Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Stör någon jakten kan man tillkalla polis, eftersom det räknas som ofredande eller egenmäktigt förfarande. Om den nu inte lyssnar på uppmaning.
Så även om jakträtt och allemansrätt inte är lagar så finns det andra lagar som hanterar dem.

Va? Utveckla gärna detta. Om du är menar medevet stör så kan det kanske stämma men annars är du nog ute och cyklar. Du lär ju inte få en svampplockare dömd uppmaning eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Veganer är väl så nära växtätare man kan komma? Äter inte produkter som kommer från djur, inklusive mjölk, ägg, kött, etc.

Jag håller absolut med om att det är ett aktivt val att undvika kött/djurprodukter

Jag tycker nog att det är konstigt att man aktivt måste ha döda djur på tallriken för att kalla det en måltid. Ibland äter jag bara bröd med hummus, eller potatis i olika former med t.ex spenat, helt vanliga saker som alla äter

Hur söt måste djuret vara för att en vegan ska bry sig? Hur många djur dör för att veganerna ska få sina grödor? Insekter bryr man sig inte om. Hyckleri, modell större.

Vad du äter är upp till dig. Försök inte pracka på andra vad de ska äta, vilket är vad du gör med dina insinuationer.

Ibland äter jag bara kött, för jag vet att så få djur som möjligt har dött för att jag ska bli mätt, som den jägare jag är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

250 Watt kan lyfta drygt 25 kg 1m/s - väger ekipagen 100 kg bör det kunna lyfta runt 0.25 m/s (@ 100% verkningsgrad)

Med andra ord på en 15 graderslutning i uppförsbacke med en 100kg ekipage bör man kunna klara 0.965 m/s (sträcka enligt hypotenusan och inte enligt cosinus-sträckan (kartsträckan)) vilket motsvarar en fart av 3.4 km/h

vid 12 grader 1.2 m/s och följdaktligen 4.3 km/h

6 grader ger 2.39 m/s och ger 8.6 km/h vilket är nära rask promenadtakt och med några minuter i den takten och den lutningen skulle de flesta som inte är ordentligt tränade att börja flåsa rätt mycket.

vid 500 Watt dubbla farten.

Ligger man mycket under det så är det annat än just effekt man också bör optimera - som ökad moment vid sänkt fart så att det alltid är 250 Watt givet mekanisk arbete även när det går långsammare i uppförslut och minska onödig friktion som rullfriktion med hjuldiameter och däck så mycket det går.

Småhjul som på en el-sparkstötting som skall klättra över varenda sten och gruskorn gör det knappast effektivare på en grusad väg...

(sedan att elsparkstöttingar ur min synvinkel är totalt livsfarliga redan som konstruktion är en annan sak)

---

Men jag håller med om en hårt satt max-fart och en betydligt generösare max effektnivå när det arbetar under den hastigheten just för att klara av lite tyngre last även i uppförslut med anständig fart.

Det är skillnad om man är en 45 kg tung (ung) person eller om man är på 120 kg tung mer välväxt person på en elscooter/elsparkstötting med 250 Watt maxeffekt...

Problemet är då snarare att om sparkstöttingen är utväxlad för att göra 20 km/h vid 250W så kanske den bara har moment för att klara 250W ned till 10km/h, sen är det maxmoment vid lägre hastigheter. I så fall är max lutning man klarar ca 5 grader, blir det mer så orkar den inte alls.

Då man i princip betalar för momentet på en elmotor så skulle man kunna ta en större och strypa ned den till 250W eller ha en växellåda med olika utväxlingar... Båda alternativen blir såklart dyrare.

Permalänk
Avstängd

Klockan är 02:41 och jag kan inte sova längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mauk:

Va? Utveckla gärna detta. Om du är menar medevet stör så kan det kanske stämma men annars är du nog ute och cyklar. Du lär ju inte få en svampplockare dömd uppmaning eller ej.

Vad ska utvecklas?
En svampplockare som efter uppmaning fortsätter störa jakten kan dömas om det skulle gå så långt ja.
Har den blivit uppmanad och inte avlägsnar sig så stör den ju medvetet jakten sen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Snusfri

När man hade svårt att somna och det bara blev ca 4h sömn och nu ska man till jobbet.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vad ska utvecklas?
En svampplockare som efter uppmaning fortsätter störa jakten kan dömas om det skulle gå så långt ja.
Har den blivit uppmanad och inte avlägsnar sig så stör den ju medvetet jakten sen.

Mja....

Ur Svenska jägareförbundets - Jägaren.
"Den svenska allemansrätten innebär att naturen är tillgänglig för alla och att vem som helst - under visst
mått av hänsynstagande och på särskilda villkor - har rätt att vistas där under alla årstider. Man har därför
inte, vare sig som markägare eller jakträttshavare, rätt att mota i väg någon från ett jaktområde eller att
exempelvis sätta upp skyltar om tillträdesförbud. Det faktum att jakten från samhällets synpunkt närmast
betraktas som en areell näring, i likhet med jord - och skogsbruk, och att jakträttshavaren har rätt att
tillgodogöra sig överskottet från viltstammarna innebär att jakten ändå kan sägas ha ett visst mått av
företräde gentemot vissa andra friluftsintressen. Detta innebär bland annat att ett organiserat friluftsliv
som genomförs på allemansrättens grund - exempelvis en orienteringstävling måste planeras och genomföras
så att det inte allvarligt inkräktar på markägarens tillgång på vilt och jaktutövningsrätt. Hur detta ska ske
finns det centralt fastställda råd och anvisningar för."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urken:

Hur söt måste djuret vara för att en vegan ska bry sig? Hur många djur dör för att veganerna ska få sina grödor? Insekter bryr man sig inte om. Hyckleri, modell större.

Vad du äter är upp till dig. Försök inte pracka på andra vad de ska äta, vilket är vad du gör med dina insinuationer.

Ibland äter jag bara kött, för jag vet att så få djur som möjligt har dött för att jag ska bli mätt, som den jägare jag är.

???

Jag har svårt att ens vara säker på @medbor s egna matpreferenser utifrån hens inlägg här i tråden, än mindre läsa in något moraliskt imperativ...

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mauk:

Ja, jägarna får inte "mota bort" någon utan får tillbaka polis om det krävs.
Man får inte heller spärra av området för allmänheten, men allmänheten får samtidigt inte gå in och störa.
Det ena motsäger inte det andra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urken:

Jag är varken vegan eller något åt det hållet och försöker inte övertyga någon, jag försöker höja nivån på diskussionen och prata om jämförbara ställningstaganden

Insekterna dör lika mycket för din mat som deras, så det hjälper inte heller som argument

Veganer äter alltså samma som dig i stort sett

Du får göra som du vill, jag ville bara visa att köttkrav inte är samma som köttförbud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ja, jägarna får inte "mota bort" någon utan får tillbaka polis om det krävs.
Man får inte heller spärra av området för allmänheten, men allmänheten får samtidigt inte gå in och störa.
Det ena motsäger inte det andra.

Ok, finns det några rättsfall tar upp detta? Alltså att en privatperson utan uppsåt att störa (inga aktivister, kommersiella bärplockare eller dylikt) tillfälligt har befunnit sig i skogen under jakt och sedan blivit dömd eller ens avhyst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mauk:

Ok, finns det några rättsfall tar upp detta? Alltså att en privatperson utan uppsåt att störa (inga aktivister, kommersiella bärplockare eller dylikt) tillfälligt har befunnit sig i skogen under jakt och sedan blivit dömd eller ens avhyst?

Tvivlar på det, rent generellt har väl bär och svampplockare vet på att inte vilja störa eller stanna kvar i ett område där där det skjuts.

Om du hoppar förbi vargarna och aktivisterna och tittar i sista stycket så nämns att polisen avvisat svampplockare.
https://www.jaktjournalen.se/storning-av-jakt-ar-ett-brott-so...

Gissar att det krävs att svamp/bärplockarna fortsätter vägra när polisen kommer för att det skulle gå upp i rätten.

Jakträtten är knuten till äganderätten så har väldigt svårt att se att det skulle kunna bli ett positivt utfall för svampplockaren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Tvivlar på det, rent generellt har väl bär och svampplockare vet på att inte vilja störa eller stanna kvar i ett område där där det skjuts.

Om du hoppar förbi vargarna och aktivisterna och tittar i sista stycket så nämns att polisen avvisat svampplockare.
https://www.jaktjournalen.se/storning-av-jakt-ar-ett-brott-so...

Gissar att det krävs att svamp/bärplockarna fortsätter vägra när polisen kommer för att det skulle gå upp i rätten.

Jakträtten är knuten till äganderätten så har väldigt svårt att se att det skulle kunna bli ett positivt utfall för svampplockaren.

Den kritiska frågan är väl vad som räknas som att störa. Jag kan tänka mig att om en svampplockare insisterar på att plocka precis i skottlinjen där du sitter på pass och väntar på det planerade drevet, och denne vägrar flytta sig på uppmaning, så kan det anses som att störa medvetet. Men jag har svårt att tro att det räcker (legalt) med att de vistas i området och att du som jägare anser att risken är för stor att de kommer att kunna störa något moment av jakten.

Artikeln du länkar nämner väl inte svampplockare utan bärplockare, samt "Trots det åkte det in bärplockare i området och störde jakten." - det är inte uppenbart att de störde bara genom att vara där. Nu gissar jag att det var kommersiella bärplockare, förmodligen gästarbetare, som kanske blivit pekade till ett ställe på en karta och inte har kunskaperna eller motivationen att justera sina planer baserat på omständigheter. Alltså precis förutsättningarna för att utan uppsåt ändå bli defacto störande, särskilt om de är en större grupp.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Den kritiska frågan är väl vad som räknas som att störa. Jag kan tänka mig att om en svampplockare insisterar på att plocka precis i skottlinjen där du sitter på pass och väntar på det planerade drevet, och denne vägrar flytta sig på uppmaning, så kan det anses som att störa medvetet. Men jag har svårt att tro att det räcker (legalt) med att de vistas i området och att du som jägare anser att risken är för stor att de kommer att kunna störa något moment av jakten.

Artikeln du länkar nämner väl inte svampplockare utan bärplockare, samt "Trots det åkte det in bärplockare i området och störde jakten." - det är inte uppenbart att de störde bara genom att vara där. Nu gissar jag att det var kommersiella bärplockare, förmodligen gästarbetare, som kanske blivit pekade till ett ställe på en karta och inte har kunskaperna eller motivationen att justera sina planer baserat på omständigheter. Alltså precis förutsättningarna för att utan uppsåt ändå bli defacto störande, särskilt om de är en större grupp.

Ja, exakt tolkning får nog vänta på att det blir ett rättsfall. Vilket det kanske aldrig blir, normalt funtat folk löser ju det här utan att det behöver gå så långt.
Svampplockare och bärplockare kan nog likställas i den här diskussionen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

UPS-dags... Alltid kul när man får UPS utan att veta om det. Skulle leverera idag 10:15-14:15 enligt spårningen. En halvtimme eller så efter denna period ändras det till "före dagens slut". Ingen leverans givetvis och strax före 18 ändrades det till att de hade försökt leverera. Jovisst, väldigt troligt. Det var nog snarare arbetsdagen som tog slut. Hela deras system är uppbyggt på att ljuga för mottagarna, men inbillar de sig faktiskt att någon tror på gojan?!

So it continues...

I fredags kväll stod det att de skulle försöka igen nästa arbetsdag. Tydligen tillämpar de någon annan typ av kalender för nu står det att leveransdatum kommer att meddelas så snart som möjligt och att det fortfarande behandlas för leverans. Mmm, keeej...

Frågan nu är om jag ska registrera ett konto, vilket kräver godkännande av ett 18-sidigt avtal som säkert till stora delar är ogiltigt gentemot konsument i Sverige, för att se om det går att hämta skiten eller få det till ombud. Erfarenheten från förra gången det gick direkt till ombud förskräcker dock, då det paketet direkt åkte tillbaka till avsändaren utan att jag hunnit hämta det. Enligt spårningen så låg det mindre än ett dygn, men var det verkligen befanns sig vet jag ju inte. Stilenligt så skyllde UPS ifrån sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

So it continues...

I fredags kväll stod det att de skulle försöka igen nästa arbetsdag. Tydligen tillämpar de någon annan typ av kalender för nu står det att leveransdatum kommer att meddelas så snart som möjligt och att det fortfarande behandlas för leverans. Mmm, keeej...

Frågan nu är om jag ska registrera ett konto, vilket kräver godkännande av ett 18-sidigt avtal som säkert till stora delar är ogiltigt gentemot konsument i Sverige, för att se om det går att hämta skiten eller få det till ombud. Erfarenheten från förra gången det gick direkt till ombud förskräcker dock, då det paketet direkt åkte tillbaka till avsändaren utan att jag hunnit hämta det. Enligt spårningen så låg det mindre än ett dygn, men var det verkligen befanns sig vet jag ju inte. Stilenligt så skyllde UPS ifrån sig.

Misstänker att dom planerar att ”missa” vissa leveranser, där dom enbart stannar inom en central sträcka. Vi bor i hus en mil från storstan, väntade på paket… var hemma osv.
Det slutade med att jag körde till mitt UPS-ombud, och mötte chauffören där. Jag konfronterade honom & undrade varför jag inte fick mitt paket jag betalat hemfrakt för… han svarade inte utan bara stirrade på mig & skyndade sig ut…
Konstigt nog hann dom skicka mail om att ”ingen var tillgänglig”, detta innan paketet landat hos ombudet… så ja UPS är totalt värdelöst för privatpersoner.

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ja, exakt tolkning får nog vänta på att det blir ett rättsfall. Vilket det kanske aldrig blir, normalt funtat folk löser ju det här utan att det behöver gå så långt.

Bodde en tid på en egendom som ingick i ett jaktlags jaktmarker och självbevarelsedriften sa mig att det var bäst att inte vistas där det pågick jakt. Man skulle ju kunna bli misstagen för något som jägarna tycker är värt att skjuta på (även om de jaktolyckor jag hört talas om mer handlar om vådaskott i samband med vapenvård och naturligtvis alla skrönor om kor och annat "vilt" som kommit i vägen för alltför skjutglada jägare).
En del människor har svårt att fatta att det är förenat med stora risker att befinna sig på plats där det skjuts. Minns en incident från militärtjänsten där det fanns folk på picknick mitt ute på ett för tillfället avlyst skjutfält. Som tur var fick vi syn på dem precis innan skjutningarna skulle börja men de vägrade flytta sig med hänvisning till allemansrätten (som inte gäller då skjutfältet är avlyst, då gäller absolut tillträdesförbud enligt skyddslagen). Som tur var började ett annat förband sina skjutningar på en annan del av skjutfältet och picknickens medlemmar insåg att det började bli farligt. Trots det så ville de bara högst motvilligt ge sig av, blev åtalade (i enlighet med skyddslagen) och bötfällda.

Summan av kardemumman är: Det är bäst att hålla sig borta då det skjuts!

En annan historia: Egendomen som jag inledningsvis nämnde låg i närheten av en by som hade två så kallade byfånar, d.v.s. två personer som inte hade det så välbeställt i hjärnkontoret, alla antog att det berodde på inavel. De var trevliga och lätta att umgås med men hade uppenbara intellektuella begränsningar. En av dem, som kallades för "SandOskar", var uttalat djurvän om än med vissa begränsningar det också, att slänga en råtta i en vägg så den dog eller dränka en kattunge var OK men inte att jaga hjortar och harar och annat vilt så ortens jaktlag hade problem under jakten eftersom SandOskar också var på jakt och hans villebråd var jägare Han kunde dyka upp när som helst och gav sig på jägarna med slag och sparkar så jaktlaget hade folk ute som bara hade till uppgift att hålla koll på SandOskar och via walkie-talkie se till att jägarna höll sig på avstånd från honom. Oftast gick det bra men då och då blev det kontroverser som i.o.f.s. alltid slutade med att SandOskar lugnade ner sig och alla var vänner igen. Trots att han uppenbarligen medvetet störde jakten gjordes aldrig någon polisanmälan eftersom man i byn insåg att SandOskar inte skulle förstå. Man levde helt enkelt med problemet. SandOskar blev förresten nästan hundra år så de fick dras med honom ganska länge.

Permalänk

Måste få gnälla på PostNord! Det finns säkert en separat tråd för PostNord men det här är gubbgnäll på företaget i fråga.

Hade beställt grejer från Ikea och betalat för hemleverans med PostNord. PostNord aviserar att de kommer mellan kl 11-16 så jag får hålla mig hemma från jobbet. Är på ett ärende och stressar hem för att vara hemma exakt kl 11:00. Ser då i min logg (PushOver) att någon ringt på dörren exakt 10:58:32. Det är naturligtvis PostNord som varit 1,5 minut för tidiga. Ringer då upp kundservice och berättar att jag minsann hålt mig på plats den aviserade tiden men personen som tar emot meddelandet säger att chauffören "tyvärr inte kan köra tillbaka". Jag säger att det är helt oacceptabelt och att jag inte rimligtvis kan stanna hemma en dag till från jobbet... "det är kostnader förknippade med det". Då slänger PostNords kundservice på luren. Bara så!

Fy s*tan för det företaget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

So it continues...

Humor! Det var inte ute för leverans, men de har ändå, enligt egen uppgift, försökt leverera. Konstigt nog har de vare sig ringt direkt på telefonen eller via den nya fräsiga portelefonen (kopplad till telefonen, så fungerar oavsett var man är) den här gången heller. Nu påstår de att det finns hos ombud och det är väl säkrast att göra en språngmarsch dit, även fast de säger att det ska finnas där i en vecka. Att tro på något de säger är förstås helt meningslöst, men det gäller väl att kolla om det finns där åtminstone. Man kan ju bli överraskad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

So it continues...

När jag senast hade med UPS att göra var det en liknande historia men jag höll mig hemma och ingen dök upp. Exakt då tidsintervallet de angivit tog slut fick jag ett SMS att varorna lämnats på deras närmaste "service point" (eller liknande). När jag frågade varför föraren inte ringt mig fick jag till svar att föraren inte behövde använda telefon. Så sedan dess med tanke på flera liknande erfarenheter så avbeställer jag om enda leveransmöjligheten är med UPS och skickar mail eller liknande och berättar att det är för att de anlitar UPS för leveransen. Det här var i aug 2019. Har inte haft med UPS att göra sedan dess.

Fel i interpunktionen
Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

När jag senast hade med UPS att göra var det en liknande historia men jag höll mig hemma och ingen dök upp. exakt då tidsintervallet de angivit tog slut fick jag ett SMS att varorna lämnats på deras närmaste "service point" (eller liknande). När jag frågade varför föraren inte ringt mig fick jag till svar att föraren inte behövde använda telefon. Så sedan dess med tanke på flera liknande erfarenheter så avbeställer jag om enda leveransmöjligheten är med UPS och skickar mail eller liknande och berättar att det är för att de anlitar UPS för leveransen. Det här var i aug 2019. Har inte haft med UPS att göra sedan dess.

Tur för dig att det inte var Postnord

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

När jag senast hade med UPS att göra var det en liknande historia men jag höll mig hemma och ingen dök upp. exakt då tidsintervallet de angivit tog slut fick jag ett SMS att varorna lämnats på deras närmaste "service point" (eller liknande). När jag frågade varför föraren inte ringt mig fick jag till svar att föraren inte behövde använda telefon. Så sedan dess med tanke på flera liknande erfarenheter så avbeställer jag om enda leveransmöjligheten är med UPS och skickar mail eller liknande och berättar att det är för att de anlitar UPS för leveransen. Det här var i aug 2019. Har inte haft med UPS att göra sedan dess.

Jag undviker det om jag kan, men här fick jag ju veta att det gått med UPS först efter att det hade gått iväg. Visst, jag kan låta det gå i retur, men vad tjänar jag på det mer än eventuellt ännu mer strul? Särskilt som varan inte fanns tillgänglig till vettigt pris på störande många ställen. Dock återstår att se hur hämtningsförsöket går...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag undviker det om jag kan, men här fick jag ju veta att det gått med UPS först efter att det hade gått iväg. Visst, jag kan låta det gå i retur, men vad tjänar jag på det mer än eventuellt ännu mer strul? Särskilt som varan inte fanns tillgänglig till vettigt pris på störande många ställen. Dock återstår att se hur hämtningsförsöket går...

Nu har jag inte menat att du ska låta grejerna gå i retur utan snarare att jag, om jag upptäcker att företaget bara anlitar UPS, avbokar innan varan gått iväg och helst innan jag betalat. Sen förklarar jag varför köpet avbrutits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Tur för dig att det inte var Postnord

Jag har faktiskt aldrig haft strul med PostMord sen någon gång på 70-talet och då misstänker jag att avsändaren aldrig skickade paketet och att jag fick PostMord (på den tiden Posten) att förgäves försöka hitta mitt paket. Det var värdefulla grejer och jag fick kompensation men har senare, mycket senare, fått anledning att tro att det inte var Postens fel. Beklagar alla som har problem med PostMord men jag har inte haft det. Tvärtom har jag alltid fått en signal om att "Nu är ditt paket från Inet.se levererat vid din dörr, eller i en påse utanpå din postlåda. Mvh PostNord" (dock inte alltid från Inet) alternativt "Nu kan du hämta ditt paket, <paket-id>, från <företag> på <utlämningsställe med adress>. Leg eller BankID kod via PostNord App krävs. Bud visar bådas leg eller BankID kod. För leveransalternativ: <bla bla bla>. Mvh PostNord"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det jag menade är att det nog är skillnad på enstaka svampplockare och en grupp kommersiella bärplockare i dess potential att vara i vägen. Men som du säger löses ju de flesta problem med sunt förnuft. Folk som hittar sig ut i skogen är i regel vettigt folk, enligt min fördom

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Det jag menade är att det nog är skillnad på enstaka svampplockare och en grupp kommersiella bärplockare i dess potential att vara i vägen. Men som du säger löses ju de flesta problem med sunt förnuft. Folk som hittar sig ut i skogen är i regel vettigt folk, enligt min fördom

Håller med! Statistiskt osannolikt för naturälskare att vara felkalibrerade. Alla jag mött är fina <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

Misstänker att dom planerar att ”missa” vissa leveranser, där dom enbart stannar inom en central sträcka. Vi bor i hus en mil från storstan, väntade på paket… var hemma osv.
Det slutade med att jag körde till mitt UPS-ombud, och mötte chauffören där. Jag konfronterade honom & undrade varför jag inte fick mitt paket jag betalat hemfrakt för… han svarade inte utan bara stirrade på mig & skyndade sig ut…
Konstigt nog hann dom skicka mail om att ”ingen var tillgänglig”, detta innan paketet landat hos ombudet… så ja UPS är totalt värdelöst för privatpersoner.

UPS är det absolut värsta som finns. Den värsta historien jag hör är om Rob Dahm, och hans motordelar som UPS "tappade bort" och som sedan dök upp på Ebay, i den situationen så hade det för min del nog blivit minst fängelsestraff i efterhand.

Har inte heller en enda positiv personlig uppevelse med dom, förutom allt skit som finns på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Precis så och naturvårdsverket tolkar det på samma sätt så de som rör sig i skog och mark (utan uppsåt att störa) verkar ha rätten på sin sida. Naturvårdsverket
"Allemansrätten gäller även när jakt eller fiske pågår och aktiviteter som bär- och svampplockning kan alltså utövas så länge det sker utan nämnvärd störning av jakten eller fisket."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mauk:

Precis så och naturvårdsverket tolkar det på samma sätt så de som rör sig i skog och mark (utan uppsåt att störa) verkar ha rätten på sin sida. Naturvårdsverket
"Allemansrätten gäller även när jakt eller fiske pågår och aktiviteter som bär- och svampplockning kan alltså utövas så länge det sker utan nämnvärd störning av jakten eller fisket."

De står ju klart och tydligt i sista meningen du citerar att de inte får störa. Det står inget om uppsåt eller inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

UPS är det absolut värsta som finns. Den värsta historien jag hör är om Rob Dahm, och hans motordelar som UPS "tappade bort" och som sedan dök upp på Ebay, i den situationen så hade det för min del nog blivit minst fängelsestraff i efterhand.

Har inte heller en enda positiv personlig uppevelse med dom, förutom allt skit som finns på nätet.

jepp...
Snackade med en chaufför (nästan säker på UPS) på krogen för några år sen... firman tillhandahöll inte mobiltelefoner, det "behövs inte" för chaufförerna ?!?
Han berättade att somliga använde sin privata mobil för sms:a när man kommer, men inte alla.. kan man ju förstå, att lämna ut sitt nummer till en massa främlingar hade inte jag heller gjort.

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti