Iphone 13 var bäst säljande telefonen år 2022

Permalänk
Melding Plague

Iphone 13 var bäst säljande telefonen år 2022

När försäljningssiffror för fjolåret sammanställs står Apple för åtta av de tio mest sålda modellerna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det finns en drös Androidtelefoner som typ är samma telefon och det är naturligt att en välkänd modell från ett populärt märke blir det som säljer mest. Så man får tänka till vilka slutsatser som går att dras.

Jag själv förvånas över att den mest sålda mobilen i världen kostar typ det dubbla emot än vad jag gav för min och jag är ändå en storanvändare av min mobil. När man ser på listan så plockar dyra iPhone nästan hela tio i tipp listan.
Jag tycker det lite säger om folks världsbild om att sverige är så otroligt rik.

Annars kommande iPhone 15 verkar bli en riktigt bra telefon med usb c. Det enda jag egentligen kan komma på att klaga på är att folk som inte vill lägga så mycket pengar på en telefon inte har så mycket val i nya iPhones.
För den stora skaran så är den stora skillnaden mellan iPhone 13 och iPhone 15 just att man slipper bära med sig en separat laddkabel hela tiden, utan kan ta en usb c kabel som finns i princip överallt liggandes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns en drös Androidtelefoner som typ är samma telefon och det är naturligt att en välkänd modell från ett populärt märke blir det som säljer mest. Så man får tänka till vilka slutsatser som går att dras.

Jag själv förvånas över att den mest sålda mobilen i världen kostar typ det dubbla emot än vad jag gav för min och jag är ändå en storanvändare av min mobil. När man ser på listan så plockar dyra iPhone nästan hela tio i tipp listan.
Jag tycker det lite säger om folks världsbild om att sverige är så otroligt rik.

Annars kommande iPhone 15 verkar bli en riktigt bra telefon med usb c. Det enda jag egentligen kan komma på att klaga på är att folk som inte vill lägga så mycket pengar på en telefon inte har så mycket val i nya iPhones.
För den stora skaran så är den stora skillnaden mellan iPhone 13 och iPhone 15 just att man slipper bära med sig en separat laddkabel hela tiden, utan kan ta en usb c kabel som finns i princip överallt liggandes.

Så vitt jag vet är det bara spekulationer kring iPhone 15. Spekuleras ju även i att de skippar anslutningar öht och endast kör induktion. Hade varit tråkigt dock.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

iPhone 13 är ett bra val. Kommer hålla väldigt länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

För den stora skaran så är den stora skillnaden mellan iPhone 13 och iPhone 15 just att man slipper bära med sig en separat laddkabel hela tiden, utan kan ta en usb c kabel som finns i princip överallt liggandes.

Med tanke på hur många som har iphone idag så är det normalt inte ett problem att hitta en laddkabel tycker jag. Oavsett så kommer det att underlätta den dagen iphone får usb-c laddning.

Permalänk
Medlem

Majoriteten av dom på abonemang där illusionen att dom får telefonen gratis ingår (gäller ju alla dyra abonemang oavsett tillverkare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag själv förvånas över att den mest sålda mobilen i världen kostar typ det dubbla emot än vad jag gav för min och jag är ändå en storanvändare av min mobil. När man ser på listan så plockar dyra iPhone nästan hela tio i tipp listan.
Jag tycker det lite säger om folks världsbild om att sverige är så otroligt rik.

Tänker samma sak varje gång jag åker bil, hur har folk råd? Jag lånar ut via P2P på Savelend, så... Jag vet hur vissa gör, åtminstone en stor andel av mina pengar går dit. Så vet inte om vi är så rika, eller bara ger sken av det, konsumentkrediter senaste 10-15 lär ha en exponentiell kurva fram tills räntehöjningarna kom in i bilden. Ska bli intressant att se hur det går framöver när pengar inte är "gratis" längre

Att 2022s modell finns med avslöjar kanske också att folk inte är priskänsliga i kategorin ens efter inflation, skenande elpriser och allmänt osäkert ekonomiskt läge

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

För den stora skaran så är den stora skillnaden mellan iPhone 13 och iPhone 15 just att man slipper bära med sig en separat laddkabel hela tiden, utan kan ta en usb c kabel som finns i princip överallt liggandes.

