Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vad vet du om det? Tidigare har filmskapare bevisligen fått ändra sina filmer många gånger för att de fick inte ha med för många färgade personer, eller för att kvinnor hade för framstående roller, eller bara för att ämnet inte passade det konservativa narrativet.

Ja men visst. Klart det alltid har funnits men inte till den grad som det är idag. Släpper ämnet här. Peace

Permalänk
Avstängd

Måste gnälla på IT på jobbet, jag förstår inte hur de kan göra saker så långsamma. Min dator är egentligen jättesnabb, kör jag Linux på den från en extern disk är den hur bra som helst exempelvis, det är en i7 8850H med 32GB RAM och ett Quadro P1000, vilket borde räcka med råge till allt jag behöver den till.

Men IT tillsammans med mina kära systemarkitekter lyckas få den att kännas som en Netbook med Vista typ. AV-koll sätter igång på torsdagsmorgnar och ofta är den inte färdig förrän in på fredagen, och under den tiden ligger både minne och CPU mellan 97 och 100 procent konstant, stänger jag av saker som containers med servicar jag inte behöver så får jag tillbaka lite kraft i några sekunder innan AV tar den. En vanlig dag utan grundlig AV-genomsökning, som idag, ligger minnesanvändningen på 87% innan jag ens börjat jobba, men CPU "bara" på 60-70%. Drar jag igång debug i ett projekt, börjar faktiskt använda systemet jag jobbar med eller liknande, som jag måste för att kunna jobba, så hamnar de på minst 95-97% igen.

Även nätverket har de lyckats få att bli trögt. Datorn går på Direct Access som är en form av "light-VPN" automatiskt, men varje måndagsmorgon så tar det minst en kvart att få internetåtkomst, inte sällan en halvtimme, sen är hastigheten så begränsad att man exempelvis måste stänga av kameran om man ska kunna dema något via RDP eller så, vilket jag gör rätt ofta. Men vi har också en fetare VPN som man måste starta för att komma åt en del saker, typ för att kunna återställa paket från vår egna Nuget-server eller komma åt vissa virtuella maskiner vi har för testning, men som inte alls funkar för en del saker som tidrapportering och som gör att video via Teams hackar rejält. På kontoret har vi det vanliga nätet men också ett labnät som vi sköter om själva som förstås funkar mycket bättre, men som inte ger access till allt så man får hålla på och växla nät.

Sen finns det en massa mer irritationsmoment. Exempelvis försöker de tvinga in Acrobat Reader varje dag, vilket är ett allvarligt säkerhetshot och helt onödigt då alla browsers kan öppna PDF:er och till och med signera dem och så. De har också lyckats fucka upp mailsignatur-hanteringen på något sätt så att man, varje gång man vill stänga av datorn på riktigt, får upp ett antal Word-dokument som den frågar om man vill spara eller inte, med ens signaturer. Dessa är inte bara att stänga utan man måste svara på varje instans dialog, om man inte går via aktivitetshanteraren och bara dödar alla instanser, men det kan ju vara något faktiskt dokument också. Som mest har jag varit uppe i 78 sådana dokument när jag behövde starta om. Lokala admin-rättigheter är en förutsättning för att jag ska kunna jobba, ändå får jag bara ett år i taget och måste skicka en begäran varje gång de går ut, utan förvarning, som inte bara min chef utan ett par personer till ska godkänna och sen ska IT (i Indien) ge mig rättigheterna vilket tidigare kunde ta 3-4 veckor men nu bara kanske 7-8 dagar, efter många klagomål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Måste gnälla på IT på jobbet, jag förstår inte hur de kan göra saker så långsamma. Min dator är egentligen jättesnabb, kör jag Linux på den från en extern disk är den hur bra som helst exempelvis, det är en i7 8850H med 32GB RAM och ett Quadro P1000, vilket borde räcka med råge till allt jag behöver den till.

