Förbättra ljudupplevelsen med nätverkskabel för 16 000 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det stämmer ju i teorin, men man måste först och främst skilja på vad som är faktiskt ljud och vad som är "data". Spelar du upp en FLAC-fil är det dataöverföring, inte "ljud". Vid överföring av data finns kontrollsummor och felkorrigering som garanterar att filer inte förändras när de överförs. Annars skulle folk ha jätteproblem med korrupta filer när man kopierar data från en NAS t.ex. Även på stora företag med kritisk data köper IT-folket vanliga billiga nätverkskablar som metervara för att det räcker.

Sen har ju faktiskt de som utvecklat olika ljudformat och tekniker för strömning tänkt på detta med jitter och tapp. Strömmar man innehållet sker buffring, man "hör" inte en vissa etta eller nolla i exakt samma ögonblick som den kommer över nätverkskabeln utan man ligger hela tiden minst flera ms efter. Det kan ske en massa jitter, men så länge man inte kör slut på hela bufferten innan den skickas vidare till DAC:en är det inget som påverkar ljudet på något sätt. Codecen har koll på att varje bit i bufferten spelar i rätt ordning.

Det är skillnad på en "dum" DAC som bara konverterar digitala pulser till analogt ljud rakt av så fort det kommer in. Där kan man kanske rent teoretiskt märka skillnad. Kan dock tänka mig att även DACs har någon form av buffring för att förhindra detta.

rätt enkelt att kolla egentligen. Ta 2 ljudkällor och mät output på förstärkaren. Rätt övertygad om att anledningen till att jag inte sett folk posta dessa mätningar överallt för att försvara sitt nya inköp är att det inte finns några skillnader att mäta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weawer:

problemet är ju att blindtest och mätinstrument är sett som något smutsigt inom hifi kretsar. "man lyssnar med öronen inte med instrument" är något jag hört många gånger där folk påstår att deras nya strömkabel fö 18k låter bättre och brukar direkt uppföljas med att dom har nog med erfarenhet så de kan höra skillnaden och därav inte behöver göra något blindtest eller mätningar.

Vi vet exakt varför saker låter olika trots att det inte kan uppmätas några skillnader inom gränserna för mänsklig hörsel, det kallas bias samt placebo. Detta är något som studerats väl i många olika sammanhang. Inget nytt och inget konstigt, oavsett vad hifi tomtarna försöker sälja det som så är det inget magiskt i människans hörsel, faktum är att vår hörsel egentligen är rätt värdelös om man jämför med andra djur för att inte tala om vad man kan mäta med tillome gårdagens teknik....

Den här diskussionen har ju pågått rätt länge och tror inte att jag kan tillföra något som lär ändra din redan bildade åsikt om det.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Vem ska betala för tester som ska bevisa att audiofiler blir lurade, och varför?

Det borde vara självklart - audiofilerna själva.
Det lite sorgliga är att människor som säger sig vara ljudintresserade är väldigt obenägna att faktiskt pröva sin perception. Ja, ABX tester kan vara pyssliga att sätta upp beroende på vad man vill prova (kablar är dock enkelt), men problemet är att de helt enkelt inte vill. Det kan finnas flera skäl till det, men det betyder inte att det är särskilt imponerande ur mänsklig synvinkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Det borde vara självklart - audiofilerna själva.
Det lite sorgliga är att människor som säger sig vara ljudintresserade är väldigt obenägna att faktiskt pröva sin perception. Ja, ABX tester kan vara pyssliga att sätta upp beroende på vad man vill prova (kablar är dock enkelt), men problemet är att de helt enkelt inte vill. Det kan finnas flera skäl till det, men det betyder inte att det är särskilt imponerande ur mänsklig synvinkel.

Så audiofiler ska bekosta tester som skall bevisa att de är lurade?
Varför skall de göra det? Hade de velat testa på det viset, vilket vissa faktiskt vill så hade det ju gjort det?
Om man redan från början har bestämt ett testresultat, är inte det bias?

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Den här diskussionen har ju pågått rätt länge och tror inte att jag kan tillföra något som lär ändra din redan bildade åsikt om det.

jag lovar att jag tror dig och andra såfort någon kommer med något mer betydande än subjektiva upplevelser och händelser utan data. Jag tror inte heller på att folk någonsin har blivit botade av homeopatiska läkemedel. Det finns en herrans massa folk som hävda att det har hänt men konstigt nog så kommer varje studie fram till exakt samma sak "det finns inga bevis för att detta fungerar".

Permalänk
Medlem

FYI: Har inte hunnit läsa igenom tråden.

Men vart är kabeln tänkt att användas, ansluter man moderna högtalare med nätverkskabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Varför skall de göra det? Hade de velat testa på det viset, vilket vissa faktiskt vill så hade det ju gjort det?

Dom hade kunnat spara en herrans massa tusenlappar på att blindtesta saker först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weawer:

jag lovar att jag tror dig och andra såfort någon kommer med något mer betydande än subjektiva upplevelser och händelser utan data. Jag tror inte heller på att folk någonsin har blivit botade av homeopatiska läkemedel. Det finns en herrans massa folk som hävda att det har hänt men konstigt nog så kommer varje studie fram till exakt samma sak "det finns inga bevis för att detta fungerar".

Jag håller med dig fullt, du skall inte tro på mig eller nån annan utan data.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av weawer:

Dom hade kunnat spara en herrans massa tusenlappar på att blindtesta saker först.

Hur vet du hur de har testat sina saker innan köp, och hur mycket de spenderat?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Hur vet du hur de har testat sina saker innan köp, och hur mycket de spenderat?

I dont, Men vissa jag diskuterat med och en eller 2 som jag känner har enligt utsago har spenderat upp mot 10k sek för att få "felfri" ström till sina ljud prylar. Fanns nån artikel om en snubbe som installerat en egen elstolpe för sin ljudutrustning. Där hade man nog också kunnat spara en hel del pengar då jag är rätt övertygad om att det inte gjorde någon större skillnad. https://thevinylfactory.com/news/japanese-audiophiles-persona...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Påminner om hetsen kring "supra-kablar" eller vad det kallades runt 2000-talet.

I vissa miljöer kanske det kan vara befogat, samt lite mer förstående när det är analoga kablar men, nja.
Hade någon bekant som la ofantliga summor på kablar för att få bättre bild och ljud.

Det kommer jag ihåg,va på en fest där innehavaren hade svindyra kablar och dom sedan blev sönderklippta i 10 cm långa delar av någon trevlig person på festen😅

Permalänk
Medlem

Jag förväntar mig ett test i Swec labbet inom kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weawer:

i dont. Men vissa jag diskuterat med och som jag känner enligt utsago har spenderat upp mot 10k sek för att få "felfri" ström till sina ljud prylar. Fanns nån artikel om en snubbe som installerat en egen elstolpe för sin ljudutrustning. Där hade man nog också kunnat spara en hel del pengar då jag är rätt övertygad om att det inte gjorde någon större skillnad. https://thevinylfactory.com/news/japanese-audiophiles-persona...

Så du tror inte att strömförsörjningen på utrustning som oftast omvandlar elen från vägguttaget till en analog ljudsignal kan påverka signalen?
Är all ström "ren", påverkas ens hushållsel av inkopplade andra produkter eller av industrier?
Kan kablar bete sig som antenner och ta upp störningar?
Utan att blanda in audiofila crazytweaks så ser du nog de möjliga problemen.
Är det värt att lägga pengar på det? Det är väl det som är frågan i alla hobbies?

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

Lite offtopic detta, men jag hör gamla missuppfattningar repeteras

Svenska Supra är inget High-endmärke med esoteriskt absurda audiofil-produkter utan mer ett "icke-billigt" kvalitetsmärke. Du betalar högt pris för de korta HDMI-kablarna men det fanns en anledning till det för sin tid. Backa till 2010-någongång och man kunde utan vidare köpa hem en två meter svart no-name-kabel som inte klarade av 1080p. Har man gjort det några gånger värderar man att en gång för alla betala 500+ kronor för en isblå Supra som fungerar problemfritt på första försöket.

Idag finns det sällan någon anledning att betala 500+ kronor för två meter HDMI när man har Ultra High Speed-certifieringen som en utmärkt utjämnare. En UHS-kabel är ur HDMI:s teknisk synpunkt lika kapabel oavsett prislappen. Sedan kan man diskutera byggkvaliteten och hållbarheten förstås.

Däremot finns det – eller åtminstone fanns en anledning – att välja de långa HDMI-kablarna från Supra. Man betalade kanske det tredubbla för 10 meter Supra mot random svart no-name-kabel. Men den fungerade för sin längd, den höll över tiden och Supra har även varianter som kan dras enklare genom rör. När jag gjorde ett litet test för flera år sedan var det endast Supras långa kabel som orkade 18 Gbps. Andra kablar rullade av vid 9–13 Gbps. En Supra-kabel var för mig ett måste när jag flitigt testade projektorer på den tiden.

Ur den synpunkten var (och är) Supra en ganska låg kostnad. 1500–2000 kronor för en Supra medan andra och större varumärken – ingen nämnd, ingen glömd – kunde ta 5000+ kronor för 10 meter.

Ingen tillfällighet att många installatörer jag har arbetat med kör Supra och dragit långa HDMI-kablar till projektorer på 1080p-tiden som sedan fungerar felfritt med 4K-signal några år senare. Och heller ingen tillfällighet att jag träffat på de som har "sparat pengar" och dragit en lång billig HDMI-kabel genom taket för att sedan upptäcka att det alltid är snö och dropouts i bilden.

Idag hanterar man behovet av långa HDMI-kablar med AOC istället. Men för sin tid på 00- och 10-talet var Supra:s kablar goto-lösningen. Av den enkla anledningen att de fungerade och inte var särskild dyra i sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Vem behöver fredagsunderhållning när vi har denna tråd

You've just opened the can of worms. Sånahär diskussioner brukar ju va ganska hätska i audiofil hörlurs entusiastforum, kan inte tänka mig det blir bättre här heller.

WeTransfer som jag ofta använder som gratis delningstjänst för att shara filer mellan personer kan ändra ljudet en aning så det blir aggressivare, mera diskant, mindre reverb (detta hör även personerna i andra ändan, inte något jag inbillar mig) …

En teori är att fiberkablarna går genom hav, nere vid havsbotten är det ganska högt tryck som komprimerar signalerna. Det plockas också upp olika resonanter från diverse djur, exempelvis späckhuggare och torsk. Har man riktig otur så färdas signalen precis i samband med att en blåval lägger av sin laddning (uppåt 400 liter!), då kan det svaja till lite.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Det finns en gräns när "missljud" övergår till ohörbart för det mänskliga örat - vilket skiljer sig extremt mycket från människa till människa. Audiofiler går bortanför detta (så långt de har råd med), de vill elliminera varje led i kedjan som teoretiskt kan påverkas - även om det inte är hörbart. Jag är själv musiker, och har vänner vars öron är extremt finkänsliga, särskilt de inom det klassiska häradet. Så det är inte för alla som ljud bara är ljud;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Jag hör nog skillnad på kablar också MEN... skulle nog aldrig spendera över 1000 kr eller något sånt (nå möjligtvis en kort billigare silver stereo kabel på max 1.5 m men inte aktuellt idag) men byta en 100 kr kabel mot en annan 100 kr kabel som låter bättre, visst! Det är ju inte priset som gör att det låter bättre (nå kanske nån person faller för pseudo inbillning, må så vara)

Däremot tror jag inte vi har fysiska lagar som perfekt förklarar allt i speciellt ljudväg idagsläget. Själv kan jag inte förklara hur olika renderade filer från en DAW med exakt samma inställningar har en liten naturlig variation i hur det låter så jag brukar ofta rendera i slutskedet ett par olika filer och plockar den jag tycker låter bäst. Det är ju vara exakt samma ettor och nollor ju! T.o.m. sånt att kopsa filen kan leda till viss ändring i ljudet, ofta blir reverben lite torrare. WeTransfer som jag ofta använder som gratis delningstjänst för att shara filer mellan personer kan ändra ljudet en aning så det blir aggressivare, mera diskant, mindre reverb (detta hör även personerna i andra ändan, inte något jag inbillar mig) men genom att packa ner den som en .zip fil t.ex. bevaras ljudet ofta betydligt närmare usprungsfilen t.ex. Vet ej hur man ska förklara såna saker med de fysiska lagar vi använder idag.

Jodå, det är lätt att förklara; placebo

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Svenska Supra är inget High-endmärke med esoteriskt absurda audiofil-produkter utan mer ett "icke-billigt" kvalitetsmärke. Du betalar högt pris för de korta HDMI-kablarna men det fanns en anledning till det för sin tid. Backa till 2010-någongång och man kunde utan vidare köpa hem en två meter svart no-name-kabel som inte klarade av 1080p. Har man gjort det några gånger värderar man att en gång för alla betala 500+ kronor för en isblå Supra som fungerar problemfritt på första försöket.

Idag finns det sällan någon anledning att betala 500+ kronor för två meter HDMI när man har Ultra High Speed-certifieringen som en utmärkt utjämnare. En UHS-kabel är ur HDMI:s teknisk synpunkt lika kapabel oavsett prislappen. Sedan kan man diskutera byggkvaliteten och hållbarheten förstås.

Däremot finns det – eller åtminstone fanns en anledning – att välja de långa HDMI-kablarna från Supra. Man betalade kanske det tredubbla för 10 meter Supra mot random svart no-name-kabel. Men den fungerade för sin längd, den höll över tiden och Supra har även varianter som kan dras enklare genom rör. När jag gjorde ett litet test för flera år sedan var det endast Supras långa kabel som orkade 18 Gbps. Andra kablar rullade av vid 9–13 Gbps. En Supra-kabel var för mig ett måste när jag flitigt testade projektorer på den tiden.

Ur den synpunkten var (och är) Supra en ganska låg kostnad. 1500–2000 kronor för en Supra medan andra och större varumärken – ingen nämnd, ingen glömd – kunde ta 5000+ kronor för 10 meter.

Ingen tillfällighet att många installatörer jag har arbetat med kör Supra och dragit långa HDMI-kablar till projektorer på 1080p-tiden som sedan fungerar felfritt med 4K-signal några år senare. Och heller ingen tillfällighet att jag träffat på de som har "sparat pengar" och dragit en lång billig HDMI-kabel genom taket för att sedan upptäcka att det alltid är snö och dropouts i bilden.

Idag hanterar man behovet av långa HDMI-kablar med AOC istället. Men för sin tid på 00- och 10-talet var Supra:s kablar goto-lösningen. Av den enkla anledningen att de fungerade och inte var särskild dyra i sammanhanget.

Handlar nog inte så mycket om själva kabeln i sig. Hemligheterna sitter i kontakterna som kan vara riktigt skräp i billiga kablar. Glappa och jävliga, dåligt lödda, undermålig storlek på ledaren i själva kontaktstycket till kabeln. Smält ned billiga kontakter så du kommer åt ledarna så kommer du få en chock på vissa kontakter. Tunna buckliga som extra klent aluminium folie. Så kadta aldrig en kabel som verkar vara av bra kvalite, byt istället ut skräpkontakterna på ändarna.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Visst är det ändå lustigt att tester av ausiodilkablar alltid går på subjektiva upplevelser, när det är enkelt att utföra ett null-test?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

FYI: Har inte hunnit läsa igenom tråden.

Men vart är kabeln tänkt att användas, ansluter man moderna högtalare med nätverkskabel?

Mellan din dator och audiofil nätverkswitch naturligtvis!

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Aka_The_Barf:

Handlar nog inte så mycket om själva kabeln i sig. Hemligheterna sitter i kontakterna som kan vara riktigt skräp i billiga kablar. Glappa och jävliga, dåligt lödda, undermålig storlek på ledaren i själva kontaktstycket till kabeln. Smält ned billiga kontakter så du kommer åt ledarna så kommer du få en chock på vissa kontakter. Tunna buckliga som extra klent aluminium folie. Så kadta aldrig en kabel som verkar vara av bra kvalite, byt istället ut skräpkontakterna på ändarna.

Ja, jo.

Med "kabel" menar jag hela mojängen från kontakt till ledare i ett. Det är ju vad man som slutanvändare hanterar. Det är nog rätt få personer som har utrustningen, färdigheten, tiden, energin och vill ta kostnaderna på att löda om 19 stift med sådan precision att hela mojängen fortfarande fungerar lika bra som innan. Man köper en ny kabel istället.

Detta är en 99-kronors Clas Ohlson-kabel från 2010-ish. Fungerade faktiskt med 1080p/60 men höll kanske tio dragningar in/ut. Så inget fel på själva kabeldelen medan kontaktdonet var riktigt skräp. Lär bli elskrot för alla andra utom väldigt, väldigt få personer som då får en idé om att löda om kabeln...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Visst är det ändå lustigt att tester av ausiodilkablar alltid går på subjektiva upplevelser, när det är enkelt att utföra ett null-test?

