MacOS: Vilket Antivirus (gratis) är klassad som det bästa år 2023?

Permalänk

MacOS: Vilket Antivirus (gratis) är klassad som det bästa år 2023?

Hej!

Vilket antivirus tycker ni är bäst till MacOS?
Gärna gratis eller nästan gratis.

Kör idag gratisversioner av Sophos och Bitdefender Virus Scanner.

Tacksam för tips av någon erfaren.

förtydligande
Permalänk
Medlem

MacOS inbyggda.

Redigerad för förtydligande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Hej!

Kravet är att det ska vara gratis eller nästan gratis.

Kör själv Sophos och Bitdefender Virus Scanner.

Tacksam för tips av någon erfaren.

Windows inbyggda. Räcker för de allra flesta Ignorera mig. Men det brukas inte frågas efter virusskydd till Mac. Någon speciell anledning till varför du frågar det

Helt fel info
Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maddoxswe:

Windows inbyggda.

Skrivet av jnsson:

Windows inbyggda. Räcker för de allra flesta

Jag tror inte Windows inbyggda funkar om man inte kör Windows dock.

Edit: Inte för att det är tydligt i frågan, men om ni kollar på vart i forumet denna tråd ligger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tror inte Windows inbyggda funkar om man inte kör Windows dock.

Edit: Inte för att det är tydligt i frågan, men om ni kollar på vart i forumet denna tråd ligger.

haha, touché. Missade det. Men det brukas ju nästan aldrig frågas efter virusskydd till Mac

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

MacOS bör väl ses ett steg bra modernare än hela Windows.

Håller man sitt system uppdaterat och inte tankar ner filer och binärarer hejvilt från suspekta sidor är ju grunden. Så är det betydligt mindre behov av det. Att Windows är en schweizerost betyder inte per automatik att dess 'säkerhets'principer i form av gaffatejp gäller för övriga operativsystem. hela poängen med Anti-Virus håller på och dunstar.

Applikationerna i MacOS är dessutom bättre isolerade i standardutförande. Systemet frågar ju t.ex. om användaren vill tillåta tillgång till t.ex. vissa mappar, screen recording, mikrofon etc. Får man upp frågor som man inte kan relatera till ska man ju inte tillåta dem.

Finns även en del argument även varför man inte ska låta främmande företag komma in i peka i operativets kärna, bara det äventyrar stabiliteten, kvalitetskontrollerna är inte alltid på plats på Souphos på samma nivå som Apple och Microsoft har. Det har väl även hänt ett par gånger att de lyckats introducera hål som inte fanns i operativet utan något det har blivit nya fenomen när 3e parts antivirus lagts på, som sitter och pekar i kritiska minnesregister som de inte har något att göra med. Därför rekommenderar även Microsoft själva sin egna lösning istället för andra främmande företags.

Skulle nog hellre rekommendera på någon typ av övervakning på nätverket istället, t.ex. en tarpit/låtsasfälla. Den skall se intressant och sårbar ut och meddela användaren när någon/något spårar ur. T.ex. opencanary (gratis men kräver en del manuell konfiguration), eller netgear bitdefender(betaltjänst). Börjar någon scanna nätverket eller något spårar får användaren t.ex. ett mail. Att enhet 192.168.1.231 håller på och scannar eller bruteforcar... då kan man ju lätt identifiera att denna enhet håller på med saker som förväntas av den. Sen om det är din SmartTV eller en gammal laptop är väl sak samma, man vill inte ha skadlig mjukvara alls på sitt egna nätverk.

Permalänk
Skrivet av Jimi84:

MacOS bör väl ses ett steg bra modernare än hela Windows.

Håller man sitt system uppdaterat och inte tankar ner filer och binärarer hejvilt från suspekta sidor är ju grunden. Så är det betydligt mindre behov av det. Att Windows är en schweizerost betyder inte per automatik att dess 'säkerhets'principer i form av gaffatejp gäller för övriga operativsystem. hela poängen med Anti-Virus håller på och dunstar.

Applikationerna i MacOS är dessutom bättre isolerade i standardutförande. Systemet frågar ju t.ex. om användaren vill tillåta tillgång till t.ex. vissa mappar, screen recording, mikrofon etc. Får man upp frågor som man inte kan relatera till ska man ju inte tillåta dem.

Finns även en del argument även varför man inte ska låta främmande företag komma in i peka i operativets kärna, bara det äventyrar stabiliteten, kvalitetskontrollerna är inte alltid på plats på Souphos på samma nivå som Apple och Microsoft har. Det har väl även hänt ett par gånger att de lyckats introducera hål som inte fanns i operativet utan något det har blivit nya fenomen när 3e parts antivirus lagts på, som sitter och pekar i kritiska minnesregister som de inte har något att göra med. Därför rekommenderar även Microsoft själva sin egna lösning istället för andra främmande företags.

Skulle nog hellre rekommendera på någon typ av övervakning på nätverket istället, t.ex. en tarpit/låtsasfälla. Den skall se intressant och sårbar ut och meddela användaren när någon/något spårar ur. T.ex. opencanary (gratis men kräver en del manuell konfiguration), eller netgear bitdefender(betaltjänst). Börjar någon scanna nätverket eller något spårar får användaren t.ex. ett mail. Att enhet 192.168.1.231 håller på och scannar eller bruteforcar... då kan man ju lätt identifiera att denna enhet håller på med saker som förväntas av den. Sen om det är din SmartTV eller en gammal laptop är väl sak samma, man vill inte ha skadlig mjukvara alls på sitt egna nätverk.

Tack för dina tips men känns lite overkill för mig.

Söker något relativt enkelt att använda.

Tittade lite här nedan, ska försöka mig på Avira (tyskt) annars får det bli Avast.
https://www.techradar.com/best/best-mac-antivirus-software

Permalänk
Medlem

Jag har kört Avast i några år, gratisvarianten. Huruvida det är bäst, tja, det vet jag inte, men även på MacOS kan man ju behöva lite extra säkerhet ibland. Just nu kör jag inget antivirus, har gjort en clean install vid uppgradering till Monterey för ett par månader sedan, har inget riktigt behov av det just nu känner jag. MacOS kör XProtect som är en signaturbaserad "antivirus" (eller, skydd mot skadliga program, Apple-datorer kan ju inte få "virus"...), men den är (enligt mina erfarenheter) inte lika snabb på att känna igen skadliga program som exempelvis Avast eller andra "fullskaliga" antivirusprogram.

När en kompis hade laddat ner senaste versionen av MS Office och Adobe Photoshop etc från TPB så stoppade Avast det direkt medan XProtect tog ett par veckor på sig att stoppa. (Dvs, även jag tog hem de "fula" filerna för att testa, då jag var nyfiken på om det behövs antivirus på Mac - min slutsats var "ja", om man tar hem program från tvivelaktiga källor eller har för vana att klicka på "du behöver installera senaste versionen av Adobe Reader - varsågod, här är den").

Tillägg : Tror att Avast, och många andra, försöker sälja in extratjänster, typ rensa skräp från hårddisken etc, det är inget jag rekommenderar att använda - det brukar alltid bli så att någon av misstag trycker ok på för mycket och så raderas den där filmen från bröllopet, då den markerades som "stor fil du inte öppnat på länge", exempelvis. (fiktivt exempel, men jag tycker alla rensningsprogram föreslår att ta bort saker som jag rakt inte vill ta bort)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Skippa antivirusprogram. Det krävs rätt mycket för att få virus, än mer på macOS och när det väl händer så är det så pass avancerat att inte ens antivirusprogrammen hittar det.

Använd inte heller program liknande "Fix My Mac" eller "CleanMyMac X".

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Tack för dina tips men känns lite overkill för mig.

Söker något relativt enkelt att använda.

Tittade lite här nedan, ska försöka mig på Avira (tyskt) annars får det bli Avast.
https://www.techradar.com/best/best-mac-antivirus-software

Lite av poängen, behöver du ens AV?

Vill du köpa trygghet, ta en titt på t.ex. Bitdefender , kan även köras på datorer: https://www.bitdefender.com/solutions/

Folk sitter gärna och betalar en del premium för snabbare datorer? Men sen lägger man ovetandes även på mjukvara som segar ner allting. Scannar filer för kända mönster istället för att faktiskt kolla hur helheten beter sig?

Det finns ingen anledning att sitta och fingerprinta filer efter kända md5-summor längre. De traditionella antivirus mjukvarorna hör till gårdagen.