Permalänk
Medlem

Surfplatta som modem.

Tjo. Funderar på att byta ner mig från fiber som är dyrt och bara strular till 4g. Tänkte till att börja med köra via en sufplatta kopplad till min router (Asus T3Extra RT-AC86U) som har en usb-port som går att aktivera för 3g/4g. Någon som testat detta och vet om man behöver göra någon speciell inställning i surfplattan? Är en Nokia T20 4G med Android 12.

Är jag nöjd med hastigheten och om uppkopplingen är stabil kommer jag ev köpa ett bättre modem senare. Detta blir mer av ett test innan jag släcker ner fibern helt. Är bunden till Telenor som äger fibern i huset så kan inte testa om någon annan operatör är bättre

Jag spelar inga onlinespel så lite högre ping bryr jag mig inte om. Lite slösurf och streaming är det som gäller här hemma Ska någon större fil slangas upp till någon server kan jag snylta jag på päronens fiber

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du har en smartphone Ipone/Android kan du i dagsläget dela ut ett internet från den som du kan koppla upp surfplattan mot via wifi. Då kan du testa hur du tycker det känns med 3G/4G beroende på var du bor och hur närma telemasten du är.
Din router har en plats att stoppa i ett mini-sim-kort så du kan sen testa med att skaffa ett kontaktkort hos någon operatör och testa via routern istället.
Men jag skulle börja via telefonen eller prio 1, ta reda på varför du tycker fibern strular.
En fiber är att föredra om den finns tillgänglig, testa med en dator ansluten via nätverkskabel om du har problemen kvar då.
Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassesjo:

Om du har en smartphone Ipone/Android kan du i dagsläget dela ut ett internet från den som du kan koppla upp surfplattan mot via wifi. Då kan du testa hur du tycker det känns med 3G/4G beroende på var du bor och hur närma telemasten du är.
Din router har en plats att stoppa i ett mini-sim-kort så du kan sen testa med att skaffa ett kontaktkort hos någon operatör och testa via routern istället.
Men jag skulle börja via telefonen eller prio 1, ta reda på varför du tycker fibern strular.
En fiber är att föredra om den finns tillgänglig, testa med en dator ansluten via nätverkskabel om du har problemen kvar då.
Lycka till

Datorn är ansluten via kabel från routern. Är bara mobilen/tvn som kör via wifi. Har provat att skippa routern och koppla direkt till bredbandsuttaget med samma resultat. Deras support tror det är för många anslutna till nätet där jag bor men det finns i nuläget inga planer på att uppgradera utrustningen. Så går ner titt som tätt. Självklart vore fiber att föredra men då det dessutom är dyrare vill jag testa det mobila. Känns tråkigt att betala massa pengar för något som inte funkar tillfredsställande. Kör redan nu mobilen som backup när det går ner och det funkar alltid bra så...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om jag försöker mig på att köra IP över USB från min telefon går det väldigt långsamt.
Den kommer upp 20-30 Mbit/s över USB.
Blir mycket bättre fart att dela via Wifi från telefonen.

Det är enkelt att testa bara koppla in surfplattan med USB till din dator och slå på internetdelning via USB.
Du får nu ett nytt nätverkskort i Windows. Disabla det ordinarie så går all trafik över plattan.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Om jag försöker mig på att köra IP över USB från min telefon går det väldigt långsamt.
Den kommer upp 20-30 Mbit/s över USB.
Blir mycket bättre fart att dela via Wifi från telefonen.

Det är enkelt att testa bara koppla in surfplattan med USB till din dator och slå på internetdelning via USB.
Du får nu ett nytt nätverkskort i Windows. Disabla det ordinarie så går all trafik över plattan.

Kruxet är ju då att övriga komponenter inte får något internet. Så på något sett måste jag kunna dela.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Tänkte till att börja med köra via en sufplatta kopplad till min router (Asus T3Extra RT-AC86U) som har en usb-port som går att aktivera för 3g/4g.

Detta fungerar med vissa USB-modem, om din platta kan dela över USB är det ju USB över ethernet/nätverk över USB som din router måste ha stöd för.

Enklast är att köra WiFi på plattan och låta routern ansluta till plattans WiFi och därav agera AP/switch.

Telenor fungerar bra hos mig, kan inte komma billigare undan med 4G så jag skulle bara köra det vid driftstörningar själv.

