Svenska forskare: "Distansarbetare mer produktiva"

Permalänk
Avstängd

Riktiga jobb utförs inte på distans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camper7:

Riktiga jobb utförs inte på distans.

Ungefär som att riktiga män rakar pngn med vinkelslip och luktar diesel?

On topic:
Jag har studerat och arbetat på distans senaste 8 åren. Perfekt! Har missat minimalt med tid under barnens uppväxt och inte slösat i princip någon tid på att pendla.

Kommer aldrig vilja inte välja själv var(och när) jag jobbar någonstans.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Vill inte jobba hemifrån även om möjligheten funnits. Vill ha miljöombytet och den sociala biten av kollegorna på kontoret samt lunchen då man kan träffa kollegor från andra avdelningar. Är ingen eremit direkt.

Jävligt glad att jag slapp att jobba hemma under pandemin. Tack och lov kunde inte min avdelning i egenskap av att vi sitter med CAD och kan behöva gå ut i produktion osv göra detta så vi var på plats hela tiden istället.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Tycker det viktigaste är att ha valmöjligheten, så att man kan bestämma sig när man vaknar om man orkar dra till kontoret på morgonen.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag föreställer mig att såna här studier måste vara extremt svåra att göra.

Om nu människor ser det som en förmån att få jobba på distans, så blir det ju i någon mån jämförbart med andra förmåner (nej, få inga ideer nu skatteverket). Så, då blir det lite som att läsa "Människor med högre lön mer produktiva" eller "Människor med tjänstebil mer produktiva", och man hamnar i en diskussion om hönan eller ägget. Fick de den förmånen för att de var mer produktiva eller är de mer produktiva pga förmånen? Man kan ju inte heller riktigt jämföra över tid eftersom yrken som tillåter distansarbete väl i allmänhet också är föremål för produktivitetsförbättringar med tiden pga bättre program, utrustning och annat som kommer ut.

Permalänk
Medlem

Röstade ja utifrån ifall att jag hade haft ett kontorsjobb.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Chefer gillar inte att de förlorar kontroll. Detta är oftast den väsentliga anledningen till varför kontorsarbete inte kan vara 100% valfritt. De vill kunna bestämma var du ska sitta, hur mycket rast du tar, vem du pratar med och gärna även veta konsistensen på din skit.

Chefer tror sig också som oftast veta bättre vilken arbetsmiljö som du trivs i än dig själv, eller i princip all relevant forskning. Det är därför öppet kontorslandskap är populärt för det passar chefer och om det passar cheferna så måste det så klart vara bästa för alla andra. Du måste ju kollaborera och ha spontana möten. Skit samma att dina arbetsuppgifter är fokusarbete utan behov att prata med en själ.

Har antingen dyslexi eller feta fingrar
Permalänk
Medlem

Försöker vara på kontoret 1-2 gånger i veckan, men det känns inte särskilt givande att sitta där.
Sämre utrustning, sämre kaffe, sitter ändå med teams/ensamt arbete 95% av tiden där.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Det man får ut absolut mest av är en hybrid av remote och på plats (enligt mig). Tycker det är riktigt trevligt att vara på kontoret halva dagen, få lite social stimulans och sedan sticka hem och få lite miljöombyte.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle3:

Jag föreställer mig att såna här studier måste vara extremt svåra att göra.

Om nu människor ser det som en förmån att få jobba på distans, så blir det ju i någon mån jämförbart med andra förmåner (nej, få inga ideer nu skatteverket). Så, då blir det lite som att läsa "Människor med högre lön mer produktiva" eller "Människor med tjänstebil mer produktiva", och man hamnar i en diskussion om hönan eller ägget. Fick de den förmånen för att de var mer produktiva eller är de mer produktiva pga förmånen? Man kan ju inte heller riktigt jämföra över tid eftersom yrken som tillåter distansarbete väl i allmänhet också är föremål för produktivitetsförbättringar med tiden pga bättre program, utrustning och annat som kommer ut.