Igår var jag den enda med ledig USB-C laddare på jobbet. Alla andra sladdar har fullt upp att ladda våra laptops.

Qi-laddare och Lightning-kablar är lättare att hitta!

Jag är dock för USB-C även på iPhone. Merparten av Apple-enheter har haft USB-C i flera år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Majoriteten av dom på abonemang där illusionen att dom får telefonen gratis ingår.

Var en kollega som frågade en annan kollega på lunchen igår vad dennes nya iPhone kostade, svaret var att hen inte visste priset då den ingick i abonnemanget. Vad ska man säga..? 😳

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Var en kollega som frågade en annan kollega på lunchen igår vad dennes nya iPhone kostade, svaret var att hen inte visste priset då den ingick i abonnemanget. Vad ska man säga..? 😳

Ingår ingen mobil när man har obegränsat för 199kr/månad, men betalar man 500kr/månad kanske en mobil kan ingå såklart…

Blir lite förvånad över hur folk tänker ibland

Permalänk
Medlem

Föredrar iPhone SE på grund av storleken. Tror det är den populäraste jobbmobilen på mitt jobb just nu.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Skrivet av Maaxan:

Majoriteten av dom på abonemang där illusionen att dom får telefonen gratis ingår.

Utvevckla gärna vilka avtal det gäller. Det står ju i klartext hos alla operatörer hur mycket du betalar för själva abonnemanget och hur mycket du debiteras för telefonen varje månad. Det du pratar om pågick när en telefon kostade max 3000:- och knappt ens då.

Permalänk
Medlem

Känns som att folk inte har problem att lägga tusentals kronor på ny mobiltelefon. Inte heller svårt att klaga på att allt är så dyrt i det här jävla landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

Tänker samma sak varje gång jag åker bil, hur har folk råd? Jag lånar ut via P2P på Savelend, så... Jag vet hur vissa gör, åtminstone en stor andel av mina pengar går dit. Så vet inte om vi är så rika, eller bara ger sken av det, konsumentkrediter senaste 10-15 lär ha en exponentiell kurva fram tills räntehöjningarna kom in i bilden. Ska bli intressant att se hur det går framöver när pengar inte är "gratis" längre

Att 2022s modell finns med avslöjar kanske också att folk inte är priskänsliga i kategorin ens efter inflation, skenande elpriser och allmänt osäkert ekonomiskt läge

Folk har inte råd, majoriteten tar lån, det är därför svenska kronan är åt h*lvete. Inflationen är högre i Sverige än någon annanstans. Svenskar är dom mest belånade i hela Europa, kanske till och med världen. Bolånen är ett exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Var en kollega som frågade en annan kollega på lunchen igår vad dennes nya iPhone kostade, svaret var att hen inte visste priset då den ingick i abonnemanget. Vad ska man säga..? 😳

Samma sak gäller väl om man frågar människor vad deras bostadsrätt kostar eller vad deras bil kostar.

Eller för den delen, vad deras sjukvård kostar, elller…

Jag tycker inte det är så konstigt alls.

Skrivet av Maaxan:

Majoriteten av dom på abonemang där illusionen att dom får telefonen gratis ingår.

Jag vet inte om det är en illusion. Jag vet att min mobil (eller ja, det blev min sambos mobil) kostar 10k, jag betalade 2k för den, i övrigt betalar jag lika mycket för mitt abonnemang som alla andra gör, oavsett om dom tar någon mobil eller inte.

Sen fattar jag att prissättningen på abonnemang bygger på att man plockar ut en mobil, men..ja, det är en annan diskussion.

Permalänk

När det gäller köp med abonnemang så när kom det först? Jag tänker på alla tidigt 90 tal som köpte deras paraboller så för 1kr + abonnemang. Sedan mobiler till runt år 2000 och efter iPhones intåg så mobiler med abonnemang igen.

Nå jag tycker priserna är skeva. I min värld så borde det vara billigare om man betalar allt direkt. Men som jag tolkar det blir det ofta billigare att köpa på avbetalning om man ändå ska ha ett bättre mobilabonnemang.
.
Men det var värst på parabolernas tid, då en parabol med 2års abonnemang, kostade typ samma som att enbart ta 2års abonnemang.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maaxan:

Majoriteten av dom på abonemang där illusionen att dom får telefonen gratis ingår.

Precis som med övriga telefoner, Samsung med flera. Inget som är exklusivt till iPhone ska tilläggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När det gäller köp med abonnemang så när kom det först? Jag tänker på alla tidigt 90 tal som köpte deras paraboller så för 1kr + abonnemang. Sedan mobiler till runt år 2000 och efter iPhones intåg så mobiler med abonnemang igen.

Nå jag tycker priserna är skeva. I min värld så borde det vara billigare om man betalar allt direkt. Men som jag tolkar det blir det ofta billigare att köpa på avbetalning om man ändå ska ha ett bättre mobilabonnemang.
.
Men det var värst på parabolernas tid, då en parabol med 2års abonnemang, kostade typ samma som att enbart ta 2års abonnemang.

Ja det är lite speciellt hur det är löst, för ett abonnemang (fria sms, mms, viss surfmängd osv) vill man ju ha iallafall.

Ta t.ex Halebop
iPhone 14 Pro 128GB 24månaders abonnemang ligger på 814kr/månad, varav själva kostnaden för telefonen: 495kr/mån.
495kr x 24 = 11880kr
Dessutom ännu billigare om du byter in din gamla.
Ska du istället köpa en sån telefon löst rakt av så är billigast idag 14028kr.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Ja det är lite speciellt hur det är löst, för ett abonnemang (fria sms, mms, viss surfmängd osv) vill man ju ha iallafall.

Ta t.ex Halebop
iPhone 14 Pro 128GB 24månaders abonnemang ligger på 814kr/månad, varav själva kostnaden för telefonen: 495kr/mån.
495kr x 24 = 11880kr
Dessutom ännu billigare om du byter in din gamla.
Ska du istället köpa en sån telefon löst rakt av så är billigast idag 14028kr.

Kanske bara är jag men tycker 319kr i månaden för abonnemang är rätt saftigt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Skulle jag köpa mobiler själv så skulle jag hålla mig till de runt 3-4k.

Lite samma proportioner som med bilar faktiskt. Jag köpte min för 127k men grannarna har bilar för 4-500k. Antar att de inte har köpt dem...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ingår ingen mobil när man har obegränsat för 199kr/månad, men betalar man 500kr/månad kanske en mobil kan ingå såklart…

Blir lite förvånad över hur folk tänker ibland

Hur fixar du obegränsat för 199kr/månad? Kör Fello 30GB student för 125kr/månad idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

För den stora skaran så är den stora skillnaden mellan iPhone 13 och iPhone 15 just att man slipper bära med sig en separat laddkabel hela tiden, utan kan ta en usb c kabel som finns i princip överallt liggandes.

Nej det behövs inte med 13 heller, är så mycket bättre batteritid nu att man klarar sig utan problem även om man är borta en natt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259415:

Precis som med övriga telefoner, Samsung med flera. Inget som är exklusivt till iPhone ska tilläggas.

Absolut, var lite det jag tänkte men inte fick med i kommentaren (redigerade min första post).

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns en drös Androidtelefoner som typ är samma telefon och det är naturligt att en välkänd modell från ett populärt märke blir det som säljer mest. Så man får tänka till vilka slutsatser som går att dras.

Jag själv förvånas över att den mest sålda mobilen i världen kostar typ det dubbla emot än vad jag gav för min och jag är ändå en storanvändare av min mobil. När man ser på listan så plockar dyra iPhone nästan hela tio i tipp listan.
Jag tycker det lite säger om folks världsbild om att sverige är så otroligt rik.

Annars kommande iPhone 15 verkar bli en riktigt bra telefon med usb c. Det enda jag egentligen kan komma på att klaga på är att folk som inte vill lägga så mycket pengar på en telefon inte har så mycket val i nya iPhones.
För den stora skaran så är den stora skillnaden mellan iPhone 13 och iPhone 15 just att man slipper bära med sig en separat laddkabel hela tiden, utan kan ta en usb c kabel som finns i princip överallt liggandes.

Vad kör du för telefon idag? när jag åker tuben så ser jag att de allra flesta håller i en iPhone, allt från 7:or till 14 PRO Max. Nu har ju android skärpt sig och släpper ny OS och säkerhetsuppdateringar. Sambons morfar rockar en 7 Plus och är nöjd än idag. Ett par batteribyten så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Kanske bara är jag men tycker 319kr i månaden för abonnemang är rätt saftigt.

Det är rätt saftigt också, 20GB surf... Telia är ännu dyrare med mindre surf...
Jag hade Halebop för ett par år sedan, 8GB för 289kr/mån. Sen hitta jag Fello 14GB för 145kr/mån obundet.
Nu slipper man det helt genom jobbet då både mobil & abonnemang ingår

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Samma sak gäller väl om man frågar människor vad deras bostadsrätt kostar eller vad deras bil kostar.

Eller för den delen, vad deras sjukvård kostar, elller…

Jag tycker inte det är så konstigt alls.

Ok, respekterar det, men jag tycker det är konstigt att man inte känner till kostnaden på en mobil man precis klickat hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Ja det är lite speciellt hur det är löst, för ett abonnemang (fria sms, mms, viss surfmängd osv) vill man ju ha iallafall.

Ta t.ex Halebop
iPhone 14 Pro 128GB 24månaders abonnemang ligger på 814kr/månad, varav själva kostnaden för telefonen: 495kr/mån.
495kr x 24 = 11880kr
Dessutom ännu billigare om du byter in din gamla.
Ska du istället köpa en sån telefon löst rakt av så är billigast idag 14028kr.

Du betalar forfarande 319:- för ett abonemang. Jag betalar 110:- på Vimla.

Lägg på 200:- på mobil kostnaden så hamnar du istället på 16680:- för mobilen.

Det är precis det här exemplet jag syftar på. Finns inte en chans att leverantören säljer mobiler till förlust.

Förövrigt kostar en iPhone 128GB Pro från 14000:- och upp.

Permalänk
Medlem

Förstår absolut att många lägger pengar på sin telefon.
Antalet timmar den används är ju enormt mycket. Att hellre ha en bra telefon som man är nöjd med värderar nog många högt för ett par hundralappar i månaden.

Allt handlar om vart man lägger pengar. Tror inte många har ett så stort intresse att ha en egen server hemma eller datorer med vattenkylning jämfört med andelen som vill ha bra lurar.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Föredrar iPhone SE på grund av storleken. Tror det är den populäraste jobbmobilen på mitt jobb just nu.

Detta tror jag är en stor grej.
IPhone SEs är fantastiskt vanliga som jobbtelefoner och gissningsvis sparar man fantastiska mängder pengar på att köpa iPhones som körs 3-4 år jämfört med Samsung Axx som kräver uppdatering vartannat år pga brist av uppdateringar eller dålig prestanda.
Och detta säger jag som Androidfanatiker.

Samsungs Axx är mer eller mindre bara företagstelefoner, det kan jag garantera. Hade en A32 via jobbet och den var oanvändbar så har svårt att se privatpersoner köpa den skiten...

Skrivet av Lagerlöf:

Nej det behövs inte med 13 heller, är så mycket bättre batteritid nu att man klarar sig utan problem även om man är borta en natt.

För....för en iPhone
Jag drar lätt runt 2-3 dagar med min Xperia 5 III under relativt tung användning. Sambon har relativt likt användarmönster och hennes ligger på runt 30% på kvällen efter en full laddning (Tror den stannar vid 80%).
Får se om det blir USB-C eller om man snirklar sig runt och kör trådlöst enbart. Ryktet säger ju att man kommer implementera MFi på egna kablar vilket kommer begränsa laddningen till 5W med icke-orginal tillbehör....

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Du betalar forfarande 319:- för ett abonemang. Jag betalar 110:- på Vimla.

Lägg på 200:- på mobil kostnaden så hamnar du istället på 16680:- för mobilen.

Det är precis det här exemplet jag syftar på. Finns inte en chans att leverantören säljer mobiler till förlust.

Fast för 319:- får du nog mer surf än 110:- hos Vimla

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig