Helgsnack: Ljud i datorhörnan

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Ljud i datorhörnan

Vikten av schysst ljud varierar från användare till användare. Den här helgen snackar vi om vad du värderar och vilka ljudprylar du har vid datorn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har oftast bara ljudet från TVn igång, men har också 2.1 inkopplat att slå igång när det behövs, men det är ju främst basen som saknas

Permalänk
Medlem

Ljud är en rätt viktig del av både spel, film och annan media tycker jag.
Kör själv med Klipsch R41-PM, Fosi Audio Q4 DAC och Philips Fidelio X2HR. Mic så kör jag med en FiFine K669.
Väldigt nöjd med allt

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Har ett logitech 5.1 system (Z906) som låter bra men jag använder det sällan. Kör för det mesta på inbyggda högtalare i skärmen eller headset.
Ljudkvalitet är inte så relevant för min del så länge det inte låter helt för j-t.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Corsair SP2500 och ett par Denon AH-MM400. Det låter bra.

Permalänk
Medlem

Förut körde jag på logitech men nu kör jag studio högtalare Adam x5 + en av deras sub & ett rme studiokort i 19" rackformat & kan ej tänka mig att gå tillbaks till annat visst typ 30 tusen men otroligt bra ljud & passar dessutom i min lilla hemstudio sen andra ljudsystemet är en sorgligt nog en mac & universal audio , ik multimedia högtalare men föredrar windows & rme kortet MVH Arne
P.S skit i datorhögtalare & kör en gammal stereo istället billigt & betydligt bättre ljud körde så ett tag oxå

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Viking

Har nyligen upptäckt hur dåligt ljud det varit i gamingheadsets jag tidigare haft. Även för spel är studiolurar överlägset. Hittade ett par m50x billigt från Amazon som jag använder nu.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Sennheiser HD6XX med DAC/AMP combo, det låter fint.

Permalänk
Medlem

Sitter så sällan vid datorn som inte står vid TVn så ljud har aldrig varit intressant att lägga pengar på där men för ett litet tag sen köpte jag ett par Creative Pebble v3 som jag är jättenöjd med, kunde ha behövt en sub också för mer bas men annars är det bra för det lilla jag sitter där. Och rätt fina tycker jag de är med

*edit
Creative, inte Logitech så klart

Permalänk
Hedersmedlem

Ljud i datorhörnan är viktigt för min del. Hörlurar funkar för kortare stunder och för jobbmöten men att sitta längre tid blir obekvämt så då föredrar jag högtalare.

Just nu är det en temporär lösning som inte alls är speciellt kul att lyssna på när det kommer till musik.

Analogt ljud ut från integrerat ljudkort på moderkortet, känns inte som den mest påkostade lösningen och det låter ärligt talat rätt trist.
Harman Kardon HK670, vettigaste biten i hela kedjan.
Elac BS52, bakhögtalarna lånade från vardagsrummet. Inga dåliga högtalare egentligen, men lite för små och klena för mitt lilla kontor... trots att de får sällskap av en enklare sub under skrivbordet.

Jag hoppas väl kunna plocka ihop något vettigt närmaste åren men som vanligt är det viss beslutsångest i det hela.
Ny förstärkare med digitalt ljud in eller en bra extern DAC?
Nya högtalare eller sno tillbaka mina Wharfedale som jag tyckt om i alla år som jag har haft dem... dvs i 20 år nånting. Snyggt utseende, trevligt ljud, lagom storlek.

Tyvärr är det lite småknepigt med högtalarplacering när man sitter med tre skärmar på ett hörnskrivbord eftersom högtalarna nästan hamnar bakom hur man än gör.

Och sen var det ju den där lilla detaljen att det "behövs" nya grejer i vardagsrummet också.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Inga högtalare. Bara ett par gamla Philips fidelio hörlurar kopplade till nån Sennheiser gaming dac. Duger i krig.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Legendariska Logitech Z-2300 still going strong här, parallellt med en Violectric hörlursförstärkare och ett par Beyerdynamic DT990 Pro lurar! Skulle vilja prova några andra hörlurar men är för snål för tillfället...

Permalänk
Medlem

Jag känner att bra ljud är viktigt, bytte ut mitt Z623 mot ett i mitt tycke bättre system:

Focusrite Scarlett 2i2 ljudkort med Presonus Eris E3.5 samt Presonus Sub 8, kopplat med balanserade kablar. Låter underbart i mina öron, väldigt nöjd.

Har en Mackie EM91C mikrofon till ovanstående, bra ljud i den tycker jag, behöver ingen dyr fin mic.