Men IT tillsammans med mina kära systemarkitekter lyckas få den att kännas som en Netbook med Vista typ. AV-koll sätter igång på torsdagsmorgnar och ofta är den inte färdig förrän in på fredagen, och under den tiden ligger både minne och CPU mellan 97 och 100 procent konstant, stänger jag av saker som containers med servicar jag inte behöver så får jag tillbaka lite kraft i några sekunder innan AV tar den. En vanlig dag utan grundlig AV-genomsökning, som idag, ligger minnesanvändningen på 87% innan jag ens börjat jobba, men CPU "bara" på 60-70%. Drar jag igång debug i ett projekt, börjar faktiskt använda systemet jag jobbar med eller liknande, som jag måste för att kunna jobba, så hamnar de på minst 95-97% igen.

Även nätverket har de lyckats få att bli trögt. Datorn går på Direct Access som är en form av "light-VPN" automatiskt, men varje måndagsmorgon så tar det minst en kvart att få internetåtkomst, inte sällan en halvtimme, sen är hastigheten så begränsad att man exempelvis måste stänga av kameran om man ska kunna dema något via RDP eller så, vilket jag gör rätt ofta. Men vi har också en fetare VPN som man måste starta för att komma åt en del saker, typ för att kunna återställa paket från vår egna Nuget-server eller komma åt vissa virtuella maskiner vi har för testning, men som inte alls funkar för en del saker som tidrapportering och som gör att video via Teams hackar rejält. På kontoret har vi det vanliga nätet men också ett labnät som vi sköter om själva som förstås funkar mycket bättre, men som inte ger access till allt så man får hålla på och växla nät.

Sen finns det en massa mer irritationsmoment. Exempelvis försöker de tvinga in Acrobat Reader varje dag, vilket är ett allvarligt säkerhetshot och helt onödigt då alla browsers kan öppna PDF:er och till och med signera dem och så. De har också lyckats fucka upp mailsignatur-hanteringen på något sätt så att man, varje gång man vill stänga av datorn på riktigt, får upp ett antal Word-dokument som den frågar om man vill spara eller inte, med ens signaturer. Dessa är inte bara att stänga utan man måste svara på varje instans dialog, om man inte går via aktivitetshanteraren och bara dödar alla instanser, men det kan ju vara något faktiskt dokument också. Som mest har jag varit uppe i 78 sådana dokument när jag behövde starta om. Lokala admin-rättigheter är en förutsättning för att jag ska kunna jobba, ändå får jag bara ett år i taget och måste skicka en begäran varje gång de går ut, utan förvarning, som inte bara min chef utan ett par personer till ska godkänna och sen ska IT (i Indien) ge mig rättigheterna vilket tidigare kunde ta 3-4 veckor men nu bara kanske 7-8 dagar, efter många klagomål.

Jag känner igen mig. Skaffade ett riktigt monster till dator, men känns som en 486:a som laddar från disketter. Fullständigt sönderbloatad av IT-avdelningen. Jag sitter nog sammanlagt flera timmar i veckan och bara väntar på att saker ska öppnas. Inte särskilt effektivt, och jävligt frustrerande.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Jag känner igen mig. Skaffade ett riktigt monster till dator, men känns som en 486:a som laddar från disketter. Fullständigt sönderbloatad av IT-avdelningen. Jag sitter nog sammanlagt flera timmar i veckan och bara väntar på att saker ska öppnas. Inte särskilt effektivt, och jävligt frustrerande.

Precis. Några på mitt jobb har installerat Linux utan tillåtelse från IT, typ exporterat certifikat från Windows och så. Vissa saker kommer de inte åt, exempelvis måste de logga in på Windows var nittionde dag för att byta lösenord, och de är hänvisade till web-appar eller telefonen för en del saker som Teams, men det verkar funka för dem och de slipper ju mycket annan frustration. Jag är ingen "Linux-räv" dock så jag misstänker att jag hade stött på en hel del irritationsmoment och skulle behöva lära om en hel del, och egentligen bryter det ju mot våra policys som vi måste gå kurs om varje år, vilket väl känns sådär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Alla dessa lim. De har olika namn super, duper etc. De påstår sig limma ihop allt möjligt, man försöker och limmet är bokstavligen totalt värdelös för det man ska ha den till. Man har lagt ut flera hundra kronor på lim i onödan.
Och när man har försökt limma så har man spilt lim på det ena och andra och då jävlar fungerar limmet otroligt bra. Jag sitter nu med 2st fingrar som jag precis lyckades få isär.

