Konvertera RAID 1 till RAID 10

Permalänk
Medlem

Konvertera RAID 1 till RAID 10

Införskaffat en NAS (923+) med 4 slottar och har två tomma 12TB WD Red Plus som jag tänkte börja med och spegla dem i RAID 1. Går det lägga till två diskar att rekonfigurera RAID 1 till RAID 10 utan att tömma hela NASEN till nån extern enhet?

(Funderar på om jag ska komplettera med två ytterligare 12TB redan nu eller om det kan vänta lite)

Permalänk
Medlem

DSM låter dig inte gå från raid1 till raid10, utan du behöver gå till raid5 se https://kb.synology.com/en-global/DSM/help/DSM/StorageManager...

Men jag rekommenderar dig att köra SHR. Rent praktiskt blir det en raid1 med dina två diskar. Men i framtiden har du fler möjligheter att utöka med större diskar om du så önskar. https://kb.synology.com/en-br/DSM/tutorial/What_is_Synology_H...

Syftningsfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

DSM låter dig gå från raid1 till raid10, utan du behöver gå till raid5 se https://kb.synology.com/en-global/DSM/help/DSM/StorageManager...

Men jag rekommenderar dig att köra SHR. Rent praktiskt blir det en raid1 med dina två diskar. Men i framtiden har du fler möjligheter att utöka med större diskar om du så önskar. https://kb.synology.com/en-br/DSM/tutorial/What_is_Synology_H...

Tack för länken, precis vad jag letade efter!

Permalänk
Medlem

Jag kan hålla med om SHR, det är himla smidigt just av anledningen att du kan kombinera olika hårddiskstorlekar och få ut diskutrymmet direkt. Har precis uppgraderat från 6TB diskar till 16TB i min Xpenology med SHR volym och hade jag behövt vänta på att alla 8 hårddiskarna skulle vara utbytta för att kunna utöka diskutrymmet så hade det tagit evigheter. Nu kunde jag istället utöka volymen efter varje utbytt hårddisk vilket var guld värt.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Det första att tänka på är att man möblerar aldrig om diskarna på en NAS innan man tagit en full backup på all data som finns i NAS:en - backup bör man ha i alla fall och använder man 'rsync' för att spegla/kopiera datat till externa USB-diskar så är det i de flesta fallen inte så mycket att kopiera efter man har gjort den första stora synkningen - så finns backupperna redan så är det ofta bara ett antal minuter synkande innan man är redo att möblera om sin NAS.

gör man inte det så är det en all-in rysk roulette med sina data - även om det sköter sig de flesta gångerna - var gör du om det inte gör det - om du inte har backup...

---

Kör man BTRFS nativt med sin egna RAID-hanterar så kan man lägga till och bygga sin RAID-form som man vill - och ändra, utöka eller minska när som helst under använda livstiden - men nu har man valt att använda LVM i senare generationers köpeNAS till förmån till tidigare använda mdadm-RAID och sedan lägga sitt filsystem ovanpå detta (ext4/BTRFS)

Men man tappar lite av BTRFS-filsystemets reparationsförmåga och återhämtningsförmåga när det ligger på en underliggande sektor-orienterad RAID (numera en LVM-RAID) då dessa kan inte lösa situationer när diskar/logiska volymer är friska (inte har IO-fel) men har olika informationer tex. efter en eller flera strömavbrott kort efter varandra (hantverkarströmavbrott typiskt i hus där renovering pågår) och efter var strömavbrott börja synka diskarna på sektornivå och dess skriv-cache hålls fulla (som med dagens stordiskar kan vara 250 MB/styck vilket gör att på 4 diskar kan det vara 1 GB med data som är i luften och skrivs med olika takt mot diskarna) när nästa strömavbrott kommer och man kan plötsligt stå med en totalhavererad filsystem där inte ens en ovanpåliggande BTRFS kan rädda.

BTRFS egna RAID-struktur hanterar dessa bättre då det dels bara kontrollerar de datadelar som 'hängde i luften' vid strömavbrottet vilket gör att det blir snabbt 'färdigt' och dels med checksummor kan avgöra vilken disk som har 'rätt' när det skiljer sig mellan disk/LVM-individerna på oönskat sätt i RAID:en och i värsta fall gör rollback till en transaktionspunkt innan där datat är sammanhållen och stämmer med alla checksummor fram och tillbaka.

Det gör att efter var strömavbrott så är den klar med det hela inom enstaka minuter istället för 8-24 timmar som med en traditionell sektor-speglande RAID (mdadm-RAID/LVM-RAID) och ingen viktig skrivdata ligger i diskarnas skriv-cache när strömavbrott kommer nästa gång.

Dock ovanstående med att använda BTRFS med sin egna RAID gäller inte för dagens köpeNAS men något man kan överväga om man bygger en enkel NAS på tex. RPI4 och externa USB-diskar där man ofta inte har kontroll om diskarna har skriv-cache aktiv eller inte bakom dess USB/SATA-konverteringschip

---

Har man diskarna skriv-cache aktiverade på sin köpeNAS (vilket är default numera - så pass att det är knepigt att hitta var man stänger av det och då bekostnad av diskarna skriv-prestanda som sjunker (väldigt) mycket då man väntar på skriv-kvitto efter var fysisk skriven block på skivan och inte ett kvitto i förväg som när man kör med skriv-cache aktiv på diskarna) så är det mycket rekommenderbart att man har en UPS som matar NAS:en och och koppla in UPS:s övervakning så att NAS:en ser status och kan göra en korrekt nedstängning i tid när batteriet börja bli dåligt vid längre strömavbrott - då blir också eventuell RAID-synkning korrekt stoppad innan strömmen försvinner och fortsätter där det var när det hela startas upp igen.

Man kan titta ut vilken billig UPS som helst - dock skall den ha signalering ut (finns sådana utan...) så att den kan meddela NAS:en när strömmen försvann och meddela sin egna batteristatus - många (de flesta köpeNAS) förstår protokoll från tex. APC-UPS och dito protokollkompatibla UPS och supporten aktiveras automatiskt när man trycker in dess USB-sladd i baken på NAS:en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det första att tänka på är att man möblerar aldrig om diskarna på en NAS innan man tagit en full backup på all data som finns i NAS:en - backup bör man ha i alla fall och använder man 'rsync' för att spegla/kopiera datat till externa USB-diskar så är det i de flesta fallen inte så mycket att kopiera efter man har gjort den första stora synkningen - så finns backupperna redan så är det ofta bara ett antal minuter synkande innan man är redo att möblera om sin NAS.

gör man inte det så är det en all-in rysk roulette med sina data - även om det sköter sig de flesta gångerna - var gör du om det inte gör det - om du inte har backup...

Tack för tips. Har backup. I mitt flöde för jag först över allt till 2,5" diskar som sedan fungerar som backup, är dom viktiga förvarar jag dem dessutom offsite. Sedan har jag en arbetskopia på en WD Duo (DAS) som kör RAID 1 för att få redundans på det arbete jag gör med datan, allt från katalogisering, rensning och redigering. Men just WD Duo har visat sig vara buggig på MacOS och därför känns det naturligt att ta steget över till en NAS. Men jag kan egentligen förlora all data på NASen utan att förlora rådata...