Glömde lurar som jag använder från och till. Razer Blackshark V2 för trådlöst och Beyerdynamic DT 770 Pro för övrigt

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem

Har ett par Sennheiser/Drop HD6XX lurar och Acoustic Energy AE1 Active högtalare. Bägge går via en Topping DX3 Pro+

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Har både ett par AKG 702 och Beyerdynamic DT 990 Pro hörlurar men använder ändå ett par Koss Porta Pro lurar eftersom jag tycker ljudet är bäst i just de hörlurarna. Tycker att de bättre lurarna separerar ljudet för mycket och jag är helt enkelt van vid ett mer jämnmixat basigt ljud.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

HyperX cloud alpha wireless med 330h batteritid! Jäkligt bra lurar med fint ljud och grym batteritid!

Har även en Marshall BT högtalare för att kunna spela lite nice musik i rummet

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Skärm: Predator X38S

Vad är en dator?

Permalänk
Medlem

Har kopplat datorn till TV:n, där står svensktillverkade högtalare på dryga metern med dubbla 8" basar(slavbas) vilka spelar tillräckligt högt för att jag ska bli vräkt, drivs av en gammal stärkare på 100W per kanal.

Poängen är väl att de låter ljupt och definierat även på normala nivåer vilket gör att all media låter som att man är där.

Så har det varit sålänge jag kan minnas, bra ljud är lika viktigt som en skön säng, en bra TV och senaste Playstation. Av all elektronik är det just stärkaren och högtalarna som hållt längst. Köpte dom för 10k tillsammans med en tjockTV någonstans när PS2 var nytt.

Innan var det nått maffigt logiteck 2.1 som kunde spela högt, men basen var bara muller, mellanregistren orkade inte lyfta ut rösternzoch diskanten var bara vass. I jämförelse med min setup då, finns ju ännu tråkigare datorhögtalare.

Media med dåligt ljud är som tacos utan sås, ost och jalapenos. Det går inte att njuta av maten då.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Eftersom min datorhörna är vardagsrummet (antingen med laptop som styr stationära från soffan eller sackosäcken framför TV som är inkopplad i stationära) så är det mina vardagsrumshögtalare som är mitt datorljud.
Högtalarna är ett par Ino Audio piP som jag köpte beggat o renoverade upp lite för en snyggare look. Förstärkaren är ett ihopplock av ett par klass-D-stärkarmoduler på runt 150ish watt med ett kraftig SMPS-agg i en egenbyggd låda av bl a locket på ett gammalt datorchassi. Som DAC/DSP/försteg så använder jag mig av en MiniDSP 2x4HD för att korrigera lite rumsproblem o även ratta ljudkurvan precis som jag vill ha den, o dessutom agerar den delningsfilter om jag får för mig att koppla in mitt bashorn. Bakom högtalarna har jag en gammal uppskuren madrass jag byggt en liten ram runt med ett tyg som jag häftat fast på, mycket viktigt att döda dom tidiga reflektionerna för att på så vis få ett tajtare ljud
På bilden nedan kan man skymta alla komponenter i ljudkedjan, inkl datorn nere till vänster.

Permalänk
99:e percentilen

Åååå! Jag har ett par vita Kali Audio IN-5 koaxiala studiomonitorer och ett par Sennheiser HD 6XX, båda anslutna (de förstnämnda med XLR) till en Topping A90 hörlursförstärkare och preamp med analog volymkontroll som i sin tur (också via XLR) matas av en SMSL SU-8s DAC. Monitorerna är anslutna till ett IKEA Trådfri-uttag så att jag enkelt kan slå på och av dem med en knapp på skrivbordet.

Att det blev just A90:n beror på att den har en fysisk switch för att byta mellan lurarna och högtalarna, vilket jag ofta gör. 👌

Saknas bara dämpplattor och en basfälla … 🥲

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Har både ett par AKG 702 och Beyerdynamic DT 990 Pro hörlurar men använder ändå ett par Koss Porta Pro lurar eftersom jag tycker ljudet är bäst i just de hörlurarna. Tycker att de bättre lurarna separerar ljudet för mycket och jag är helt enkelt van vid ett mer jämnmixat basigt ljud.

Kul att höra att du gillar Koss-lurarna bättre, så kan det vara ibland!

Permalänk

Har gått från att ha en 2.1-lösning med NAD och B&W till att nu använda "de där lurarna har väl fortfarande båda sidorna hela?".

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

Sennheiser HD558 direkt i moderkortet. Gamla sharp 3way högtalare annars när man inte orkar ha något på huvudet. Jag brukade köra ett par Logitech G430 gaming lurar men jag måste säga vilken skillnad det blev att gå över från "gaminglurar" till ett par ordentliga hörlurar.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Kan iaf tipsa alla som bor själv i en etta att skaffa trådlöst headset. Väldigt smidigt.
Jag har dessa, väldigt nöjd med dem https://www.inet.se/produkt/6608847/logitech-pro-x-wireless-l...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Införskaffade nyligen ett nytt ljudsystem till datorn då mitt gamla börjat glappa och ljudet försvann titt som tätt i den ena högtalaren. Bestämde mig för att lägga lite mer pengar än vad jag brukar på ljudet och jag är mycket nöjd hittills. Lämnar bakom mig ett gammalt Edifier S330D som jag haft i ett antal år.
De nya högtalarna är ett par Magnat Multi Monitor 220 som fick sällskap av en subwoofer vid namn Dynavoice Challenger 8.
I jämförelse med mitt gamla system är det här i en helt annan klass och det märks i både film, musik och spel.