Sen är ju även oftast jobb som går att utföra på distans svårare att mäta än hur många skruvar Pelle på bandet monterar per skift.
För min del hade det varit optimalt med 2-3 dagar på kontoret i veckan. Förutom de veckor jag är på stora kontoret som har öppen planlösning, då hade 0 dagar på kontoret varit lämpligt.

Finns det någon icke chef som gillar öppen planlösning? Speciellt nu när många fd fysiska möten gått över till teams. Skojar inte om jag kan bli del av 4-5 olika teamsmöten i det öppna kontoret trots brusreducerande hörlurar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NisseG91:

Ungefär som att riktiga män rakar pngn med vinkelslip och luktar diesel?

On topic:
Jag har studerat och arbetat på distans senaste 8 åren. Perfekt! Har missat minimalt med tid under barnens uppväxt och inte slösat i princip någon tid på att pendla.

Kommer aldrig vilja inte välja själv var(och när) jag jobbar någonstans.

Ok. Men skulle aldrig funka för mig. Jag gillar ha arbetskamrater runt omkring för ett socialt umgänge och AW på det.
Är man på en arbetsplats så jobbar man på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camper7:

Är man på en arbetsplats så jobbar man på riktigt.

I min erfarenhet, baserat på kollegor och mig själv, har man antingen ett personlighetsdrag att få en hel drös saker gjorda, tempo, eller ej, och detta varierar inte mellan arbete hemifrån eller på kontor.

Själv har jag eget rum på kontoret och uppskattar en kortare promenad dit och tillbaka, i övrigt fungerar att jobba hemma lika väl (förutom som crispvandahl sade att katterna givetvis gillar att ligga på tangentbordet och måste lekas med en del mer). Det är lite enklare att logga av 1700 och börja träna med ens än att logga av 1700, packa ihop och gå hem och sen börja träna. Det sociala umgänget som kortare kafferaster och fler vid ett lunchbord gör varken till eller från.

Kan tro att fler ser det som ett plus att bara ha valmöjligheten, speciellt yrken som inte måste vara på plats.
Är man som arbetsgivare lagd åt "Är man på plats så jobbar man på riktigt" får man la se till att ha någon form av uppföljning efter varje dag, tidrapportering eller så.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Stämmer inte alls i mitt arbete. Produktiviteten sjönk som en sten när folk började jobba hemifrån från jobbet. Vi går aldrig tillbaks till det igen. Beror förmodligen på vilket typ av jobb det handlar om. Men i mitt fall, ett extremt kreativt yrke som kräver samarbete mellan massor av olika discipliner... nope.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Camper7:

Ok. Men skulle aldrig funka för mig. Jag gillar ha arbetskamrater runt omkring för ett socialt umgänge och AW på det.
Är man på en arbetsplats så jobbar man på riktigt.

Skulle säga att det är helt tvärtom. På kontoret sitter folk mest och fikar eller springer runt och tjötar. Även AWs är enklare att ordna hemifrån.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Chefer gillar inte att de förlorar kontroll. Detta är oftast den väsentliga anledningen till varför kontorsarbete inte kan vara 100% valfritt. De vill kunna bestämma var du ska sitta, hur mycket rast du tar, vem du pratar med och gärna även veta konsistensen på din skit.

Chefer tror sig också som oftast veta bättre vilken arbetsmiljö som du trivs i än dig själv, eller i princip all relevant forskning. Det är därför öppet kontorslandskap är populärt för det passar chefer och om det passar cheferna så måste det så klart vara bästa för alla andra. Du måste ju kollaborera och ha spontana möten. Skit samma att dina arbetsuppgifter är fokusarbete utan behov att prata med en själ.

Du gillar inte chefer va?

Permalänk
Medlem

Individen måste få välja vad som passar en själv, vissa föredrar miljöombyte och bor nära kontoret, andra blir konstant störda med en knack på axeln eller har över en timmes resa enkel väg…

Mitt bolag ändrade nyligen till 40% on-site, tror vi kommer tappa många bra kollegor med sådan policy. Som tur är kan jag skaffa undantag, annars hade jag inte blivit kvar länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camper7:

Riktiga jobb utförs inte på distans.

Skulle gärna jobba på distans (skruvar lastbilar och släp) men det går ju inte Börjar vara riktigt less att gå hela dagarna med öronproppar.

Permalänk
Medlem

Går ej i mitt arbete. Men jag är inte emot det, men man behöver någon form av kontroll på vad som blir gjort, för det kommer inte passa alla typer av människor även om alla människor säkerligen vill ha möjligheten till det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Du gillar inte chefer va?

Vem gillar chefer?
Aldrig stött på en bra chef. Känns som att man måste vara ett rövhål för att bli chef.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Försöker vara på kontoret 1-2 gånger i veckan, men det känns inte särskilt givande att sitta där.
Sämre utrustning, sämre kaffe, sitter ändå med teams/ensamt arbete 95% av tiden där.

Det är ju detta som är 99% av problemet för många.

Sitter jag på kontoret så sitter jag i möten över Teams i 6 timmar, men har samtidigt som du säger, dåligt kaffe, men också 2 timmar pendling, behöver köpa lunch, behöver gå upp 2 timmar tidigare, kommer hem senare.

Hade det varit så att jag kom till jobbet dom dagarna jag var inne och hade mötesfria dagar, eller endast möten med personer på kontoret, så absolut.

Men jag kommer inte åka in till kontoret för att sitta i möten hela dagarna.

Nu har vi visserligen friheten att jobba hemma, så försöker att vara inne 1-2 dagar, men ser absolut ingen mening med det förutom att det är kul att snacka lite skit med kollegorna på lunchen.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

För "oss på golvet" gör det ingen skillnad om kontorsfolket sitter på jobbet och inget får gjort, eller hemma och inget får gjort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Vem gillar chefer?
Aldrig stött på en bra chef. Känns som att man måste vara ett rövhål för att bli chef.

Trist att du känner så... Jag är ledare för 6st UX Designers i Sthlm och mitt mål i varje interaktion jag har med dom är att se till att dom har så bra förutsättningar som möjligt att göra deras jobb. Men också att dom ska må så bra som möjligt på jobbet, och att dom ska känna att dom kan balansera jobb och fritid/hobby på ett hälsosamt sätt Man jobbar ju för att leva, inte åt andra hållet.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Tycker inte folk klarar av ansvar och generellt sett är för oengagerade för att göra bra jobb oavsett var det sitter.
Ska byta till arbetsgivare där alla vill träffas och är engagerade istället för att producera på var sitt håll. Föredrar halvdagar på plats och halvdagar hemma, då jag får mest bra hjärnjobb utfört när jag rör på mig/byter miljö.

Med det sagt borde diskussionen snarare röra "fri arbetstid" än distansarbete!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Vem gillar chefer?
Aldrig stött på en bra chef. Känns som att man måste vara ett rövhål för att bli chef.

Det finns bra chefer. Jag har haft både bra och dåliga och bytt jobb pga en dålig chef. Även om jag tror att rövhål lockas till maktpositioner så är det ett svårt jobb och jag är inte avundsjuk på de som har jobbiga anställda under sig.

Permalänk
Medlem

Jobbar 2 dagar i veckan hemifrån, mer än så är tyvärr inte tillåtet i vanliga fall där jag jobbar men det är iaf extremt mycket bättre än att behöva sitta i bil 1½ timme per dag in till jobbet. Inte en chans att jag skulle gå med på att jobbba 100% på plats längre, mitt jobb går dessutom att göra precis lika bra oavsett var jag befinner mig.

Permalänk
Skrivet av Olle3:

Jag föreställer mig att såna här studier måste vara extremt svåra att göra.

