Håller inte helt med där, effektavgift (dvs hur mycket effekt man som mest behöver) och huvudsäkring kan visserligen påverka fasta kostnaden men det går att ladda långsamt och på tider där övrigt effektuttag är lågt och då komma undan lägre. Fortfarande så gäller ju dessutom att om du redan betalat högre effektavgift och huvudsäkring för att du laddar regelbundet så kommer ju inte en extra tripp på helgen att driva upp detta.
Kanske om den trippen gör att du måste ladda på högre effekt och då drar upp effektavgiften för att du rest långt fram till söndagskvällen och ska på en lång tjänsteresa dagen efter och därför måste ladda på högre effekt än vad du annars hade behövt, men då börjar det bli rätt svårt att räkna ut ett faktiskt kWh-pris. Det känns mer som en del av TCO-kalkylen, dvs så här mycket mer kostar det att överhuvudtaget äga och använda bilen, precis som försäkring och skatt.
Om du har en fast kostnad som baseras på hur många kWh du har förbrukat så är det per definition inte en fast kostnad.
Hur då håller inte med? Det är ju fakta att din elöverföringsavgift och energiskatt är rörliga, du kan ju såklart inte beräkna din kostnad för din elbilsladdning utan dessa.
Som jag skrev innan så är min fasta avgift såklart inte något att göra åt, jag har ett abb utan effektavgift. Ev. kan man sänka till en lägre huvudsäkring, det är någon hundring eller två i månaden.