Frågor om VLAN med ett exempel om att arrangera LAN för över 256 deltagare.

Permalänk

Frågor om VLAN med ett exempel om att arrangera LAN för över 256 deltagare.

Jag har kommit över några Switchar.
1 HP Procurve 2626 24 port 100mbit/s med 2 1000mbit/s rj45/sfp combo
3 st HP Procurve 2650 48 port 100mbit/s med 2 1000mbit/s rj45/sfp combo
1 HP Procurve 1810-24G 24 port 1gbit/s
1 HP Procurve 1810-48G 48 port 1gbit/s + 4 1gbit/s sfp portar

Jag har bytt ut mina två Netgear Prosafe gs108 (8 portar gbit/s switch) för att få en liten prestandaökning i nätverket.

Jag har länge velat sätta mig in i LAN party världen som arrangör.
Jag började att gå på LAN party efter att jag fick min första helt egna dator tidigt 2004.
Och jag går än idag på LAN.

Dom switcharna jag kom över stödjer vlan och LAG (Link Aggregation).
Link Aggregation förstår jag ganska bra.
Men VLAN förstår jag mig inte på så bra än.

Exempel:
Jag arrangerar ett LAN med minst 256 ihopkopplade datorer+servrar etc.
Jag använder 48 portars gbit switchen som ett bakben med link aggregation mellan bakbenet och 2626/2650 switcharna för att få 2gbit/s till varje switch ute på borden där deltagarna kopplar in sig i.
Och jag tänkte att varje "bordsswitch" är ett eget VLAN och man använder sig utav DHCP.

Men är det Routern som skall dela ut IP nummer till deltagarna och swtchar eller är det switcharna som delar ut IP nummer?

Vilka IP nummer är lämpliga att använda, för jag misstänker att 192.168.X.X kanske inte är det bästa "omfånget" att använda?
Hur gör man för att alla deltagare skall kunna ansluta sig till t.ex en lokal teamspeak 3 server om dom sitter på olika VLAN?
Jag tänker att dom servrar och router som bör finnas vid ett LAN ansluts direkt till bakbenet.

När det kommer till router så tänker jag att man kan använda en dator med t.ex pfsense på.
Jag själv kör en gammal dator hemma som router med IPFire på.

Ni får väldigt gärna dela med er av det ni kan.
Skall jag tänka annorlunda på vissa frågeställningar?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Varför vill du använda VLAN på LAN partyt?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Det är ju inget problem idag att ha ett /23 nät med säg 400-500 burkar. Sen är ju 100Mbit lite ålderdomligt kanske.

Vill du VLAN-separera så bör du hitta en vettig Gigabit L3 switch och använda som "core" t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Exempel:
Jag använder 48 portars gbit switchen som ett bakben med link aggregation mellan bakbenet och 2626/2650 switcharna för att få 2gbit/s till varje switch ute på borden där deltagarna kopplar in sig i.
Och jag tänkte att varje "bordsswitch" är ett eget VLAN och man använder sig utav DHCP.

Behöver du verkligen 2x1GbE när användarna bara får 100Mbit/s? Sure kör på det man jag är inte så övertygad
Jag skulle skippat vlan om jag inte hade nån legitim anledning att använda det. Även om det är skoj att leka så skulle jag ändå lagt alla deltagare i samma vlan. Lägg hellre mgmt på eget vlan och wlan tex.

Skrivet av Hasseman84:

Men är det Routern som skall dela ut IP nummer till deltagarna och swtchar eller är det switcharna som delar ut IP nummer?

I ditt exempel så låter det som att du vill att routern ska göra detta. Men annars en separat vm för det.

Skrivet av Hasseman84:

Vilka IP nummer är lämpliga att använda, för jag misstänker att 192.168.X.X kanske inte är det bästa "omfånget" att använda?

kör på 10.random nummer.0.0/23 så minskar man ev krockar.

Skrivet av Hasseman84:

Hur gör man för att alla deltagare skall kunna ansluta sig till t.ex en lokal teamspeak 3 server om dom sitter på olika VLAN?
Jag tänker att dom servrar och router som bör finnas vid ett LAN ansluts direkt till bakbenet.

Per definition så hindrar inte vlan ip kommunikation. Men använd dns så folk inte behöver komma ihåg ip nummer.

Skrivet av Hasseman84:

När det kommer till router så tänker jag att man kan använda en dator med t.ex pfsense på.

Sure, men tänk på att pfsense sätter restriktiva regler på allt efter första interfacet. Pfsense är mer än brandvägg än router. Men mot internet så så är det ju det här du vill ha, men internet kanske det inte är optimalt.

Hur snabb lina kommer ni ha? https://lancache.net/ kanske är intressant för att spara bandbredd.

Permalänk
Medlem

Det räcker med att ha ett antal 24 eller 48-portars switchar som du sedan kopplar in i en kraftfull router så kommer det fungera utmärkt. Sedan tror jag inte 100Mbit räcka långt utan det behövs betydligt mer kapacitet. Antar vi pratar om ett mindre LAN där många ska spela i en lokal.

