Jag har en dator med NR200P chassi, en 12400F och ett 4080 som har funkat riktigt bra sett till kylprestanda även vid cinebench osv men nu har jag uppgraderat processorn från 12400F till 13600KF och nu hamnar tempen på ca 70-75 grader vid spel och 100 grader och rätt hård throttling vid full multicore användning. Kylaren är en Hyper 212 evo med push pull fläktar (2 st sickle flow).
Så vid normal användning throttlar den inte men den används ju å andra sida knappt vid spel (trots detta boostade nya prollen fpsen osannolikt mycket).
Chassiventilationen sköts av 2 st 12 cm fläktar i botten, och så utsuget i PSUn, men det tar luft framifrån dvs i princip får det frisk luft från bottenfläktarna via kanalen framtill. Sticker jag in handen i chassit känns luften framför processorfläkten någorlunda sval i alla fall så det är inte dö-varmt där inne, även om det säkert kan förbättras lite.
<Uppladdad bildlänk>
Nu till frågan. Vad bör jag satsa på för något? Räcker det med en fetare towerkylare tro? Svårt att hitta något som är under 16 cm bara, det är inte så gott om plats på höjden om man ska kunna stänga glassidan. Tänker mig att hyper 212 med sina 4 heatpipes och relativt små kylflänsar kanske blir överväldigad av de 253W som processorn försöker uppnå?
Nåväl, har ni några tankar, ideer, erfarenheter kring detta?
Eller bör jag helt glömma att klämma in dessa prestandagrejer i ett mikroskopiskt chassi och satsa på något som ger prylarna lite andrum?