar liksom inte.

Det finns mycket välproducerat på youtube också och jag betalar som sagt för Premium, men att jämföra tittade timmar rakt av var ju inte det jag jämförde till att börja med.

Skrivet av Nioreh83:

Youtube lägger 55% av sina intäkter på sitt material, dvs de som skapar content.

Gäller det även premium?

Den där siffran på 55% gäller specifika reklamintäkter på vanliga youtube.

För shorts är siffran 45%.

Permalänk
Medlem

Får se om den dagen kommer när folk behöver använda sig av piratlösningar för att komma åt Youtube-klipp.
Skulle inte förvåna mig om hela vanliga Youtube låstes ner bakom en betallösning á Netflix i framtiden.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Jag skulle motivera premium alla dagar i veckan om dom fixade streaming tjänsten (Twitch liknande) jag tycker dom har världens chans men just nu är det kurragömma för att hitta youtube streamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Problemet ligger som sagt i när saker som tidigare varit reklamfinansierat plötsligt börjar kosta pengar. Helt ok om de introducerar nya saker som bara finns med premium för att locka över folk. Men att först erbjuda något gratis och sedan börja ta betalt för det? Det är inte försvarbart. Alphabet gick vinet 13 miljarder dollar förra kvartalet så det känns inte direkt som ett konkurshotat bolag i desperat behov av mer inkomster för att överleva.

Men det är väl som det brukar. Mycket vill ha mer och det är de oskyldiga konsumenterna som förväntas slanta upp.

Tycker inte det är något konstigt eller fel att börja ta betalt för något som tidigare erbjudits utan extra kostnad.

Bara för att man inte har behövt betala för något under en lång tid så betyder det väl inte att det för evigt ska vara så?

Det är konstigare.