Vad gör du för att motverka musarm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

Lämna musen ifred.

Tänkte samma sak, jag har en joystick 🕹️ istället, mycket mer glädje av den!

Man kan byta tillbehör om man fick med fel från början

Permalänk
Medlem

Mig har det gått så långt för att jag kan inte hålla i en telefon för länge eller sitta med en vanlig mus mer än i några minuter innan smärtan kommer.
Detta trotts att jag nästan inte rört en vanlig mus på över 1år.
Nu skall de operera min hand för att se om de hjälper.
Jag är dock ganska tveksam då läkarna inte riktigt vet vart smärtan kommer ifrån ännu.

Permalänk
Medlem

Jag kör med uppfällda ben på tangentbordet och har alltid händerna på skrivbordet även om jag läser något.
Tillbringar 6-12 timmar vid datorn dagligen sedan 2007. Inga problem än. Dock listade jag tidigt ut att det är bra att ha underarmarna vilande på skrivbordet. Det finns likheter med hur man ska hålla händerna när man spelar piano också, så det kanske har hjälpt.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Använder båda händerna, byter sida när det börjar kännas ansträngt någonstans.
Är starkt högerhänt men första PC:n (1988) hade kort muskabel som pga arbetsplatsens utformning bara räckte till vänster hand. Blev en vana och jag kör fortfarande helst vänstermus men högern funkar lika bra. Mycket praktisk, har arbetat med mus i många år men aldrig haft problem med armar, axlar eller någon annan kroppsdel.

Visa signatur

Ignorante

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Aldrig märkt av något fast jag suttit vid en dator i princip hela mitt liv. Kan det vara pga jag kör fingertoppsgreppet? Jag rör aldrig armen, bara fingrarna.

Skrivet av Hellspawned:

Aldrig haft musarm i 30 år. Mitt tips är att ha hela underarmen vilandes på skrivbordet.

Samma sak för mig, jag har använt mus 30+ år utan besvär, använder också fingertoppsgrepp med handloven och hela underarmen vilandes på skrivbordet som är ganska djupt (sitter 75 cm från skärmen). Det finns säkert fler faktorer som spelar in. För att reda ut det behövs nog en större studie.

Permalänk

Hade ofta ont i handleden i mina yngre dagar, på den tiden där man slutade skolan rätt tidigt och kunde nöta World of Warcraft i sisådär en 8 timmar i streck. Efter ett tag så köpte jag en ny (lättare) mus och vips så försvann alla mina problem!

Så mitt bästa tips är att köpa en så lätt mus som möjligt och att inte vinkla tangentbordet upp med de inbyggda benen som finns på alla tangentbord, utan att köra det så platt som möjligt!

Visa signatur

MSI MAG X570S Tomahawk MAX WIFI - AMD Ryzen 7 5800X3D - HyperX Fury Black 64GB 3200Mhz CL16
PowerColor Radeon RX 6900 XT 16 GB Red Devil - WD Black SN850 1TB Gen 4
Phanteks Enthoo Evolv X (Galaxy silver) - Phanteks Revolt X 1200W - LG 34GN850-B

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av medbor:

Tänkte samma sak, jag har en joystick 🕹️ istället, mycket mer glädje av den!

Man kan byta tillbehör om man fick med fel från början

Ändå ingen dum idé. Vore ju i alla fall roligare att styra musen med joystick före sån där ergonomisk kulmus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Fast det stämmer inte.

Under perioden jag hade problem med musarm styrketränade jag väldigt mycket mer än jag gör idag; det hjälpte inte. Alla är vi olika och behöver hitta de arbetssätt som fungerar för oss.

Exakt, alla är olika... så för mig stämmer det.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av noodeem:

Mousetrapper gör underverk! Sedan bytet till en sådan har jag inte haft några problem.

För mig gör den underverk i att driva mig till vansinne.
Ingen precision alls ett endaste dugg och arbetet tar minst fyra gånger så lång tid med fingrarna i vansinniga ställningar och vinklar.
Tacka vet jag IBMs styrpinne på de bärbara. Det var fina saker.

Permalänk
Medlem

Köpte en sån här för 15 år sedan när jag började få problem, har inte haft ont sedan dess.

Permalänk
Medlem

Tar en treo medans katten leker med musen

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det bästa en person kan göra för att undvika musarm är att styrketräna.

Jag har tränat hela mitt liv och aldrig haft några besvär

Mvh

Hur vet du att det inte beror på något annat du också gjort hela livet som t.ex. andats?

Permalänk
Medlem

Byggde mitt egna skrivbord för typ 20 år sedan med utgångspunkt att slippa musarm. Tangentbordshylla med stöd för hela underarmen (som även har skenor så jag kan skjuta in hela kalaset under skrivbordets toppskiva). Jag inbillar mig det hjälpt mig att slippa musarm. Jag aimar bättre om jag samtidigt har stöd för hela underarmen. Bild på skapelsen (gammal bild):

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk

Aningen sämre precision än en "vanlig" i claw/fingergrepp men mycket bekvämare till 8 timmars kontorsjobb. Och, den är VÄLDIGT tyst i klicket. Kör en G602 hemma så det blir lite variation.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6489265

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Hur vet du att det inte beror på något annat du också gjort hela livet som t.ex. andats?

För att andningen inte påverkar musklerna i underarmen nämnvärt, medans tung styrketräning gör det

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Discokungen

Jag har sett till att få problem med tennisarmbåge på jobbet istället, har gjort susen för att hålla musarmen borta!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

För att andningen inte påverkar musklerna i underarmen nämnvärt, medans tung styrketräning gör det

Mvh

Inte? Testa att inte andas i en halvtimme och se hur det går med dina muskler

Permalänk
Medlem

Bytte till en mousetrapper, blev av med värken på en månad. Gjorde repetitivt arbete på datorn, samma moment i olika program.

Dyrt men rätt bra alternativ, finns säkert möss / pekdon som gör jobbet med.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det enda jag aktivt försöker göra är att alltid ha bra stöd för armbågen. Sedan 15 år tillbaka iaf.
Stolar med bra inställt armstöd i förhållande till bordet och sikta på 90 grader med armen. Give or take...

Har än så länge aldrig fått problem. Men det kanske handlar mer om tur/gener än att det är den viktigaste faktorn. I dont know.

This!
När jag sitter så har jag hela underarmen vilande på bordet, eller bord+armstöd i samma höjd.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Byter hand frekvent, gjort så ända från början på 80-talet. Som ambidext så var det aldrig något problem, flyter lika bra med båda händer. Aldrig haft musarm.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag bytte datormus, jag använder primärt bara en MX master vid vanligt surfande och en Razer mus vid spel. Det hjälpte mig enormt mycket.

Permalänk
Medlem

Det som talas lite om i tråden är det som jag tycker är effektivast, kör med hög känslighet. Man får då väldigt små rörelser och slipper lyfta musen.
Några personer jag studerat som har problem med musarm lyfter musen ofta och har stora musörelser.
Sedan MÅSTE man stödja armen på bordet.

Permalänk
Medlem

Spela mera, efter cirka 30 år med mus så har man blivit immun mot musarm, fick det oftast förr i ungdomen, men nu får jag det aldrig. Armbågen på armstöden på stolen och handleden vilandes på musmattan (bord och armstöd i samma höjd). Ha så hög sens du klarar av och tycker är behagligt. Inte superlåg sens så man måste dra musen 3 meter som många har i CS.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Rätt sittposition med bra armstöd och mus som passar handen bra är det viktigaste. Undviker personligen clawgrip då jag får carpaltunnel känning i handen av den.
Sen om det börjar kännas pga för mycket spelande så anpassade stretch och styrkeövningsr av underarmen mot musarm gör verkligen susen.

Permalänk
Medlem

Tror att vettigt djup på skrivbordet är viktigt. Har du djup på skrivbordet så behöver man inte armstöd på stolen. Har personligen aldrig förstått de som nöjer sig att sitta med en laptop eller har ett skrivbord under 70-80 cm djup.

Däremot har man varit lat på nuvarande skrivbord hemma, hade nog blivit mer ergonomiskt att göra en "urgröpning" för var man sitter. Då stöden man behöver är huvudsakligen på sidan.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk

Började jobba i simulink/targetlink direkt efter studierna och fick musarm efter några månader och gick över till trackball på inrådan av en kollega och har aldrig tittat tillbaks. Kört trackball i 10 år nu och inte känt av några besvär. Kör dock vanlig mus för gaming.

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är att spara handleden till gaming och annat som kräver precision. Övrig aktivitet använder jag en trackball, denna kombo löste mina problem ganska snabbt för många år sen.

Permalänk
Medlem

Ni är veka hela bunten.
Sitta och "jobba" framför dator med en mus
Time to build some muscles eller skaffa ett "riktigt jobb"

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Musmatta med inbyggd handledstöd (gel), funkat i typ 25 år utan besvär.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Styrketräna regelbundet. Genom att använda muskeln i full rörelselängd så håller du inflammation borta.