Nordea och PS Store / Epic Games Store

Permalänk
Medlem

Nordea och PS Store / Epic Games Store

Bytte nyligen bank till Nordea då min flickvän har det och vi har vårt bolån där. När jag skulle registrera det nya bankkortet hos Steam, Netflix etc visade det sig ganska snabbt att det är helt omöjligt att använda Nordeakortet på Epic Games Store. Likadant på Playstation Store. Gjorde en snabb googling och fick fram att det helt enkelt inte längre är möjligt att använda Nordea på PS Store enligt en nyhet från Gamereactor i December 2022. Någon som har samma problem och har lyckats lösa det? Så trött på Nordea nu.

Permalänk
Medlem

Skaffa en gratis onlinebank! Wise är min favorit som även har elektronisk bankkort vilket är smidigt vid onlinebutiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Skaffa en gratis onlinebank! Wise är min favorit som även har elektronisk bankkort vilket är smidigt vid onlinebutiker.

Det innebär väl ändå att jag måste sitta och föra över pengar från mitt lönekonto till ett annat enbart för internetköp? Låter jobbigt att hålla ordning på eftersom det oftast tar någon dag för pengar att föras över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melubas:

Det innebär väl ändå att jag måste sitta och föra över pengar från mitt lönekonto till ett annat enbart för internetköp? Låter jobbigt att hålla ordning på eftersom det oftast tar någon dag för pengar att föras över.

Med Revolut så "för du över" pengar från ditt vanliga kort till Revolut helt gratis och pengarna går att använda direkt. I PS Store använder du sedan Revolut-kortet.

Det blir ju ett extra steg men det är det absolut minst krångliga sättet tills Nordeas kort börjar fungera igen.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Skaffa ett kreditkort så får du en faktura varje månad på internetbanken och tjänar poäng! Finns många med låg eller ingen årsavgift.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Med Revolut så "för du över" pengar från ditt vanliga kort till Revolut helt gratis och pengarna går att använda direkt. I PS Store använder du sedan Revolut-kortet.

Det blir ju ett extra steg men det är det absolut minst krångliga sättet tills Nordeas kort börjar fungera igen.

Är tacksam för tipset, ska kolla in det. Dock allra mest frustrerad över hur mycket bättre allt fungerade med Swedbank, tro det eller ej xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Skaffa ett kreditkort så får du en faktura varje månad på internetbanken och tjänar poäng! Finns många med låg eller ingen årsavgift.

Blev tipsad om att skaffa Klarna kreditkort som tydligen kan debiteras direkt på mitt vanliga bankkort. Också ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Samma problem här med Nordea, just för PS store. Kopplade mitt betalkort till Paypal, som funkar åtminstone på PS store. Inte supersmidigt men en ”ok” workaround liknande Klarna-lösningen…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melubas:

Är tacksam för tipset, ska kolla in det. Dock allra mest frustrerad över hur mycket bättre allt fungerade med Swedbank, tro det eller ej xD

Håller med dig. Bytte till Nordea av samma anledning som du. Första gången jag upplevde "Internetbanken är stängd söndag morgon för underhåll". Nordea är en lackluster upplevelse.

Med det sagt, så är det inte dumt att ha t.ex Revolut (eller annat liknande kort) för internet betalningar oavsett bank. Du kan ställa in så du för över automatiskt om summan blir för låg. Du får oxå tillgång till engångskort och virtuelltkort. Kostar inget om du inte väljer att uppgradera. Om ditt kort blir tillgängligt på nätet så är det bara den summan som finns som riskeras.
(Finns ett pålägg för valuta påslag om du kör gratis versionen - så helt gratis är det inte)

Men samtidigt så är Revolut rätt duktiga på att spärra kort från tjänster (som PS Store) och som du då aktivt får gå in i appen och säga "Hörrö du du, denna får du lita på för jag vill handla där". Sen är det inga problem att köra på.

Kort som man har på internet vill jag inte skall vara kredit kort, eller kort kopplade till mitt lönekonto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melubas:

Blev tipsad om att skaffa Klarna kreditkort som tydligen kan debiteras direkt på mitt vanliga bankkort. Också ett alternativ.