Nå jag vet om att rätt lim och det ska appliceras är en liten vetenskap och felet är mig. Men det blir typ alltid som ovanför när jag försöker.

Det är ändå rätt starkt att du lyckas skriva väl när 8 fingrar fortfarande är ihoplimmade

Skrivet av snajk:

Lokala admin-rättigheter är en förutsättning för att jag ska kunna jobba, ändå får jag bara ett år i taget och måste skicka en begäran varje gång de går ut, utan förvarning, som inte bara min chef utan ett par personer till ska godkänna och sen ska IT (i Indien) ge mig rättigheterna vilket tidigare kunde ta 3-4 veckor men nu bara kanske 7-8 dagar, efter många klagomål.

Ouff. Jag måste visserligen använda ett specialprogram för att få höjda rättigheter för bara en dag, men behöver dock inte använda det mer än några gånger i månaden, och det ger en rättigheterna direkt efter att man skrivit in anledning och hur länge man behöver det (med alternativ för 5min -> ett par timmar).

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e1m1:

Det är ändå rätt starkt att du lyckas skriva väl när 8 fingrar fortfarande är ihoplimmade

Ouff. Jag måste visserligen använda ett specialprogram för att få höjda rättigheter för bara en dag, men behöver dock inte använda det mer än några gånger i månaden, och det ger en rättigheterna direkt efter att man skrivit in anledning och hur länge man behöver det (med alternativ för 5min -> ett par timmar).

Det finns ett fördefinierat ärende som är att få admin i 24 timmar, dock måste det godkännas och så ändå, men det räcker inte när man behöver det hela tiden. För att få admin ett år måste man lägga upp ett generellt ärende och formulera det på ett specifikt sätt, och man måste skriva tydligt att man behöver det för att kunna jobba och sätta Severity väldigt högt, annars tar det mycket längre tid. Det är ju en fin tanke att användarna inte ska behöva adminrättigheter och därmed kan de inte ställa till det så mycket, men det är inte anpassat efter det jag jobbar med som kräver admin konstant. Mycket av problemen vi har med IT-miljön har att göra med att vi är ett mindre bolag i en stor koncern som inte har IT som sin huvudsakliga sysselsättning och således förstår de inte våra behov eller krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Ja, jag har bråkat med dom om det, men det är helt lönlöst. Dom påstår sig ha rätt att göra så och tycker därför inte att dom gör nåt fel. Själv håller jag med dig helt och hållet. Det borde inte vara tillåtet att bara lämna försändelser utan se till att någon är hemma och tar emot det. Jag frågade till och med om dom ersätter produkter som t.ex. blir stulna, men det hade dom inget rakt svar på, troligen så gör dom inte det tyvärr.

Då hände det igen, får väl hoppas att det hänger kvar i 6 timmar 🤬🤬🤬

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det finns ett fördefinierat ärende som är att få admin i 24 timmar, dock måste det godkännas och så ändå, men det räcker inte när man behöver det hela tiden. För att få admin ett år måste man lägga upp ett generellt ärende och formulera det på ett specifikt sätt, och man måste skriva tydligt att man behöver det för att kunna jobba och sätta Severity väldigt högt, annars tar det mycket längre tid. Det är ju en fin tanke att användarna inte ska behöva adminrättigheter och därmed kan de inte ställa till det så mycket, men det är inte anpassat efter det jag jobbar med som kräver admin konstant. Mycket av problemen vi har med IT-miljön har att göra med att vi är ett mindre bolag i en stor koncern som inte har IT som sin huvudsakliga sysselsättning och således förstår de inte våra behov eller krav.

Låter inte helt olikt hur det är för oss, bortsett att mjukvara är en viktig produkt för oss tillsammans med hårdvaran den styr, samt att jag jobbar direkt mot ett team i huvudkontoret som har hand om mjukvaran, även om jag är anställd för ett dotterbolag som annars inte jobbar med mjukvaran.

