Förbättra ljudupplevelsen med nätverkskabel för 16 000 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jag tror att du ska sluta försöka tolka vad andra menar.
Att en kritiserar tester av ormoljeprodukter är inte kritik mot att personer med för mycket pengar väljer att bli lurade för att höja sin subjektiva upplevelse.
Men när en testar en produkt och skriver en recension av den så bidrar de till att sprida vidare de lögner som företagen använder för att sälja sina produkter, detta är det en kan kritisera och vända sig emot.

Men det är ju rent filosofisk fråga, vad är syftet med att lyssna på musik?
Hur vet du att någon blir lurad och att recensionen sprider lögner (dock så vet jag att det funnits problem med "köpta artiklar" inom branschen,så du har säkert rätt ibland)?
Men när är det ormolja och hur skall det testas?
Hur testar man subjektiva upplevelser utan att påverka "mätinstrumentet" i detta fall?
Sen är detta ett ickeproblem i verkligheten, antalet audiofiler är försvinnande litet och de är dessutom uppdelade i falanger där endast en liten den skulle ens lägga stora pengar på det som kallas för ormolja på riktigt. Jag har själv jobbat i branschen och att tro att det köps hejvilt bara för att det är dyrt eller pga utseende är direkt felaktigt.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av DooL3Y:

Inte för att göra mig ovän med alla sweclockers audiofiler. Men fy vad det finns mycket kvacksalvare och bluff inom just denna del av marknaden... det fortsätter ju komma så någon måste ju gå på det och köpa skräpet?

Speciella Switchar, routrar, hdmi-kablar, sand i högtalatstativen och annat skräp ska likt teknikvärdens Homeopati som rättfärdiga sin existens via tomma och overiferbara påståenden. ....pust.. sorry blev mer rant än vad jag tänkte mig...

Håller helt med angående switchar, routrar, digitala kablar och även analoga högtalarkablar utöver en viss (inte speciellt hög) prisnivå. Men hur kan du inte förstå sand i högtalarstativen? Är ju inte svårare än att fylla valfritt metallrör, låda eller vad som helst och knacka på det för att höra en uppenbar skillnad. Ju solidare och stadigare ju bättre, ju mindre vibrationer och resonanser ju bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Hur vet du att någon blir lurad och att recensionen sprider lögner (dock så vet jag att det funnits problem med "köpta artiklar" inom branschen,så du har säkert rätt ibland)?
Hur testar man subjektiva upplevelser utan att påverka "mätinstrumentet" i detta fall?
Sen är detta ett ickeproblem i verkligheten, antalet audiofiler är försvinnande litet och de är dessutom uppdelade i falanger där endast en liten den skulle ens lägga stora pengar på det som kallas för ormolja på riktigt. Jag har själv jobbat i branschen och att tro att det köps hejvilt bara för att det är dyrt eller pga utseende är direkt felaktigt.

Nja, inte egentligen, lyssna på musik är till största delen en fråga om att njuta om en inte tillhör den försvinnande lilla skara som livnär sig på det (Artister, producenter, recensenter etc.).
Att testa subjektiva upplevelser är absolut inte något svårt, det är bara att ställa upp blindtester av olika slag och se om det finns någon som helst korrelation med produkten och upplevelsen.
Jag är håller med dig om att det är ett relativt liten grupp som köper dessa produkter, men den är tillräckligt stor för att företagen ska klara sig och återkommande släppa nya produkter, vilket inte avhjälps av de recensenter som agerar nyttiga idioter och för vidare dessa lögner om ljud.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Avstängd

Jag betalar gärna lite extra för en kabel som håller lite högre kvalité. Men då handlar det om att den helt enkelt ser trevligare ut rent estetiskt, samt att den har ett mer tåligt ytterhölje och ordentliga kontakteringar. Vilket inte behöver kosta så här pass mycket mer. xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

I det här fallet är det ju enkelt att veta att företaget som säljer kabeln är oärliga."RJ/E Diamond prepared Cat 7 Ethernet cables use solid 100% Perfect-Surface Silver conductors, which completely eliminate strand interaction, one of the biggest sources of distortion in cables, for clearer, more dynamic and involving sound. Superior conductor metals minimize distortion by having fewer grain boundaries and less impurities (such as oxides) at those boundaries. Solid High-Density Polyethylene (PE) insulation helps maintain critical signal-pair geometry. Of course all AudioQuest Ethernet cables honor the directionality inherent in all analog and digital audio cables; arrows on the jackets indicate the direction (from source to destination) for the best audio performance"

Det finns två direkta påståenden här och båda är falska. För det första får man inte "clearer, more dynamic and involving sound". Kanske om du sätter den på din VoIP-telefon men så hoppas jag ingen lyssnar på sin musik... Det andra är riktningen. Ethernet är ju full duplex! hade de trott på det själva hade de ju såklart satt hälften av ledarna i en riktning, och den andra hälften i den andra riktningen. Då hade man ju fått "rätt" riktning på sina kablar hur man än kopplade dem, som en bonus hade du fått rätt riktning även på trafik som går åt andra hållet. Men det är klart, då hade man ju inte kunnat ange detta "Of course all AudioQuest Ethernet cables honor the directionality inherent in all analog and digital audio cables". Nu hoppas jag inte att jag gav någon kvacksalvare en idé till en ny typ av audiograde ethernet-kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Man kan testa själv! Till syvende och sist är det ju ointressant vad någon annan säger sig kunna höra.
En del tester (codec t.ex.) kan man sätta upp och köra bra själv, förstärkare, spelare, kablar osv behöver man en kompis och lite förnuft när man sätter upp förfarandet.

Sedan har det naturligtvis gjorts vetenskapliga tester. Det är bara det att man inte vill acceptera resultaten. Det var väl åtminstone 30 år sedan som jag läste en artikel i Journal of the Audio Engineering Society där de stoppade in en 48kHz 16-bitars DA/AD omvandling i en högre upplöst signalkedja, och konstaterade att de oavsett testbetingelser inte kunde observera någon skillnad i ljudresultatet. Man kan inte publicera samma resultat om och om igen, det är inte så gångbart i vetenskapliga sammanhang….. Idag arbetas det naturligtvis mycket med ljudkodning, och resultaten ligger väldigt långt ifrån audiofilernas ”lossless” mantra. ( vilket man som sagt kan testa själv också.)

Det är svårt att diskutera sånt här på forum, både för att det finns folk som har ett kommersiellt intresse i prylförsäljningen, och för att det naturligtvis finns psykologiska behov hos köparna.

Det är ju lite poängen, den del av audiofilgruppen som vill testa bekostar eller testar redan det är tycker viktigt, men de har ju oftast en annan utgångspunkt.
Jag har själv försökt att blindtesta (statistiskt relevanta antal, dubbelblint osv) men anser att testproceduren då är såpass väsensskild från en typisk lyssning att resultatet blir irrelevant, det är ju en rätt svår position för mig övertyga andra om, även om vissa delar min uppfattning.
Ozzed nämnde "Med samma logik skulle man kunna sälja en SSD som påstås ge bättre sexliv eller vad som helst."
vilket är ett lysande exempel på ett område som visar på svårigheten, hur skulle man utforma en dubbelblindstudie där som inte påverkar subjektet på ett sånt sätt att studien blir irrelevant?

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Avstängd

Bara för att kabel stödjer cat7 så måste den ju inte användas på det sättet.

Bara för att nämna det så sägs på produktsidan att det är vid nyttjande av Audio over ethernet som denna kabel är überbäst.

Under layer 1 i denna "standard" finns protokoll som i princip bara använder kabelns förmåga att skicka signaler och helt struntar ethernetstandarden för signalering.

Om något av dessa protokoll saknar felkorrigering så finns utrymme för att lura i folk att detta är finemang utan att åka dit för lurendrejeri.

Permalänk
Medlem

Äntligen!!!

Jag har alltid tyckt jag haft så dåligt ljud hemma. Skönt att det kommit en lösning på det problemet.
😁

Trevlig helg!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nja, inte egentligen, lyssna på musik är till största delen en fråga om att njuta om en inte tillhör den försvinnande lilla skara som livnär sig på det (Artister, producenter, recensenter etc.).
Att testa subjektiva upplevelser är absolut inte något svårt, det är bara att ställa upp blindtester av olika slag och se om det finns någon som helst korrelation med produkten och upplevelsen.
Jag är håller med dig om att det är ett relativt liten grupp som köper dessa produkter, men den är tillräckligt stor för att företagen ska klara sig och återkommande släppa nya produkter, vilket inte avhjälps av de recensenter som agerar nyttiga idioter och för vidare dessa lögner om ljud.

På pappret är det lätt att säga, har du gjort ett blint lyssningstest nån gång?
Jag har gjort själv genomgått militärens träning för tortyr och förhörssituationer och det var på ungefär samma nivå i hur kul det var som att göra blindtester i statistiskt relevanta antal.
För egen del har jag helt frångått dem som relevant och försöker ta bort bias på andra sätt.
Jag säger inte att blindteststudier är dåligt, vetenskaplighet är rätt väg men "Not all that matters can be measured." — Albert Einstein

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Man testar inte den subjektiva upplevelsen!
Detta är ju själva fundamenta med testande kontra tyckande.
Placebo funkar, det är ett faktum. Och det är särskilt kraftfullt på något så subjektivt som musikupplevelse. Så man måste göra blindtester. Och som sagt, det är här jag tycker det är lite sorgligt att människor som säger sig vara ljudintresserade undviker blindtester. Att få riktig feedback är ju en förutsättning för att lära sig.

När jag inte kan låta bli att dras in i såna här diskussioner brukar jag rekommendera alla att åtminstone testa sig själva och sina perceptionsgränser, t.ex. på audiocheck.net blindtester.

Att testa är skoj! Liksom att lära sig och bygga en förståelse. Man skall bara se till att testa på ett sätt som ger relevant information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bader:

jättemkt text

Ja i detta fallet utan att själv ha testat produkten så är det ändå garanterat en hel del/kanske t o m bara bullshit, men detta är EN produkt, vi kan hitta marknadsföringsbullshit i valfri branch gissningsvis utan att det ska bli en tråd där syftet är att utmåla vissa entusiaster som lurade osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ATT kablar kan göra skillnad är jag helt med på. Men då pratar vi om vissa typer av kablar och nästan skillnad mellan "lakritssnören" och en supra-kabel eller bättre.

Men Audioquest m.fl har ju verkligen lyckats slå mynt av att haussa specifika egenskaper som mirakelgörande. Jag har själv aldrig hört skillnad mellan en mellanklasskabel och en highend oavsett hur stor skillnad som visas i bilderna från tester i oscilloskopet...

Men har man gott om pengar så...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Man testar inte den subjektiva upplevelsen!
Detta är ju själva fundamenta med testande kontra tyckande.
Placebo funkar, det är ett faktum. Och det är särskilt kraftfullt på något så subjektivt som musikupplevelse. Så man måste göra blindtester. Och som sagt, det är här jag tycker det är lite sorgligt att människor som säger sig vara ljudintresserade undviker blindtester. Att få riktig feedback är ju en förutsättning för att lära sig.

När jag inte kan låta bli att dras in i såna här diskussioner brukar jag rekommendera alla att åtminstone testa sig själva och sina perceptionsgränser, t.ex. på audiocheck.net blindtester.

Att testa är skoj! Liksom att lära sig och bygga en förståelse. Man skall bara se till att testa på ett sätt som ger relevant information.

Men du missar fortfarande det grundläggande att vissa inte delar din uppfattning om vad som är viktigt.
Vad tjänar man på att utföra blindtester i den grupp som inte upplever att det påstått objektivt bättre eller åtminstone likvärdiga inte ger dem samma subjektiva upplevelse? Ifall de har andra testmetoder som ger dem den subjektiva upplevelse de söker är det fel utifrån deras mål?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

På pappret är det lätt att säga, har du gjort ett blint lyssningstest nån gång?
Jag har gjort själv genomgått militärens träning för tortyr och förhörssituationer och det var på ungefär samma nivå i hur kul det var som att göra blindtester i statistiskt relevanta antal.
För egen del har jag helt frångått dem som relevant och försöker ta bort bias på andra sätt.
Jag säger inte att blindteststudier är dåligt, vetenskaplighet är rätt väg men "Not all that matters can be measured." — Albert Einstein

Yes, jag har gjort lite blindtest med olika upplösning på musik för att se om jag kunde avgöra skillnaden.
Ingen har hävdat att det är kul att genomgå blindtest, men att allt som inte backas upp med mätdata måste verifieras med blindtest för att inte vara tom marknadsföringsjargong.
Angående det sista med citatet från Einstein så är det så är det givetvis så, men med just ljud så kan det mesta av relevans mätas med såpass hög säkerhet att allt annat blir irrelevant.
Än en gång, problemet är inte i mina ögon att folk köper sakerna, utan att företagen får sälja sakerna och att det finns recensenter som bara upprepar lögnerna.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Hade jag köpt en ljudanläggning för 300-500 000 sek, så är det högst sannolikt att jag även köpt kablar i den där prisklassen, oavsett om det tillför något positivt eller inte.
Med motivationen "bara för att"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Men du missar fortfarande det grundläggande att vissa inte delar din uppfattning om vad som är viktigt.
Vad tjänar man på att utföra blindtester i den grupp som inte upplever att det påstått objektivt bättre eller åtminstone likvärdiga inte ger dem samma subjektiva upplevelse? Ifall de har andra testmetoder som ger dem den subjektiva upplevelse de söker är det fel utifrån deras mål?

Nej, de har bara fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vem f*n kör en audiosignal via nätverkskabel?
Hade det varit frågan om en kabel skärmad så att nätverkstrafiken inte orsakar störningar på närliggande (analoga) audiokabel hade jag i alla fall kunnat köpa konceptet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nej, de har bara fel.

Precis, för alla människor är biologiskt/fysiologiskt och psykologiskt likadana.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Är syftet med att lyssna på musik att få en subjektiv njutningsupplevelse eller att blir utsatt för ljudvågor med olika frekvens, styrka och fas? Tror du att enbart finns ett svar på frågan?
Om man man anser att det är "en subjektiv njutningsupplevelse" hur mäter man det och om det målet uppnåtts är andras uppfattning vad målet är relevant?

Om man skiter i det objektiva kan man i varje fall vara ärlig och sluta klä det som något annat. Att testa om en kabel gör skillnad är enkelt: Gör ett null-test. Därefter kan man prata i termer som, "kabeln gör absolut ingen skillnad på signalen, men min subjektiva upplevelse var att fisringen vibrerade angenämt och gav en god rövpuls". Nu förefaller det dessvärre så att audiofiler är som homeopater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Så du tror inte att strömförsörjningen på utrustning som oftast omvandlar elen från vägguttaget till en analog ljudsignal kan påverka signalen?
Är all ström "ren", påverkas ens hushållsel av inkopplade andra produkter eller av industrier?
Kan kablar bete sig som antenner och ta upp störningar?
Utan att blanda in audiofila crazytweaks så ser du nog de möjliga problemen.
Är det värt att lägga pengar på det? Det är väl det som är frågan i alla hobbies?

Nej? Varför skulle jag tro det när det finns 0 bevis för att det gör det. Alla personer som jag sett mätt output från högtalare eller annan ljudutrustning och jämfört med utan får samma resultat.

Ett exempel på en som är väl reviewad av såkallade ljudexperte
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/au...

Elkablar kan plocka upp störningar men det spelar ingen roll. Hur "ren" strömmen är spelar heller ingen roll iaf om du bor nånstans där du inte åker på diverse andra strömrelaterade proble som en "surge protector" hjälper mot självt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Precis, för alla människor är biologiskt/fysiologiskt och psykologiskt likadana.

Självklart inte, men om det inte är någon mätbar skillnad på signalen, så kan det endast genom blindtest fastställas om den "subjektiva", "upplevda" skillnaden faktiskt är något annat än placebo. Förstår du ens hur den vetenskapliga metoden fungerar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Om det viktiga inom musik är att spendera ofantliga mängder pengar på att få en bättre upplevelse via placebo så kan jag rekommendera att helt enkelt betala mig ett par tusen varje gång man vill ha bättre upplevelse. Jag kan tillome sätta en klisterlapp på förstärkaren som förhöjer din upplevelse för 500kr extra per lapp. Det fina med den metoden är att du inte får massa extra utrustning som tar plats eller behöver skickas hem. En snabb swish och en postit är det enda som behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Om man skiter i det objektiva kan man i varje fall vara ärlig och sluta klä det som något annat. Att testa om en kabel gör skillnad är enkelt: Gör ett null-test. Därefter kan man prata i termer som, "kabeln gör absolut ingen skillnad på signalen, men min subjektiva upplevelse var att fisringen vibrerade angenämt och gav en god rövpuls". Nu förefaller det dessvärre så att audiofiler är som homeopater.

Nu tror jag ju homeopati är på en helt annan nivå av bullshit men rent hypotetiskt om nån skulle få en konsekvent positiv (placebo) effekt av det så funkar det ju faktiskt ändå, men av en helt annan anledning än det påstådda.
Många verkar ha en väldigt förenklad bild av hur ljudöverföring sker och missar att det i slutänden är omvandling av ström från eluttag till ljudsignaler och att det är många saker som kan gå fel eller påverka på vägen, sen huruvida de är värda att lägga pengar att förbättra är ju själva frågan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Nu tror jag ju homeopati är på en helt annan nivå av bullshit men rent hypotetiskt om nån skulle få en konsekvent positiv (placebo) effekt av det så funkar det ju faktiskt ändå, men av en helt annan anledning än det påstådda.
Många verkar ha en väldigt förenklad bild av hur ljudöverföring sker och missar att det i slutänden är omvandling av ström från eluttag till ljudsignaler och att det är många saker som kan gå fel eller påverka på vägen, sen huruvida de är värda att lägga pengar att förbättra är ju själva frågan.

Visa mig nån som har mätt hörbar skillnad antingen efter dac förstärkare eller via högtalare före och efter man kopplat på en "strömrenare". Du hävdar massa saker men kommer med väldigt få faktiska bevis.

Hitills har strömrenare och frysta koppar kablar varit exakt som homeopati det har antingen bevisats ej fungerande eller inte mätts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weawer:

Visa mig nån som har mätt hörbar skillnad antingen efter dac förstärkare eller via högtalare före och efter man kopplat på en "strömrenare". Du hävdar massa saker men kommer med väldigt få faktiska bevis.

Hitills har strömrenare och frysta koppar kablar varit exakt som homeopati det har antingen bevisats ej fungerande eller inte mätts.

vad har jag hävdat?
"omvandling av ström från eluttag till ljudsignaler och att det är många saker som kan gå fel eller påverka på vägen" är detta inte sant?
Har jag nämnt "strömrenare och frysta koppar kablar"?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Ja i detta fallet utan att själv ha testat produkten så är det ändå garanterat en hel del/kanske t o m bara bullshit, men detta är EN produkt, vi kan hitta marknadsföringsbullshit i valfri branch gissningsvis utan att det ska bli en tråd där syftet är att utmåla vissa entusiaster som lurade osv.

Skrev ett långt svar, blev nån svordom åt gubbarna som tillverkar sånt här. Kortar ner det till det här istället: Jag hade gärna sett att folk som inte har en aning inte blir lurade, och det är mitt motiv för att skriva i såna här diskussioner. Hade också gärna sett att branschen städades upp. Men ja, jag vet att det finns folk som bara vill trycka ner andra för att de köper vissa saker, det är inte mitt motiv.

EDIT: INTE blir lurade*
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Maximo:

Om man tar på sig skygglappar för att dom samtidigt säljer kvacksalvar grejjor för audiofil marknaden så visst
Eller förespråkar du deras skarvsladdar för 500kr metern också?

Tror bestämt jag skrev om HDMI-kablar och den – numera utspelade roll – Supra hade med HDMI-kablar som kostade lite mer och konsekvent fungerade i en tid när det var stora problem med varierande kvalitet.

Skulle säga att den som identifierar sig som audiofil på nivån att de köper nätverkskabel för 16.000 kr snarare ser ned på Supras prylar som simpelt jox jämfört med vad de köper.

Blir alltid lite lustigt när Supra av alla märken anklagas för ormolja. Personerna bakom är främst styvnackade ingenjörer i jeans och rutig skjorta som gillar att prata om sådant som decimalprecision och hur man kan arbeta sig runt kapacistansproblematik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

vad har jag hävdat?
"omvandling av ström från eluttag till ljudsignaler och att det är många saker som kan gå fel eller påverka på vägen" är detta inte sant?
Har jag nämnt "strömrenare och frysta koppar kablar"?

"Så du tror inte att strömförsörjningen på utrustning som oftast omvandlar elen från vägguttaget till en analog ljudsignal kan påverka signalen?"

Svaret är nej om du inte kan bevisa annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ja, jo.

Med "kabel" menar jag hela mojängen från kontakt till ledare i ett. Det är ju vad man som slutanvändare hanterar. Det är nog rätt få personer som har utrustningen, färdigheten, tiden, energin och vill ta kostnaderna på att löda om 19 stift med sådan precision att hela mojängen fortfarande fungerar lika bra som innan. Man köper en ny kabel istället.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/42121?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNDIxMjEiLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9YXJ0aWNsZUZ1bGwiXSwicGFyYW1zIjp7ImNhY2hlQnVzdGVyIjoiMjAyMTA1MDEifSwia2V5IjoiYzA1ZWM4MzZkZTkyZWMzYjQzMjYwNzdlNjkxZDRkMmYifQ%3D%3D

Detta är en 99-kronors Clas Ohlson-kabel från 2010-ish. Fungerade faktiskt med 1080p/60 men höll kanske tio dragningar in/ut. Så inget fel på själva kabeldelen medan kontaktdonet var riktigt skräp. Lär bli elskrot för alla andra utom väldigt, väldigt få personer som då får en idé om att löda om kabeln...

Clas Ohlson är rätt sjyssta, reklamera den så ska du se dom ersätter med en ny, förutsatt inte garantin gått ut.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Maximo:

Om man tar på sig skygglappar för att dom samtidigt säljer kvacksalvar grejjor för audiofil marknaden så visst
Eller förespråkar du deras skarvsladdar för 500kr metern också?

Är det Lorad du dyftar på ? Den kabeln är unik på marknaden och kostar snarare kring 30 kr/m om du köper kabeln utan kontakter och det jobb kontaktering innebär.
Det avger nästan inte elektriska fält och är godkänd för elinstallationer och används också till annat än hifianläggningar på ställen där man har höga krav på låga fält runt kabeln tex i mätrum.
Supra gör tekniskt sunda kablar och är långt ifrån en dyrkabeltillverkare, de är inte en budgetkabel och bör inte jämföras med sådana utan de är mer lika tex Belden och Neutrik i filosofi, dvs bra prylar som alltid ska fungera och hålla en lång tid.

Sverige har däremot en seriös (läs ordentligt dyra) dyrkabeltillverkare, Jorma Design. phttps://jormaaudio.com/
Han riktar sig snarare till de som tycker att Audiocuest är billiga instegsprodukter, dvs de som främst köper Nordost, Kimber och Purist Audio för att nämna några av de mer kända dyrkabeltillverkarna.
https://kimber.com
https://www.puristaudiodesign.com/
https://www.nordost.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.