Utöver detta så använder jag mig av Logitech G Pro X Gaming Headset när det skall samtalas i Discord.

Visa signatur

[Phanteks Eclipse P400A][ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI][AMD Ryzen 7600X][Corsair iCUE H100i RBG PRO XT][Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000Mhz 32GB CL36][ASUS TUF GAMING 6800 XT][Corsair RM750x][NVME Samsung 970 Evo Plus 1TB][SSD Samsung 870 Evo 1TB][WD Black SN850X NVMe SSD 2TB]

Permalänk
Medlem

Plantronics DSP något, troligen runt 20 år gamla.
Funkar perfa, hyfsat ljud, inget kvar av kuddarna men spelar ingen roll

Steelseries Arctis 7P+, helt ok.

Harman Kardon 2.1, duger under kriget.

När jag vill ha lite bättre ljud för t.ex musik:
Canton Ergo 91 DC
Canton AS 30
Onkyo stärkare, ingen värsting.

Letar efter Harman Kardon Citation XX...

Duger åt en gammal gubbe =P

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk
Medlem

Min lilla samling

Shure SE 846
Shure SE 425
Shure SE 215
Sennheiser HD 600
Sennheiser HD 558
AKG K712 Pro
AKG K361
Airpods Pro (1st gen)
Google Pixel Buds Pro
Google Pixel Buds A-series
Philips SHP 9600
Sony WF-1000XM3

Mikrofonen är Elgato Wave 1. DAC/AMP är en Creative Sound BlasterX G6 i direct mode

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem

Har ett par Revel Concerta2 M16 via chi-fi (Loxjie A30), tanken är att byta ut dom mot ett par Genelec 8350 i närtid. Vi får se vad som händer Hörlurar består av 8 år gamla Sennheiser RS-185

Edit: Mikrofonen är av modell Røde NT USB Mini

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Audio pro T14+Sub samt B&O Beoplay lurar.

Permalänk
Medlem

Hade ett par Steel Arctic Wireless Pro. Funkade väl OK. Det som var najs är väl att själva hårdvaru designen var riktigt genomtänkt med dubbla batterier och en smart mic. Bra knappar på headsettet också osv där man kan switcha till att ta en samtal enkelt med telefon t.ex. Drivrutinerna strulade däremot osv, men det är normalt som jag förstått det med steelseries.

Blev helt kär i trådlöst iaf, men känns tyvärr som utbudet är sjukt mycket sämre där och priserna sticker iväg som fan. Köpte mina på 50% off på black friday för ca 1500, vilket är OK. Men 3000? nej tack. Ljudet var såklart inte i närheten av mina gamla Shure SPR940 t.ex. Uppföljaren med ANC (vem behöver det?) kostar ca 4k nu och antar att ljudet är i bästa fall jämförbart med ett par hifi-lurar för 1k.

Fattar inte varför någon annan tillverkare inte tar efter den designen. Hellre dubbla batterier än riktigt bra batteritid tbh. Sen har ju gamingheadsets en tendens att ha massa blingbling, vilket också var skönt att slippa. De flesta andra ser ju för jävliga ut.

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Kan iaf tipsa alla som bor själv i en etta att skaffa trådlöst headset. Väldigt smidigt.
Jag har dessa, väldigt nöjd med dem https://www.inet.se/produkt/6608847/logitech-pro-x-wireless-l...

Amen! Gäller för övrigt de som har större bostad.

Det jag skulle vilja ha är en kombination som sköter sig själv och vet vad jag vill göra.
Jag tänker att man har några datorhögtalare vid datorn som automatisk kopplar ifrån när man tar på sig headsetet. När man tar av headsetet så är det mer tveksamt om man vill att ljudet ska gå ut i rummet. Det finns en hel del frågeställningar i hur det borde fungera.

Det leder till att jag idag kör 100% headset. Jag trixade lite med externa högtalare, men problemet är att trixa med alla inställningar i teams/skype you name it. Om och någon ringer upp mig i teams så vill de ej vänta 10 sekunder på att jag har fått det att fungera.

Om man går tillbaka 25år i tiden så var mitt problem enkelt, man hade datorhögtalare med 3.5mm hörlursuttag. När man pluggade i hörlurarna så tystande högtalarna och de fick först ljud när man drog ur kontakten igen. Fast nu vill man ha trådlös plus mikrofon.