H&Ms IT-avdelning säger upp folk baserat på tester

Permalänk
Medlem

H&Ms IT-avdelning säger upp folk baserat på tester

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/1500-h-och-m-anstallda-sag...

1500 personer på H&Ms IT-avdelning (halva personalstyrkan) ska sägas upp och vilka som får stanna avgörs med kompetenstest enligt artikeln i länken. Jag trodde stora företag i Sverige var tvungna att göra uppsägningar enligt regeln "först in - sist ut". Och det där med "kompetenstest" i rubriken verkar inte ens stämma då de även nämner "personlighetstest" i artikeln, vilket i mina öron låter väldigt godtyckligt.

Hur kommer det sig att H&M får göra så här? Kommer fler företag följa efter?

Permalänk
Medlem

LAS går att förhandla om med facket. Där av ofta uppsägningar medför mer fördelar än vad lagen kräver.

Permalänk
Medlem

Vi hade precis en stor omorganisation på mitt jobb där 200 tjänster ska bort. 1700 personer fick veta att vi alla måste söka om våra jobb. I samband med att vi sökte om fick göra både personlighetstest och kompetenstest. Fick veta idag att jag har jobbet kvar iaf men jag vet flera kollegor som inte kommer vara kvar trots flera årtionden i företaget... Antar att dom kom runt det där med först in sist ut genom att bara säga upp alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

LAS går att förhandla om med facket. Där av ofta uppsägningar medför mer fördelar än vad lagen kräver.

Yep, jag fick ett års lön när de ville bli av med mig(och några hundra andra).
Var så sjukt trött på det jobbet så det kändes bra att få betalt för att sluta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Yep, jag fick ett års lön när de ville bli av med mig(och några hundra andra).
Var så sjukt trött på det jobbet så det kändes bra att få betalt för att sluta.

Jag var sugen på att hoppa på det tåget också, vi kunde få 6 månader bara genom att inte söka nytt alls. 12 månader blir först vid övertalighet.

Permalänk
Medlem

Dom bör förstås göra testerna hos ledningen och samtliga chefsnivåer. Det är där kruxet och problematiken ligger i grund och botten. Självfallet sprider sig dumheterna ned till golvet om toppen är skräp rakt igenom.

Dom gör väl ändå delvis rätt då det finns många på det bygget som tyvärr inte håller måttet.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Ok, så om alla fackförbund på arbetsplatsen och arbetsgivaren är överens, då kan arbetsgivaren göra vad den vill, även för de som inte är med i facket? Samtidigt har de antagligen förhandlat fram t ex en årslön för de uppsagda då istället för t ex tre månaders uppsägningstid eller vad nu LAS har som krav?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Ok, så om alla fackförbund på arbetsplatsen och arbetsgivaren är överens, då kan arbetsgivaren göra vad den vill, även för de som inte är med i facket? Samtidigt har de antagligen förhandlat fram t ex en årslön för de uppsagda då istället för t ex tre månaders uppsägningstid eller vad nu LAS har som krav?

"typ" det finns lite gränser och du är fri att skapa ett nytt fackförbund och förhandla om du önskar.

Edit: Mycket arbetsrätt är reglerat i avtal från facken och inte lagen, kan vara bra att känna till. Tex så gäller kollektivavtal alla, även icke fackligt anslutna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

"typ" det finns lite gränser och du är fri att skapa ett nytt fackförbund och förhandla om du önskar.

Spelar det roll om någon inte är med i något fack eller inte? Eller är det "företagstäckande" och gäller alla, med i fack eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Ok, så om alla fackförbund på arbetsplatsen och arbetsgivaren är överens, då kan arbetsgivaren göra vad den vill, även för de som inte är med i facket? Samtidigt har de antagligen förhandlat fram t ex en årslön för de uppsagda då istället för t ex tre månaders uppsägningstid eller vad nu LAS har som krav?

Ja det stämmer. Facket och företaget förhandlar fram ett paket för att kunna kringgå LAS som gäller alla berörda.
Suttit i styrelsen i lokalt fackförbund vid stora uppsägningar (som slutade med att jag också blev uppsagd). Ofta är de här paketen väldigt förmånliga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

1500 personer på H&Ms IT-avdelning (halva personalstyrkan) ska sägas upp och vilka som får stanna avgörs med kompetenstest enligt artikeln i länken. Jag trodde stora företag i Sverige var tvungna att göra uppsägningar enligt regeln "först in - sist ut".

