Helgsnack: Betatestar du?

Permalänk
Medlem

Har varit Windows Insider sedan första versionen av Windows 10. Har även testat iOS/iPadOS i omgångar när dessa blivit public beta.

Främsta skälet till att jag vill betatesta är att få tillgång nya funktioner tidigare.

Har även kört open beta i ett flertal spel. Främst MMORPG och MOBA. Bland annat var Path of Exile ett av dessa.

Permalänk
Medlem

Programvara/drivrutiner/operativsystem: Enbart och endast om alfan/betan innehåller funktionalitet som jag verkligen behöver.

Spel: Aldrig, jag har blivit bränd för många gånger på ofärdiga spel som i ökande allvarlighetsgradsordning dräpt en playthrough så man måste börja om, ändrat riktning, aldrig blir färdigt (t.ex. Star Citizen) eller totalhavererat (t.ex. Godus). Jag gör inte det missaget igen. "Early Access" = "Non-existant" för mig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Är inte allt en beta? Det finns la ingenting här i världen som är "färdigt"?

Permalänk
Medlem

Förr var beta ofta stabil, finslipad och ett trevligt sätt att testa/tjuvkika en OS eller spel innan resten av världen.
Idag känns det som att det som släpps på release är fortfarande en tidig beta så att köpa ett spel dag 1 eller uppgradera en OS innan de har släppt .1 eller .2 är det jag gör när jag vill betatesta 😅

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Avstängd

Bara ifall "skarp" version är buggig på något sätt

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Betatesta i meningen aktivt deltaga i testande av programmet och rapportera buggar nej, men har nog gjort det någon gång för länge sen.

Sen när det gäller att använda program som är etablerade och funnits länge så är det helt ok att använda beta-versioner, då ev nya buggar oftast är få och på sin höjd av mindre art.

Drivrutiner lite blandat, men många gånger kan en beta ha löst något som inte gjorts i den senaste stabila/skarpa men även skapa nya fel. Vissa är ju i princip alltid beta, har knappt någon stabil/skarp version.

När det gäller OS vill jag gärna att det ska vara stabilt, men ändå hyfsat långt fram. Insider preview/beta inte intressant, om det nu inte skulle vara för labbande enbart.
Har däremot testat en väldigt tidig version av Windows 2000 en gång, med små rutor som informerade om att "här ska finnas en funktion som ännu inte är färdig" (något liknande, minns inte ordagrant).

Spel ska däremot vara stabila och fullt patchade, ska helst spelas när de kommit i någon slags samlingsutgåva som i sin tur hunnit patchas flera gånger. Dvs spelen ska ha hunnit mogna och patchats så långt det går. Det är en av fördelarna med lång backlog, man får spela "hela" spel som nyare hårdvara dessutom orkar driva utan problem.

Permalänk
Medlem

För underhållning så blir man ju mer eller mindre tvingad numer om man inte vill ligga ett par år efter. Men det var länge sedan man aktivt ansökte om att få betatesta något. Rätt sjukt ändå vi ska betala för att få betatesta.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Kör beta av jellyfin och hjälper utvecklarna med nya funktioner. Kul när man kan styra programvaran åt det hållet man tycker att den borde gå.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Kör aldrig Beta. Inte i den bemärkelsen i alla fall.

Men, eftersom vissa programvaror ändå sällan funkar som man hoppas på, ibland trots multimiljard utvecklare, så anser jag att man befinner sig i en kontinuerlig Beta, eftersom ingen seriös programvara är någonsin färdigutvecklad. Den utvecklare som påstår motsatsen har fel och tänker inte långsiktigt, vilket är hål i huvudet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör Windows insider på virtuela maskiner för att klämma o känna lite på nya funktioner, mest för jobbet då de är bra veta vad som är på gång.

Sen betatestar jag Waze sen bra många år, (inte bara ladda ner o sideloada APKer utan är beta team medlem).

I övrigt händer det jag köper något early access som verkar lovande men i övrigt föredrar jag fulla releaser i "produktion"

Permalänk
Medlem

Har betatestat autopiloten och regnsensorn i min Tesla i ett par år nu.

Permalänk

Är det något där jag stödjer utvecklarna och vill se en bra färdig produkt ställer jag upp med feedback.
Uppskattas som utvecklare också om man får bra beta-testare, däremot slipper man ju gärna alla som bara kör och inte gör det man ska i en beta (om det inte är belastningstest eller mängder med telemetri inblandat). Men feedback på funktioner och användarvänlighet är ju svårt att samla in med telemetri annat än om funktionen används.
Tror det bidrar till att ersättningar försvinner mer och mer. I början var det ju inte ovanligt med en rabatt eller i vissa fall till och med spel/mjukvara i kompensation.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig riktigt aktivt rapporterat buggar i ett och samma spel. Har bara rapporterat något här och något där. Detta både i färdiga och ofärdiga spel. Senast gjorde jag det igår i APB.
Gjorde det dock lite mer aktivt med Windows 11 när dev channel blev publik. Gjorde detta för att tidigt få se hur W11 var och kändes. Rapporterade någon bugg, men gjorde det även för att rösta upp saker som jag tyckte saknades eller borde ändras.

