Geforce RTX 4000-serien vinner mark på Steam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Vill inte lägga mig i vad folk köper men angående grafen.

Det är inte riktigt så illa för AMD som det verkar på den för AMD har inte sålt RT kapabla GPUer lika länge som Nvidia.

Om man nu skall dra någon parallell till säljstatistik, vilket är lite vanskligt i sig för det är inte vad Steam survey mäter så kan du nog ungefär dubbla AMD iallafall pga av detta.

Jag tycker dock riktningen på kurvan är väldigt platt på AMD också

Är bara förvånad över skalan av skillnaden. Är ju ’bara’ 2000-serien som borde skilja, den samexisterade ju med 1600-serien och kom efter pascal. Den borde inte ha sålt så bra om man jämför med senare, ändå totalt krossar det det man kan ana hos den röda linjen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ottoblom:

Ja det är 0,20 % och 0,18 % av användarna som har dessa kort inte 20% eller 18 % utan 0,2 % och 0,18 %

Inte när jag kollar i steam survey. Då står det 0.19 och 0.17.
Ni verkar inte hänga med för fem öre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Inte alla tror på Steam Hardware Survey:
https://www.youtube.com/watch?v=H5lELVqb_J0&t=71s

Mycket möjligt, men han hade inga konkreta siffror och byggde mycket på spekulationer.
Som kinesiska internetcaféer, men det förklarar inte varför ett rtx4090 för 20 lök har nästan en 50% högre andel än ett 2år gammalt RX 6800 XT och mer än 50% mot 6500xt.

Jag tror inte Steams survey är så långt från verkligheten av två orsaker.

1. Kollar du prisjakt.nu "speldatorer“ så skulle AMD inte ens få 5%*, för Nvidia är det märket som" folk" känner till

2. Bland entusiaster är Nvidia också betydligt populärare speciellt i de högre segmenten.

*kollar man filter fanns det 150st Nvidia gpuer och 6st Radeon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Inte när jag kollar i steam survey. Då står det 0.19 och 0.17.
Ni verkar inte hänga med för fem öre.

Det är inte vi som måste redigera i efterhand doppade siffror . Så undrar vem som hängde med .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ottoblom:

Det är inte vi som måste redigera i efterhand doppade siffror . Så undrar vem som hängde med .

Samtidigt förstod ni exakt vad som menades med tanke på att jag refererade till siffrorna som stod i artikeln fast utan en nolla. Oj kära någon!

Permalänk
Medlem

AMD hade chansen att sälja väldigt många kort och ta en större marknadsandel men istället valde de att sälja färre kort till ett högre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

AMD hade chansen att sälja väldigt många kort och ta en större marknadsandel men istället valde de att sälja färre kort till ett högre pris.

Detta är inte sant och finns inget belägg för. Din kommentar grundar sig i uttalandet att AMD hade "undershipped supply" till marknaden.
Någon som tyvärr även Sweclockers också rapporterade på.

Citatet kommer från AMDs Q4 earnings call. Där de nämnde att deras inventory ökade då de hade svårt att sälja produkter i detta ekonomiska klimat, dvs "undershipped".

Tyvärr, som vanligt, förstod inte swedclockers redaktion kontexten. Och det gjorde inte heller resterande blask nyhetssajter.
Det finns inget belägg för ditt utalande.