Företag har blivit experter på att gå runt "först in - sist ut" i Sverige, det ser snyggt ut på pappret men existerar knappt längre i praktiken. Facklig trygghet har blivit lite av en illusion, en pappersprodukt (som man dessutom betalar dyrt för, jag kommer aldrig någonsin gå med i ett fack i Sverige, totalt meningslöst). Det finns många olika knep de kan använda och oftast fungerar väl indirekta "mutor" (relativt generösa avgångsvederlag), det är otroligt vanligt. De kan tex hävda exakt vilken typ av kompetens de behöver och sedan ryker alla andra. Chefer kan oftast bestämma vilka personer de vill ha kvar helt enkelt. Med mutor menar jag att de kan erbjuda ganska generösa avgångsvederlag till de personerna som kickas och därigenom komma överens med facket, sedan är det klart. Visst kan man överklaga, snacka med advokat etc. och hålla på men oftast är det enbart ett enstaka fåtal som gör det.

Sedan är det ju inte riktigt så enkelt att man har ett stort mäktigt fack bakom sig. Oftast är man extremt beroende av den lokala fackrepresentationen på arbetsplatsen och självklart varierar "kvalitén" på dessa lokala fackombud något helt enormt...

Permalänk
Medlem

Kompetenstest och uppsägning istället för vidareutbildning av personalen smidigt ...

Skrivet av makatech:

Oftast är man extremt totalt beroende av den lokala fackrepresentationen på arbetsplatsen och självklart varierar "kvalitén" på dessa lokala fackombud något enormt.

Ett stort problem är att anställda(yngre oftast de under 40år) och fackligt anslutna inte engagera sig i sin klubb. Orsak(?) De har aldrig upplevt en lågkonjunktur och jobbar man med IT så är man säker ...

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Kompetenstest och uppsägning istället för vidareutbildning av personalen smidigt ...

De behöver/vill ju avskeda folk, varför ska de då vidareutbilda dem? Förstår inte riktigt hur du menar nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

De behöver/vill ju avskeda folk, varför ska de då vidareutbilda dem? Förstår inte riktigt hur du menar nu.

Urvalet att de som får sparken är baserat på kompetensen som företaget behöver, varför har inte alla fått möjligheten att att få samma kompetens och då gå via "sist in först ut " ? Det är ett smidigt sätt från företaget att få ner kostnaden, äldre har generellt mer lön och äldre kunskap. nu behövs det ny kunskap som yngre har vilka generellt har mindre i lön ...

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Urvalet att de som får sparken är baserat på kompetensen som företaget behöver, varför har inte alla fått möjligheten att att få samma kompetens och då gå via "sist in först ut " ?

Som jag skrev, företagen i Sverige har blivit experter på att gå runt "sist in först ut" och behålla den personal de vill behålla, de har diverse knep och lockar oftast med relativt generösa avgångsvederlag för att deala med facket och lugna ner de kickade. De köper indirekt ut folk helt enkelt och denna kalkyl har de med från början, de har full koll på vad kalaset kommer kosta att kicka folk. Oavsett om du är med i facket eller ej så brukar man erbjudas exakt samma deal.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trudelutt:

Ok, så om alla fackförbund på arbetsplatsen och arbetsgivaren är överens, då kan arbetsgivaren göra vad den vill, även för de som inte är med i facket? Samtidigt har de antagligen förhandlat fram t ex en årslön för de uppsagda då istället för t ex tre månaders uppsägningstid eller vad nu LAS har som krav?

Jo men facket är ju ändå de anställdas representant. Vilka personer de anställda väljer som representanter kan förstås påverka väldigt mycket, men generellt försöker ju facket att stå upp för de anställdas rättigheter. Om de går med på en sådan deal så brukar det vara för att alternativet var värre.

Sen ser man ju till sina medlemmar först, men inte bara. Löneförhandlingar och liknande gör de ju för alla, inklusive förhandlingar om varsel och så, så dealarna de kommer fram till gäller i allmänhet alla.

Många verkar dock tro att facket har mycket mer makt än vad de har. Vill ett företag varsla hälften av de anställda kan inte facket göra så mycket mer än att se till att de följer de formella reglerna, meddelar på rätt sätt i rätt tid och så. Sen kan de förstås ha synpunkter på vilka som varslas, men de kan ju inte ändra något om det inte rör sig om diskriminering eller om de går utanför turordningen mer än vad som är tillåtet, vilket nu är rätt mycket. Och står företaget på sig i sina regelbrott så kan de inte göra mer än att stämma dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Som jag skrev, företagen i Sverige har blivit experter på att gå runt "sist in först ut" och behålla den personal de vill behålla, de har diverse knep och lockar oftast med relativt generösa avgångsvederlag för att deala med facket och lugna ner de kickade.

ja, jag säger inte emot ... :

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Spelar det roll om någon inte är med i något fack eller inte? Eller är det "företagstäckande" och gäller alla, med i fack eller inte?