När det gäller spel så brukade jag skaffa multiplayerspel i alpha/beta, ej singleplayer. Detta var egentligen inte för att få veta hur spelet var och för att få spela det tidigt. Utan det var mest för att alla anndra skaffade spelet och spelade sig leda på det redan innan release.
Kom dock till en punkt sen när jag satte ned foten och sket i om jag hade någon att spela med eller ej. Jag spelar hellre själv nu mer än att spela ett trasigt spel som saknar innehåll.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av andreas_dock:

Är inte alla spel idag som släpps i beta ?
Känns som de är färdiga mer 3-6mån efter sin release

Finner äntligen BF2042 spelbart trots sina buggar, det släpptes 2021..

Permalänk
Medlem

Undviker Beta i största möjliga mån men ibland är det något problem man har och det finns beta drivrutiner som fixar det och då kan man riskera lite problem när man redan har problem.

Om Early Access räknas har jag något enstaka. Föredrar färdiga spel men vissa är EA i åratal och är det något väldigt niche vill man ge support så de kan göra färdigt det.

Undviker Beta på OS och webbläsare och sådant.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Inte aktivt. Men en del nya släpp är ju i princip beta test. Crowdfundat vid ett par tillfällen och fått tillgång till beta men inget intresse. Fullkomligt slöseri med tid.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Väldigt sparsamt, hjälper till i Open source projekt på GitHub när det gäller nya funktioner jag har behov av att få i drift. Det funkar inte att sitta och gnälla på att saker saknas och sen inte själv hjälpa till.

Det som dock i allmän mun numera verkar kallas för ”beta” gällande spel skulle jag säga snarare är ”stresstest” av servrar eller release candidates, men det låter ju inte lika exklusivt för en random marknadsförare.

Permalänk
Medlem

Ja men det beror på vad det är, tidigare beta teatade jag allt men man tröttnar på att saker strular, tex körde jag ha i beta vertion men med tanke på att jag styr allt igenom detta så var det inte jätte kul när det strulade.... på nasen kör jag beta mjukvara men den firmwaren har varit i beta sedan typ 2017.
Hmm övervaknings kamerors firmware beta testar jag gärna, annars körs nog det mesta idag med stabil eller långtids vertion

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Rent tekniskt? Ja. Spelen är ju inte färdiga vid release. Min önskan är att alla recensenter ger bottenbetyg till ofärdiga spel, speciellt nu när de vill ha ännu mer betalt för dem.

Så länge det inte finns ett vinstintresse hos en styrelse och aktieägare så kan jag tänka mig betatesta. I annat fall kan de betala sin egen betatestning själva. Varför betala för att ge bort min tid gratis?

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Testar aldrig beta. Går åt mycket tid/blir irriterad när saker inte funkar som dem ska.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

DCS World och Windows 11 kör jag i beta/insider, nån "Early Access" (helt egen diskussion om varför det blivit så poppis... ugh...), i övrigt mest releasade.

Jag brukar aldrig gå in och betatesta kommande uppdateringar till spel jag spelar (PTR motsv).

Permalänk
Medlem

Inte nu längre. Men Windows 2003 körde jag väl beta ett tag för att se om det kunde ersätta XP (vilket det till stor del kunde). När Windows 8 kom var jag tidigt ute med en betarelease, eller kanske även developer release, och ... nej, jag försökte verkligen. Har ännu inte vant mig med att Windows ser ut som det gör även om Windows 8 är länge sedan. Windows 8 fick mig att byta till MacOS som primärt OS, och även där körde jag betaversioner av OSet...men...med tiden blev det inga större skillnader annat än att Apple plockade bort funktioner vid varje OS-release kändes det som...så nu är jag sen på bollen på både Win 11 (har installerat, men kör fortfarande 10) och MacOS Ventura (ligger på Monterey). Är numera alltså tvärtom, låter andra testa ett år eller så innan jag hoppar på tåget.

Har även kört beta på många program tidigare, såväl dator som mobil,...men...de flesta program har redan alla features jag behöver numera så beta är bara extra osäkerhet.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Har varit Windows insider sedan 2014-10-01 främst för att se/testa nya funktioner. Har även testat att installera ”standard installationer” men det känns väldigt tråkigt efter ett tag. Nya funktioner är intressanta. På samma vis kör jag beta på iOS och IPadOS samt på Apple Watch. Spelar inte så mycket så därför har jag aldrig brytt mig om att betatesta spel.

Visa signatur

OS:Windows 11 24H2 Pro for Workstations Insider Preview 64-bit Build 26200.5001|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2001 |Kingston SFYRD2000G 2TB, PCIe 4|Samsung 990 Pro 1 TB, PCIe 4|Samsung 980 Pro 1 TB, PCIe 4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe 3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 64GB DDR4-3600|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem

Ja, jag skaffade ju ett Arc A750 kort. *ba dum tss*

Nä skämt åsido, tycker kortet funkat bra hittills. Betatestar ibland, mestadels av intresse utav att testa nya funktionaliteter eller kommande intressanta spel eller t.ex. emulatorer och sånt längre bakåt som sidohobby. Windows 10 testades även i ganska så tidigt stadie.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional