NR200P + 4080 + 13700KF processorn går varm

Permalänk
Medlem

NR200P + 4080 + 13700KF processorn går varm

Jag har en dator med NR200P chassi, en 12400F och ett 4080 som har funkat riktigt bra sett till kylprestanda även vid cinebench osv men nu har jag uppgraderat processorn från 12400F till 13700KF och nu hamnar tempen på ca 70-75 grader vid spel och 100 grader och rätt hård throttling vid full multicore användning. Kylaren är en Hyper 212 evo med push pull fläktar (2 st sickle flow).

Så vid normal användning throttlar den inte men den används ju å andra sida knappt vid spel (trots detta boostade nya prollen fpsen osannolikt mycket).

Chassiventilationen sköts av 2 st 12 cm fläktar i botten, och så utsuget i PSUn, men det tar luft framifrån dvs i princip får det frisk luft från bottenfläktarna via kanalen framtill. Sticker jag in handen i chassit känns luften framför processorfläkten någorlunda sval i alla fall så det är inte dö-varmt där inne, även om det säkert kan förbättras lite.

Nu till frågan. Vad bör jag satsa på för något? Räcker det med en fetare towerkylare tro? Svårt att hitta något som är under 16 cm bara, det är inte så gott om plats på höjden om man ska kunna stänga glassidan. Tänker mig att hyper 212 med sina 4 heatpipes och relativt små kylflänsar kanske blir överväldigad av de 253W som processorn försöker uppnå?

Nåväl, har ni några tankar, ideer, erfarenheter kring detta?
Eller bör jag helt glömma att klämma in dessa prestandagrejer i ett mikroskopiskt chassi och satsa på något som ger prylarna lite andrum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Jag har en dator med NR200P chassi, en 12400F och ett 4080 som har funkat riktigt bra sett till kylprestanda även vid cinebench osv men nu har jag uppgraderat processorn från 12400F till 13600KF och nu hamnar tempen på ca 70-75 grader vid spel och 100 grader och rätt hård throttling vid full multicore användning. Kylaren är en Hyper 212 evo med push pull fläktar (2 st sickle flow).

Så vid normal användning throttlar den inte men den används ju å andra sida knappt vid spel (trots detta boostade nya prollen fpsen osannolikt mycket).

Chassiventilationen sköts av 2 st 12 cm fläktar i botten, och så utsuget i PSUn, men det tar luft framifrån dvs i princip får det frisk luft från bottenfläktarna via kanalen framtill. Sticker jag in handen i chassit känns luften framför processorfläkten någorlunda sval i alla fall så det är inte dö-varmt där inne, även om det säkert kan förbättras lite.
<Uppladdad bildlänk>

Nu till frågan. Vad bör jag satsa på för något? Räcker det med en fetare towerkylare tro? Svårt att hitta något som är under 16 cm bara, det är inte så gott om plats på höjden om man ska kunna stänga glassidan. Tänker mig att hyper 212 med sina 4 heatpipes och relativt små kylflänsar kanske blir överväldigad av de 253W som processorn försöker uppnå?

Nåväl, har ni några tankar, ideer, erfarenheter kring detta?
Eller bör jag helt glömma att klämma in dessa prestandagrejer i ett mikroskopiskt chassi och satsa på något som ger prylarna lite andrum?

hyper 212 har 150W tdp, antingen ställer du on PL på 150W och tappar typ 2% prestanda eller så får du skaffa en
https://www.inet.se/produkt/5323629/be-quiet-dark-rock-tf-2
Eller
https://www.inet.se/produkt/6308901/be-quiet-dark-rock-tf

Jag skulle trimma PL och sätta offset Vcurve - 0.03 och se om det hjälper

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

hyper 212 har 150W tdp, antingen ställer du on PL på 150W och tappar typ 2% prestanda eller så får du skaffa en
https://www.inet.se/produkt/5323629/be-quiet-dark-rock-tf-2
Eller
https://www.inet.se/produkt/6308901/be-quiet-dark-rock-tf

Jag skulle trimma PL och sätta offset Vcurve - 0.03 och se om det hjälper

Tack, ja 150W står det ju i specen och det är nog helt enkelt för klent. Provade att labba lite med effektinställningarna men tappade väldigt mycket prestanda vad jag än gjorde kändes det som. Så jag gick tillbaka till standard. Vill helst slippa hålla på och pilla med sånt där om möjligt, eller i alla fall minimera pillandet. Bara byta kylaren till en kralligare dito är ju en lågt hängande frukt så att säga.

Ska kolla närmare på den du föreslår. Den ser ut att passa bra på höjden. Fast ett möjligt problem är att jag vill ha glaspanelen. Med sidoinsug vore det nog egentligen funktionellt sett bättre, men gillar att kunna se in i datorn..

Permalänk
Medlem

Kanske Noctua NH-D12L kunde vara något. Enligt Noctua själva ska den lira bra med både NR200P höjdmässigt samt 13700KF effektmässigt.
Finns den i svart och med RGB tro?
https://ncc.noctua.at/cpus/model/Intel-Core-i7-13700KF-1641

Permalänk
Avstängd

En AIO i taket senare så lär din CPU kylas bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

En AIO i taket senare så lär din CPU kylas bra.

Ja det kanske är en bättre lösning egentligen. Undrar om jag kan klämma in en 2x12. Kanske med lite modifieringar. Är 1x12 något att hänga i granen eller bättre att undvika?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Ja det kanske är en bättre lösning egentligen. Undrar om jag kan klämma in en 2x12. Kanske med lite modifieringar. Är 1x12 något att hänga i granen eller bättre att undvika?

1x12 tror jag är sämre än det du har.

2x12 om det är rätt märke borde gå fint. Bäst är en Arctis Liquid Freezer II 280 om du har plats i toppen. Misstänker att det är Max med 280 nämligen.

Edit: 240 är Max och det verkar inte helt enkelt:

Här har en lyckats: https://www.reddit.com/r/NR200/comments/or59p1/nr200p_topmoun...

Permalänk
Medlem

Min NR200 är lite "speciell" för jag har nämligen stoppat i ett mATX moderkort, och har då flyttat upp moderkortsplåten 20 mm, så alltsamman hamnar lite högre upp än standard. Så plats upptill är lite av en bristvara. Kan inte ha 2x 120 mm fläktar där nu pga moderkortets kylflänsar och psuns position.
Men jag tror fasiken det kan gå att klämma in en 240 radiator, eventuellt kan jag behöva flytta ner nätagget 1 cm eller så, så kan radiatorn kanske petas in mellan psu och toppen. Och radiatorn behöver komma ut lite från kylflänsar och annat så den blir ocebtrerad, så det behövs nog lite "custom work" helt enkelt.

Eller så kanske jag köper mig en mer kompetent luftkylare - för ärligt talat använder jag inte processorns fulla potentisl annat än i stresstester. Köpte den enbart för bättre gamingprestanda så inte mitt 4080 ska vara alltför ledset...
Detta kanske inte är ett jätteproblem i de flesta scenarion egentligen..?

Får se var detta slutar

Permalänk
Avstängd

Det är inte säkert att luftkylaren når sin maxeffekt om den har begränsad tillgång till luft.

Permalänk
Medlem

Om du inte använder glassidan på chassit utan den perforerade får du plats med en 280 radiator Så jag kyler min processor och det funkar fint! hade verkligen rekommenderat en AIO om du ska köra dessa highend komponenterna i ett så pass litet chassi

Visa signatur

AMD 6900XT - AMD 5800X3D - 32gb @3600Mhz

Permalänk
Medlem

Kanske jag skulle köpa en 2x12 AIO och se om den passar upptill (eller om det går att sko-horna in den där på något sätt) Synd att täcka över alla prestandagrejer man köpt, jag vill ju se dem 😁

Passar inte AIO:n kan man ju i "värsta fall" köpa nytt chassi!
Vad bör man tänka på när det kommer till AIO? Större är oftast bättre?

Jag verkar ju ha köpt världens power hog, drar ju ström så in i norden. Nästan så man behöver ny psu också, har nu en sfx750. En annan grej, kan det vara så att ett överansträngt PSU känner grafikkortet av i och med den nya 12vhpwr kontakten, och helt sonika drar ner maxeffekten? Har för mig att jag läst nåt om det där...?

.. Och i så fall skulle det vara ny fläskig psu + nytt större chassi som gäller och då vill man ju kanske ha större AIO än 2x12

Permalänk
Medlem

Lite trångt i NR200P men visst gick det att få in en 2x12 AIO kylare. Blev en enklare Cooler Master kylare som såg ut som att den skulle göra jobbet.

Dock är tempsen fortfarande lika höga, den rusar precis lika våldsamt upp till 100 grader, throttlar i stort sett direkt när man kör igång Cinebench i multi core läget. Skumt.

Och är det normalt att tempsen skjuter upp till 100 direkt? Det känns ju nästan som om jag inte satt dit någon kylare alls, ungefär. Som om massan i blocket inte har någon inverkan. Typ som om locket på CPUn inte har kontakt med chipen innanför, eller nåt...

i5 12400F tog en stund på sig att komma upp i stabil arbetstemperatur. Denna är helt vild bara. Är det något fel på den kanske?

En minut av Cinebench. Kolla hur fort tempen kommer upp i 100. Det var likadant med luftkylaren...

Fasiken. Nåt måste ju vara fel med processorn??
Två olika kylare, re-paste:at säkert 4 ggr totalt nu, den har god kontakt osv.. Nåt måste vara fel..

Permalänk
Medlem

Då har jag testat att mixtra lite med spänningen och maxeffekt, då det verkar behövas på dessa cpuer om man läser på lite..
Drog till med -0,1V, samt satte effektbegränsning till 200 W.
Får temps på max 97 grader i Cinebench multi core test nu efter 10 min. Verkar finnas lite hopp i alla fall, får jobba lite till med biosinställningarna.
Puh.
Vilken knepig processor detta var! Varför kan den inte bara funka bra out of the box..

Permalänk
Skrivet av Eismannen:

Då har jag testat att mixtra lite med spänningen och maxeffekt, då det verkar behövas på dessa cpuer om man läser på lite..
Drog till med -0,1V, samt satte effektbegränsning till 200 W.
Får temps på max 97 grader i Cinebench multi core test nu efter 10 min. Verkar finnas lite hopp i alla fall, får jobba lite till med biosinställningarna.
Puh.
Vilken knepig processor detta var! Varför kan den inte bara funka bra out of the box..

Kör du en 13600K eller en 13700K? Du skrev olika i tråden jämfört med rubriken? Kör du stock? Vilken spänning har CPU under Cinebench och vilka klockhastigheter? Jag själv har en 13600KF så kanske kan hjälpa till lite!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reotheras:

Kör du en 13600K eller en 13700K? Du skrev olika i tråden jämfört med rubriken? Kör du stock? Vilken spänning har CPU under Cinebench och vilka klockhastigheter? Jag själv har en 13600KF så kanske kan hjälpa till lite!

Oj, 13700kf är det.

Nu har jag provat att dra ner effekten till 200W (den throttlar ändå ner till typ 205-210). Lagt på en 0,1V offset och kör med den mest aggressiva loadline kurvan för annars verkar den bli så slö när man benchmarkar den.
Nu ligger jag på 96-97 grader rätt stabilt vid full last och får knappa 28000 i cinebench. Ca 4,9 Ghz på alla p cores, 3,9 på e cores..

Men jag fattar inte hur man undervoltar den egentligen, kanske jag gör fel..?
Hur kör du din och vad får du för temps?

Den kylare jag köpte ska ha en tdp på 250 W om jag intw missminner mig. Kan begränsningen på ca 205-210W vara för att min case stryper flödet för mycket eller nåt? Kanske behöver lite andrum för kylaren...? = Större chassi.. ?

Edit: vad fasen. Tdp 180 W. Ååå. Kanske jag förhastade mig och köpte fel kylare..! Ibland blir det fort men fel!!
Om jag köper mig en kylare med en tdp på 250+W, typ modell jättestor AIO och ett chassi som ger grejerna andrum, kommer jag då kunna köra för fullt så att säga, utan att den throttlar? Jag gissar det..?

Permalänk
Skrivet av Eismannen:

Oj, 13700kf är det.

Nu har jag provat att dra ner effekten till 200W (den throttlar ändå ner till typ 205-210). Lagt på en 0,1V offset och kör med den mest aggressiva loadline kurvan för annars verkar den bli så slö när man benchmarkar den.
Nu ligger jag på 96-97 grader rätt stabilt vid full last och får knappa 28000 i cinebench. Ca 4,9 Ghz på alla p cores, 3,9 på e cores..

Men jag fattar inte hur man undervoltar den egentligen, kanske jag gör fel..?
Hur kör du din och vad får du för temps?

Den kylare jag köpte ska ha en tdp på 250 W om jag intw missminner mig. Kan begränsningen på ca 205-210W vara för att min case stryper flödet för mycket eller nåt? Kanske behöver lite andrum för kylaren...? = Större chassi.. ?

Edit: vad fasen. Tdp 180 W. Ååå. Kanske jag förhastade mig och köpte fel kylare..! Ibland blir det fort men fel!!
Om jag köper mig en kylare med en tdp på 250+W, typ modell jättestor AIO och ett chassi som ger grejerna andrum, kommer jag då kunna köra för fullt så att säga, utan att den throttlar? Jag gissar det..?

