Hastighetsoptimera DAS i RAID-0

Permalänk
Medlem

Hastighetsoptimera DAS i RAID-0

Fick ett tomt WD Duo case häromdagen när jag införskaffade en NAS. Tänkte experimentera lite med den och se hur snabbt jag kan köra den i RAID-0. De levereras med WD Red Plus diskar och kabinettet ska enligt leverantören klara 360 MB/s. Fast när jag har testat har jag nått strax över 400 MB/s med 2 st 12 TB Red Plus diskar installerade vilket är rätt logiskt då de är specade till knapp 200 MB/s vardera.

12TB diskarna har nu fått ett nytt hem i min NAS och jag funderar dock på om jag skulle roa mig med att med med att köpa 2 st 7200 RPM diskar (Red Pro 4 eller 8TB) och se om man kan skrämma upp hastigheterna ännu mer. Det måste ju helt klart vara värt merkostnaden...

Borde det fungera eller finns det några flaskhalsar man borde kunna tänka sig till...

Permalänk
Medlem

Är endast värt det om du behöver snabbare överföringar men inte är rädd om datan.
Raid 0 är ju som du kanske vet en försämring vad gäller redundans.
Jag skulle inte tycka det är värt det, då 200MB/s skulle räcka för det mesta av mina behov.
Behöver jag något snabbare skulle jag göra en annan lösning, tex nvme disk.

Permalänk
Medlem

Måste betyda att du har bättre än 1 GBit-nätverk hemma? Annars är flaskhalsen där, personligen slår jag alltid i den flaskhalsen när jag kopierar mellan mina datorer.

Men använder du datan ofta och behöver kopiera/flytta stora filer framförallt så kan det vara idé att expandera RAIDen. Som ovan nämnde så är redundansen inget vidare...