Om nu människor ser det som en förmån att få jobba på distans, så blir det ju i någon mån jämförbart med andra förmåner (nej, få inga ideer nu skatteverket). Så, då blir det lite som att läsa "Människor med högre lön mer produktiva" eller "Människor med tjänstebil mer produktiva", och man hamnar i en diskussion om hönan eller ägget. Fick de den förmånen för att de var mer produktiva eller är de mer produktiva pga förmånen? Man kan ju inte heller riktigt jämföra över tid eftersom yrken som tillåter distansarbete väl i allmänhet också är föremål för produktivitetsförbättringar med tiden pga bättre program, utrustning och annat som kommer ut.

Om man tar före pandemin. Så fanns det lite olika distansjobb.
Den systemutvecklaren som sa. Jag har nyss gått ut en utbildning med låga betyg och vill ha ett distansjobb kunde glömma det. De som fick jobba distans var på något sätt så attraktiva så de tillåt göra detta. Såklart mindre företag kunde lättare ha specialregler.

Nu när pandemireglerna håller på att försvinna påstår jag att folk som vill jobba distans mer väljer såna företag. Allt bra, om det inte vore för att vi har kommit in i en lågkonjektur och företag börjar varsla. Då får företag makten att ställa de regler som de vill.

Med detta sagt ser jag inte riktigt ditt samband, mer än att duktiga personer har bättre möjlighet till att byta jobb till ett som tillåter distansjobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agamemnon_71:

För "oss på golvet" gör det ingen skillnad om kontorsfolket sitter på jobbet och inget får gjort, eller hemma och inget får gjort...

Jag har jobbat både "på golvet" och på kontor, den fördomen är rätt tröttsam. Den är tröttsam när vissa nuvarande kollegor uttalar sig motsvarande om "golvet" också.
Det finns folk på det där "golvet" som inte får något gjort också.
Och det finns folk på kontoret som ser till att det finns något att göra på "golvet".

Och det finns en skillnad om folk sitter hemma, mindre trängsel

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Distansjobb är det bästa som hänt, det är sällan mer än hälften av mina kollegor på plats så jag har lugnt och skönt på kontoret.

Kom aldrig in i distansarbetet själv under pandemin, föredrar definitivt att åka till jobbet. Blir instängt att sitta i lägenheten och glo hela dagarna.

Har fördelen att det bara tar 15 min att köra enkel sträcka, pendling är inte skoj.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Jobbar 2 minuters promenad från jobbet och för mig blir det en mix då jag får välja själv. Skönt att kunna vara hemma och fokusera om det är rapportskrivande, kodknackande eller annat. Men fint att gå till jobbet för att spåna med kollegor ibland. Jag har ett eget rum på jobbet men känner ända att hemmajobb lockar ibland.

Tyvärr kan jag inte vara hemma och vika tvätt under avdelningsmöten via teams nu, saknar den tiden 🥲

Permalänk
Medlem

Då chefen på nuvarande uppdrag kräver 100% on-site från konsulter (undertecknad) och dessutom inte har samma policy för ordinarie anställda så har jag beslutat att söka mig annorstädes. Förvisso inte den enda anledningen, men det skulle gott kunna ha varit det.
Att kunna sitta hemma och jobba är en oerhörd stressreducerare för min del. Inga kollegor som för oväsen (d.v.s. talar, använder tangentbord, går, andas ... ), ingen stress över att hinna in till morgonmöten, slippa behöva att antingen tänka på matlådor eller behöva gå ut och käka, kunna ta en lite längre lunch för att hinna med att nyttja solljuset (framför allt under vinterhalvåret) lite, sitta i en stol som faktiskt är bekväm, arbeta på adekvata skärmar ...
Jag kan inte nödvändigtvis skriva under på att det varje dag ökar min produktivitet, men sett till arbetsåret i sin helhet så definitivt, och den mentala hälsan blir så mycket bättre.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8