Jag kör utan offset utan kör på en set voltage med LLC7 (ingen Vdroop) på ett Asus moderkort. Jag kör 1.31 V i bios med 5.5 GHz på alla 6 P-cores och 4.2 GHz på alla E-cores. I Cinebench R23 får jag ~26000 med en max effekt på 199W och maxar temp på 92-93C @ 1.323 V. Detta är på en 13600KF med en Artic Liquid Freezer 360 mm. Kan du säga mig exakt vilket spänning processorn försöker använda när du startar Cinebench mutli core testet? Jag antar att den temp throttlar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reotheras:

Jag kör utan offset utan kör på en set voltage med LLC7 (ingen Vdroop) på ett Asus moderkort. Jag kör 1.31 V i bios med 5.5 GHz på alla 6 P-cores och 4.2 GHz på alla E-cores. I Cinebench R23 får jag ~26000 med en max effekt på 199W och maxar temp på 92-93C @ 1.323 V. Detta är på en 13600KF med en Artic Liquid Freezer 360 mm. Kan du säga mig exakt vilket spänning processorn försöker använda när du startar Cinebench mutli core testet? Jag antar att den temp throttlar?

Kör ett test nu,
Core VID (om det var detta värde du frågar efter) är nu 1,25-1,27 V ungefär
200W
ca 96-97 grader
27613 i Cinebench score.

Har jag för lite kylning helt enkelt? Eller är det något annat jag missar?
Jag kunde ju lika gärna ha en 13600KF om jag ändå ska köra 13700 KF throttlat till 13600KF prestanda...

Permalänk
Skrivet av Eismannen:

Kör ett test nu,
Core VID (om det var detta värde du frågar efter) är nu 1,25-1,27 V ungefär
200W
ca 96-97 grader
27613 i Cinebench score.

Har jag för lite kylning helt enkelt? Eller är det något annat jag missar?

Mycket möjligt, du bör kunna undervolta lite till. Den ska inte behöva 1,25V på 4.9 GHz om det är klockfrekvensen du får med den scoren. Annars på rak arm är du thermalbound helt enkelt. Skulle rekommendera en 360 mm för en 13700k om du vill få ut hela prestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reotheras:

Mycket möjligt, du bör kunna undervolta lite till. Den ska inte behöva 1,25V på 4.9 GHz om det är klockfrekvensen du får med den scoren. Annars på rak arm är du thermalbound helt enkelt. Skulle rekommendera en 360 mm för en 13700k om du vill få ut hela prestandan.

Damnit.

Antingen kommer detta sluta med större case, mega-kylare och fetare nätaggregat, eller så lämnar jag tillbaka och köper en 13600KF. Kanske det senare är klokast.

Permalänk
Medlem

Tog loss toppen på casen (mesh) samt sidan (glas) och nu ligger TDP på 225W vid 100 grader. Så 20W tappar jag pga dåligt flöde.
Nu är scoren 28300 i Cinebench

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reotheras:

Minskar jag bara lite lite till så kraschar den tyvärr. -0,1 är stabilt, -0,11 är på gränsen och gör knappt någon skillnad. -0,12 så kraschar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Tog loss toppen på casen (mesh) samt sidan (glas) och nu ligger TDP på 225W vid 100 grader. Så 20W tappar jag pga dåligt flöde.
Nu är scoren 28300 i Cinebench

Missade om du testat detta men, Det ser ut som att din cpu-kylare suger luft inuti chassit? Jag har också ett nr200p och vände på cpu-fläktarna så att de tar luft från baksidan av chassit. Chassi-fläkten som sitter precis ovanför cpu-kylaren suger in luft och den brevid har jag som utblås.

Kanske värt att testa innan köp av ny kylning?

Har endast en tunn 120mm i botten och känns som att installera fler hade gjort flödet sämre, många har uppmätt bättre temps utan chassifläktar i botten. Är inte chassifläktarna i botten synkade med hur snabbtgrafikkortets fläktar snurrar så kan de blockera luftintaget.

Edit: 212 har väl TDP max på 150w så kanske är lite mycket att begära av den oavasett.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Skrivet av Eismannen:

Minskar jag bara lite lite till så kraschar den tyvärr. -0,1 är stabilt, -0,11 är på gränsen och gör knappt någon skillnad. -0,12 så kraschar den.

Förstår, 13th gen blir väldigt varma och min erfarenhet och många andras är att de kräver bättre kylning än förr så om jag var du, antar att du främst byggt datorn för gaming? Då hade jag bytt mot en 13600KF och lagt mellanskillnaden på case/kylare, förutsatt att du har en budget du vill hålla dig inom. En 13600KF är tillräcklig för en 4080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reotheras:

Förstår, 13th gen blir väldigt varma och min erfarenhet och många andras är att de kräver bättre kylning än förr så om jag var du, antar att du främst byggt datorn för gaming? Då hade jag bytt mot en 13600KF och lagt mellanskillnaden på case/kylare, förutsatt att du har en budget du vill hålla dig inom. En 13600KF är tillräcklig för en 4080.