Syftet med VLAN är egentligen att man ska kunna skapa en massa mindre LAN utan att behöva fysiska kablar men det är inte något jag har hört talas om att man använt på LAN partyn, men det kanske man gör numera eller ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag har kommit över några Switchar.
1 HP Procurve 2626 24 port 100mbit/s med 2 1000mbit/s rj45/sfp combo
3 st HP Procurve 2650 48 port 100mbit/s med 2 1000mbit/s rj45/sfp combo
1 HP Procurve 1810-24G 24 port 1gbit/s
1 HP Procurve 1810-48G 48 port 1gbit/s + 4 1gbit/s sfp portar

Jag har bytt ut mina två Netgear Prosafe gs108 (8 portar gbit/s switch) för att få en liten prestandaökning i nätverket.

Jag har länge velat sätta mig in i LAN party världen som arrangör.
Jag började att gå på LAN party efter att jag fick min första helt egna dator tidigt 2004.
Och jag går än idag på LAN.

Dom switcharna jag kom över stödjer vlan och LAG (Link Aggregation).
Link Aggregation förstår jag ganska bra.
Men VLAN förstår jag mig inte på så bra än.

Exempel:

VLAN har man främst till att segmentera nätverk, att dela upp dem. Du kan se det som att du har 2 eller fler separata switchar i samma switch. I ditt fall både finns och finns inte anledning att göra det. Det är bra för att minska broadcast-domänen, men samtidigt är det antagligen inget problem.

Ska du ha 2 olika nät (segmenterat) behöver du routa mellan vlanen.

Skrivet av Hasseman84:

Det är bäst om routern eller en vm med dhcp-server funktionalitet gör detta. Bara ta ett IP-scope inom de definerade Private-utrymmena så kan du ha vilket som.
https://en.wikipedia.org/wiki/Private_network

Skrivet av Hasseman84:

DNS, som sagts är bäst.

Skrivet av Hasseman84:

Jag själv kör en gammal dator hemma som router med IPFire på.

Ni får väldigt gärna dela med er av det ni kan.
Skall jag tänka annorlunda på vissa frågeställningar?

Använd det du har någorlunda koll på. Om felsökning krävs är det bra om man vet var man ska leta.
PFsense/OPNsense/IPFire fungerar. Du behöver egentligen bara något som kan göra NAT(för internet-access) och som klarar mycket MAC-adresser/har utrymme i routing-tabellen.
En dator med valfri mjukvara blir bra. En D-LINK all-in-one hemmarouter är mer tveksam(men skulle nog funka även den).

ändrat IP-address till IP-scope för tydlighet
Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk

Jag har läst alla era kommentarer. Tack till er alla. Det är ganska ny mark här för mig så att kunna få svar, tips och idéer tycker jag är fantastiskt.
När det kommer till vlan, så skippar jag det helt.

Ip nummrena jag kommer att köra är en dhcp server via routern med operativt ipfire.
Jag kommer att köra på ip 10.0.0.1 och vidare.

Sen så finns det en del moduler för sfp till switcharna.
Vad kostar 4 st moduler med en rj45 port till framför allt Procurve 1810-48G?
Vill bara se vad dom ligger i för prisklass.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag har läst alla era kommentarer. Tack till er alla. Det är ganska ny mark här för mig så att kunna få svar, tips och idéer tycker jag är fantastiskt.
När det kommer till vlan, så skippar jag det helt.

Ip nummrena jag kommer att köra är en dhcp server via routern med operativt ipfire.
Jag kommer att köra på ip 10.0.0.1 och vidare.

Sen så finns det en del moduler för sfp till switcharna.
Vad kostar 4 st moduler med en rj45 port till framför allt Procurve 1810-48G?
Vill bara se vad dom ligger i för prisklass.

https://www.fs.com/de-en/c/hp-h3c-1000base-sfp-3519?connector...

Permalänk
Medlem

Glöm inte bort att ha koll på elförsörjningen. 400W per datorplats bör man nog räkna med (lite gissat). Det kan krävas en del prylar för att hantera detta.

400W per datorplats innebär t ex max 9 datorer på en 16A 230V säkring.

Permalänk
Skrivet av teejee:

Glöm inte bort att ha koll på elförsörjningen. 400W per datorplats bör man nog räkna med (lite gissat). Det kan krävas en del prylar för att hantera detta.

400W per datorplats innebär t ex max 9 datorer på en 16A 230V säkring.

Jag har räknat på 12 platser får dela på 16A. Eller är det för klent?
Jag utgår ifrån att det finns 400V 63A i byggnaden eller 400V 32A. Tänkte använda "kontakterna på väggen som secundär strömkälla ifall man behöver dra därifrån med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag har räknat på 12 platser får dela på 16A. Eller är det för klent?

Det är typ 300W var. Det är nog klent.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Det är typ 300W var. Det är nog klent.

Nu är jag inte den bästa på att räkna el etc.
9 platser per 16A säkring kanske är mycket bättre.
Räcker det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Nu är jag inte den bästa på att räkna el etc.
9 platser per 16A säkring kanske är mycket bättre.
Räcker det?

Räkna 230V x A = W
Så 230V x 16A = 3680W
Dela det med så många datorer du vill köra på det o se vad dom får var.
Men då ska det inte vara annat kopplat. Som lampor, switchar osv i samma säkring.

Visa signatur