Permalänk
Medlem

Enklaste lösningen är att bara köpa en router för 4G där man kan stoppa in ett sim-kort. Då funkar det garanterat och man behöver inte bekymra sig för den andra biten med kompabilitet för USB modemet etc. TP-Link routern för 4G ska vara bra, eller vill man snåla köp en begagnad typ Huawei eller något annat märke.

Permalänk
Medlem

Ansroid funkar utmärkt som modem med usbsladd till en router.
Jag körde någon månad med telia 5g, en samsung tab a och en asus router och drog nog ner närmare 500gb med speluppdateringar och hemarbete...
Router är mycker smidigare än trådlös accesspunkt om du redan registrerat en massa enheter på ditt wifi eller vissa är trådade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Detta fungerar med vissa USB-modem, om din platta kan dela över USB är det ju USB över ethernet/nätverk över USB som din router måste ha stöd för.

Enklast är att köra WiFi på plattan och låta routern ansluta till plattans WiFi och därav agera AP/switch.

Telenor fungerar bra hos mig, kan inte komma billigare undan med 4G så jag skulle bara köra det vid driftstörningar själv.

Finns en inställning i routern för att koppla in mobil som modem. Tänkte testa det först.

Kostnaderna jag har idag är 299 för mobilabonnemanget + 359 för fiber = 658. Skulle jag skippa fiber blir kostnaden 399 (uppgraderar till obegränsad surf) + 99 för extra sim = 498. Så visst mobilabonnemanget blir lite dyrare men jag slipper kostnaden för fiber. Så lite billigare blir det. Kommer dock börja med nuvarande abonnemang som har 45 gig surf/månad och se hur långt det räcker. Kommer även låta fibern vara kvar utifall detta inte fungerar som jag vill men ska inte ha den inkopplad.

Ser detta lite som ett test då jag hoppas kunna flytta inom 1-2 år till hus och då kanske fiber inte är möjligt. Funkar det smidigt kan man ju skippa fiber som sökterm och få lite större utbud bland husen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Finns en inställning i routern för att koppla in mobil som modem. Tänkte testa det först.
<Uppladdad bildlänk>

Kostnaderna jag har idag är 299 för mobilabonnemanget + 359 för fiber = 658. Skulle jag skippa fiber blir kostnaden 399 (uppgraderar till obegränsad surf) + 99 för extra sim = 498. Så visst mobilabonnemanget blir lite dyrare men jag slipper kostnaden för fiber. Så lite billigare blir det. Kommer dock börja med nuvarande abonnemang som har 45 gig surf/månad och se hur långt det räcker. Kommer även låta fibern vara kvar utifall detta inte fungerar som jag vill men ska inte ha den inkopplad.

Ser detta lite som ett test då jag hoppas kunna flytta inom 1-2 år till hus och då kanske fiber inte är möjligt. Funkar det smidigt kan man ju skippa fiber som sökterm och få lite större utbud bland husen

Eller så ringer du till Telenor och säger att du vill säga upp så du får ett erbjudande med lägre pris plus går över till 99 kr/mån för mobilen?

Du behöver inget extra sim bara för att göra ett kortare test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Eller så ringer du till Telenor och säger att du vill säga upp så du får ett erbjudande med lägre pris plus går över till 99 kr/mån för mobilen?

Du behöver inget extra sim bara för att göra ett kortare test.

Nej men vill ha telefonen lös. Ska jag ha den kopplad till routern försvinner allt internet när jag lämnar lägenheten. Datorn står alltid på så ev uppdateringar kan laddas ner och installeras när jag inte är hemma. + alla smarta enheter som blir lite sura om internet går ner. Är ingen bindningstid på extrakortet så bara att avsluta om jag inte är nöjd.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så. Då var surfplattan "up and running" Vid vanlig surfning märker jag ingen skillnad mot tidigare. Och fuldelning har jag lämnat sedan flera år tillbaka så tror detta kommer bli bra. Har innan bytet laddat ner alla Spotifylistor så de belastar inte abonnemangets datamängd. Har även ställt in Youtube på 720p som standard och kan ärligt säga att jag inte märker någon större skillnad mot 1080p. Går ju att dra upp för enskilda videor som så skulle önskas. Så hoppas jag kommer klara mig på mina 45 gig data. Skulle det inte funka kan jag ju uppgradera till oändlig surf för +100 kronor per månad och ändå komma billigare undan än vad mitt fiber kostar. Men testar med nuvarande abonnemang och hoppas på det bästa.

Screenshot från Bredbandskollen.

Surfplattan ligger nu i hallen så kanske inte alltid 100% täckning men närapå. Får ev laborera med placering senare.

Visa signatur