Iphone 13 var bäst säljande telefonen år 2022

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Håller med dig där. Ett mobilabonnemang ger dig åtminstone en tjänst. Men att ha 2,5% i sparränta när inflationen är på 10%. Då tar jag abonnemanget. Det nominella beloppet har kanske ökat med 2,50kr per 100kr efter ett år. Men din köpkraft är ju bara 0,9*102,50. Alltså en förlustaffär.

Tack för att du, mer vältaligt än mig, förklarar varför Sverige sitter i skiten.👍

Permalänk
Skrivet av Maaxan:

Majoriteten av dom på abonemang där illusionen att dom får telefonen gratis ingår (gäller ju alla dyra abonemang oavsett tillverkare).

Inbetween alla som skryter om att de fick sin 15 000 tusenkronors telefon gratis från jobbet.

Permalänk
Medlem

Vet inte om nån skrivit det men jag köper aldrig en ny telefon utan en från Swappie för ca 4-5000. Alltid då iPhone eftersom jag tycker det är solklart bäst, imo.
Varför ska jag köpa en halvdålig (min åsikt) Android för 4000 även om den är ny?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Hahah! Att det kan skapa sån debatt kring hur folk väljer att köp sina telefoner…

Varför ens bry sig?

För att det inte handla bara om hur du i din granne betalar för telefonen. Det handlar, i det stora hela, om ett samhälls beteende som, just nu, har imploderat på grund av just det beteendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Hahah! Att det kan skapa sån debatt kring hur folk väljer att köp sina telefoner…

Varför ens bry sig?

Problemet är ju att det inte bara är telefoner utan en massa produkter där butikerna vill att du ska betala lite varje månad, till slut så blir det ganska mycket och oftast går det heller inte att avbryta om man tex blir arbetslös eller liknande.

Permalänk
Medlem

Finns det statistik på hur det ser ut med försäljningen till enbart privatpersoner?

Den där listan ser annars precis ut som på många arbetsplatser: Man får en iphone av den modell de bulkköpt in, och om företaget orkar hålla igång två mobil-os kan man kanske välja mellan den och en billig Samsung ur A-serien.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av MegaMuztek:

Problemet är ju att det inte bara är telefoner utan en massa produkter där butikerna vill att du ska betala lite varje månad, till slut så blir det ganska mycket och oftast går det heller inte att avbryta om man tex blir arbetslös eller liknande.

Fast att betala per månad är väl ett val man gör själv? Så har det iaf varit hos de operatörerna jag använt 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av 220volt:

Hahah! Att det kan skapa sån debatt kring hur folk väljer att köp sina telefoner…

Varför ens bry sig?

Hahah! Att det kan skapa sån debatt kring hur folk väljer att köp sina datorer…
Varför ens bry sig?

Men du har rätt med att vi börjar gå till ett läge då android och iPhone blir mer likt. Förr var det saker som var brister på olika. I år med iPhone 15, så kan jag inte komma på någon direkt nackdel av iPhone emot Samsungs S23.
Det är mer smaksaker som hur stort kamerahål man ska ha? Där argument emot Apple FaceID är att rena biomatriska lås suger och ej bör användas till seriösa saker, för till och med polisen har laglig rätt att tvinga en låsa upp dessa. Ett enkelt kodlås är mycket säkrare och där får polisen ej tvinga en.

Både använda FaceId och pinkod för upplåsning är dock skitbra, om nu stöd för detta finns på iPhone. Enbart pinkod suger den med med alla övervakningskameror överallt idag på bussen etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Köpte själv en Iphone 13 mini för bara en månad sen och jag kommer hålla hårt i den. Trenden verkar vara att majoriteten vill ha 7 tums lurar (tyvärr) men jag tycker minin är perkfekt.

Det var dessutom min första Iphone och jag bytte från en Zenfone 8 som ibland saknas även om den var lite större.

Håller med mini är en riktigt trevlig liten rackare, jag var också inne sten hårt på mini köpte 12 på release dagen.
Men nu jag är kluven efter att har provat 12 pro 6,1" skönt med "stor" mer skärmyta.
Hade helst gärna vilja sett (SE med helskärm) nån typ av "mini" likt i storlek mellan SE och X, inte mycket som skiljer men de där millimeterna gör sitt ändå.
https://www.phonearena.com/phones/size/Apple-iPhone-13-mini,A...

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av Sunix:

Vet inte om nån skrivit det men jag köper aldrig en ny telefon utan en från Swappie för ca 4-5000. Alltid då iPhone eftersom jag tycker det är solklart bäst, imo.
Varför ska jag köpa en halvdålig (min åsikt) Android för 4000 även om den är ny?