Tidigare fick vi som har behov av det tillgång till permanent möjligheten att höja rättigheterna själva (dvs. via uac), vilket inkluderade mitt team. För några år sedan driftsattes dock programmet vi nu måste använda. Funkar väl förvisso ok nu, men det var ett rent helsike när det driftsattes då det ofta strulade. Men blev nog en del högljudda protester från avdelningen på plats, så de hade väl lite större incitament att få det att fungera ok.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

<Uppladdad bildlänk>
Då hände det igen, får väl hoppas att det hänger kvar i 6 timmar 🤬🤬🤬

Märkligt meddelande (det första) om de levererar hem förvisso, men vilken tjänst har den du köpt ifrån beställt? Är det varubrev så är det inte så konstigt att det blir som det blir... Då har PostNord gjort det som beställts.

https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/brev-och-paket/va...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Märkligt meddelande (det första) om de levererar hem förvisso, men vilken tjänst har den du köpt ifrån beställt? Är det varubrev så är det inte så konstigt att det blir som det blir... Då har PostNord gjort det som beställts.

https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/brev-och-paket/va...

Väljer alltid postombud när jag beställer, hemleverans finns som alternativ.
Men som sagt , man får hålla tummarna att ens varor hänger kvar.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Avstängd
Skrivet av e1m1:

Låter inte helt olikt hur det är för oss, bortsett att mjukvara är en viktig produkt för oss tillsammans med hårdvaran den styr, samt att jag jobbar direkt mot ett team i huvudkontoret som har hand om mjukvaran, även om jag är anställd för ett dotterbolag som annars inte jobbar med mjukvaran.

Jo, eller typ tvärtom. Mitt företag hör till en global koncern som sysslar med diverse saker, men vi ligger under ett bolag som har tillverkning och design, men inte så mycket mjukvara, medan vi bara pysslar med sånt. Tyvärr hamnar vi under deras IT. Tidigare var vi inte ett eget bolag, men för några år sedan blev vi det, tyvärr behöll man IT centralt. På min intervju här så lät det som att vi var typ en "startup" med resurserna från ett jättebolag i ryggen, alltså typ fördelarna av att vara små med fördelarna av att vara stora också, men i praktiken har det mer varit nackdelarna från båda istället.

Citat:

Tidigare fick vi som har behov av det tillgång till permanent möjligheten att höja rättigheterna själva (dvs. via uac), vilket inkluderade mitt team. För några år sedan driftsattes dock programmet vi nu måste använda. Funkar väl förvisso ok nu, men det var ett rent helsike när det driftsattes då det ofta strulade. Men blev nog en del högljudda protester från avdelningen på plats, så de hade väl lite större incitament att få det att fungera ok.

Vi hade ett tag en typ av tid i tidrapporteringssystemet som var typ Technical Difficulties, men de plockade bort den, jag misstänker att det gjorde det för tydligt med hur mycket tid som slösas bort. Nu har vi i mitt team infört ett ärende där vi bara lägger timmar på sånt här, och det är flera timmar för varje person varje vecka. Får se om det gör att de tar problemet på allvar.

Permalänk

Rekryteringstester… Otroligt trött på att lägga 1+ timme på dessa varje gång jag söker ett jobb. Särskilt när man blir kontaktad av ett företag för att man har en intressant profil för deras tjänst…

Permalänk
Medlem

Nu paja bilen. Pang sa det så försvann all bromsverkan 100 meter ifrån jobbet, 4 mil hemifrån. Var ju iaf lätt att hitta vart det var fel efter jobbet eftersom det var ett långt oljespår till ena bromsen. Så nu står bilen kvar på jobbet och jag fick hjälp av far att komma hem. Det blir semester imorgon. Vet inte hur jag ska lösa det här. Testade att söka banklån för 70k tänkte det kanske kunde bli en nyare bil men det blev tyvärr nekat. Fick fast jobb i mitten av förra året. Kanske är därför eller så tjänar jag för dåligt. Jag vet inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Nu paja bilen. Pang sa det så försvann all bromsverkan 100 meter ifrån jobbet, 4 mil hemifrån. Var ju iaf lätt att hitta vart det var fel efter jobbet eftersom det var ett långt oljespår till ena bromsen. Så nu står bilen kvar på jobbet och jag fick hjälp av far att komma hem. Det blir semester imorgon. Vet inte hur jag ska lösa det här. Testade att söka banklån för 70k tänkte det kanske kunde bli en nyare bil men det blev tyvärr nekat. Fick fast jobb i mitten av förra året. Kanske är därför eller så tjänar jag för dåligt. Jag vet inte.

Försvann verkligen all bromsverkan? Bilar byggda efter 1974 ska ha tvåkrets bromssystem, vilken innebär att ett läckage bara ska kunna slå ut bromsverkan på hälften av hjulen.

I vilket fall som helst är det väl bara att köra/bärga (beroende på hur utslagen bromsverkan faktiskt är) till närmaste verkstad. Några tusenlappar för att åtgärda den komponent som läcker bromsvätska lär vara betydligt billigare än att köpa en annan begagnad bil.

Permalänk
Avstängd

Tänkte bara klaga på snökaoshelvetet

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

På tal om snö så blev det så ledset att det nu hänger plastdelar under bilen. Nej, jag har inte kört i diket, men plastbaljan under motorn släppte och är nu givetvis delvis trasig. Förhoppningsvis tog den inte med sig något mer, men jag vet inte. Inte så stor lust att kräla snön... Hur detta gick till begriper jag inte riktigt, men troligen var det när jag backade en liten bit för att komma bort ur all snö. Sedan var det en del skrapande på snön i mitten av vägen, som jag inte tyckte var så hög att det borde göra det, och det var den inte heller, visade det sig vid snabb inspektion undertill. Grrr!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Försvann verkligen all bromsverkan? Bilar byggda efter 1974 ska ha tvåkrets bromssystem, vilken innebär att ett läckage bara ska kunna slå ut bromsverkan på hälften av hjulen.

I vilket fall som helst är det väl bara att köra/bärga (beroende på hur utslagen bromsverkan faktiskt är) till närmaste verkstad. Några tusenlappar för att åtgärda den komponent som läcker bromsvätska lär vara betydligt billigare än att köpa en annan begagnad bil.

Nä kanske inte riktigt all. Jag fick pumpa bromspedalen lite för att få bilen att stanna. Men det gick så fort så jag hann inte riktigt reagera. Bilen är rätt gammal i övrigt. Köpte den på firma för 18-19k för 5 år sedan och det finns lite andra fel/skavanker. Men jag ska försöka ta reda på hur mycket det skulle kosta ungefär att laga så har jag något att jämföra med.

Tanken var ju isf att uppgradera bil och inte köpa en lika gammal. Men som sagt ska kika imorgon. Jag vill dock inte köra med den med tanke på hur myket bromsvätska som hade försvunnit och hur obehagligt det var när den knappt reagerade första gången jag tryckte på bromsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Nä kanske inte riktigt all. Jag fick pumpa gasen lite för att få bilen att stanna. Men det gick så fort så jag hann inte riktigt reagera. Bilen är rätt gammal i övrigt. Köpte den på firma för 18-19k för 5 år sedan och det finns lite andra fel/skavanker. Men jag ska försöka ta reda på hur mycket det skulle kosta ungefär att laga så har jag något att jämföra med.

Tanken var ju isf att uppgradera bil och inte köpa en lika gammal. Men som sagt ska kika imorgon. Jag vill dock inte köra med den med tanke på hur myket bromsvätska som hade försvunnit och hur obehagligt det var när den knappt reagerade första gången jag tryckte på bromsen.

Det kan ju vara en sketen bromsslang eller dito rör som har gått åt pipan. Det är sånt här som gör att besiktningen slår ned på för frasiga bromsrör... Självklart ska man inte fortsätta att köra med bilen, för det blir som du indirekt noterar snart slut på bromsvätska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Nä kanske inte riktigt all. Jag fick pumpa gasen lite för att få bilen att stanna.

Där har vi problemet. Du trycker på fel pedal! 😀

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Där har vi problemet. Du trycker på fel pedal! 😀

Jag menade bromspedalen, var nog lite trött igår 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Tänkte bara klaga på snökaoshelvetet
<Uppladdad bildlänk>

Snö är naturligt! Att vi tvunget ska kunna förflytta oss över stora sträckor snabbt, instängda i plåtlådor, vare sig det är på hjul, i luften eller över vatten är något vi har hittat på.

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Tänkte bara klaga på snökaoshelvetet
<Uppladdad bildlänk>

Önskar att vi som bor vid ekvatorn " Skåne " också hade dessa problem 🥹
Blir ju bara slask och skit här nere 🤬

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttrickio:

Snö är naturligt! Att vi tvunget ska kunna förflytta oss över stora sträckor snabbt, instängda i plåtlådor, vare sig det är på hjul, i luften eller över vatten är något vi har hittat på.

Som om det är lätt att förflytta sig på ej motoriserat sätt i djup lössnö...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttrickio:

Snö är naturligt! Att vi tvunget ska kunna förflytta oss över stora sträckor snabbt, instängda i plåtlådor, vare sig det är på hjul, i luften eller över vatten är något vi har hittat på.

För att plufsa i djup snö var fucking fantastiskt? Men är väl mycket som folk "hittat på" helt ur det blå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Som om det är lätt att förflytta sig på ej motoriserat sätt i djup lössnö...

Poängen som @Puttrickio vill förmedla har inget med bekvämlighet att göra utan bara att det är naturligt med snö och att våra krav på snabba förflyttningar är något vi själva hittat på och som inte alltid harmonierar med naturen. En bra poäng, tycker jag. för @Puttrickio

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

För att plufsa i djup snö var fucking fantastiskt? Men är väl mycket som folk "hittat på" helt ur det blå.

Snön skiter i om vi vill plufsa i den eller inte. Det kommer att komma snö varje år. Det är upp till oss att välja om vi ska bli skitarga på det, acceptera det och/eller ta snöröjning seriöst.

Det är inte snöns fel att vi byggt upp samhället på ett sådant sätt att vi behöver resa långa sträckor för jämnan. Det är vårt eget fel.

Vi kanske behöver se över på hur och varför vi förflyttar oss i samhället så kanske det inte behövt vara sånt "kaos" varje gång det högst naturligt kommer snö. Jag lovar det kommer nästa vinter också. i alla fall några decennier till. Om inte golfströmmen rubbas, då kanske vi får mycket mer snö.

För övrigt, ja, plufsa i djup snö är fantastiskt.

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk
Medlem

Eller som på jobbet. "Jobba gärna hemifrån då det ska bli snökaos". Sedan kommer 5 cm snö följt av underbart vårvinterväder. Vilket snökaos menar de? Det är vanlig vinter. Självklart åkte jag in till jobbet. Vilka fjollor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Eller som på jobbet. "Jobba gärna hemifrån då det ska bli snökaos". Sedan kommer 5 cm snö följt av underbart vårvinterväder. Vilket snökaos menar de? Det är vanlig vinter. Självklart åkte jag in till jobbet. Vilka fjollor.

Fast det har varit snökaos på vissa ställen, med en massa trafikolyckor som följd. Väldigt fjolligt att vilja slippa det 🙄

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Eller som på jobbet. "Jobba gärna hemifrån då det ska bli snökaos". Sedan kommer 5 cm snö följt av underbart vårvinterväder. Vilket snökaos menar de? Det är vanlig vinter. Självklart åkte jag in till jobbet. Vilka fjollor.

Det kom typ 3 dm i Vårgårda igår

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Det kom typ 3 dm i Vårgårda igår

Nästa gång ni klagar på att det är jobbigt att köra bilen i snökaos kan ni lägga en tanke på mig som cyklar eller går till jobbet (och vart jag än ska i övrigt också).