Nej, du anses ha möjlighet att gå med i ett fack eller skapa ett nytt om du vill vara representerad. Så detta gäller alla på det legala företaget.

Permalänk
Medlem

Sedan brukar ett antal personer ryka med erbjudanden om tidig pension (beroende på ålder så klart...), det är också otroligt vanligt under förutsättning att inte företaget är helt sänkt (dvs att de har pengar kvar i kistan). Kanske inte riktigt lika vanligt på IT avdelningar dock eftersom medelåldern ofta är lite lägre.

Permalänk
Medlem

Hoppas de som kom på detta testar sig själva också.

Permalänk
Medlem

Kompetenstest... Det låter som att de vill bli av med en del scrum masters och liknande positioner som inte skriver kod

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Ett stort problem är att anställda(yngre oftast de under 40år) och fackligt anslutna inte engagera sig i sin klubb. Orsak(?) De har aldrig upplevt en lågkonjunktur och jobbar man med IT så är man säker ...

Jag förstår inte vilket "problem" du syftar på? Personal brukar oftast erbjudas exakt samma deal oavsett om de nu är med i facket eller ej, tex erbjudanden om avgångsvederlag, ex antal månadslöner beroende på anställningstid oftast men varianter finns.

Facket i Sverige är numera mest en fin pappersprodukt och som jag skrivit några ggr nu är företagen i Sverige experter på att gå runt "först in - sist ut". Det har blivit kotym i Sverige att företagen istället erbjuder avgångsvederlag och kommer överens med det lokala facket den vägen, fixat & klart. Ibland undrar jag om inte facken i tex USA numera blivit starkare än våra fack (så illa har det faktiskt blivit).

Självklart generaliserar jag lite nu men det hoppas jag ni förstår.

Permalänk
Medlem

"personlighetstester" borde förbjudas. Helt ovetenskapligt trams utan noll värde.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

"typ" det finns lite gränser och du är fri att skapa ett nytt fackförbund och förhandla om du önskar.

Men om man skapar sitt eget fackförbund får man i princip möjlighet att lägga ett veto, eller kan de köra över ett av fackförbunden vid förhandlingarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Men om man skapar sitt eget fackförbund får man i princip möjlighet att lägga ett veto, eller kan de köra över ett av fackförbunden vid förhandlingarna?

Även om du skapar ett eget fackförbund så har du ingen förhandlingsrätt om det redan finns ett avtal med ett fack.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Men om man skapar sitt eget fackförbund får man i princip möjlighet att lägga ett veto, eller kan de köra över ett av fackförbunden vid förhandlingarna?

Veto mot vad? MBL tillåter facken att ha en åsikt men det är alltid företaget som beslutar, oavsett vad någon annan anser, äganderätten…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Veto mot vad? MBL tillåter facken att ha en åsikt men det är alltid företaget som beslutar, oavsett vad någon annan anser, äganderätten…

Fast alternativet att vare sig följa lagens grundregler eller något som förhandlats med fack går ju inte inte i fallet med uppsägningar. Då lär det bli AD nästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Veto mot vad? MBL tillåter facken att ha en åsikt men det är alltid företaget som beslutar, oavsett vad någon annan anser, äganderätten…

Veto mot det tråden handlar om såklart, dvs att gå runt LAS ("först in - sist ut").

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Men om man skapar sitt eget fackförbund får man i princip möjlighet att lägga ett veto, eller kan de köra över ett av fackförbunden vid förhandlingarna?

Ofta står reglerna för att kringgå LAS i kollektivavtalet. Så man skulle nog helt enkelt vart med att förhandlat kollektivavtalet innan uppsägningarna var på g. Men helt ärligt vet jag inte i praktiken, aldrig hört talas om det iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeKeM:

Antar att dom kom runt det där med först in sist ut genom att bara säga upp alla.

Nej, men kan inte komma runt det på det sättet. Om man säger upp folk p.g.a arbetsbrist har man ett krav på att återanställa de uppsagda enligt turordning om man anställer igen inom ett år. De som fick sparken på det här sättet har man löst på något sätt, genom avgångsvederlag eller förtidspension eller genom att man förhandlat med facket.

Visa signatur

5900X | 6700XT