100% för gaming, annars hade jag behållt gamla burken med 4790k och 1070 för den var utmärkt till att surfa med

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt intressant tråd. Kan köra lite tester hemma, sitter på en 13700KF.

Har du en ram för att slippa eventuell böjning av processorn? Exempel: https://www.webhallen.com/se/product/349762-Thermal-Grizzly-I...

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Hej
Hur fick du fast aion i toppen? Var du tvungen att modifiera? Hamnar in kylblocket eller fläktarna ovan ramminne?
Jag har svårt att se då bilden är så mörk.

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Missade om du testat detta men, Det ser ut som att din cpu-kylare suger luft inuti chassit? Jag har också ett nr200p och vände på cpu-fläktarna så att de tar luft från baksidan av chassit. Chassi-fläkten som sitter precis ovanför cpu-kylaren suger in luft och den brevid har jag som utblås.

Kanske värt att testa innan köp av ny kylning?

Har endast en tunn 120mm i botten och känns som att installera fler hade gjort flödet sämre, många har uppmätt bättre temps utan chassifläktar i botten. Är inte chassifläktarna i botten synkade med hur snabbtgrafikkortets fläktar snurrar så kan de blockera luftintaget.

Edit: 212 har väl TDP max på 150w så kanske är lite mycket att begära av den oavasett.

Ska testa att stänga av bottenfläktarna. Du har en bra poäng där. Det möjligt negativa blir väl då att det blir undertryck i casen och det kommer in dam i mängder. Fast man skulle ju kunna köra insug i toppen och inget mer... ? Fast gillar inte tanken på att reversera luftens naturliga väg att ta så att säga. Å andra sidan suger man in kall luft...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Väldigt intressant tråd. Kan köra lite tester hemma, sitter på en 13700KF.

Har du en ram för att slippa eventuell böjning av processorn? Exempel: https://www.webhallen.com/se/product/349762-Thermal-Grizzly-I...

Tack för det! Har nu läst på om de där, och ökningen i kylprestanda verkar gå från hyfsad till enorm! Nån hade gått från 100 till 80 grader, t.ex.. Helt sjukt ju. När jag tittade på min processor såg jag vissa tecken i kylpastan på att cpun böjs, kanske därför vissa cores går varmt som attan och vissa går svalare - de har kanske helt enkelt kass kontakt med kylaren!
Jag har beställt en sådan contact frame nu, ska bli otroligt intressant att testa.

For faktiskt iväg under lunchen och köpte mig en 13600KF, hann testa lite, men det var en besvikelse så den åker tillbaka omgående. Dels gick den varmare än min i7 (kanske var den ännu mer böjd?) och dels blev prestandaförlusten större än jag hoppats på, även när den arbetade under lätt last vid gaming. Och mitt moderkort tillåter inte att jag ökar multipeln över 51x (argh!) så jag kan inte klocka upp den jäkeln.
Nej, jag ska nog helt enkelt köra med i7 med contact frame. Blir säkerligen bättre än vad jag haft hittills i alla fall, och ärligt talat så kommer jag knappast använda den på 100% last utan det jag vill åt är prestandavinster vid gaming, och det är vid låga laster så där lär det inte bli problem med temps med andra ord...

Permalänk
Medlem
Skrivet av leverbrock:

Hej
Hur fick du fast aion i toppen? Var du tvungen att modifiera? Hamnar in kylblocket eller fläktarna ovan ramminne?
Jag har svårt att se då bilden är så mörk.

Det där chassit är rätt moddat vid det här laget, ja. Ingen skillnad här, det blev lite mods. Så här gjorde jag:

Den är alltså infäst endast i balken på ena sidan. Sen är det ett litet stöd undertill mot nätagget för att förhindra sag (en lång skruv i ett av radiatorns hål). Och så är den allmänt inklämd. Troligen hade man inte ens behövt skruva fast den, den hade ändå suttit där den sitter.
Mikrometerpassning..

Permalänk
Inaktiv

Inte för att det kanske bidrar så mycket, men kanske ger iaf lite mer info.

Sitter själv med ett nr200p och en 12700k med en noctua nh-u12a, under PL2 så peakar jag på 90C under videoencodering med AVX2 med 100% last, när PL1 på 125W slår igång går det ner till 70C. Två 120mm fläktar som insug i botten, och CPU-kylaren vriden 90grader så den blåser ut i toppen.