Permalänk
Medlem

Det som Fractal lyckats med i sin design är att få sitt chassi att smälta in i moderna nybyggda/nyrenoverade hem med ekparketter och mycket vit/ljus inredning så för folk som vill ha enhetlighet och stilrenhet så är det chassit perfekt. Detta Corsair chassi har inte riktigt samma design. detta ser mer ut som en efterhandskonstruktion. Corsairs chassi är uppenbart designad för att vara byggd i metall så ser fel ut med träpanelerna och denna design tycker jag inte smälter in på det sätt som Fractals chassi gör.

Så detta är lite misslyckat tycker jag...

Personligen gillar jag chassin som sticker ut i rummet på ett tekniskt/futuristiskt vis alternativt lekfullt sätt så dessa trächassin är inte för mig!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Faner är för mig inte trä, får samma känsla av det som en spånskiva med laminat

Blir lite missvisande när man rösta ja för trä men inte gillar faner..........

Permalänk
Medlem

Jag älskar trä på elektronikprylar (o iofs överallt annars också), har redan plastträfanerat mitt NR200, det är inte perfekt, men fortfarande mycket trevligare än orginalsvart. Däremot måste jag säga precis som många andra här att mönstret på fronten av Corsairen lämnade mycket att önska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Min tjej gillar gamla radioapparater och jag har flera gånger haft tankar på att bygga en dator i en sådan. Tyvärr tror hon att de kanske kan bli värda något i framtiden och därmed får jag inte riva ut innehållet. Jag håller inte med.

Först tänkte jag på att bygga någon form av smart-internetradio eller streamer med högtalare och så, och förstås få knapparna och vreden att fungera, men ärligt talat vet jag inte om det hade varit så kul i slutändan. Mycket jobb och sannolikt minst samma pengar för att få något sämre än typ en Google Nest. Enklare att bara trycka in en Nest i en uttömd radio i så fall.

Men ett mini-ITX-moderkort hade ju lätt fått plats även med ett ok grafikkort och så. Sen är ju frågan om man vill ha en gammal radio på skrivbordet eller så förstås. Jag är inte helt säker på att det passar så bra för hur man använder en dator.

Du får fynda en på loppis för syftet, jag har vart inne på samma, go steampunk fealing med lite mässings reglage o kanske lite grön aktigt ljus.

Om tjejen förbjuder dig även då är hon ju elak

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Faner är för mig inte trä, får samma känsla av det som en spånskiva med laminat

Blir lite missvisande när man rösta ja för trä men inte gillar faner..........

Håller med!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Ajaj...
Just när jag övergett winpc för Mac, börjar det så sakta komma ut riktigt snygga chassin.

Permalänk
Avstängd

Trä är mord! Det går åt alltför många träskallar för detta.

Permalänk
Medlem

När jag tänker trächassi så tänker jag i första hand på något hemmasnickrat.
Att man av någon anledning vill bygga sig ett eget chassi, men antingen inte har verktygen för att jobba i metall eller helt enkelt fördrar att jobba med trä.

Jag kan definitivt tycka att trä är ett trevligare material att arbeta med.
Trä luktar bättre också.

Däremot om man har tillgång till rätt verktyg och vet hur man använder dem så kan man få till något mer exakt med metall. Bl.a. att kunna använda tunnare materialtjocklekar är fördel för något som ett datorchassi.

Någon som har koll på hur det är med 3D skrivare och metall?
Hade varit coolt att kunna göra mindre 3D objekt i metall.

Permalänk
Medlem

Ja, men enbart som accent och definitivt inte just de här, perforeringen är så förbålt ful (påminner starkt om Silverstone, som bara råkar ha tur att göra något snyggt någon gång ibland).

Hittills är det bara Fractal Design som vet hur man gör det snyggt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Hmm, njaa. Påminner om de där amerikanska 80-tals-bilarna som hade träpaneler på sidorna.

Dom riktiga "Woodie" statationvagnarna kom på 30 - 40 talet å blev mycket populära bland surfarare på 60 talet i USA. 80 talets stationvagnar var det inte mycket äkta trä.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Corsair missade en punkt på checklistan; att göra det snyggt/smakfullt. Jag är inte så förtjust i det där mönstret i metall heller men i trä var det riktigt gräsligt.

Borde bli mycket mer material som kasseras åxå men alla dessa hål, men det går såklart att göra spånskiva av och är det fanér är det ju inga jättemängder.
Plus i kanten för bambu dock, som är ett miljösmart material. Vad man tycker om utseendet är så klart olika. Jag gillar bambu.

Permalänk
Medlem

Mitt nästa chassi blir i wellpapp.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Heh, verkar som att jag var några år tidigt med hela trächassis grejen

Permalänk
Medlem

70-talet är tillbaka! Vajjert.

Permalänk
Medlem

Inget för 7000 serien ännu?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UncleDirty:

Du får fynda en på loppis för syftet, jag har vart inne på samma, go steampunk fealing med lite mässings reglage o kanske lite grön aktigt ljus.

Om tjejen förbjuder dig även då är hon ju elak

Jo. Det är inte så mycket att jag så gärna vill ha en "radio-dator", mer att vi har ett antal radioapparater som står som prydnad i bokhyllorna och så, och då tänker jag att man skulle kunna använda dem till något också, förutom att ha de som prydnad.

Just nu funderar jag på att få in routern och lite sånt i en av dem. Jag har någon gaming-inriktad router som inte är så snygg, svart och röd med skarpa vinklar och så, och den står i bokhyllan i vardagsrummet för det är där kabeln kommer in. Sen finns det ju några saker till som inte heller är de snyggaste sakerna direkt, som jag har dolt hjälpligt nu men som hade kunnat få plats med. Hue-brygga, en RPi och så.

Permalänk
Medlem

Det passade verkligen inte. Men trächassi kan vara riktigt snyggt om det görs bra.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Går inte ens att jämföra mot Fractal North. Detta är bara minsta möjliga ansträngning från Corsairs sida. Inte snyggt någonstans.

Och en personlig reflektion, Corsair borde byta ut deras designavdelning, många av deras prylar ser för gräsliga ut. Tänker på deras chassin, och vattenkylningskomponenter. Det går faktiskt att kombinera funktion med design (detta är såklart är detta min subjektiva åsikt).

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Gillar det!

Bort med rgb/gaming design! Dags att gå vidare!

Vi har haft svarta darth vader datorer länge nog.

Har väl aldrig varit inne bland de som gillar design som Apple. Men håller med flera borde göra stilrena lådor istället för de som går hem hos rynkade tonårskillar. Däremot borde de också köra USB-c rakt igenom. Hoppas EU går in och förbjuder denna ålderdomliga USB A

Permalänk
Medlem

North vann denna "strid", jobbigt att de blev långa levtider och att jag nyss bytte chassi.....