Haha för 4k får man en riktigt bra ny android lur

Permalänk
Medlem
Skrivet av raoul_duke:

Haha för 4k får man en riktigt bra ny android lur

Som vadå t.ex

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Fast att betala per månad är väl ett val man gör själv? Så har det iaf varit hos de operatörerna jag använt 🤔

Givetvis men försäljare dyker på en om avbetalning, själv har jag aldrig gått på det, men vet många som har gjort det och hamnat i trubbel

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av MegaMuztek:

Givetvis men försäljare dyker på en om avbetalning, själv har jag aldrig gått på det, men vet många som har gjort det och hamnat i trubbel

Aha, lite av ett eget ämne
Fick inte riktigt ihop det med tråden ämne först

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av raoul_duke:

Haha för 4k får man en riktigt bra ny android lur

Jag är nyfiken på vad denna riktigt bra androiden är för något.
Vad jag sett finns ingen riktigt bra för den lilla summan.

OT:
Jag är inte förvånad, iPhones är bra och iOS är bra, på androidsidan finns bra lurar men operativet är skräp, men det är inte så konstigt med tanke på den enorma fragmenteringen.

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Jag är nyfiken på vad denna riktigt bra androiden är för något.
Vad jag sett finns ingen riktigt bra för den lilla summan.

OT:
Jag är inte förvånad, iPhones är bra och iOS är bra, på androidsidan finns bra lurar men operativet är skräp, men det är inte så konstigt med tanke på den enorma fragmenteringen.

Vad som är riktigt bra går att diskutera. Jag själv påstår att det inte finns någon riktigt bra iPhone före iPhone 15 p.g.a lightingporten. Och jag har rensat ut allt gammalt micro usb av samma anledning att jag inte vill ha fickorna fulla med kablar.

Men Samsung A33 för 2990kr skulle vissa kunna anse vara riktigt bra. Jag själv kallar dock vare denna eller iPhone 14 Pro Max för riktigt bra.
https://www.elgiganten.se/product/mobiler-tablets-smartklocko...
Men
6.4” 90Hz FHD+ Super AMOLED Infinity-U Display
48+8+5+2Mpx bakre fyrkamera
IP67, 5G-data, 5000mAh-batteri
CPUn duger för vanligt arbete plus enklaste spelen.

Vilken iPhone med motsvarande specifikation får man för liknande pris. Kom inte med någon dritt som inte ens har fullhd eller ett gammalt batteri i sig.
Fullhd kravet är att kunna arbeta med folk som delar skärmar i fullhd, utan liknande upplösning kan man likaväl ta upp sin Nokia 3310.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vad som är riktigt bra går att diskutera. Jag själv påstår att det inte finns någon riktigt bra iPhone före iPhone 15 p.g.a lightingporten. Och jag har rensat ut allt gammalt micro usb av samma anledning att jag inte vill ha fickorna fulla med kablar.

Men Samsung A33 för 2990kr skulle vissa kunna anse vara riktigt bra. Jag själv kallar dock vare denna eller iPhone 14 Pro Max för riktigt bra.
https://www.elgiganten.se/product/mobiler-tablets-smartklocko...
Men
6.4” 90Hz FHD+ Super AMOLED Infinity-U Display
48+8+5+2Mpx bakre fyrkamera
IP67, 5G-data, 5000mAh-batteri
CPUn duger för vanligt arbete plus enklaste spelen.

Vilken iPhone med motsvarande specifikation får man för liknande pris. Kom inte med någon dritt som inte ens har fullhd eller ett gammalt batteri i sig.
Fullhd kravet är att kunna arbeta med folk som delar skärmar i fullhd, utan liknande upplösning kan man likaväl ta upp sin Nokia 3310.

Spelar ingen roll när A13 Bionic i en iPhone11 är 55% bättre än en exynos 1280 (A33)
Jag vägrar slöa dåliga Androidlurar

Edit: fel av mig inte 55% utan 86% bättre. Och GPU ungefär 230% bättre

Permalänk
Skrivet av Sunix:

Spelar ingen roll när A13 Bionic i en iPhone11 är 55% bättre än en exynos 1280 (A33)
Jag vägrar slöa dåliga Androidlurar

Varför så stort fokus på prestanda om du ändå inte har en display att göra så mycket arbete ifrån?
Inom det mesta är det en avvägning av funktionerna som gäller och man får se på helheten. Min gamla Nokia 6110 från 1998 hade typ 200h standbytid. Och man kan bara säga emot alla andra nya telefoner att man inte vill ha en telefon som man får bära med sig powerpack och annat. Min gamla mobil från 1998 är dessutom betydligt tåligare än en ny iPhone och man skulle kunna argumentera för det. Säkerhetsmässigt, ja liten risk för att få virus och annat på en Nokia 6110.

