Överhettat grafik kort som sänker fps.

Permalänk

Överhettat grafik kort som sänker fps.

Jag skaffade nyligen en 1440p och märkt att mitt grafikkorts tempratur åker upp snabbt och efter en stund så sjunker den plötsligt och i samband med detta får jag låg fps, så jag antar att kortet sänker prestandan för att kyla ner sig. Min fråga är då betyder det att kortet inte kan klara dom här inställningarna, innan detta händer får jag bra fps eller behöver jag bara göra rent datorn och kanske förbättra fläktarna?

Medans jag har bra fps så är kortet runt 85 grader och så fort fps sjunker så sjunker tempraturen till runt 60 grader. Får dessa värden från speccy och vet inte hur exakta dom är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaskenLilja:

Jag skaffade nyligen en 1440p och märkt att mitt grafikkorts tempratur åker upp snabbt och efter en stund så sjunker den plötsligt och i samband med detta får jag låg fps, så jag antar att kortet sänker prestandan för att kyla ner sig. Min fråga är då betyder det att kortet inte kan klara dom här inställningarna, innan detta händer får jag bra fps eller behöver jag bara göra rent datorn och kanske förbättra fläktarna?

Vilket grafikkort samt vilka spel gäller det?

Visa signatur

🖥️: Intel i5 12600K | MSI VENTUS 3070 TI | G.Skill Trident DDR4 3600Mhz 32GB | NR200 |
EK AIO 240 | Corsair 750W Platinum 80+

📱: Iphone 13 Pro Max
📺: LG C2 42"

Permalänk
Avstängd

Funkar det innan kortet blir för varmt så borde du kunna lösa det genom att förbättra kylningen så att det inte blir för varmt. Hur du gör det beror på förstås, är det mycket damm i datorn kan det räcka med en ordentlig städning, men räcker inte det kanske du kan kolla på att ändra fläktkurvor eller liknande med typ Afterburner. Har du fortfarande problem kanske du kan kolla på att lägga till mer fläktar till datorn eller plocka loss kylaren till grafikkortet och byta kylpastan eller så.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Funkar det innan kortet blir för varmt så borde du kunna lösa det genom att förbättra kylningen så att det inte blir för varmt. Hur du gör det beror på förstås, är det mycket damm i datorn kan det räcka med en ordentlig städning, men räcker inte det kanske du kan kolla på att ändra fläktkurvor eller liknande med typ Afterburner. Har du fortfarande problem kanske du kan kolla på att lägga till mer fläktar till datorn eller plocka loss kylaren till grafikkortet och byta kylpastan eller så.

Tackar.

Permalänk
Skrivet av Trojancreeper:

Vilket grafikkort samt vilka spel gäller det?

Gigabyte Nvidia Geforce 2070 rtx, spelet är war thunder. Enligt GeForce Experience borde kortet klara det.

Permalänk

Templimit brukar välligga runt 85°c så ja du är troligen på gränsen till att det börjar klocka ned sig

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Templimit brukar välligga runt 85°c så ja du är troligen på gränsen till att det börjar klocka ned sig

Det var så jag tänkte.

Permalänk
Medlem

Om du har lust och ork kan du alltid testa att applicera ny kylpasta

Glhf!

Permalänk
Medlem

Vad har du för chassi och vilka/hur många fläktar har du?

Samt som tidigare sagt en städning kan vara på sin plats.

Permalänk
Medlem

Nr 1
Kolla att alla fläktar funkar. Kolla att fläktarna snurrar lätt.
har fläktlagrena börjat skära så de går tungt så kanske de inte orkar upp till fullt varv längre. Obs, kolla inte bara grafikkortets fläktar utan alla i datorn.

Nr 2
Rengör eventuella dammfilter på insugsfläktar

Nr 3
Rengör grafikkortets kylare (inte med dammsugare pga statisk elektricitet, köp tryckluft på flaska)

Nr 4
Se över chassiventilationen, grafikkortet behöver få sval luft utifrån, och varma luften bör komma ut upptill och/eller baktill på chassit.