Är syftet med att lyssna på musik att få en subjektiv njutningsupplevelse eller att blir utsatt för ljudvågor med olika frekvens, styrka och fas? Tror du att enbart finns ett svar på frågan?
Om man man anser att det är "en subjektiv njutningsupplevelse" hur mäter man det och om det målet uppnåtts är andras uppfattning vad målet är relevant?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Mellan din dator och audiofil nätverkswitch naturligtvis!
https://youtu.be/NMFQ3YvR3Eo

Wtf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Supra finns fortfarande kvar! Jag köpte analoga Supra-kablar för strax under 40kr/metern förra veckan. Så, det måste inte innebära ”scam”.

Fast rent logiskt sett: det kan innebära "scam" även om du har köpt dem

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Däremot tror jag inte vi har fysiska lagar som perfekt förklarar allt i speciellt ljudväg idagsläget. Själv kan jag inte förklara hur olika renderade filer från en DAW med exakt samma inställningar har en liten naturlig variation i hur det låter så jag brukar ofta rendera i slutskedet ett par olika filer och plockar den jag tycker låter bäst. Det är ju vara exakt samma ettor och nollor ju! T.o.m. sånt att kopsa filen kan leda till viss ändring i ljudet, ofta blir reverben lite torrare. WeTransfer som jag ofta använder som gratis delningstjänst för att shara filer mellan personer kan ändra ljudet en aning så det blir aggressivare, mera diskant, mindre reverb (detta hör även personerna i andra ändan, inte något jag inbillar mig) men genom att packa ner den som en .zip fil t.ex. bevaras ljudet ofta betydligt närmare usprungsfilen t.ex. Vet ej hur man ska förklara såna saker med de fysiska lagar vi använder idag.

https://emn178.github.io/online-tools/md5_checksum.html
Ta fram en checksum innan du skickar filen och en checksum efter att du har skickat filen, om de är lika så har filen inte ändrats och då sitter det mellan öronen.

Permalänk
Medlem

Visst att störningar kan uppstå men det här känns väldigt överdrivet. Jag har varit med om statiska störningar i ljudet för typ 20 år sedan men det känns inte som ett problem längre. I mitt fall var det förmodligen något fel på moderkortets interna ljudkort då det löstes genom att köpa ett externt ljudkort

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | Gigabyte X870 Gaming WIFI6 | Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance | FiiO K11 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Är syftet med att lyssna på musik att få en subjektiv njutningsupplevelse eller att blir utsatt för ljudvågor med olika frekvens, styrka och fas? Tror du att enbart finns ett svar på frågan?
Om man man anser att det är "en subjektiv njutningsupplevelse" hur mäter man det och om det målet uppnåtts är andras uppfattning vad målet är relevant?

Jag tror att du ska sluta försöka tolka vad andra menar.
Att en kritiserar tester av ormoljeprodukter är inte kritik mot att personer med för mycket pengar väljer att bli lurade för att höja sin subjektiva upplevelse.
Men när en testar en produkt och skriver en recension av den så bidrar de till att sprida vidare de lögner som företagen använder för att sälja sina produkter, detta är det en kan kritisera och vända sig emot.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Hedersmedlem

Bing skräder inte orden i alla fall!

(Det här är kommentaren som Bing länkar till: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1398926-dyra-sladdar-b...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Om man tar på sig skygglappar för att dom samtidigt säljer kvacksalvar grejjor för audiofil marknaden så visst
Eller förespråkar du deras skarvsladdar för 500kr metern också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Man kan testa själv! Till syvende och sist är det ju ointressant vad någon annan säger sig kunna höra.
En del tester (codec t.ex.) kan man sätta upp och köra bra själv, förstärkare, spelare, kablar osv behöver man en kompis och lite förnuft när man sätter upp förfarandet.

Sedan har det naturligtvis gjorts vetenskapliga tester. Det är bara det att man inte vill acceptera resultaten. Det var väl åtminstone 30 år sedan som jag läste en artikel i Journal of the Audio Engineering Society där de stoppade in en 48kHz 16-bitars DA/AD omvandling i en högre upplöst signalkedja, och konstaterade att de oavsett testbetingelser inte kunde observera någon skillnad i ljudresultatet. Man kan inte publicera samma resultat om och om igen, det är inte så gångbart i vetenskapliga sammanhang….. Idag arbetas det naturligtvis mycket med ljudkodning, och resultaten ligger väldigt långt ifrån audiofilernas ”lossless” mantra. ( vilket man som sagt kan testa själv också.)

Det är svårt att diskutera sånt här på forum, både för att det finns folk som har ett kommersiellt intresse i prylförsäljningen, och för att det naturligtvis finns psykologiska behov hos köparna.