En stor fördel med kreditkort är ju just att det INTE dras några pengar från ens konto.
Man får istället en räkning varje månad.
Dvs om man tex blir scammad nånstans, får kortet kapat eller ngt, så är det "bara" att stryka det från räkningen(man får givetvis polisanmäla och prata med kortbolaget etc). Du har ju faktiskt inte betalat något förrän du betalat räkningen, tills dess är det kreditbolagets pengar..
Om pengarna istället dragits från ditt konto direkt så är de ju borta, och det blir oftast vääääldigt krångligt/omöjligt att få tillbaka dem igen.

Som sagt finns det massor med gratis kreditkort, där man dessutom får betalt för att använda dem.
Nuförtiden är det standard med 0,5% vilket inte är så mkt, men på sikt ger det ändå tusenlappar.
Själv har jag bank Norwegian, komplettbank och Shell Mastercard. De två förstnämnda har Apple Pay.
Som alltid skall man vara noga med att betala hela skulden varje månad(de fakturerar oftast ett minimumbelopp, dvs man får manuellt ändra), annars åker man ju på kreditränta.

Permalänk
Medlem

Klarnas kort räknas som credit och inte debit och har inga påslag, är det jag använder mycket vid utländska köp (dock får du ingen bonus eller så men kortet är gratis) och ja de är en stor fördel med produkter som omfattas av konsumentkreditlagen ,

Det som var lite weired förr var att man fick 10 typ dagar att betala varje enskilt inköp, såg helt klart kul ut på kontoutdraget när man var iväg utomlands, varenda tuggummi fans särredovisat typ men numera får man en faktura varje månad likt andra kort (förr har jag för mig man kunde betala lite för det)

Tycker de låter skumt att Norde blockar PS store, dock har jag råkat ut för liknande just med klarna för en Navvigraph subscription (navigationsdata till MSFS) , de hade klassat det som gambling, så verkar slå slint ibland

Sen tips lite vad gäller bolånet: Shoppat runt lite ? själv tycker jag inte precis det är storbankerna som ger de bästa rabatterna och nu med höjda räntor så gör ju några punkter till i rabatt mer märkbar effekt en tidigare så at säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av danwi:

Samma problem här med Nordea, just för PS store. Kopplade mitt betalkort till Paypal, som funkar åtminstone på PS store. Inte supersmidigt men en ”ok” workaround liknande Klarna-lösningen…

Funkar det alltså att betala med paypal och det drar direkt från kortet på ps store?
Jag fick det inte o funka men då hade jag redan försökt betala 400ggr samma kväll på olika vis 😅

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Klarnas kort räknas som credit och inte debit och har inga påslag, är det jag använder mycket vid utländska köp (dock får du ingen bonus eller så men kortet är gratis) och ja de är en stor fördel med produkter som omfattas av konsumentkreditlagen ,

Det som var lite weired förr var att man fick 10 typ dagar att betala varje enskilt inköp, såg helt klart kul ut på kontoutdraget när man var iväg utomlands, varenda tuggummi fans särredovisat typ men numera får man en faktura varje månad likt andra kort (förr har jag för mig man kunde betala lite för det)

Tycker de låter skumt att Norde blockar PS store, dock har jag råkat ut för liknande just med klarna för en Navvigraph subscription (navigationsdata till MSFS) , de hade klassat det som gambling, så verkar slå slint ibland

Sen tips lite vad gäller bolånet: Shoppat runt lite ? själv tycker jag inte precis det är storbankerna som ger de bästa rabatterna och nu med höjda räntor så gör ju några punkter till i rabatt mer märkbar effekt en tidigare så at säga

Tyvärr är inte PS store den enda butiken som Nordea blockar, detsamma gäller Battle.net. Tur att det finns andra aktörer.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Tyvärr är inte PS store den enda butiken som Nordea blockar, detsamma gäller Battle.net. Tur att det finns andra aktörer.

Battle.net fungerar faktiskt för mig. Skumt att det verkar vara olika för olika personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melubas:

Battle.net fungerar faktiskt för mig. Skumt att det verkar vara olika för olika personer.

Kör via paypal funkar kanon dras direkt från kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Funkar det alltså att betala med paypal och det drar direkt från kortet på ps store?
Jag fick det inte o funka men då hade jag redan försökt betala 400ggr samma kväll på olika vis 😅

Japp, jag fick det att fungera nu strax innan jul då jag skulle förlänga PSplus (tror det heter så). Men har inte provat på PS store efter det (enbart andra butiker, senaste för en vecka sedan…).

Permalänk
Medlem

Både Battle.net och Epic store funkar för mig iaf..