Angående prestandan i exynos 1280 (A33), så är den tillräckligt för de absolut enklaste sakerna. Och med de absolut enklaste sakerna så är det mötessamtal och se folks delade skärmar i fullhd som suger på en iPhone 11, då de måste skala upplösningen på skärmen och alla program gör ej denna skalning bra.

Permalänk
Medlem

Och på nyheterna gnälls det om att det blivit så dyrt att leva..

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Och på nyheterna gnälls det om att det blivit så dyrt att leva..

Jag löpte Magnum Double Sunlover idag för 31kr... Och kom fram till att vi får uppdatera våra priser för vad en vad en bra mobil får kosta.

Jag själv är som sagt inte helt ointresserad av en iPhone 15 med usb c, jag ser på priserna iPhone 14 Plus på 12 000kr och funderar på om jag skulle kunna köpa en iPhone 15 Plus för samma.
Men då är man där i det klassiska, om man bara lägger till lite till så får man bättre kamera och vops är jag uppe i över 16 000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Samsungs Axx är mer eller mindre bara företagstelefoner, det kan jag garantera. Hade en A32 via jobbet och den var oanvändbar så har svårt att se privatpersoner köpa den skiten...

Jag har en A52s, och är nöjd. Haft Galaxy S4/7/9 innan, och känner inte att jag fått ge upp något efter "klivet ner" till A-serien. Vad är det för fel på A-modellerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Som vadå t.ex

Skrivet av Dem8n:

Jag är nyfiken på vad denna riktigt bra androiden är för något.
Vad jag sett finns ingen riktigt bra för den lilla summan.

Samsung A53 / A52s
Pixel 6a
Xperia 10 IV
Realme 9 Pro+

För att nämna några.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Jag har en A52s, och är nöjd. Haft Galaxy S4/7/9 innan, och känner inte att jag fått ge upp något efter "klivet ner" till A-serien. Vad är det för fel på A-modellerna?

Den är på tok för klen när det kommer till skitappar som Intune etc.
Den var långt efter min gamla S10 när jag jämförde dem sida vid sida vilket jag tyckte kändes konstigt...

Gamla toppmodellen brukar vara bättre köp i min erfarenhet.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Den är på tok för klen när det kommer till skitappar som Intune etc.
Den var långt efter min gamla S10 när jag jämförde dem sida vid sida vilket jag tyckte kändes konstigt...

Gamla toppmodellen brukar vara bättre köp i min erfarenhet.

Mycket möjligt att det är så, valde A-serien för att S-serien blev av med 3.5mm-porten. Inte jämfört mot S10, men tycker det blev ett steg upp från S9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Majoriteten av dom på abonemang där illusionen att dom får telefonen gratis ingår (gäller ju alla dyra abonemang oavsett tillverkare).

Precis, roligt med vissa annonser där det står "Fick en ny telefon då jag förlängde mitt abonnemang men jag är nöjd med min nuvarande... därför säljes denna..." haha...
Jo precis att du "fick" en ny telefon vid förlängning... när du betalar varje månad för den genom att du bundit upp dig 12-36mån vad du nu valde..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Folk har inte råd, majoriteten tar lån, det är därför svenska kronan är åt h*lvete. Inflationen är högre i Sverige än någon annanstans. Svenskar är dom mest belånade i hela Europa, kanske till och med världen. Bolånen är ett exempel.

Nu är det svårt att jämföra över länder, vi har exempelvis subventionerade lån - vilket gör att vi lånar mer. Ser vi till enbart blankolån och inte bostadslån eller så, då kanske det blir en bättre jämförelse tror jag

Känner ändå att vi kanske är högt belånade i Sverige, ska nog kika runt lite då jag tycker sånt är intressant

Lite OT

Hela tråden om folks förväntningar på vad en telefon ska vara och abonnemang, det får mig att tänka på Arbetsförmedlingen och roaming av någon anledning. Kan själv bara se på kollegor och kunder, jobbar på en operatör

Fick ofta chattar och mail om deras mobildata. Man går i taket, 50gb borta på en helg, "Tja, kan jag få mer? Vi skulle ju bara kolla på lite Netflix i helgen". Backar och säger vi måste få in det från närmsta chefen, alla chefer godkände alltid alla förfrågningar. Nu ser man ju bara dyngan av alla användare i supportärenden och inte de som sköter sig, så man blir ju färgad. Men finns så många som inte har en tillstymmelse till tanke bakom sitt användande, man måste ha senaste och mesta. Man blir förvånad att data kan ta slut ens, att saker kostar

Bland kunderna nu så måste vi ha avtal om e-sim, why you ask? Jo, för cheferna som har mobil på jobbet måste också ha Apples klockor, som bara stödjer e-sim, e-sim på Apples grejer stöds av väldigt få operatörer. Helt klart en viktig funktion man inte kan köpa själv. Såklart kan man ge sina anställda förmåner, men i detta fall, upphandlar du mobila tjänster och kräver e-sim, då begränsar du antalet operatörer kraftigt och all konkurrens försvinner i stort sett - men det är klart att alla golfkompisar på kontoret ska ha allting Apple på företagets konto. Det är stort som smått, privata som offentliga upphandlingar, alla är samma. Chefernas klockor bestämmer vad du som företag eller myndighet kan acceptera för operatör vid upphandlingar, pris? Nja, vi tar ju det billigaste som har e-sim helt enkelt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Samsung A53 / A52s
Pixel 6a
Xperia 10 IV
Realme 9 Pro+

För att nämna några.

Okej jag förstår, de mobilerna du listat är inte jag vad tycker är en bra mobil så jag håller inte med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

Nu är det svårt att jämföra över länder, vi har exempelvis subventionerade lån - vilket gör att vi lånar mer. Ser vi till enbart blankolån och inte bostadslån eller så, då kanske det blir en bättre jämförelse tror jag

Känner ändå att vi kanske är högt belånade i Sverige, ska nog kika runt lite då jag tycker sånt är intressant

Lite OT

Hela tråden om folks förväntningar på vad en telefon ska vara och abonnemang, det får mig att tänka på Arbetsförmedlingen och roaming av någon anledning. Kan själv bara se på kollegor och kunder, jobbar på en operatör

Fick ofta chattar och mail om deras mobildata. Man går i taket, 50gb borta på en helg, "Tja, kan jag få mer? Vi skulle ju bara kolla på lite Netflix i helgen". Backar och säger vi måste få in det från närmsta chefen, alla chefer godkände alltid alla förfrågningar. Nu ser man ju bara dyngan av alla användare i supportärenden och inte de som sköter sig, så man blir ju färgad. Men finns så många som inte har en tillstymmelse till tanke bakom sitt användande, man måste ha senaste och mesta. Man blir förvånad att data kan ta slut ens, att saker kostar

Bland kunderna nu så måste vi ha avtal om e-sim, why you ask? Jo, för cheferna som har mobil på jobbet måste också ha Apples klockor, som bara stödjer e-sim, e-sim på Apples grejer stöds av väldigt få operatörer. Helt klart en viktig funktion man inte kan köpa själv. Såklart kan man ge sina anställda förmåner, men i detta fall, upphandlar du mobila tjänster och kräver e-sim, då begränsar du antalet operatörer kraftigt och all konkurrens försvinner i stort sett - men det är klart att alla golfkompisar på kontoret ska ha allting Apple på företagets konto. Det är stort som smått, privata som offentliga upphandlingar, alla är samma. Chefernas klockor bestämmer vad du som företag eller myndighet kan acceptera för operatör vid upphandlingar, pris? Nja, vi tar ju det billigaste som har e-sim helt enkelt...

Fråga dig själv istället, varför ha en gräns på 50GB?

Jag tycker cheferna är värda mer än bara några Appleprodukter, det är väldigt hög press på en chef.

Du väl fundera lite, sova gott på helgerna och ha en fritid utan jobbsamtal med låg lön eller sova mindre bra på helgerna, en vardag där man får samtal sent inpå kvällen men med hyfsat betalt.
Och inte att glömma, knappt en enda hel semestervecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Okej jag förstår, de mobilerna du listat är inte jag vad tycker är en bra mobil så jag håller inte med dig.

Vad är det du saknar hos dom telefonerna?

Permalänk
Skrivet av Finkelzvin:

Vad är det du saknar hos dom telefonerna?

Listan på brister går att göra oändlig. Alltifrån Kinaskit, dålig kamera, prestanda osv.
Det svåra är om man ska vara vara ärlig i ens lista med brister och säga att en begagnad 5000kr iPhone är så mycket bättre.
Utan man pratar om mobiler som idag ofta kostar runt 15 000kr och föga förvånade är dessa ofta bättre än en mobil för 5000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Listan på brister går att göra oändlig. Alltifrån Kinaskit, dålig kamera, prestanda osv.
Det svåra är om man ska vara vara ärlig i ens lista med brister och säga att en begagnad 5000kr iPhone är så mycket bättre.
Utan man pratar om mobiler som idag ofta kostar runt 15 000kr och föga förvånade är dessa ofta bättre än en mobil för 5000kr.

Av dom jag nämnde är bara Realme kinatillverkad. Pixel brukar få beröm för hur bra deras kameror är. Vilken prestanda är det som saknas?