Vill skapa C program på Windows 95 - Vilken kompilator och IDE ska jag använda?

Permalänk

Vill skapa C program på Windows 95 - Vilken kompilator och IDE ska jag använda?

Jag tänker bygga C program på Windows 95. Jag har portat om ALL mina C-projekt, till ANSI C kod.
Jag har tittat på en IDE som heter Bloodshed Dev C++ 4.01 och den stöds på Windows 95.

Men vad för fler IDE verktyg finns för Windows 95 och vilken kompilator ska jag använda?

- MinGW
- Watcom C
- MSVC
- Digital Mars C
- Borland Turbo C
- Pacific C
- DJGPP
- Open Watcom C

Permalänk
Medlem

https://glizda.wordpress.com/2021/05/19/compiling-programs-fo...

Jag har inte testat själv men verkar som att den där bloggaren testat rätt många alternativ.

Kan code::blocks fungera?
http://forums.codeblocks.org/index.php/topic,7849.msg59528.ht...

Permalänk
Medlem

Visual Studio 2005 använder jag. Vitt jag vet sista versionen som gör 9x kompatibla binärer.
Fungerar fint till Quake 1,2 och 3 motorn.

Kan inte programera mycket men portat mina enkla OpenGL demos till WIndows 9x och jag brukar moda Quake 2 och 3 motorn lite i bland och då används Visual Studio 2005.

Alternativt kör jag 6.0 för riktigt gamla system Som Digital Alpha då stödet släpptes runt Windows 2000 beta/RC.

Permalänk

Min dator är en Compaq Armada 4150T

RAM: 32 Mb + 16 Mb
Hårddisk: 2024 Mb
Processor: Pentium MMX 150 MHz

1 GB kvar ledigt. Måste frigöra lite skit.

Permalänk

Dev C++ satt jag med när jag var typ 15, helvete vad nostalgisk man blev av den här tråden

Fick vår skola att byta från Borland tilll Dev C++ med MinGW, de tyckte den senare var mycket bättre iaf.

Permalänk

Dev C++ har ju uppdaterats till version 5 nu.

Jag har precis för 10 sekunder sedan installerat detta på Windows 98 First Edition.

Nu måste jag ha GCC som passar för Windows 98. Någon som vet senaste versionen?

Permalänk

Tydligen är GCC redan med Dev C++ och det fungerar utmärkt att kompilera Dock bara en fil.
Har jag andra C-filer så kan inte GCC hitta dom. Vet ej varför. Det står att filnamn är felstavat eller kunde ej hittas när gcc.exe körs.

Permalänk
Medlem

Visual Studio 2005

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Borland C++ var den populära IDEn från den tiden jag lärde mig koda C/C++ iaf på DOS/Win3.1.
Miljön vidareutvecklades en bra bit in på Windows 9x-eran också.