Nr 5
Ytterligare tillägg. Kolla med GPU-Z hur snabbt grafikkortsfläktarna snurrar och använd eventuellt MSI Afterburner för att tvinga dem att snurra ännu snabbare. Höj även temp limiten till max

Nr 6
Byt pads och pasta på grafikkortet (rätt avancerad grej att göra, är du ovan eller har tummen mitt i handen så ta hjälp av någon som kan)

Börja med nr 1 och beta dig sedan genom listan. Börja med det lättaste.

Posta gärna en bild så man kan se hur du löst luftflöden osv.

Edit: Stuvat om lite samt lade till några punkter bl.a från PatrickP och Rouge of darkness.

Permalänk
Skrivet av Eismannen:

Nr 1
Kolla att alla fläktar funkar.

Nr 2
Rengör eventuella dammfilter på insugsfläktar

Nr 3
Rengör grafikkortets kylare (inte med dammsugare pga statisk elektricitet, köp tryckluft på flaska)

Nr 4
Byt pads och pasta på grafikkortet.

Börja med nr 1 och beta dig sedan genom listan. Börja med det lättaste.

Posta gärna en bild så man kan se hur du löst luftflöden osv.

tillägg på 1. kolla att fläktarna snurrar lätt.
har fläktlagrena börjat skära så de går tungt så kanske de inte orkar upp till fullt varv längre.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ytterligare tillägg. Kolla med GPU-Z hur snabbt grafikkortsfläktarna snurrar och använd eventuellt MSI Afterburner för att tvinga dem att snurra ännu snabbare. Höj även temp limiten till max

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Ytterligare tillägg. Kolla med GPU-Z hur snabbt grafikkortsfläktarna snurrar och använd eventuellt MSI Afterburner för att tvinga dem att snurra ännu snabbare. Höj även temp limiten till max

Bra tips. Det blir antagligen steg 5 då, om det fortfarande går varmt

Permalänk
Skrivet av PatrickP:

Ytterligare tillägg. Kolla med GPU-Z hur snabbt grafikkortsfläktarna snurrar och använd eventuellt MSI Afterburner för att tvinga dem att snurra ännu snabbare. Höj även temp limiten till max

att höja templimiten till max är väl mer som ett plåster på ett brutet ben känns det som om fläktarna inte orkar kyla kortet tillräckligt, allt det gör är att fördröja problemet lite.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag tror snarare att nedklock och lägre temp på grafikkortet är pga att din processor inte hänger med och därmed sjunker belastningen på grafikkortet.

Vad har du för delar i datorn? Framförallt vilken cpu och vilket grafikkort?

Ladda ner hwinfo och kolla hur temp och belastning ser ut på cpu och gpu efter en stunds spelande.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Ytterligare tillägg. Kolla med GPU-Z hur snabbt grafikkortsfläktarna snurrar och använd eventuellt MSI Afterburner för att tvinga dem att snurra ännu snabbare. Höj även temp limiten till max

Absolut, men blir GPU:n redan 85C lär fläktarna redan snurra i nära nog 100%. Har aldrig sett något Nvidia grafikkort med lägre maxtemp för fläktkurvan än 83C.

Mest troligt är kylflänsen igensatt med damm, eller så är det något fel på fläkten.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

att höja templimiten till max är väl mer som ett plåster på ett brutet ben känns det som om fläktarna inte orkar kyla kortet tillräckligt, allt det gör är att fördröja problemet lite.

Dels antar vi just nu att fläktarna snurrar på 100%, men han har inte visat att det faktiskt är så, därför är MSI afterburner viktigt. Sedan verkar TS inte helt van med datorkomponenter, och då tycker jag det är bättre att höja templimiten än att börja byta pads och kylpasta. Självklart ska han först rengöra dammfilter och kylare först, därav jag skrev att det var ett tillägg

Skrivet av Pepsin:

Absolut, men blir GPU:n redan 85C lär fläktarna redan snurra i nära nog 100%. Har aldrig sett något Nvidia grafikkort med lägre maxtemp för fläktkurvan än 83C.

Mest troligt är kylflänsen igensatt med damm, eller så är det något fel på fläkten.

Ja förmodligen är fläktarna maxade, men vi vet inte detta än då TS inte har visat det eller sagt det. Det jag skrev var alltså ett tillägg till saker som redan har blivit föreslagna, t.ex. att rengöra dammfilter och kylare