Övriga Fynd – Diskussionstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Men detta va ju skräp får man inte ens köra med den
Skille just slå till täbkte jag.
Tanken är att ha den till och från jobbet både på väg och cykelbana men då är det ju kört. Hur har dom tänkt där?

Så ser lagen ut i teorin

I praktiken är det inte så illa, har inte sett någon bli stoppad så länge lysen funkar och man kör lugnt och försiktigt

Tänkte bara belysa det så man i all fall vet om det innan köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

”Dock är det tillåtet att använda fordonet på inhägnat område.”

Lite sjukt att detta tillåts att säljas, eller att lagen inte ändras

Ja med tanke på att de flesta av oss föds med fullt fungerande ben så är det helt sinnessjukt att dessa produkter säljs.

Permalänk
Medlem

Finns en Nordic edition som ser ut att vara godkänd. 300W motoreffekt. Visserligen inte rabatterad.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Nordic versionen är väl teknisk exakt samma, fast mjukvarulåst till 20 km/h?

Någon som kört denna version? Är den lagom stark i uppförsbackar?

Såg att man även kan låsa upp mjukvaran, men antar att det kan slits på motorn att tillåta högre ström under längre tider (samt att räckvidden minskar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Ja med tanke på att de flesta av oss föds med fullt fungerande ben så är det helt sinnessjukt att dessa produkter säljs.

För mig ser jag inte elsparkcykeln som en ersättning för att gå. Utan som ett enklare medtagbart alternativ till Cykel. Där Cykeln är alternativet för buss/bil. Att gå längre sträckor tar mycket tid, tid som kanske inte finns. 20kmh är ändå ca 3-4ggr så snabbt som en vanlig människa går.
Elcykel är ca 45kmh och ger en bra hastighet jämfört med elsparken men är svårare att plocka med i bil / buss / in på kontoret/hemmet.
Med detta sagt äger jag varken cykel eller spark.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Nordic versionen är väl teknisk exakt samma, fast mjukvarulåst till 20 km/h?

Någon som kört denna version? Är den lagom stark i uppförsbackar?

Såg att man även kan låsa upp mjukvaran, men antar att det kan slits på motorn att tillåta högre ström under längre tider (samt att räckvidden minskar)

Jag vågar inte riktigt svära på hur stark den är...men min gissning är att den kommer få svårt med backar. Ta min Max G30 ex, jag måste vid brantare backar gå in i S-mode för att få den och orka upp i D-läget. Eller rent tekniskt så tar den sig upp för alla backar jag testat i D-läget, men farten avtar ju längre, ja du fattar. Brukar gå in i S-mode när jag dyker under 20km/h.
Väntar på ersättaren till denna till sommaren.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Jag vågar inte riktigt svära på hur stark den är...men min gissning är att den kommer få svårt med backar. Ta min Max G30 ex, jag måste vid brantare backar gå in i S-mode för att få den och orka upp i D-läget. Eller rent tekniskt så tar den sig upp för alla backar jag testat i D-läget, men farten avtar ju längre, ja du fattar. Brukar gå in i S-mode när jag dyker under 20km/h.
Väntar på ersättaren till denna till sommaren.

Gör det enkelt som jag; sätt den på S-mode och kör alltid så. I princip gäller det alla modeller från alla tillverkare. Alla andra "modes" är i princip helt meningslösa. Bättre att själv reglera effekten med effektreglaget. Går ju att åka mjukt och långsamt utan problem i "S-mode". Det är inte direkt några Ducati vi pratar om här.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Gör det enkelt som jag; sätt den på S-mode och kör alltid så. I princip gäller det alla modeller från alla tillverkare. Alla andra "modes" är i princip helt meningslösa. Bättre att själv reglera effekten med effektreglaget. Går ju att åka mjukt och långsamt utan problem i "S-mode". Det är inte direkt några Ducati vi pratar om här.

Håller med. Men jag behöver räckvidden också, så det är inte riktigt ett hållbart alternativ för mitt usecase. Jag åker till och från åker en sträcka på dryga 25km. Och då blir det svårt för batteriet att räcka.
Scootern är 2 år snart och räckvidden har inte direkt blivit bättre, men får fortfarande ut ungefär 3 mil med mestadels blandad körning. Inväntar med spänning g65.
Den optimala scootern vore en med ninebots kvalité, vad gäller bara köra och inga problem liksom, med ett realistisk räckvidd på 8-10 mil.
Realistisk då, inte som nu 6 mil med ECO, medvind, nerförsbackar, och en förare som väger som pinne. Fast det gäller ju typ alla tillverkare.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Jag vågar inte riktigt svära på hur stark den är...