Visa signatur

Dator - Chassi: Fractal Design North Svart \ Cpu: AMD Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz 104MB / Mb: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI Gpu: ASUS TUF GeForce RTX 4070Ti 12GB Gaming \ Ram: Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000 MHz CL30 / Psu: ASUS TUF Gaming 850W Gold
Skärm - Alienware AW3423DW
Hörlurar - Philips Fidelio X3

Permalänk
Medlem

Kör själv med ett PFC kort. Du laddar på det med swish och har full kontroll på pengarna. Supersmidigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Kör själv med ett PFC kort. Du laddar på det med swish och har full kontroll på pengarna. Supersmidigt!

Låter som ett bra alternativ! Ska kolla på det efter att jag ringt och skällt på Nordea

Permalänk
Medlem

Handlade nu igen med Nordeakort på Epic games store, inga problem för mig. Jag fick aktivera internetköp på appen först bara sen funkade det, och också fick man godkänna via bankid.

Visa signatur

Dator - Chassi: Fractal Design North Svart \ Cpu: AMD Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz 104MB / Mb: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI Gpu: ASUS TUF GeForce RTX 4070Ti 12GB Gaming \ Ram: Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000 MHz CL30 / Psu: ASUS TUF Gaming 850W Gold
Skärm - Alienware AW3423DW
Hörlurar - Philips Fidelio X3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melubas:

Bytte nyligen bank till Nordea då min flickvän har det och vi har vårt bolån där. När jag skulle registrera det nya bankkortet hos Steam, Netflix etc visade det sig ganska snabbt att det är helt omöjligt att använda Nordeakortet på Epic Games Store. Likadant på Playstation Store. Gjorde en snabb googling och fick fram att det helt enkelt inte längre är möjligt att använda Nordea på PS Store enligt en nyhet från Gamereactor i December 2022. Någon som har samma problem och har lyckats lösa det? Så trött på Nordea nu.

Jodå jag har nordea på ps5.

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Tyvärr är inte PS store den enda butiken som Nordea blockar, detsamma gäller Battle.net. Tur att det finns andra aktörer.

Sedan när blockerar Nordea Battle.net? Förköpte Diablo 4 nu utan problem för att testa då jag betvivlade dig starkt.
1042kr för Deluxe. Helt sinnesjukt.

Ni kan gå in på banken och ändra från "endast säkra internetköp" på kortet till att öppna kortet mot allt i 1 timme. Köpa det ni ska och sedan spärra det mot osäkra köp igen på 2 minuter. Nu behövde jag inte göra det på Battle.net för det funkar alldeles ypperligt att signera med Bank-ID enligt konstens alla regler.

Men det kanske kan hjälpa TS.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Som andra nämnt så brukar man få bekräfta med bank id och ibland måste man öppna kortet innan köpet.

Minns inte när jag köpte sist men men har handlat på Switch, PS5, Xbox, steam och epic mm genom åren.

Är man ovan med Nordea är det nog att man inte öppnar kortet innan köp.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jabl:

Handlade nu igen med Nordeakort på Epic games store, inga problem för mig. Jag fick aktivera internetköp på appen först bara sen funkade det, och också fick man godkänna via bankid.

Skrivet av redberg32:

Jodå jag har nordea på ps5.

Skrivet av hockexx:

Sedan när blockerar Nordea Battle.net? Förköpte Diablo 4 nu utan problem för att testa då jag betvivlade dig starkt.
1042kr för Deluxe. Helt sinnesjukt.

Ni kan gå in på banken och ändra från "endast säkra internetköp" på kortet till att öppna kortet mot allt i 1 timme. Köpa det ni ska och sedan spärra det mot osäkra köp igen på 2 minuter. Nu behövde jag inte göra det på Battle.net för det funkar alldeles ypperligt att signera med Bank-ID enligt konstens alla regler.

Men det kanske kan hjälpa TS.

Skrivet av dagas:

Som andra nämnt så brukar man få bekräfta med bank id och ibland måste man öppna kortet innan köpet.

Minns inte när jag köpte sist men men har handlat på Switch, PS5, Xbox, steam och epic mm genom åren.

Är man ovan med Nordea är det nog att man inte öppnar kortet innan köp.

Uppskattar tipsen men problemet är att det inte går att registrera kortet. Har man redan registrerat kortet sedan innan (vilket jag misstänker att ni har) så är det inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melubas:

Uppskattar tipsen men problemet är att det inte går att registrera kortet. Har man redan registrerat kortet sedan innan (vilket jag misstänker att ni har) så är det inga problem.

