Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Håller inte helt med där, effektavgift (dvs hur mycket effekt man som mest behöver) och huvudsäkring kan visserligen påverka fasta kostnaden men det går att ladda långsamt och på tider där övrigt effektuttag är lågt och då komma undan lägre. Fortfarande så gäller ju dessutom att om du redan betalat högre effektavgift och huvudsäkring för att du laddar regelbundet så kommer ju inte en extra tripp på helgen att driva upp detta.

Kanske om den trippen gör att du måste ladda på högre effekt och då drar upp effektavgiften för att du rest långt fram till söndagskvällen och ska på en lång tjänsteresa dagen efter och därför måste ladda på högre effekt än vad du annars hade behövt, men då börjar det bli rätt svårt att räkna ut ett faktiskt kWh-pris. Det känns mer som en del av TCO-kalkylen, dvs så här mycket mer kostar det att överhuvudtaget äga och använda bilen, precis som försäkring och skatt.

Om du har en fast kostnad som baseras på hur många kWh du har förbrukat så är det per definition inte en fast kostnad.

Hur då håller inte med? Det är ju fakta att din elöverföringsavgift och energiskatt är rörliga, du kan ju såklart inte beräkna din kostnad för din elbilsladdning utan dessa.

Som jag skrev innan så är min fasta avgift såklart inte något att göra åt, jag har ett abb utan effektavgift. Ev. kan man sänka till en lägre huvudsäkring, det är någon hundring eller två i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Hur då håller inte med? Det är ju fakta att din elöverföringsavgift och energiskatt är rörliga, du kan ju såklart inte beräkna din kostnad för din elbilsladdning utan dessa.

Som jag skrev innan så är min fasta avgift såklart inte något att göra åt, jag har ett abb utan effektavgift. Ev. kan man sänka till en lägre huvudsäkring, det är någon hundring eller två i månaden.

Energiskatten är fast du betalar fast pris per kW och överförings avgiften brukar med vara fast vad jag vet.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Hur då håller inte med? Det är ju fakta att din elöverföringsavgift och energiskatt är rörliga, du kan ju såklart inte beräkna din kostnad för din elbilsladdning utan dessa.

Som jag skrev innan så är min fasta avgift såklart inte något att göra åt, jag har ett abb utan effektavgift. Ev. kan man sänka till en lägre huvudsäkring, det är någon hundring eller två i månaden.

Ja de kostnaderna som styrs av kWh ska ju räknas med, det har väl ingen sagt emot. Men man kan inte säga "min räkning var 1500kr för 1500kwh alltså kostar varje kWh 1kr" om 500kr av de 1500 kronorna var en fast avgift som inte styrs av förbrukningen.

Kanske missförstod dig i ditt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Snart 1 år med min E-Niro och är riktigt nöjd. Men det är helt galet vad leasingkostnaderna har gått upp nu. Min bil har ökat med 800 kr mer i månaden och det är så jävla surt att det inte finns något tak på hur mycket de kan höja avgiften.

Är det någon här som har fast ränta på leasingavtalet och vart leasade ni då? Funderar på om jag ska börja se mig omkring när mitt nuvarande avtal går ut.

Gomore säljer leasing via leaseplan.
Hade en beställning därifrån men fick kalla fötter och avbokade innan upphämtning kostnadsfritt.
Var bra och trevlig support iallafall, men kan inte kommentera mycket annars.

Men de har fasta priser med allt inkluderat förutom däckhotell.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Skrivet av Bankai:

Snart 1 år med min E-Niro och är riktigt nöjd. Men det är helt galet vad leasingkostnaderna har gått upp nu. Min bil har ökat med 800 kr mer i månaden och det är så jävla surt att det inte finns något tak på hur mycket de kan höja avgiften.

Är det någon här som har fast ränta på leasingavtalet och vart leasade ni då? Funderar på om jag ska börja se mig omkring när mitt nuvarande avtal går ut.

Samma bil o tid här. Känner exakt samma.

Nu när räntan gått upp är det inte alls samma kalkyl längre. Surt att tänka på att man betalar av någon annans lån.

Personligen kommer jag att köpa en begagnad bil när leasingperioden är över. Nu börjar beg-marknaden att få ett utbud. Bättre att betala till sig själv.

Permalänk

En bekant köpte en beg Tesla och ska installera en Laddbox hemma hos sina föräldrar och ladda där då han enligt hans pappa kan ladda för 20 öre/kWh och det avtalet är bundet på livstid ? Finns verkligen sådana avtal, aldrig hört om det tidigare ?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

En bekant köpte en beg Tesla och ska installera en Laddbox hemma hos sina föräldrar och ladda där då han enligt hans pappa kan ladda för 20 öre/kWh och det avtalet är bundet på livstid ? Finns verkligen sådana avtal, aldrig hört om det tidigare ?

Nej. Det finns inga sådana avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Hur är det med laddning. Kan man ladda alla andra bilar även på teslas superchargers eller kan det bli ett problem de ggr man ska ta sig ner och runt i mellan/södra sverige?

De flesta SuC är öppna för alla elbilar, men det finns några få undantag som endast är för Teslor.

Du kan se på kartan här: https://www.tesla.com/sv_SE/findus?v=2&bounds=64.500159241866...

Kan uppstå köer på större helger och i semester/lov-tider. Normalt inga problem på vardagar eller "normala" helger.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

De flesta SuC är öppna för alla elbilar, men det finns några få undantag som endast är för Teslor.

Du kan se på kartan här: https://www.tesla.com/sv_SE/findus?v=2&bounds=64.500159241866...

https://i.imgur.com/ctxXYtS.png

Kan uppstå köer på större helger och i semester/lov-tider. Normalt inga problem på vardagar eller "normala" helger.

Tack!!

Also, rent praktiskt - hur fungerar det då köer uppstår? Lämnar det öppet för att nån kan sneaka sig emellan eller har de gjort nåt väldigt uppenbart system?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Tack!!

Also, rent praktiskt - hur fungerar det då köer uppstår? Lämnar det öppet för att nån kan sneaka sig emellan eller har de gjort nåt väldigt uppenbart system?

Det varierar. När det varit köer för mig så har det varit lite mer "kaos", men jag har sett foton på nätet där det varit mer ordnade köer. Orsaken till kaoset som jag varit med om är förutom mycket bilar, att vissa laddpunkter varit trasiga och/eller att vissa bilister tagit "fel" kablar till sin bil. Då har det angetts funnits lediga laddplatser i app/navigationen, men i verkligheten så har det varit knöligt då vissa då blockerat mer än en laddplats (detta på SuC som är öppna för alla elbilar, där alla inte lika enkelt kan laddas med Teslas lite dumt nog allt för korta kablar).

Eftersom jag förstod det som att du bor i Norge så är problemet mycket mindre där än här i Sverige, så tror jag det inte är en fullt lika stor faktor för att oroa dig för.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Dags att börja hålla tummarna på allvar nu
Pratade med min säljare idag om de restriktiva tillvalen jag har (elsäten och backkamera) eftersom jag hört på annat hålla att just elsäten kan dröja till slutet på kvartal 3 innan det kommer tillbaka för Q4:an.
Bestämde då att han skulle göra ett simulerat byte av utrustningen där elsäten plockades bort och backkamera byttes ut till 360 samt lägga till interiörbelysning, med glädje kunde man då konstatera att bilen fick en preliminär produktionsvecka 20
Så iom dom goda nyheterna la vi in ändringen skarpt och får hoppas på att det inte blir några ändringar, men oavsett så är det ett framsteg eftersom bilen inte hade någon vecka alls tidigare.

Elsäten klarar man sig utan trotts allt och det var väl mest ett villhöver tillval som jag gjorde, backkameran var väl mer eller mindre ett krav men 360 borde inte vara sämre och om jag förstod det rätt kan man aktivera det som vanlig backkamera om man inte är nöjd med 360 vyn.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Elsäten klarar man sig utan trotts allt och det var väl mest ett villhöver tillval som jag gjorde, backkameran var väl mer eller mindre ett krav men 360 borde inte vara sämre och om jag förstod det rätt kan man aktivera det som vanlig backkamera om man inte är nöjd med 360 vyn.

Så jäkla snålt av tyskarna att inte ha elsäten som standard 2023.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BattleGeek:

Så jäkla snålt av tyskarna att inte ha elsäten som standard 2023.

Kan ju tyckas, men samtidigt är det ju ytterligare en sak som kan gå sönder, manuella säten går mer sällan sönder.
I detta fallet hade det ju inte heller gjort någon skillnad eftersom elsäten har restriktiv tillgång, det är ju inte att det inte erbjuds alls.
Sen eftersom jag/vi inte justerar sätet mer än fram och tillbaka beroende på vem som kör och den inte har någon komfort urstigning med elsäten gör ju att jag inte kommer märka någon större skillnad.
Jag hade gärna behållit tillvalet, men inte på bekostnad av 6 månaders leveransskillnad.

Sen är det även olika på olika marknader, har för mig att Q4 har elsäten som standard i USA t.ex.

Permalänk
Medlem

Toyota låter norska köpare lämna tillbaka elbilen bZ4X

https://alltomelbil.se/toyota-later-norska-kopare-lamna-tillb...

Toyota har fått motta en hel del kritik kring elbilen bZ4X. Räckvidden har helt enkelt inte nått upp till det som utlovats. Nu skriver norska bilsajten Motor.no att beställare tillåtits avboka sina beställningar och också lämna tillbaka bilar i Norge.

Många norska köpare är helt enkelt missnöjda med räckvidden och förbrukningen. Problematiken uppmärksammandes först i samband med att norska Elbil24 genomförde ett räckviddstest i slutet på förra året.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Nya Volkswagen ID.3

https://alltomelbil.se/premiar-nya-volkswagen-id-3-ar-har-jag...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av vinylens:

Energiskatten är fast du betalar fast pris per kW kWh och överförings avgiften brukar med vara fast vad jag vet.

@Dunde syftar inte på en kostnad per kilowattimme, utan per månad, och menar ”rörlig” i betydelsen ”beror på förbrukningen” (där då ”fast” betyder ”är samma varje månad oavsett förbrukning”).

Vill också än en gång föreslå att inte använda ”kW” helt godtyckligt, utan att istället skriva det du menar – i detta fall ”kWh”. Särskilt i ett svar på ett inlägg som nämner effektavgift, för vilken kr/kW faktiskt är en rimlig enhet.

Bättre länk.
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

En bekant köpte en beg Tesla och ska installera en Laddbox hemma hos sina föräldrar och ladda där då han enligt hans pappa kan ladda för 20 öre/kWh och det avtalet är bundet på livstid ? Finns verkligen sådana avtal, aldrig hört om det tidigare ?

Skrivet av YungGoBo:

Nej. Det finns inga sådana avtal.

Det finns. Gissar att personen äger mark vid t.ex. ett vattenkraftverk eller dylikt och avtalet är bundet till själva fastigheten.

Permalänk

Så har vi offert från Solel, en anläggning som ska ge runt 6MWh/år, vilket är vår förbrukning (vi har fjärrvärme) förutom elbilen. För 32000 kr mer kan vi få ett 10kWh batteri. Det kanske är bra men känns också som en grej till man ska hålla reda på och som kan krångla, och vi behöver ju då gå över till timpris. Ni som har batteri och timpris, hur mycket pyssel är det att hålla på med detta och känner ni det är värt besväret?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av troglodyt:

Så har vi offert från Solel, en anläggning som ska ge runt 6MWh/år, vilket är vår förbrukning (vi har fjärrvärme) förutom elbilen. För 32000 kr mer kan vi få ett 10kWh batteri. Det kanske är bra men känns också som en grej till man ska hålla reda på och som kan krångla, och vi behöver ju då gå över till timpris. Ni som har batteri och timpris, hur mycket pyssel är det att hålla på med detta och känner ni det är värt besväret?

Timpris är ofta värt det även utan batteri om man har elbil. Solcellernas el säljs då ut på nätet under dagtid när elen är dyrare. Sen ställer man in elbilen/laddboxen att bara ladda på natten när det är billigast el. Du får då lägre kostnad, med samma förbrukad mängd som tidigare.

Batteri sätter du upp en gång med ett bra automatiskt system, sen ska det inte behöva göras mycket mer.

Däremot tror jag inte du får ekonomisk vinning i en batteriinstallation i dagsläget. Poängen skulle vara om du tycker det är värt det för den extra tryggheten att ha ström även då solen inte skiner om det skulle bli strömavbrott i staden du bor.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Den såg ju lite snyggare ut i alla fall. Synd att de fortfarande inte gjort något åt kapacitiva knappar på ratten och de dryga reglagen för klimatanläggningen. Sen kan man hoppas att operativsystemet i infotainmentsystemet inte är lika segt som i nuvarande. Det var verkligen hemskt segt när jag provkörde nuvarande modell för några veckor sen.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Timpris är ofta värt det även utan batteri om man har elbil. Solcellernas el säljs då ut på nätet under dagtid när elen är dyrare. Sen ställer man in elbilen/laddboxen att bara ladda på natten när det är billigast el. Du får då lägre kostnad, med samma förbrukad mängd som tidigare.

Batteri sätter du upp en gång med ett bra automatiskt system, sen ska det inte behöva göras mycket mer.

Däremot tror jag inte du får ekonomisk vinning i en batteriinstallation i dagsläget. Poängen skulle vara om du tycker det är värt det för den extra tryggheten att ha ström även då solen inte skiner om det skulle bli strömavbrott i staden du bor.

Blir det strömavbrott är man utan el även om man har batteri. Annars måste man ha så kallad ödrift, vilket är ganska dyrt att installera. Vi har nästan aldrig avbrott så det känns inte som en stor faktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av troglodyt:

Blir det strömavbrott är man utan el även om man har batteri. Annars måste man ha så kallad ödrift, vilket är ganska dyrt att installera. Vi har nästan aldrig avbrott så det känns inte som en stor faktor.

Så tanken med batteri är att använda när det är dyrt med el och solen inte räcker till och sen fylla på när det är billigt?
32000 och säg en livslängd på 10 år. Då ska du spara över 3200:- per år (gärna mer) för att det ska vara lönt. Går det att spara så mycket på timpris?
Sen slipper du väl iof att tänka på när du ska använda tvättmaskin osv så länge batteriet räcker?

Permalänk
Skrivet av troglodyt:

Blir det strömavbrott är man utan el även om man har batteri. Annars måste man ha så kallad ödrift, vilket är ganska dyrt att installera. Vi har nästan aldrig avbrott så det känns inte som en stor faktor.

Du har redan ett batteri i din bil med mycket större kapacitet. Det ger typiskt inte möjlighet att driva huset men du kan styra din förbrukning genom att ladda bilen när solen lyser mycket eller när det e billigt i nätet.

Så anta att du normalt inte laddar din bil mer än till 50% på vardagar (förutsatt att du inte kör mycket då). Elpriset blir väldigt bra plötsligt, då laddar du bilen till 90%. Om bilens batteri är på 60kWh, så är det 24kWh du kan ladda.

Så 10kWh känns lite futtigt kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Det finns. Gissar att personen äger mark vid t.ex. ett vattenkraftverk eller dylikt och avtalet är bundet till själva fastigheten.

Det finns väl till och med fastigheter med evig gratis el uppe i norr? Var det inte nåt med om man fick mark översvämmad för länge sedan av dammbyggen eller nåt sånt?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Den såg ju lite snyggare ut i alla fall. Synd att de fortfarande inte gjort något åt kapacitiva knappar på ratten och de dryga reglagen för klimatanläggningen. Sen kan man hoppas att operativsystemet i infotainmentsystemet inte är lika segt som i nuvarande. Det var verkligen hemskt segt när jag provkörde nuvarande modell för några veckor sen.

Jo, tycker den blivit bra mycket snyggare nu!

Det ryktades som du är inne på att de skulle få riktiga fysiska knappar och ny infotainmentmjukvara, men enligt vikingen Erik så verkar så inte ha skett (se nedan).

Dock så finns ju en möjlighet att fysiska knappar kommer i nästa face-lift. Programvaran kanske de kan uppdatera OTA med lite tur.

Men interiören verkar ju ha även den fått en fin uppdatering. Känns som de har lite mer av klassisk Golf-känsla enligt många som kikat på den. Några bra steg i rätt riktning iaf. Ser mindre leksaksaktig/plastig ut på utsidan tycker jag. Ser mer ut som en "normal" bil vilket jag tycker är positivt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Den såg ju lite snyggare ut i alla fall. Synd att de fortfarande inte gjort något åt kapacitiva knappar på ratten och de dryga reglagen för klimatanläggningen. Sen kan man hoppas att operativsystemet i infotainmentsystemet inte är lika segt som i nuvarande. Det var verkligen hemskt segt när jag provkörde nuvarande modell för några veckor sen.

Trist, då gick den bort direkt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av troglodyt:

Så har vi offert från Solel, en anläggning som ska ge runt 6MWh/år, vilket är vår förbrukning (vi har fjärrvärme) förutom elbilen. För 32000 kr mer kan vi få ett 10kWh batteri. Det kanske är bra men känns också som en grej till man ska hålla reda på och som kan krångla, och vi behöver ju då gå över till timpris. Ni som har batteri och timpris, hur mycket pyssel är det att hålla på med detta och känner ni det är värt besväret?

Kollar på https://www.checkwatt.se/batterilager och se vad de erbjuder för att låna ditt batteri. Känns som intjäningen kan vara relativt snabbt.

Permalänk
Medlem

Det bästa med den nya ID3:an är väl att den får en appstore?
Hoppas att de har snabbat upp infotainmentsystemet samtidigt.

Obs! Detta var bara nåt jag snappade upp. Har inga källor. Men man kan alltid hoppas.

Permalänk
Medlem

Körde en ID.Buzz en vecka och den hade 3.2 installerad. Upplevde inga större problem, navigeringen fungerar okej, allt rullar på. Tycker att det finns allt mindre att störa sig på där. Sen finns också trådlös Apple Carplay/Android Auto vilket är trevligt för media. Mjukvaran som jag upplevde den nu önskar jag att man upplevde den i ID.3 första gången, då tror jag kritiken hade varit mycket mindre. Nu kommer den nog alltid finnas där, hur bra dom än gör den. Folk glömmer inte första intrycket!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=Hl1zEzVUV7w

Tesla 2023 Investor Day, spännande!