Permalänk
Medlem

fläktarna går med hög hastighet

Hej

Fläktarna går med hög hastighet i energisparläge.

Processor / gpu temperatur är ok men så fort skärmen går i viloläge så börjar fläktarna snurra med hög hastighet .

Någon som kan hjälpa var ska man felsöka? eller som redan vet vad kan det beror på?

Permalänk
Medlem

vilka fläktar är det vi pratar om här?
chassi fläktar? cpu/gpu?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

hej
kollade nyss och det är vatten pump :
https://www.bequiet.com/en/watercooler/3745

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxIt666:

hej
kollade nyss och det är vatten pump :
https://www.bequiet.com/en/watercooler/3745

har du rengjort fläktarna?
kolla bios eller om bequiet har någon app för fläktarna så kan du kanske ställa om hur högt dom ska gå?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

den är helt ny och fungerar utan problem
det händer bara i i energisparläge.
app har jag redan och det går att ställa be quiet recomendation , standar och full fart.
problemet ligger i alla 3 läge

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxIt666:

den är helt ny och fungerar utan problem
det händer bara i i energisparläge.
app har jag redan och det går att ställa be quiet recomendation , standar och full fart.
problemet ligger i alla 3 läge

kolla bios det bör finns fläktkontroller där också

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vad ska jag ändra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxIt666:

vad ska jag ändra?

jag har inte en susning om hur ditt bios ser ut så det får du nog googla om du inte vet själv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det går att justera hastigheten på fläktarna men det löser inte när man går i strömsparläge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxIt666:

Det går att justera hastigheten på fläktarna men det löser inte när man går i strömsparläge.

Menar du strömsparläge så du sätter datorn i ett läge som då stänger datorn. Som man kan tro man gör. Eller menar du Energisparläge. För det är en helt annan sak.

Du får nog förklara lite mer hur du upplever det. När du inte rör datorn. Så efter ett tag så börja Windows jobba med lite olika saker som den behöver göra ibland. Allt från update till att köra en månads rensning m.m
Så ibland så jobbar CPU kanske tex 60 % och då blir varm. Sen då ökar fläktarna.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem

När skärmen stänger av efter tex 1 minut så börjar fläktarna att gå fullfart.
I övrigt under tiden jag använder datorn finns ingen problem.

https://ibb.co/K7C4BSh

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxIt666:

När skärmen stänger av efter tex 1 minut så börjar fläktarna att gå fullfart.
I övrigt under tiden jag använder datorn finns ingen problem.

https://ibb.co/K7C4BSh

Bilden visar att skärmen stängs av. Som då är rätt. Men datorn är igång fortfarande och då gör som jag skrev innan.
Frågan är då till dig. När fläktarna går upp. Hur länge är de så då ??
För de går ner sen efter en stund när datorn har gjort sitt.

Sådana saker kan hända efter 5 minuter eller en timma om du inte har då rört datorn alls. Windows har olika schemaläggningar som startar när man då inte rör datorn på ett tag. Så inget är fel så fall. Det är så.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem

tror inte att det är problemet , det händer precis när skärmen stängs av

Permalänk
Medlem

Hade en dator på förra jobbet som gjorde likadant. När man stängde av den (Shutdown) så började CPU fläkten köra 100%. Ingen som orkade lösa det, så vi bara hade den på hela tiden. Min gissning är någon inställning i BIOS/UEFI. Hittade efter en snabb googling några som löst det genom att byta PSU.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem

fixade i bios smart fan app tune all som fixade alla fläktar .
Tack

Permalänk
Medlem

Använder du Phone Link appen?

Det kan vara den som är orsaken då många använder den till att se sina telefon notiser på datorn, och den är inkluderad i Windows som standard. Tyvärr har den en bugg som gör att när skärmen går i viloläge, så börjar den tugga CPU cykler utan anledning.

Är fläktarna sedan inställda på lite väl aggressiv fläktkurva så kan det vara det du hörde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Använder du Phone Link appen?

Det kan vara den som är orsaken då många använder den till att se sina telefon notiser på datorn, och den är inkluderad i Windows som standard. Tyvärr har den en bugg som gör att när skärmen går i viloläge, så börjar den tugga CPU cykler utan anledning.

Är fläktarna sedan inställda på lite väl aggressiv fläktkurva så kan det vara det du hörde.

Phone link appen har jag aktiv fast har redan fixat den.