Sedan när? Jag bytte kort nyligen på Steam utan problem. Har inte köpt något sedan gamla kortet på Battle.net (D2R).
Något stämmer inte här.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk

Jag har samma problem med PS Store och Nordea sedan i höstas. Fick ett nytt kort och det går inte att lägga till. Spelar ingen roll om man öppnar det för "internetköp". Har försökt lägga till kortet via playstation os:et, via PS stores webbsida, via mobilappen, samma skit överallt. Har funkat i 8-9 år tidigare.

Skrev och frågade Nordea, de svarade så här:

Skrivet av Nordea Kundservice:

Vi kan se att detta beror på att du behöver signera kortköpet via Playstation med ditt Mobila BankID. Detta beror på ett EU-direktiv som heter PSD2 som kräver att samtliga kortköp på internet behöver signeras med Mobilt BankID.

Vissa handlare, som i detta fallet Playstation Store har haft problem med detta vilket leder till att du som kund helt enkelt inte får alternativet att öppna din BankID-app.

Ansvaret ligger hos handlaren att ge sina kunder denna möjligheten, om den inte finns så nekar banken köpet. Vi rekommenderar att du kontaktar Playstation för vidare hjälp.

Tips! Det som ibland fungerar för vissa kunder är att man tar bort kortet från Playstation, öppnar kortet för alla internetköp i 60 min och därefter provar att lägga till kortet igen.

Permalänk
Medlem

Jag har själv inte PS Store, men jag vet om att du kan logga in på internetbanken och under kort hittar du funktioner, så som "säkra internetköp" Eller så kan du öppna upp/stänga ner korten för köp i "Norden", "Europa" eller "Världen". Se ifall detta kan hjälpa dig. Många tjänster stöder även paypal. du kan alltid skapa en paypal, länka kortet där och då får du istället använda dina paypal-uppgifter. Jag tänker att det blir strul ifall tjänsten i fråga inte stöder "säkra internetköp".

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Sedan när? Jag bytte kort nyligen på Steam utan problem. Har inte köpt något sedan gamla kortet på Battle.net (D2R).
Något stämmer inte här.

Sedan cirka en-två månader tillbaka för mig. Steam fungerar felfritt, där har jag inga problem utan det är just PS Store och Epic Games Store som inte går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melubas:

Sedan cirka en-två månader tillbaka för mig. Steam fungerar felfritt, där har jag inga problem utan det är just PS Store och Epic Games Store som inte går.

Hmm, du får testa aktivera "alla internetköp" på kortet om du behöver prova igen. Epic använder jag inte och någon konsol har jag inte förutom Switch. Men det funkar åtminstone på Nintendos butik iaf.

Skrivet av YellowMan:

Jag har samma problem med PS Store och Nordea sedan i höstas. Fick ett nytt kort och det går inte att lägga till. Spelar ingen roll om man öppnar det för "internetköp". Har försökt lägga till kortet via playstation os:et, via PS stores webbsida, via mobilappen, samma skit överallt. Har funkat i 8-9 år tidigare.

Skrev och frågade Nordea, de svarade så här: "text"

Hmm, tråkigt. Att det beror på själva Bank-ID signeringen var vi nog alla med på, därav rekommendationen att öppna köp. Har faktiskt aldrig varit med om att det inte fungerat då om annat än temporärt. Men beror det verkligen på Nordea att Bank-ID inte vill lira?

Har du enbart provat via konsolen? Går det att göra köpen på datorn via webbläsaren? Kan vara värt att testa där.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Skrivet av hockexx:

Hmm, tråkigt. Att det beror på själva Bank-ID signeringen var vi nog alla med på, därav rekommendationen att öppna köp. Har faktiskt aldrig varit med om att det inte fungerat då om annat än temporärt. Men beror det verkligen på Nordea att Bank-ID inte vill lira?

Har du enbart provat via konsolen? Går det att göra köpen på datorn via webbläsaren? Kan vara värt att testa där.

Problemet är alltså att när man försöker göra ett köp via PS Store så kommer det aldrig upp en möjlighet att signera köpet med BankID. Vilket alltså banken(Nordea) kräver eftersom de måste följa EU-direktivet "PSD2" för köp via internet.

Som sagt, spelar ingen roll om man "öppnar kortet för internetköp" eller liknande. Och ja, har provat via webbläsaren, är samma problem där. Så Sony behöver väl antagligen fixa sin "Store"...