Skrivet av martinot:

Gör det enkelt som jag; sätt den på S-mode och kör alltid så...

Är det någon av er som provat att låsa upp mjukvaran och ändra hastigheten? Vilka settings har ni kört då och hur har ni märkt att det påverkar stabilitet/räckvidd etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Är det någon av er som provat att låsa upp mjukvaran och ändra hastigheten? Vilka settings har ni kört då och hur har ni märkt att det påverkar stabilitet/räckvidd etc?

Har inte låst upp mjukvaran på nån scooter, men av vad jag hört så ska det inte vara särskilt svårt.
I mitt fall löste det sig genom att jag importerade den amerikanska versionen av min modell när jag köpte den, som inte var strypt till 20/25kmh. Utan som istället gör 30km/h out of the box.
Men generellt kan man väl säga att om du modifierar firmwaren på något sätt så räkna med 2 saker:
1: garantin ryker.
2: räckvidden kommer påverkas negativt.

Finns undantag på punkt 2 där vissa har låst upp firmwaren och anpassat den bättre till att vara mer effektiv osv.
Det gäller att läsa på lite om det är nånting man vill göra helt enkelt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Har inte låst upp mjukvaran på nån scooter, men av vad jag hört så ska det inte vara särskilt svårt.
I mitt fall löste det sig genom att jag importerade den amerikanska versionen av min modell när jag köpte den, som inte var strypt till 20/25kmh. Utan som istället gör 30km/h out of the box.
Men generellt kan man väl säga att om du modifierar firmwaren på något sätt så räkna med 2 saker:
1: garantin ryker.
2: räckvidden kommer påverkas negativt.

Finns undantag på punkt 2 där vissa har låst upp firmwaren och anpassat den bättre till att vara mer effektiv osv.
Det gäller att läsa på lite om det är nånting man vill göra helt enkelt.

Nej jag har kikat runt lite och verkar inte vara så svårt att få till. Har visserligen inte kikat på just denna modell specifikt, men sett att det går att göra på andra Xiaomi-scootrar, och hur resultatet blir hänger väl mycket på hur man tweaker inställningar som t.ex. max-ström och annat (vet dock inte om det går att göra för denna än, får googla).

Har några km till jobbet och tänkte att det vore kul att testa en elscooter, har kikat på rejälare sådana men de är betydligt dyrare och denna kanske kan vara ett kul test.

Jo, garanti och räckvidd kommer få sig en törn; men om jag kan få upp den i c:a 30 utan att belasta elektroniken alltför mycket extra och bara tappa lite räckvidd vore det intressant.

Permalänk
Hedersmedlem

*Dags att släppa elspark-sidospåret alt. skapa en separat tråd*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Apropå elsparkcykeln så fick jag min order annulerad.
efter att fått kvitto och bekräftelse, vad less jag blir...

Tar upp det i konsument tråden om nån vill diskutera vidare: Länk till tråden

Se inlägget ovan
Visa signatur

MSI Tomahawk B350 - AMD Ryzen 5700X - 32 GB Corsair LPX 3200CL16 - RTX3070 - Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av DEADushka:

Proteinpulver till "rimliga" (enligt dagens normer) priser - 1kg för 159-185kr
https://www.bodylab.se/shop/whey-proteinpulver-2c1.html

Tror man har tills på måndag att handla för det priset

Då är ju frågan, kör danskarna fortfarande med överdriven användning av antibiotika i sina livsmedel?

Permalänk
Medlem

Vilken ska man köpa

Är ltd? Mycket båttre än 290 pro?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gastooo:

Är ltd? Mycket båttre än 290 pro?

Flyttade ditt inlägg till diskussionstråden (ingen diskussion i fyndtråden). Välkommen till Sweclockers btw

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hacke[Man]:

Produkt: White XC 290 GX 1x12 LTD
Länk: https://www.xxl.se/white-xc-290-gx-1x12-ltd-22-mountainbike-h...
Pris 7000kr
Väl värt med tanke på vad komponenterna skulle kosta att köpa löst.
https://www.xxl.se/filespin/d9cf4701c66d4d9ebc41960a175bac7a?resize=109,109&quality=90&bgcolor=efefef

Tack för tipset! Precis vad jag var ute efter. Någon mer som slog till?

Permalänk

Tipset ovan ledde till att jag hittade denna som jag tittat på tidigare, nu ordentligt nedsatt även den...

https://www.xxl.se/scott-spark-970-fs-mountainbike-22-fulldam...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gastooo:

Är ltd? Mycket båttre än 290 pro?

Ja, skulle påstå att det är värt, snäppet bättre komponenter på allt.
GX Eagle är bra, nog inte ofta man hittar på en cykel för de pengarna.
Gafflarna är nog hyfsat jämbördiga, instegsmodeller bägge två men rockshox bör vara lättare att hitta reservdelar till osv.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Ja, skulle påstå att det är värt, snäppet bättre komponenter på allt.
GX Eagle är bra, nog inte ofta man hittar på en cykel för de pengarna.
Gafflarna är nog hyfsat jämbördiga, instegsmodeller bägge två men rockshox bör vara lättare att hitta reservdelar till osv.

Jag slog till på den ltd. Den har agressivare geometri än pro som är mer upprät. Dämparen som följer med ltd är en recon silver som har 32mm stanchions vilket är jämförbar med raidon men ett bra steg upp från judy. Om man vill ha samma kvalite på komponenterna hos trek är det x-caliber 9 som ligger närmast, men den är ändå ett steg sämre för mer än dubbla kostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Tack för tipset! Precis vad jag var ute efter. Någon mer som slog till?

Blev en beställning på en White XC 290 Pro för 5000:-

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasse:

Stadiumoutlet säljer även Clifton 8 för 999kr, finns i olika färger och storlekar. Troligtvis så har priset droppat de senaste veckorna eftersom Clifton 9 kommit ut.

Skall sägas att stadiumoutlet bara säljer damskon av Clifton 8:
https://www.stadiumoutlet.se/utrustning/lopning/loparskor/704...

Vet inte vad som kan skilja men kändes ändå värt att nämna.

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansion:

Skall sägas att stadiumoutlet bara säljer damskon av Clifton 8:
https://www.stadiumoutlet.se/utrustning/lopning/loparskor/704...

Vet inte vad som kan skilja men kändes ändå värt att nämna.

I butik så fanns båda varianterna (Västerås), men online verkar bara "W"-versionen finnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansion:

Skall sägas att stadiumoutlet bara säljer damskon av Clifton 8
https://www.stadiumoutlet.se/utrustning/lopning/loparskor/704...

Vet inte vad som kan skilja men kändes ändå värt att nämna.

Inte helt hundra om samma gäller EU storlekar, men brukar inte icke-EU vara olika för W och M? Typ M 10 = W11.5

Permalänk
Moderator
Forumledare

Flyttade in några inlägg som passade mer som diskussion

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av bektil:

Inte helt hundra om samma gäller EU storlekar, men brukar inte icke-EU vara olika för W och M? Typ M 10 = W11.5

Misstänker att även bredden på skon kan skilja.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Reebok har nån mid season sale: https://www.reebok.se/outlet

Prisexempel: Reebok Lifter III tyngdlyftarskor för 605:-
Observera att det går att kombinera med Benify 25%-rabattkod samt getgifted 25%-presentkort (också via Benify).
Priset hamnar då på ca 340:- Extremt billigt för ett par bra böjskor. Jag tycker att Reebok är lite små i storleken så brukar att köpa 1-1.5 storlekar större.

Getgifted-presentkorten finns dock bara i antingen 500:- eller 1500:- Går bra att betala med flera presentkort hos Reebok.

Går ej att betala?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

Går ej att betala?

Lite mer info hade varit gött... Menar du på reebok.se eller getgifted?
Ser ut som att 500SEK-presentkorten är slut.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Lite mer info hade varit gött... Menar du på reebok.se eller getgifted?
Ser ut som att 500SEK-presentkorten är slut.

På Rebook. Får bara betalning misslyckas. Testat både debit kort,paypal och klarna, både laptop och telefonen och olika webbläsare.

Permalänk
Medlem